Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ravintoloissa syöminen on NIIN kiusallista!

Lähettäjä: hellp 
Päivämäärä:   15.3.25 19:22:24

Alusta loppuun asti kaikki vaiheet on niin kiusallisia ja vaikean tuntuisia ja raivostuttavia. Vaikka söisi vain yhden ruokalajin niin on tyyliin 7 eri kohtaa missä asiat voi mennä pieleen ja yleensä joku niistä meneekin. Ja siis tykkään hyvästä ruuasta ja rahatilanne on sen verran kunnossa että pystyisin syömään ravintoloissa paljon useammin kuin hermot kestää.

Onko kohtalotovereita? Vai onko joku sellainen ettei edes tajua mitä ajan takaa?

Re: Ravintoloissa syöminen on NIIN kiusallista!

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   15.3.25 19:23:57

Mielenkiinnosta: mikä siellä siis menee pieleen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.3.25 19:24:48

Siis mikä on kiusallista ja hankalaa, ja mikä menee pieleen? En minäkään tykkää esim. asioimisesta tai tilaamisesta, mutta en jättäisi sen vuoksi menemättä ravintolaan, jos haluan syödä ravintolassa.

Noin suuresta hankaluudesta pärjätä sosiaalisissa tilanteissa tulee kylläkin eräs autistinen ystävä mieleen. :D

Lähettäjä: Salmo-Nella 
Päivämäärä:   15.3.25 19:25:34

Aloittaja, lääkityksen kun hoitaa kuntoon niin monet arjen asiat helpottuu. Vaihda psykiatria, jos nykyinen ei pysty auttamaan sinua paranemaan.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   15.3.25 19:26:35

Minä en yhtään tajua, mitä ajat takaa. Tarjoilijan kanssa kommunikointi on sinulle vaikeaa, vai mikä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.3.25 19:29:37

Aloittaja on näitä kirjainhenkilöitä, jotka eivät ole saaneet kotikasvatusta.
Lapsena ainoat ravintolakokemukset olivat juosta kiljuen ympäri ravintolaa ja hyppiä pallomeressä.
Kotona jokainen söi eri aikaan sohvalla istuen ja ruutua tuijottaen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.25 19:30:15

Käytkö jossain aivan extra-hienoissa viiden tähden Michelin-ravintoloissa joissa tarjoillaan mitä ihmeellisimpiä ruokia ja pöydällä on 18 eri ruokalajin aterimet, vai miten onnistut mokaamaan? Suurin osa ravintoloista on erittäin yksinkertaisia, eikä niissä vähän hienommissakaan voi pahasti mokata ellet sitten tieten tahtoen röyhtäile ja piereskele pöydässä.

Päivämäärä:   15.3.25 19:38:11

Siis ei se syöminen toimintona ole ongelma kos onnistuu saamaan ruokaa, mutta tuo kommunikaatio kyllä. Siis ihan siitä hetkestä alkaen kun astun sisään ravintolaan joko henkilökuntaa ei näy missään tai he aktiivisesti välttelevät mitään kontaktia. Koska en halua istua pöydässä ilman etten edes tiedä onko olemassaoloani huomattu, niin olen sitkeästi päättänyt kontaktoida henkilökunnan ennen kuin istun mihinkään. Mutta ihan jo tästä alkaen kaikki on niin vaikeaa.

Tänään viimeksi unohdettiin tuoda yksi ruoka pöytään kokonaan ja henkilökunnan huomion saaminen asiaan liittyen olim pirunnhankalaa. Lopuksi en koskaan saanut laskua vaikka muistinkin sen pyytää silloin kun likaiset asitiat haettiin pöydästä pois. Tuokin laskun pyytäminen on joskus hankalaa kun tarjoilija yrittää aktiivisesti välttää mitään kontaktia vaikka on siinä pöydän ääressä. Ja koo se tosiaan pitää muistaa erikseen pyytää, ei riitä että sanoo ettei kiitos jaksa enää syödä jälkiruokaa ja että on valmis. Joskus se vaan unohtuu ja toista mahdollisuutta ei tule.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.25 19:41:32

Mä en ole mikään kirjainhenkilö vaan ihan normaali ihminen. Olen tässä käynyt sattuneesta syystä aika usein ulkona syömässä ja hyvin ymmärrän mitä ajetaan takaa.

Esim. monessa paikassa ei ole selvää mennäänkö pöytiin vai ensin tiskille tilaamaan, välillä henkilökuntaa ei ole edes ollut näkyvissä. Viimeksi haluttiin lasku erikseen mutta tuotiin samassa ja tarjoilija oli niin kiusaantunut että päätin sitten tarjota aterian kollegalleni. Mulle on tuotu eri ruoka mitä tilasin ja kaveri sai allergeeniaan vaikka siitä sanoi. Taannoin vesikannussa uiskenteli jotain hiutaleita. Kerran ei korttimaksaminen toiminut. Yhdessä paikassa ei toimineet olleenkaan puhelimet :D Onhan näitä.

