Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä on mielestäsi vaikein ammatti tai koulutus?

Lähettäjä: Ammatti 
Päivämäärä:   15.3.25 19:55:02

Kysymys otsikossa. Kerro myös oma ammattisi.

Itse olen hammaslääkäri, mielestäni eläinlääketiede alana hja koulutuksena on järkyttävän vaikeaa, kun pitää pystyä tietämään niin monesta eri lajista ja taudista.

Re: Mikä on mielestäsi vaikein ammatti tai koulutus?

Lähettäjä: Poro 
Päivämäärä:   15.3.25 19:59:51

Itse lomitan maitotiloilla, mielestäni vaikein ammatti on kaikki missä on vaikeaa matiikkaa ja fysiikkaa päivittäisessä työssä, esim. insinööri.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.3.25 20:17:55

Voisin kuvitella, että hävittäjälentäjänä oleminen on melko haastavaa. Itse olen metsäinssi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.3.25 21:12:11

Minusta todella vaikea ala olisi lähihoitaja vammaispuolella.

Olen it-alalla, insinööri.

Vaikea koulutus on varmasti joku matemaattis-luonnontieteellisen alan tohtori ja samalla puolella tutkijan työ.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   15.3.25 21:20:28

Ydinfyysikko on varmasti aika haastava ammatti.
Itse olen sairaanhoitaja.

?, mun mies on hävittäjälentäjä, onneks kyllä jo eläkkeellä siitä hommasta. Pakotetaan siis eläkkeelle viimeistään 47-vuotiaana.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.3.25 21:21:34

Joku biisien kirjoittaja. En ymmärrä miten joku keksii hyviä biisejä.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   15.3.25 21:25:53

Lähettäjäsk 

Päivämäärä15.3.25 21:20:28

Ydinfyysikko on varmasti aika haastava ammatti.
Itse olen sairaanhoitaja.

?, mun mies on hävittäjälentäjä, onneks kyllä jo eläkkeellä siitä hommasta. Pakotetaan siis eläkkeelle viimeistään 47-vuotiaana.

Lähti liian aikaisin.

Eikä mun mielestä hävittäjälentäjän koulutus nyr mikään kovin vaativa ollut. Ennemminkin vaatii fyysisiä ominaisuuksia, joita joko on tai ei ole.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.3.25 21:29:47

Joku ydinfyysikko tai vastaava olisi haastava, kun en ole yhtään matemaattinen eikä älli yksinkertaisesti tuohon riittäisi.

Toisaalta olisi varmaan myös hankalaa olla taiteilija. Siis sellainen, joka elättää itsensä pelkällä taiteen tekemisellä eikä millään apurahoilla. Jostain pitäisi koko ajan ammentaa lisää luovuutta :D

Henkisesti haastavinta olisi varmaan myydä seksiä tai työskennellä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat kokeneet pahaa väkivaltaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.25 21:35:03

Just varmaan lääketiede mutta sitten ammatit voi olla vaikeita myös eettisistä syistä. Itse en millään järkeilyllä ja koulutuksella voisi olla vaikka teurastaja. Sosiaalialan yksi työpaikka oli sellainen että lakeja oli pakko noudattaa vaikka päätöksien tekeminen laittoi oksettamaan kun niin suuri vääryys moni asia.

Lähettäjä: Okkkkk 
Päivämäärä:   15.3.25 21:37:08

Joku fyysisesti tosi raskas työ. En tajua miten sitä jaksaa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Kirjailija myös kun itse osaan kirjoittaa vain faktapohjaista tekstiä.

Olen sairaanhoitaja.

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   15.3.25 22:55:32

Kirjailija. En ymmärrä, miten ihminen voi luoda jopa tuhansien sivujen maailman, joka imaisee niin syvälle sisäänsä, että kaikki ympäriltä unohtuu.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   15.3.25 23:03:50

Sellainen mihin itsellä ei ole lahjoja. Toinen on lahjakas matematiikassa ja se on hänelle helppoa, mutta eläinten käsittelystä ei tule yhtään mitään, joten se on vaikeaa. Sitten se joka on taitava käsittelemään eläimiä, ei ymmärrä matikasta välttämättä mitään ja se on vaikeaa. Tämä esimerkki tuli vain ekana mieleen lähipiiristä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.3.25 23:12:20

Kyllä saneeraustimpurin ammattikin on suht vaikea, eläkeikään asti joudut tekemään asioita joita et ole koskaan tehnyt. Ja tavat tehdä muuttuu jatkuvasti. Pitää osata soveltaa ja luovia kaike rakennetun ympäristön keskellä jota on vähän yks sun toinen räpeltänyt kasaan

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.3.25 07:42:50

Olen luonnonsuojelubiologi.

