Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Beetasalpaaja + liikunta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.3.25 12:08:11

Sain syksyllä beetasalpaajan hieman kohonneeseen verenpaineeseen ja sydämen tiheälyöntisyyteen. Ikä alkaa kolmosella, peruskunto on hyvä eikä ylipainoa (enää) ole.

Ennen lääkettä minulla oli leposyke usein 80-90 ja tunsin sykkeen todella helposti, ns. kuulin sen vähän väliä, jos tiedätte mitä tarkoitan. Sellainen jumputtava voimakas tunne levossakin. Jos jotain vähän puuhasteli kotona, syke saattoi olla heti 110.

Noh, sain siis Emconcor 2,5 mg, jota otin aluksi ekat kuukaudet 1 tabletin päivässä, aamulla. Jos kävin lenkillä, otin sen vasta aamulenkin jälkeen. Tällöin lenkit olivat lähinnä pelkkää kävelyä. Jossain vaiheessa kokonainen tabletti (2,5 mg) aiheutti varsinkin yöllistä huimausta, joten pienensin annoksen puolikkaaseen eli 1,25 mg.

Tämäkin on ok, leposyke on päivällä siinä 55-60 mikä on hyvä, mutta... Liikkuessa syke ei pääse nousemaan ylös esim. hölkätessä! Yhdellä lenkillä juoksin ja syke ei käynyt kertaakaan yli 119. Ja minulla ei todellakaan ole niin hyvä kunto että se selittyisi sillä. :D Kuntosalilla en jaksanut tehdä toisella kerralla yhtään mitään. Ei vaan ollut energiaa, kun syke ei ''toiminut'' normaalisti.

Normaalisti, ilman mitään lääkkeitä, hölkätessä mulla nousee syke tosi helposti ylös, mutta toisaalta myös kävellessä laskee melko nopeasti normaaliksi. Mun on helppo saada syke esim. yli 170 juostessa. Lääkkeen kanssa se ei nouse kuin 120 pintaan jos sitäkään. Joku tasapaino tähän väliin olisi hyvä!

Nyt koitin puolittaa vielä tuon puolikkaan tabletin, eli annokseksi ei tullut kuin 0,6 mg. :D No se ei sitten taas tunnu tehoavan yhtään, on siis ihan yhtä tyhjän kanssa ja leposykkeet nousee taas liian korkealle.

Minulla EI siis tiettävästi ole mitään sydänsairautta, muuten kuin geenien mukana tullut taipumus korkeaan sykkeeseen ja hieman koholla olevaan verenpaineeseen. Haluaisin kuitenkin liikkua edes melko normaalisti!

Onko jotain toista lääkettä, joka voisi sopia paremmin tilanteeseeni? Aion kyllä käydä lääkärissä vielä, älkää huoliko. :D

Re: Beetasalpaaja + liikunta

Päivämäärä:   16.3.25 12:20:58

Vai onko ainoa vaihtoehto vain hidastaa liikuntaa, esim. jättää hölkkä kokonaan pois ja tehdä sitten vain pitkiä kävelylenkkejä?

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   16.3.25 12:33:00

Tota se mullakin teki. Ei sujunut liikunta ei, kun syke ei noussu.
Onneks syy poistui, miks sitä mulle kirjotettiin. En edes ottanut, kun pari tablettia.

Riippuu niin alottajan sairaudesta, pitääkö kauan noita ottaa. Ite en söis, liikun mieluiten.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.3.25 12:37:10

Ei sopinut minullekaan, meinasin läkähtyä kovemmassa liikunnassa. Meni vaihtoon muistaakseni 3 kertaa verenpainelääke ennen kuin löytyi sopiva.

Päivämäärä:   16.3.25 12:37:43

No mutta, jos en syö ollenkaan beetasalpaajaa, leposykkeet huitelee ysikympissä, mikä _ei ole_ normaalia. Juoksulenkillä 170-180 pienenkin juoksupätkän jälkeen.

Yksi vaihtoehto on tosiaan syödä tuota puolikasta annosta (1,25 mg) ja liikkua sitten pidempään, mutta vain reipasta kävelyä vaihtelevassa maastossa. Saa tavallaan saman hyödyn kuin juoksusta...

