Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tic oireena sylkeminen

Lähettäjä: Neuvoton 
Päivämäärä:   15.3.25 16:05:55

Onko jollain kokemusta tällaisesta?
Meillä on työpaikalla henkilö jolla on monenlaisia tic oireita ja suurin osa niistä ei vaikuta negatiivisesti kehenkään tai mihinkään. Yksi oireista on kuitenkin melko iljettävä eli sylkeminen.
Ollaan mietitty että miten meidän muiden tässä kuluu toimia. Pitääkö tässä tilanteessa vain sopeutua ja hyväksyä että sylkeä lentää päin aina välillä.
Tauoilla kun ruokaillaan pöydän ääressä niin tilanteen hankaluus korostuu kun kaikilla eväät pöydällä ja sylkeä lentää niin eihän sitten muuta voi kun jättää syömättä ja heittää eväät menemään.

Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa?
Pystyykö tilannetta jotenkin ratkaisemaan?

Re: Tic oireena sylkeminen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.3.25 16:19:28

No, sylkevän olis tietysti itse tajuttava pysyä kaukana muiden eväistä. Sama juttu, että jos tic on lyöminen, niin ei saa mennä lyömisetäisyydelle muita ihmisiä.

Lähettäjä: AMOR 
Päivämäärä:   15.3.25 16:44:36

Mikään ei ole niin inhottavaa kuin sisätiloissa syljeskely ja ulkonakin.

Lähettäjä: hrr 
Päivämäärä:   15.3.25 16:55:56

Ei tuollaiseen tietenkään tule muiden vain sopeutua!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.25 17:02:44

En suostuisi syömään samaan aikaan samassa tilassa syljeskelijän kanssa, en silloinkaan vaikka se johtuisi sairaudesta. Ei itselläni ainakaan ole varaa heittää ruokaa roskiin.

Ja keskustellessa pyrkisin pysymään riittävän etäisyyden päässä niin, ettei sitä sylkeä lennä naamaan asti. Harva kovin pitkälle sylkee.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   15.3.25 17:38:35

Tuota ei TODELLAKAAN muiden tarvitse sietää. Työnantajan tehtävä löytää ratkaisu tilanteeseen.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   15.3.25 18:46:09

Sylkijä syö erikseen, eli sen jälkeen kun muut ovat syöneet, ettei muiden tarvitse syödä syljeskellyn pöydän ääressä. Johan tuo on hygieniakysymyskin, työnantajan on pakko ratkaista asia jotenkin. Helpointa on se, että sylkijä todellakin syö eri aikaan kuin muut tai sitten hänelle järjestetään joku oma paikkansa missä syödä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.3.25 19:01:13

"En suostuisi syömään samaan aikaan samassa tilassa syljeskelijän kanssa, en silloinkaan vaikka se johtuisi sairaudesta. Ei itselläni ainakaan ole varaa heittää ruokaa roskiin.

Ja keskustellessa pyrkisin pysymään riittävän etäisyyden päässä niin, ettei sitä sylkeä lennä naamaan asti."

No NÄIN ! Tämä erilaisuuden hyväksyminen ja sen varjolla ihan kaiken paskan käytöksen tai käytöstapojen hyväksyminen menee liian pitkälle jo ! Minun ruokaani (tai edes samassa pöydässä) sylkeminen onnistuisi kahdesti: ekan ja vikan. Tällaisena tautisena aikana ja korona-ajat tuoreessa muistissa saattaisin päälle sylkijää vaikka läpsäistä tai tönäistä, niin kuuma peruna se jo asianakin on.. että siinä mielessä sylkijän pitää nyt vain itse ymmärtää, ei muiden. Sylkijä on urpo jos ei itse ymmärrä pysyä poissa esim ruokailuista tai tarpeeksi kaukana ja vaatii muilta asian hyväksymistä "koska vika", mutta ta:n tehtäväksi se jää rautalangasta vääntää jos ei itse ymmärrä.

Päivämäärä:   15.3.25 19:13:49

"Tämä erilaisuuden hyväksyminen ja sen varjolla ihan kaiken paskan käytöksen tai käytöstapojen hyväksyminen menee liian pitkälle jo !"

Tic oireet eivät ole huonoa käytöstä tai käytöstapojen puutetta. Siihen ei pysty itse vaikuttamaan ja tic oireet ovat hirveä rasite henkilölle itselleenkin.

Mutta ehdottomasti asiaan pitää pyrkiä löytämään ratkaisu ja kaikista helpointa on, että syötte erillään tai eri aikoihin.

Päivämäärä:   15.3.25 19:22:10

Tic-oireisiin ei voi vaikuttaa, ne eivät ole huonoja käytöstapoja.

Sylkeminen on kuitenkin sellainen juttu, että siihen tulisi suhtautua vakavasti. Maski naamalle muuna aikana ja yksin muiden jälkeen syömään. Tai joku pleksi väliin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.25 19:23:18

Tic-oireet eivät ole käytöstapojen puutetta, mutta se on, jos olettaa muiden sietävän tuollaista oireilua sen sijaan, että itse toimisi niin, ettei oireista ole muille haittaa.

Lähettäjä: Neuvoton 
Päivämäärä:   15.3.25 20:21:17

Kiitos kaikille kommenteista.
Meillä ei eri aikaan syöminen oikein onnistu, mutta eri tila olisi kyllä hyvä idea.
Vaikuttaa kyllä että ko henkilö ei täysin ymmärrä kuinka inhottavaa sylkeminen muille on ja ollaankin mietitty huomaako hän itse että sylkee.
Ilmeisesti huomaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.