Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Näkeekö neuvola OmaKannan kirjaukset?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   15.3.25 14:31:18

Olen raskaana ja ensimmäinen lapsi tulossa. Noin viisi vuotta sitten tapahtui eräs hirveä asia ja sain siitä todella voimakkaan traumaperäisen stressireaktion. Jälkikäteen ihmettelen, miten olen koskaan selvinnyt siitä ilman lopullista sekoamista. Jouduin lopulta käymään pitkään terapiassa, olin lyhyellä hoitojaksollakin osastolla ja söin uni- ja ahdistuslääkkeitä.

Neuvolassa en ole tästä puhunut mitään, kun aikaa tapahtuneesta kuitenkin on kulunut jo pitkään ja olen asian käsitellyt. Pienenä pelkona on, että entä jos neuvola saa jostain nämä asiat tietoon. Menneisyyteni on muuten aivan normaali. Ei mitään huumetaustaa, tulen hyvästä perheestä, olen hyväpalkkaisessa työssä, naimisissa ja kaikki ihanasti. Tämä yksittäinen tapahtuma vain laittoi elämäni joksikin aikaa täysin sekaisin. Miehenkin menneisyys ja elämä aivan normaalia ja tasaista. Pelkään joutuvani vaikeuksiin ja lastensuojelun asiakkaaksi, jos jostain tämä asia tulee neuvolan tietoon. Toisaalta mietin, että olisin voinut kertoa, mutta kun menneisyydestä ei ole erikseen kyselty, niin en ole ottanut asiaa puheeksi. OmaKannassa nämä kaikki korjaukset näkyvät. Onko neuvolalla oikeus käydä kaivelemassa niitä?

Re: Näkeekö neuvola OmaKannan kirjaukset?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.3.25 14:39:04

Miksi joutuisit vaikeuksiin vaikka he nuo kirjaukset näkisivätkin? Entä jos synnytyksen jälkeen psyykeesi on jälleen koetuksella ja tarvitsetkin apua, eikö silloin olisi hyvä, että tiedossa olisi tuo taustasi? Osastohoitoa vaatinut mt-ongelma ei kuitenkaan ole mikään pikkujuttu.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.3.25 14:41:23

Pelko on, että lastensuojelu ottaa meidät asiakkaaksi ja pahimmassa tapauksessa huostaanotto, kun neuvola näkee kirjaukset. En ole ollut missään vaiheessa itsetuhoinen, vaan trauman vuoksi tuli valtava menetyksen pelko ja huolestuneisuus, josta stressasin itseni ihan sekopääksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.25 14:44:01

Näkee ja ette tuosta syystä päädy lastensuojelun asiakkaaksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.3.25 14:57:25

Jos olet asunut tuolloin samalla alueella niin näkevät kyllä. Jos eri puolella Suomea, niin kannasta näkevät silti, jos olet antanut sinne luvan tietojen näkymiseen. Mutta ei tuollaisesta lastensuojelun asiakkaaksi joudu. Menneet on menneitä.

Lähettäjä: .x. 
Päivämäärä:   15.3.25 15:42:16

Lapsiahan ei oteta huostaan minkään vanhemman vanhan asian takia, jos tilanne on nykyään ok. Lastensuojelun asiakkuudessakaan ei ole mitään vaarallista.
Jos neuvolassa ei herää huolta sen hetkisestä tilanteesta, niin ei hänellä ole mitään ilmoitettavaa. Vaikka ilmoittaisikin, niin sitten sosiaalipuolelta ollaan yhteydessä ja kysytään miten menee.

Ei ole mitään hätää.

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   15.3.25 20:05:28

Suomessa on kuule todella paljon äitejä joilla on mielenterveyden kanssa ollut joskus haasteita. Ei se tarkoita että tulisi mitenkään automaattisesti lasu asiakkuutta. Toki kannustaisin asiasta mainitsemaan ja tiedostamaan itse riskit että raskaus, synnytys ja iso elämänmuutos (äitiys) voi triggeröidä vanhoja traumoja ja eikö sitten olisi hyvä saada heti apua jos sitä tarvitsee.