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   16.3.25 12:52:37

https://sydan.fi/kysymys/beetasalpaaja-ja-liikunta/

Itse urheilen samalla lääkityksellä ja oon tehnyt sitä jo vuosia. Kunnon kohoaminen on hitaampaa beetasalpaajan kanssa ja treenitasapainoa pitää rauhassa etsiskellä. Urheilu vähintään kaksi tuntia lääkkeenoton jälkeen, itsellä toimii paremmin pitempikin aika. Kokeile pitää juoksulenkit pitkään hitaina, pidennä ensin kestoa ja katso löytyykö sitten se vauhtikin. Itte oon ainakin kaikenlaiset HIIT-treenit yms. huomannut ihan kauheiksi.

Oon yli 35-vuotiaana juossut itseni 0-kunnosta puolimaratonille (2 h 15 min), tässä kesti kaksi vuotta. Toki kunnon kehittymiseen mulla vaikuttaa myös sydämen vajaatoiminta, mutta uskallan väittää että riittävällä itsensä tutkiskelulla treenaaminen on mahdollista.

Päivämäärä:   16.3.25 12:57:05

Juoksu ei sinänsä oo mulle siis mikään ''ykkösliikuntamuoto'', tykkään kävellä vaihtelevassa maastossa ja välillä sitten hölkkäillä, toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän.

Hyvä oli tuo teksti huomata, että vaikka beetasalpaaja laskee sykettä, niin se ei silti vähennä liikunnan hyviä vaikutuksia terveydelle. Jotenkin on tuntunut siltä, että ''no nyt ei syke noussut yhtään, keskisyke saattoi olla joku 110 lenkin aikana'', niin tuntuu ettei ole liikkunut edes kunnolla. :D Vaikka oikeasti siis on...

Ei saisi liikaa tuijottaa sykettä, mutta keskisykkeet on se mitä oon ennen tykännyt seurata. Nyt täytyy jättää se vähemmälle ja keskittyä vaikka matkaan ja liikunnan kestoon ja iloita siitä. =)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.3.25 13:02:43

Verenpaineeseen on kyllä muita lääkkeitä, sanot vaan lääkärille että et halua matalampaa sykettä.

Päivämäärä:   16.3.25 13:38:55

Niin, viestistäsi tulee ennemmin kuva, että ongelma on syke, eikä sykkeen nousemattomuuden aiheuttama huono olo.

Eli aiheuttaako ilman lääkitystä oleva korkea syke sulle haittaa? Tai aiheuttaako lääkkeen aiheuttama matala syke sulle jotain haittaa? Jos haittaa ei ole, se on ihan sama mitä ne sykkeet näyttää.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.3.25 14:55:52

Lääkäriin ja lääkityksen vaihtaminen, baatasalpaajia ei edes määrätä jos harrastaa kovin liikuntaa. Toivottavasti et ole itse mennyt muuttamaan lääkitystä kuten annat ymmärtää. Olet tosi nuori ja elintapasi ovat retuperällä jos tarvitset jo tuossa iässä lääkitystä.

Päivämäärä:   16.3.25 16:05:48

''Lääkäriin ja lääkityksen vaihtaminen, baatasalpaajia ei edes määrätä jos harrastaa kovin liikuntaa. Toivottavasti et ole itse mennyt muuttamaan lääkitystä kuten annat ymmärtää. Olet tosi nuori ja elintapasi ovat retuperällä jos tarvitset jo tuossa iässä lääkitystä.''

- Noh, aina se ei ole elintavoista kiinni, kuten ei tässäkään :D Ja kyllä, olen itse muuttanut lääkitystä pienemmäksi, KOSKA minulla EI ole mitään diagnosoitua _verenpainetautia_, on vain hieman koholla oleva verenpaine ja korkeahko leposyke. Elintavat on kunnossa, niitä ei tarvi tässä enempää kyseenalaistaa.

''Niin, viestistäsi tulee ennemmin kuva, että ongelma on syke, eikä sykkeen nousemattomuuden aiheuttama huono olo.

Eli aiheuttaako ilman lääkitystä oleva korkea syke sulle haittaa? Tai aiheuttaako lääkkeen aiheuttama matala syke sulle jotain haittaa? Jos haittaa ei ole, se on ihan sama mitä ne sykkeet näyttää.''

- Ei mulle tavallaan huono olo tullut lenkillä vaikka sykkeet oli matalat, tosin mitään kunnon hikijuoksua ei viitsi harrastaa enää beetasalpaajan kanssa. Tässä ketjussa tosin tajusin juuri tuon, että matala syke lenkillä ei sinänsä haittaa, tulee vain olo ettei olisi tehnyt kunnon lenkkiä kun keskisyke on jossain 110 tienoilla... aiemman 140 sijasta =)

Päivämäärä:   16.3.25 16:08:16

''Eli aiheuttaako ilman lääkitystä oleva korkea syke sulle haittaa?''