Minun olisi hyvin hankala olla avaruustutkija, koska olen huono matematiikassa ja fysiikassa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.3.25 08:30:19

Ei se kirjan kirjoittaminen niin ihmeellistä ole; toki on paljon työtä, ja esim. lehtijuttuihin verrattuna tulee todella vähän rahaa. Mutta kyllä vaikkapa lomittajan työ on paljon raaempaa ja työläämpää. Kirjoittaja saa sentään istua persuksillaan.

Aloittajan pohdinnasta: en osaa sanoa, onko hampaalla paljon helpompaa kuin elukalla. Itse valitsisin elukan, hampaalla joutuisi jatkuvasti rauhoittelemaan pelokkaita ihmisiä ja tekemään valtavan tarkkaa jälkeä. Niskani kipeytyy tuon ajattelemisestakin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.3.25 08:34:59

Lasten kirurgi. Kaikki on niin älyttömän pientä.

Olen itse DI tutan puolelta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.3.25 08:37:20

Palomies, raskas työ, eläkeikä korkea. Onnettomuus tapauksissa ihmisen pelastaminen heidän käsissä. Ei kuitenkaan ole vaikein ammatti mutta arvostuksen puute vaivaa.

Päivämäärä:   16.3.25 08:38:11

Lääkäri tai eläinlääkäri joka tekee haastavia leikkauksia, kuten aivokirurgiaa, sisäelinleikkauksia ym. tarkkuutta vaativaa.

Lähettäjä: Hahmo 
Päivämäärä:   16.3.25 08:43:24

Sairaanhoitaja

(työ sinällään helppoa, mut se että osastoa johtaakin Paula kuppikunta 2:sta palveluesimiehen sijasta ja just perehdytettyjen jatkosta päättää Maikku kuppikunta 1:stä - se tekee työstä kaikken vaativinta ja stressaavinta ja vaikeinta, kun iänikuiset päättää asioista mitkä niille ei kuulu työnkuvaan).

Putouksessa tätä hyvin imitoitiin eilen.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   16.3.25 08:44:25

Äiti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.3.25 08:58:40

Vaikein koulutus lienee ydinfyysikoilla ymv.., mutta työt tuskin seuraavat kotiin. Sanoisin että neurokirurgi: pitkä ja vaativa koulutus, työtä tehdään paineen alla, ja luultavasti työt pyörii mielessä vapaillakin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.3.25 09:14:39

Laulaja. En osaa enkä opi. Ballerina myös.

Koulutuksista ehkä joku fyysikko yhdistettynä avaruustieteisiin.

Päivämäärä:   16.3.25 09:24:25

Sekä fyysikko että ballerina ovat hyviä esimerkkejä siitä, että jos on luontaisia lahjoja, ammatti on antoisa ja siihen solahtaa kuin käsi hanskaan. Jos taas ei ole mitä laji vaatii, sitten ei millään uurastuksella voi noita kykyjä saavuttaa.

Palomies on yhteiskunnalle tärkeämpi kuin laulaja, mutta laulajaan verrattuna näkymätön.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.3.25 09:31:48

Aivo -ja sydän kirurgi sekä ydinfyysikko.

Päivämäärä:   16.3.25 10:05:12

Kirurgi, eläinlääkäri, presidentti ja ministeri.

Päivämäärä:   16.3.25 10:06:43

Miksi kirurgi olisi vaikea ammatti? Monilta käsityöläisiltä tai taiteilijoilta vaaditaan paljon tarkempaa koordinaatiota. Eihän se, että leikkaa lihaa, tee sinänsä ammatista vaikeaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   16.3.25 10:08:36

"Vaikein koulutus lienee ydinfyysikoilla ymv.., mutta työt tuskin seuraavat kotiin. Sanoisin että neurokirurgi: pitkä ja vaativa koulutus, työtä tehdään paineen alla"

Jotenkin lähelle näin.

Tosin sotilas oikeasti sota-alueella en kyllä haluaisi myöskään olla.

Päivämäärä:   16.3.25 10:17:46

Kaikki kirurgit eivät leikkaa lihaa, ihmisissä on muitakin osia.