Ja silleen tiedoksi vaan että lasun asiakkuus ei varsinaisesti liity siihen että lapsi sijoitettaisiin.
Lasusta voi saada vaikka lastenhoitoapua, perhetyötä, taloudellista tukea jne. Ja oikeastaan lasun asiakkaaksi pääseminen vaatii jo aika ison huolen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.25 20:16:39

Terapiakäynnit ei näy, mutta jos oot käyny lääkärissä saadaksesi lähetteen, niin ne näkyy. Tosiaan, sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä, jos useampi vuosi sitten ollu tällainen. Neuvolan hoitaja arvioi nykyhetken perusteella onko tuelle tarvetta, se lasi ei tarkota automaattisesti mitään huostaanottoa. Kannattaa laskea sitä stressitasoa, ettei mene taas yli.

Lähettäjä: Höpsis 
Päivämäärä:   15.3.25 20:45:54

Mä en ymmärrä, mikä siinä lasussa on niin kamalaa. Ylipäätään jos sinulla on joku trauma, vaikkakin käsitelty, se kannattaa ehdottomasti ottaa puheeksi. Synnytyksen jälkeen naisen hormonitoiminta muuttuu todella paljon. Joillekin ihan "normaaleillekin" se voi aiheuttaa lapsivuodepsykoosin. Tokikaan trauma ei tarkoita, että sinulle tulisi yhtään mitään. Itselläni ei ole mitään traumaa ja muutenkin olen elänyt oikein tasapainoisen elämän, mutta molempien synnytyksien jälkeen ekat viikot ovat olleet ihan hirveitä hormoneista johtuen. Tuntui että sekoan. Yhdellä ystävälle tuli erittäin voimakkaita kuolemanpelkoon liittyviä ahdistuskohtauksia ja kävi pitkään neuvolapsykologilla.

Sinusta on tulossa äiti, jonka tehtävä on tarjota lapselle mahdollisimman tasapainoinen ja hyvä elämän alku. Ota ihmeessä kaikki apu vastaan, mitä on saatavilla. Lasu ei ole yhtä kuin vauvan huostaanotto. Ja ylipäätään tuollainen tieto ei automaattisesti tarkoita mitään lasua. Nyt vähän valoja päälle :D Ennemmin asiasta keskustelu auttaa terkkaa kiinnittämään enemmän huomiota sinun henkiseen jaksamiseen ennen synnytystä ja sen jälkeen ja jos on tarvetta, tarjoamaan apua.

Lähettäjä: Pakastevihannes 
Päivämäärä:   15.3.25 21:14:21

Ja siis vaikka ne teoriassa näkyisi niin eihän terveydenhoitajalla ole aikaa kaivaa ja lukea jokaisen äidin jokaista vanhaa tekstiä ja käyntiä että missä on ollut ja mistä syystä. 5v vanha asia on jo hautautunut monta sivua syvälle tekstien virrassa eli tuskin ihan heti tulee ilmi. Muistaakseni myös mielenterveyspuoli on erillinen eikä edes näy perusyerveydenhuollossa kaikille. Jos hän kysyy siitä seuraavalla käynnillä niin reippaana kerrot mikä oli silloin tilanne ja mikä on nyt. Eihän se mikään syy huostaan ottoon ole, höpö höpö taas.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.3.25 21:48:19

Eikö ole hyvä, että näkevät? Saat apua nopeasti, jos lapsen saanti saa vanhan pelon menettämisestä taas nostamaan päätään.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   15.3.25 22:07:49

Voit käydä merkkaamassa ne itse salatuiksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.25 22:14:11

Suurinta osaa lasun asiakkaista ei sijoiteta ikinä. Sitä paitsi hyvinvointialueet säästää tällä hetkellä ja sijoitukset maksaa. Eli jotkut alueet ei sijoita vaikka olisi syytä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.