- Tähän piti vielä vastata, että kyllä! Se jumputtava leposyke jonka melkein naapuritkin kuulee, aiheuttaa inhottavaa oloa, sydän pomppii niin että ''kurkussa'' tuntuu huono, ahdistava olo vaikka mikään henkinen asia ei ahdista oikeasti. Ilman lääkettä se leposyke on siis tosiaan _levossa_ ollut sitä 80-90 luokkaa, ja ihan vähän puuhastellessa syke on heti 110.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   16.3.25 16:48:17

A, elintapasi ei ole kunnossa, jos sinulla on korkea verenpaine!

Päivämäärä:   16.3.25 16:57:01

''A, elintapasi ei ole kunnossa, jos sinulla on korkea verenpaine!''

- Verenpaineeni nousee lähinnä lukiessa näitä ht.netin vastauksia. Verenpaineeni EI OLE korkea, se on vain hieman koholla (tarkoittaa että minulla ei ole verenpainetautia, verenpaineeni ei ole korkea, se on vain hieman koholla normaalista). Sanonko vielä yhden kerran, selvemmin?

Välillä mietin että lukevatko ihmiset ollenkaan mihin ovat vastaamassa. Huoh.

Lähettäjä: i feel you 
Päivämäärä:   16.3.25 18:37:11

Ap, I feel you! Täällä ihmiset ei tunnu yhtään lukevan aloitusta, kun on niin kiire kommentoimaan. Mutkat vedetään suoriksi, olen sen itsekin huomannut joskus omissa ketjuissani.
Esimerkkejä:
jos sanon, että ''asun maalla, mutta lähellä kaupunkia'' --> ''kun kerran asut kaupungissa...''
''maalis-huhtikuussa aloitan uuden ruokavalion'' --> ''niin kesällä aloitat uuden ruokavalion''
''matkaa keskustaan on hiukan alle 10 kilometriä --> ''sanoit että keskustaan on reilusti yli kymmenen kilometriä''

Niin kuin mitä ihmisten lukutaidolle on tapahtunut?? Tai lukemisen ymmärtämiselle!
Itse aiheeseen en osaa sanoa mitään, tulin lukemaan kun itselläkin vähän samaa ollut.

Päivämäärä:   16.3.25 19:39:09

Eli tässä ei ole mitään ongelmaa. Syö lääkettä ja käy lenkillä.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   16.3.25 19:51:54

Joo, itse en pitänyt tuosta lääkityksestä (söin takykardiaan), vaikka se muuten sopi, mutta liikunta oli yhtä tuskaa. Jalat olivat kuin lyijyä.

Lähettäjä: Jarru 
Päivämäärä:   16.3.25 20:09:38

Se on vaan hyväksyttävä että beetasalpaaja on kuin jarru. Et pysty enää samaan suoritukseen kuin ennen koska syketiheys ei nouse.
Tuskin pystyt enää saunomaankaan kovin voimallisesti.
En tiedä mikä olisi parempi lääke sun tapauksessa.
Mistä verenpaine johtuu voisi kysyä. Olisiko jossain korjattavaa? Geenejä voi syyttää melkeinpä kaikesta johon lääkäreillä ei ole vastausta. Ravinnosta he eivät osaa neuvoa yhtään mitään. Onko kenties alkava insuliiniresistenssi syynä, jatkuva hiilihydraattipitoisten ruokien napostelu?
Siihen on lääke ja se on hiilihydraattien rajoitus= ketodieetti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.3.25 20:19:25

''Lääkäriin ja lääkityksen vaihtaminen, baatasalpaajia ei edes määrätä jos harrastaa kovin liikuntaa. Toivottavasti et ole itse mennyt muuttamaan lääkitystä kuten annat ymmärtää. Olet tosi nuori ja elintapasi ovat retuperällä jos tarvitset jo tuossa iässä lääkitystä.''

Hahahaa :D Terveisin hyväkuntoinen beetasalpaajia syövä nuori lääkäri, jolla tämä on tosiaan sukuvika. Muutan itsekin beetasalpaajien annostusta samaan tapaan kuin aloittaja, etsien sopivaa tasapainoa liikuntaan ja leposykkeeseen. Siitä ei ole haittaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.