Vaikein ammatti on sellainen, mitä ei haluaisi tehdä, mikä ei sovi itselle. Mulle näitä olisi:
- lennonjohtaja (stressaava ja ripeyttä/tarkkuutta vaativa työ)
- vastaanottovirkailija (en kestä ihmistulvaa)
- mikä tahansa työ missä pitää seistä (fysiikka ei kestä)
- opettaja
- mikä tahansa ryhmätoiminnan vetäjä
- konsultti
- luova työ - en ole luova

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.3.25 10:20:33

Aika äkkiseltään sanoisin, että joku Masters of Wine on varmasti yksi haastavimmista koulutuksista - suorittaminen vie vuosia, vain kymmenisen henkeä läpäisee koulutuksen vuosittain ja rahaakin vaaditaan melkolailla. Tähän on oikeasti panostettava täysillä, jos aikoo sen suorittaa, jo pelkät pääsykokeet rankkaa valtaosan porukkaa ulos.

Samaten toteaisin juuri nämä ydinfyysikon yms hommat, jossa toki haastavuus on erilaista ja vaatii matemaattisia kykyjä.

Mainittua kirjailijan ammattia vähän ihmettelen - mielikuvitusta joko on tai ei, aiheita voi keräillä sieltä täältä. Hyvän mielikuvituksen omaavalle helppoa (hyvä kirjailija ei voi olla, ellei itse lue ja paljon), mutta toisaalta jos on kovin mielikuvitukseton, niin kyllähän se vaikeaksi menee.

Päivämäärä:   16.3.25 10:22:47

Livahtipa ylimääräinen s, Master of wine.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.3.25 10:23:46

Aivo- ja neurokirurgit on ihan oma lajinsa.

Moni näyttää sotkevan vaikean sellaiseen mitä ei itse haluaisi tehdä, mutta ei esim lähärin tai opettajan hommat ole oikeasti vaikeita sanan todellisessa merkityksessä. En minäkään näitä haluaisi ikinä tehdä, mutta pystyisin kyllä jos olisi pakko.

T. It-nörtti

Päivämäärä:   16.3.25 10:25:59

Minulle varmaan kaikki terveydenhoitoalan käytännön työt. En pystyisi olla niin läheisissä tekemisissä vieraiden ihmisten ja heidän kehojensa ja eritteidensä kanssa.

Päivämäärä:   16.3.25 10:26:02

"Mainittua kirjailijan ammattia vähän ihmettelen - mielikuvitusta joko on tai ei, aiheita voi keräillä sieltä täältä."

Sinulla on hyvin omituinen kuva kirjailijan ammatista. Se vaatii paitsi jonkinlaista lahjakkuutta ja lukeneisuutta, niin ennen kaikkea aivan valtavasti työtä ja harjoittelua. Tuntimäärät, joita yhteen julkaistuun kirjaan käytetään, voivat olla jättimäisiä. Siksi jo monta kirjaa julkaisseilta kirjailijoilta voi kulua yhden kirjan kirjoittamiseen monta vuotta, jopa kymmenen vuotta. Taustatyön tekeminenkin saattaa olla vuosien urakka.

Päivämäärä:   16.3.25 11:08:43

Miehen jyrähdys, totta kai vaatii, siskoni on ollut muutamassa kirjaprojektissa ja kirjoittanut omankin. Silti moni julkaisee aika heppoisestikin romaaneja tai väitätkö vaikka Kiira Korven runokirjaa jotenkin taitavaksi teokseksi, johon on nähty vuosia aikaa?

Moni tunnettu kirjailija saa läpi käytännössä kaiken läpi, kun nimi myy. Jos kirjailijan nimi on vaikkapa Härkönen tai Remes, niin tiedät, ettei sieltä mitään suurta antia ole tulossa.

Päivämäärä:   16.3.25 11:12:12

"Miksi kirurgi olisi vaikea ammatti? Monilta käsityöläisiltä tai taiteilijoilta vaaditaan paljon tarkempaa koordinaatiota. Eihän se, että leikkaa lihaa, tee sinänsä ammatista vaikeaa."

Luulin oikeasti ettei näin tyhmiä ihmisiä ole olemassa mutta olin väärässä.

Päivämäärä:   16.3.25 11:15:08

Moni tunnettu kirjailija saa läpi käytännössä kaiken läpi, kun nimi myy.

Tämä pätee myös taiteessa. Kun töille on saanut nimeä niin sen jälkeen menee mikä tahansa pazka kaupaksi ja isoon hintaan.

Päivämäärä:   16.3.25 11:18:35

"Silti moni julkaisee aika heppoisestikin romaaneja"

Kyllä se julkaisukynnys edelleen varsin korkea on. Harvempi kuin yksi sadasta tarjotusta käsikirjoituksesta julkaistaan, vaikka monien eteen on tehty vuosikausia töitä. Myös vakiintuneiden kirjailijoiden käsikirjoituksia hylätään.

Julkkisten julkaisut ovat sitten asia erikseen. Niitä myydään nimellä.