Päivämäärä:   15.3.25 19:43:39

Niin ja myönnän että mulla on kirjaindiagnooseja, siksi oikeastaan halusinkin tietää kokeeko muut näitä hankaluuksia. Kumminkaan kommunikaatio ei ole minulle ongelma vaan se, että miten sitä kommunikaatiota ylipäätään saa.

Luulen että jos käy ravintolassa aina isommassa seurueessa niin saa silloin huomiota henkilökunnalta? Mä käyn syömässä illallisiakin lähes aina yksin niin tuntuu että palvelu on sen takia huonompaa? Ja diagnooseista huolimatta pystyn tosiaan viettämään aikaa yksin ihmisten ilmoilla jos nyt joku siitä haluaisi tulla ilkkumaan :>D

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   15.3.25 19:49:25

Se laskun saaminen on kyllä joskus tosi hankalaa.

Päivämäärä:   15.3.25 19:49:31

Ravintolassa käymisessä tympeintä on se, kun haluaisit laskun. Siinä vaiheessa jokainen tarjoilija jotenkin mystisesti katoaa. Onneksi käyn sen verran tavispaikoissa, että maksun voi käydä suorittamassa myös tiskille.

Päivämäärä:   15.3.25 19:53:08

Jos ei tiedä kuinka toimitaan, jää ovenpieleen. Jos kukaan ei silti tule, kävele hetken kuluttua kassan näköiseen paikkaan ja kysy kuinka homma pelaa. Saman kysymyksen voi esittää kun joku saapuu siihen ovenpieleen.

Onko ongelma enemmän se että henkilökunta on täysin ammattitaidotonta vai mikä. Kielitaito?

Lähettäjä: Naks 
Päivämäärä:   15.3.25 19:53:53

Mä ymmärrän kyllä. Itseäni aina hämmentää se maksaminen. Haluaisin maksaa ja poistua ravintolasta heti kun olen syönyt, mutta en tiedä miten kohteliaasti saan kiinni tarjoilijan jotta voin pyytää laskua. Minusta olisi aina vain helpointa maksaa tilattaessa.

Päivämäärä:   15.3.25 20:00:16

Käyn säännöllisesti eräässä läntisen Euroopan maassa jossa vähän paremmissakin paikoissa maksetaan ruokailu syömisen jälkeen aina kassalle, ihana systeemi! Laskua ei siis ole edes mahdollista saada pöytään.

Lähettäjä: Naks 
Päivämäärä:   15.3.25 20:01:22

Olisin niin iloinen jos tuollainen systeemi olisi Suomessakin! Kerran olen Suomessa kävellyt tiskille aikeena maksaa ja ohjasivat takaisin pöytään odottamaan laskua. Hävetti.

Päivämäärä:   15.3.25 20:11:26

"Kerran olen Suomessa kävellyt tiskille aikeena maksaa ja ohjasivat takaisin pöytään odottamaan laskua. Hävetti."

Sama käynyt mulle, sanoin siihen sitten että "Voisko sen laskun sitten saada?". Ihan älyttömän turhauttavaa ja varmasti pyörittelin silmiä ja huokaili samalla. Tällaiset mystisesti aina tilanteissa kun ravintoloissa vain vähän asiakkaita. Ymmärrän kiireen mutta kun siitä ei vaikuta usein olevan kyse.

Päivämäärä:   15.3.25 20:16:11

^^ Ainakin Oulussa Pannussa ja Haraldissa olen onnistuneesti maksanut syömiseni tiskille.

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   15.3.25 20:31:53

Mulla on kerran käynyt niin, että oltiin onnistuttu kerran jopa pääsemään siihen vaiheeseen, että oltiin saatu se laskukin, mutta kukaan ei tullut hakemaan sitä maksua. Aivan käsittämätöntä! Oltiin alunperin maksamassa kortilla, mutta aikamme odotettuamme päädyimme siihen, että kaiveltiin lompakoistamme siihen tasaraha ja aikamme lisää odoteltuamme vain jätimme rahat siihen laskun kanssa ja lähdimme menemään. Meillä oli jo kiire seuraavaan paikkaan, kun tuolla tuhraantui joka vaiheessa niin paljon aikaa.
Käsittämättömän huonoa palvelua! Yritettiin monta kertaa saada henkilökunnan huomio siinä onnistumatta. Ensimmäinen laskun pyytäminen jopa meni niin, että yhdeltä tarjoilijalta onnistuttiin pyytää laskua, mutta sitä ei koskaan tullut. Sitten saimme "kiinni" toisen tarjoilijan ja vihdoin se laskukin saapui. Sitten vielä tämä, että se maksu ei ketään tuntunut kiinnostavan. Ei menty siihen paikkaan enää uudestaan.

Lähettäjä: Jesh 
Päivämäärä:   15.3.25 20:44:13

Sellaisia ne tarjoiliat on .

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.