Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ero. Saa siis myydä omaisuuden ja velat mulle?

Lähettäjä: Huolestunut 
Päivämäärä:   15.3.25 13:22:02

Niin siis näin voi oikeasti tehdä. Myydä meidän tavarat ym. Lyhentää asuntolainaa ja maksattaa omat ryyppyvelat puoliksi mulla?

Re: Ero. Saa siis myydä omaisuuden ja velat mulle?

Lähettäjä: Cnote 
Päivämäärä:   15.3.25 13:22:58

Häh?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.3.25 13:24:28

Kuulostaa siltä, että kannattaa ottaa yhteyttä lakimiehen.

Lähettäjä: Huolestunut 
Päivämäärä:   15.3.25 13:27:19

Mies myy meidän omaisuutta. Lyhentää rahoilla asuntolainaa. Osituksessa on sitten hänen henkilökohtaiset luotot. Joilla ei ole ostattu mitää pysyvää. Niin sekö on sitten se mikä jaetaan? Eli mä joudun maksamaan 20tonnia lasten kanssa heidän isänsä huvittelua.

Lähettäjä: gd 
Päivämäärä:   15.3.25 13:31:30

Velkoja ei saa maksattaa sinulla. Varat ja velat ovat aina erilliset. Oman omaisuutensa saa myydä, ei yhteistä ilman sinun lupaasi. Saa myös maksaa omia velkojaan omilla rahoillaan eikä sinulla ole siihen mitään sanomista.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.3.25 13:53:57

Osituksessa tasataan omaisuus, ei velkoja. Eli jos toinen maksaa asuntolaina myymillään asioilla, hänen varallisuutensa kasvaa asunnon osalta.

Jos vaikka myy 10 000 € edestä tavaraa ja lyhentää samalla summalla asuntolainaa, omaisuuden määrä säilyy käytännössä samana.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.25 14:00:17

Kun avioero on laitettu vireille, ositus tehdään sen päivän omaisuuden perusteella.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.25 14:12:24

Teit sitten uuden keskustelun aiheesta?
Onko se ositus jo vireillä?

Päivämäärä:   15.3.25 14:16:24

Ja kun rauhoitut niin lue minilexin linkattu teksti ja mitä muuta toisessa topicissa sulle on kerrottu.

Päivämäärä:   15.3.25 14:17:48

Osituksessa huomioidaan se raha, joka on auton myynnistä saatu. Nyt hankit sitten itsellesi jonkun kulkupelin, jota ei osituksessa huomioida tai arvo on jotain 500 euroa."

Tämäkin luki siellä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.25 14:32:53

Ositusperuste syntyy siitä hetkestä kun avioero on tullut vireille. Osituksessa huomioidaan ositusperusteen syntyhetkellä ollut omaisuus tai sen sijaan tullut omaisuus.

Jos ero ei ole vireillä, niin sinulla ei ole mitään sanomista siihen, mitä mies omassa omistuksessaan olevalla omaisuudella tekee.

Jos ero on vireillä, niin ota lakimies hoitamaan ositusasiaa puolestasi.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   15.3.25 16:05:46

Onko pakko aloittaa montakin viestiä samasta asiasta? Hän saa myydä omaisuuttaan yhä edelleen. Ja nehän oli hänen nimissään. Ja tyhmästä päästä saa kärsiä, vai mitä? Ota opiksesi

Lähettäjä: varoitus 
Päivämäärä:   15.3.25 16:13:16

Tässä juuri piilee se vaara tuossa "mut se oli vaan sen nimissä!"-kikkailussa. Jos haluaa kikkailla näin niin ei siinä mitään, moni niin tekee, mutta kannattaa muistaa että juridisesti asia menee niin että se mikä on jonkun nimissä, on tämän omaa omaisuutta ja piste. Siinä on turha selitellä että eiku oikeesti se omistettiin puoliksi, tarkoitus oli vain tällä hallintakikkailulla saada säästöjä ja välttää kuluja.

Päivämäärä:   15.3.25 16:58:49

Velat on henkilökohtaiset.

Mutta toki, jos toinen on tyhjätasku ja sulla vaikka 40t euroa, joudut 20t maksamaan tasinkoa. Summa on kuitenkin sama, vaikja toisella olisi 200t velat.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.3.25 17:06:33

On kyllä ollu aikamoista taloudenpitoa siellä teillä. Nyt se sitten konkretisoituu, kun kakka iskee tuulettimeen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.3.25 17:09:28

M6n mielestä puoliso tekee oikein järkevästi, kun myy auton, ja lyhentää siitä saamallaan rahalla asuntolainaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.3.25 17:14:49

Nyt ovat puurot ja vellit sekaisin. Aloittaja ei yhtäkkiä saa itselleen puolia miehen veloista, mutta miehen velat vaikuttavat siihen, minkä suuruiseksi miehen omaisuus osituksessa lasketaan. Karkeasti: jos miehellä on 100 000 euron edestä omaisuutta ja 60 000 euroa velkaa, silloin se summa, joka avioeron osituksessa huomioidaan miehen omaisuudeksi, on 40 000 euroa. Aloittajan kohdalla tehdään samanlainen laskutoimitus eli omaisuus miinus velat ja sitten vähennyslaskujen lopputuloksia vertaamalla katsotaan, kuka maksaa tasinkoa ja kelle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.