Lähettäjä: .
Päivämäärä: 15.3.25 19:38:06
Joka ilta reset. Ei ole lapsia, mutta adhd aiheuttaa sen että koti on vuorokaudessa sekaisin. Joka ilta tiskit vähintään pois lavuaarista tiskipöydälle siistiin kasaan, mieluiten tiskaa ne heti, tai nyt kun vihdoin on kone niin sinne.
Kaikelle on oltava jonkinlainen paikka, oli se sitten avoin laatikko kaapissa tai jokin paremmin organisoitu järjestelmä. Minulla on mm. laatikko kaikelle mikä on jäänyt pyörimään pöydälle eikä löydä paikkaansa, mutta mitä tarvitsen säännöllisesti, kuten rannekkeen laturi.
Se helpottaa myös paljon arkea, että tekee kulkiessaan. Taitaa olla joku nyrkkisääntö olemassa, että jos jonkin tekemiseen menee alle 2min miin tee se heti kun tulee mieleenTAI kirjoita se todolistaan.
Don't put it down, put it away on myös hyvä, eli kaikki heti paikalleen eikä kasaisi niitä pöytatasoille.
Lasten kanssa opetellaan ikätasoisesti leikin kautta samoja asioita mitä aikuiset tekee, silloin kun sille on aikaa. Käytännössä esimerkiksi kummilapsen ollessa hoidossa hän tärkeänä "auttaa" minua kotitöissä, eli vaikka sinä aikana kun viikkaan muut pyykit hän etsii sukille pareja ja saa siihen ihan tuhottoman paljon aikaa kulumaan, mutta antaa minulle rauhan. :D Yleensä yritän kaiken kolistelun ja metelöinnin tehdä hänen kanssaan, kuten tiskit ja muuten tavarat paikalleen ja jätän suosiolla hiljaisemmat hommat siihen kun hän nukkuu. Uskoisin, että kun se lapsi kasvaa kotonaankin vastaavaan, että ollaan aina ikätasoisesti hauskanpidon kautta tekemässä samoja tehtäviä kuin aikuiset se luonnistuu sitten isompana melkein kuin itsestään.
|