"Luulin oikeasti ettei näin tyhmiä ihmisiä ole olemassa mutta olin väärässä."

Onhan se hyvä kysymys pohdittavaksi, että miksi taitava kalanfileoija on pelkkä duunari, mutta kirurgeja arvostetaan paljon. Sehän on suorittavaa työtä.

Sama koskee lentäjiä, joilla on jättimäiset palkat, vaikka koulutus on ammattikoulutasoinen. Kun ammattikoulusta menee painelemaan tehtaaseen nappeja, on tyhmä duunari, mutta kun nappeja painelee lentokoneessa, sitä arvostetaan.

Ihmiset mystifioivat monia ammatteja eivätkä mieti, mitä niiden taustalla on tai mitä ne todellisuudessa vaativat.

Päivämäärä:   16.3.25 11:19:36

. Näinhän se on. Esim mainitsemani kaksi nimeä myyvät aina ja onhan vaikka Härkösen kirjoissakin ihan valtava laatuvaihtelu. Lakkasin lukemasta niitä jo vuosikaudet sitten, kun ei vaan napannut yhtään se truuttaus jaskaa, mitä oli taas saatu aikaan.

Päivämäärä:   16.3.25 11:32:40

Muistelepa Jyrähdys, mistä se Härkönen on julkkikseksi noussut, tai vaikka Remes - kirjoittamalla. Se on selvä, että tuntematon kirjailija saa vaikeammin läpi mitään ja vaaditaan jo taitoa jäsenellä asioita paremmin ja kykyä luoda vs tyyppi, joka on vuosikaudet julkaissut. Silti sanoisin, että osa nykykirjailijoistakin ovat hyvin heppoisin eväin liikenteessä ja osa puhtaasti ratsastaa nimellä.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   16.3.25 12:10:52

Lääketiede. Lääkäri, ensihoitaja, sairaanhoitaja ammatteina sellaisia, että oma henkinen kantti ei kestäisi. Samaan sarjaan menee myös poliisi ja palomies. Toki on satoja aloja, mihin mulla ei ole lahjoja (taidealat, ravintola-ala, urheilu mm.) enkä pääsisi edes opiskelemaan (matemaattiset alat ainakin, lentäjä yms.), mutta ensin mainittuja pidän vaikeimpina, koska henkinen kuormitus on niin suurta ja on ihmishengistä kyse.

Itse olen metsäalalla.

Päivämäärä:   16.3.25 12:11:34

Ai nu

Päivämäärä:   16.3.25 12:12:07

Ai nyt on uusi hahmo – kirjailijasisko?

Päivämäärä:   16.3.25 12:13:39

Mitä itse aiheeseen tulee – vastaan pakkoruotsinopettaja tai tuulivoimalobbari.

Päivämäärä:   16.3.25 12:21:01

-, kyllä mulla sama sisko on ollut ihan aina. :D Pariin projektiin on aikoinaan artikkelin julkaissut (ensimmäinen 90-luvulla) ja sittemmin oman kirjan. Totuus on kuule joskus tarua ihmeellisempää ja ei, siskoni ei ole ammatiltaan kirjailija, vaan ihan muun alan ihminen. Tämäkin varmaan on yllätys, että asioita voi harrastaa ja jopa edistyä niissä tai että voi osallistua projekteihin, jossa on useamman henkilön tekstejä?

Päivämäärä:   16.3.25 12:23:21

Varmaan tulee yllätyksenä, että tällaiset tylsät keski-ikäiset ihmiset ollaan ehditty opiskella ja tehdä aika paljon enemmän kuin parikymppiset, etenkin, jos luonne on utelias ja kiinnostunut vähän kaikesta.

Päivämäärä:   16.3.25 12:29:17

Ja mitä tulee kirjailijoihin, niin voihan nykypäivänä julkaista omakustanteenkin helposti - ne voi myös saada myyntiin kirjakauppoihin, joskin ilman markkinointia voivat jäädä huomiotta. Olen itsekin jotain omakustanteita lukenut.

Lähettäjä: Rekkis 
Päivämäärä:   16.3.25 16:46:51

Olen kirjastossa töissä. ''Lasten kirurgi. Kaikki on niin älyttömän pientä.'' tämän kommentin myötä tuli mieleen että joku eksoottisten eläinten leikkaus ja muutenkin leikkaukset pieneläimille ei kyllä minulta onnistuisi kun kaikki on niin pientä :D Eli sanon myös eläinlääkäri.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.3.25 17:29:37

Teoreettinen fysiikka.
Ei riitä, että kirjoitat lukiossa laajasta matikasta ällän.

Päivämäärä:   16.3.25 18:03:41

Teoreettinen fysiikka ja ydinvoimaan erikoistunut DI on vaikeimmasta päästä. Henkilökohtaisesti myös konetekniikan dipoille nostan hattua, koska esimerkiksi jos puhutaan aaltovoimasta niin se on insinöörien painajainen. Rakenna halvalla mitä tahansa, joka kestää aallokossa vähintään 25 vuotta ja tuottaa energiaa ilman sen suurempia huoltotarpeita. Puhumattakaan meriveden aiheuttamasta korroosiosta. Lisänä 3D piirrosten suunnittelu ja ymmärrys.

Olen energiatekniikan DI

Päivämäärä:   16.3.25 18:08:30

En sano, että vaikein, mutta kivasti on haastetta jatkuvasti rakennusalalla.
Jatkuvasti uutta säädöstä ja lakia. Materiaalit vaihtuu.
Se joka oli 10 vuotta sitten pakollinen ja lain määräämä rakennustapa saattaa olla nyt rakennusvirhe pahimmasta päästä.
Koita siinä sitten keplotella uusien ja vanhojen tapojen kesken.

Päivämäärä:   16.3.25 19:16:36

Matemaattisia aineita pääsee opiskelemaan helposti, kunhan joten kuten hallitsee lukion pitkän matikan. Ainakin ennen mat.luonnontieteelliseen pääsi jokainen, joka sinne keksi hakea, ja Otaniemeenkin puolet hakijoista.

Yliopistolta monikaan ei jatkanut tutkijoiksi, vaan heistä tuli - opettajia. Moni oli vielä sellainen nörttimäinen, joka ei saanut luokkaan kuria, ja jota heiteltiin kumeilla. Mutta verrattuna vaikka teatterikorkeaan, tuonne ei ollut vaikea päästä.

Päivämäärä:   16.3.25 19:17:13

Samaa nuorta sakkia ne ovat molemmin puolin, mutta ammattisotilas on kyllä kriisin sattuessa esikunnassa.
Tietenkin juuri valmistunut on itsekin rintamalla, mutta silloin hän on myös lapsenkasvoinen parikymppinen poika tai tyttö.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.3.25 20:00:42

Minä olen opiskellut samalla kurssilla ydinfyysikon kanssa. Ei kyllä vakuuttanut, että pitäisi olla joten erityisen älykäs. Mennen tullen hoksasin asiat paremmin. Ehkä hän oli jotenkin taantunut?

Itse pitäisin hoitajan tai toimenpiteitä tekevän lääkärin työtä itselleni liian haasteellisena. En vaan pystyisi hommaan.

Päivämäärä:   16.3.25 20:34:34

"Matemaattisia aineita pääsee opiskelemaan helposti, kunhan joten kuten hallitsee lukion pitkän matikan. Ainakin ennen mat.luonnontieteelliseen pääsi jokainen, joka sinne keksi hakea, ja Otaniemeenkin puolet hakijoista."
Sisään pääsee helposti, mutta sieltä pitäisi myös päästä pois tutkinnon kanssa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.3.25 21:05:52

"Moni näyttää sotkevan vaikean sellaiseen mitä ei itse haluaisi tehdä"

Ymmärsin topicin otsikoinnin hakevan takaa juuri niitä ammatteja joihin ei itse kykene. Ei siis niin että mikä ehkä on absoluuttisesti vaikein ammatti vaan just omasta näkökulmasta. Väitän siis etten "sotke" mitään kun vastaan ne joihin en itse millään taivu.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   16.3.25 22:15:16

Eihän absoluuttisesti vaikeinta ammattia pysty edes määrittelemään.. joku ydinfyysikko kun vastaisi omalta kantiltaan vaikka lastenhoitaja tai lähäri :) eli eiköhän tässä ajatella kirjoittajan kannalta katsottuna ammattia, jonka suorittaminen olisi vaikeaa.. itse olisin varmasti jossain hotellin respassa tai vaikkapa juontajana aika tosi kaukana itselleni miellyttävästä työstä.. toisaalta myös runsaasti matematiikkaa vaativa työkin olisi mielestäni puuduttavaa, kun olen enemmän luonnontieteiden ihminen :)

Päivämäärä:   17.3.25 13:38:52

Sähkötekniikka insinööri ja ylemmällä tasolla aika vaikeaa. Varmasti myös kirurgia. Hävittäjälentäjä tarvii enemmän fyysisiä kykyjä, ei itsessään ole kovin vaikeaa. Tiedän kun lähisukulainen on hävittäjälentäjä ja useampi lentokapteeni Finnairilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.