Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko puoliso myydä omaisuutta ennen ositusta?

Lähettäjä: Huolestunut 
Päivämäärä:   15.3.25 11:14:53

Olemme eroamassa ja puoliso on myymässä yhteistä omaisuuttamme. Saako ennen ositusta laittaa tavaroita myyntiin? Mistään en oikein osaa kysyä tai saa vastausta. Meidän perheen autot on miehen nimissä. Hän laittoi minun auton, joka siis hänen nimissä, seisontaan ja sanoi että myy sen. Saako näin tehdä? Autot olleet hänen nimissä kun on vakuutukset keskitetty kaikki samaan. Onko se ihan laillista? Tietääkö kukaan? Ja olisikohan jossain ihan faktaa tällaisista asioista.

Re: Voiko puoliso myydä omaisuutta ennen ositusta?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.3.25 11:29:04

” Meidän perheen autot on miehen nimissä. ”

Eiköhän vastaus ole tuossa. Omaa omaisuutta saa myydä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.25 11:29:07

https://www.minilex.fi/a/avio-oikeuden-alaisen-omaisuuden-hukkaaminen-ennen-ositusta

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.3.25 11:47:47

Mutta puolison omaisuus ei ole yhteistä omaisuutta vaan sen puolison ! Mikään vakuutusten keskittäminen ei ole oikea syy, kyllä pariskunnan vakuutukset saa keskitettyä samojen etujen alle vaikka molemmat omat ajoneuvonsa omistaisivatkin.. Niin ja saa laittaa seisontaan oman autonsa.

Onhan tuossa yllä minilex linkin takana sellaisia juttuja ettei ole ok jos vaikka alihintaan myy jne. ,mutta käytännön tasolla kaikki tällaiset voivat vaatia oikeusprosessia oikaistuakseen mikä taas maksaa paljon rahaa. Mikään taho ei tällaisia mahdollisia rikkeitä mitenkään valvo vaan se on itse vahdittava ja tehtävä mahdolliset keissit jne.

Miksi ositusta ei sitten ole jo tehty ? Lakimiehen pakeille niin on valmista vaikka parissa vkossa ! Tai ainakin tiedot ylhäällä ja selvillä onko riidatonta vai mistä tulee taistelu. Niin ja osituksessa käytetään yleensä eropapereiden lähettämispäivää eli jos ne ovat jo liikkeelle lähteneet niin auton myymisellä ei ole mitään merkitystä (ota ylös kuvat myynti-ilmoituksista kun autojen arvoa kysytään kuitenkin).

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.3.25 12:02:48

Linkissä lakipuhelin nro, soita sinne.
Vaan tässäkin yksi hyvä esimerkki mitä ei pitäis tehdä liitossa. Auto toisen nimissä, vai onko mies sen maksanut?

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   15.3.25 12:05:32

Jos autot ovat miehen nimissä, hän saa tehdä niillä mitä haluaa. Kun ositus on tehty, se kummalla on enemmän omaisuutta maksaa tasinkoa sille jolla on vähemmän. Jos kaikki omaisuus on miehen nimissä, niin hän maksaa tasinkoa vaimolle, mutta hän voi päättää mitä haluaa antaa tasingoksi. Se voi olla rahaa, auto, kiinteistö tms

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.25 12:15:26

"Mikään vakuutusten keskittäminen ei ole oikea syy, kyllä pariskunnan vakuutukset saa keskitettyä samojen etujen alle vaikka molemmat omat ajoneuvonsa omistaisivatkin."

Saako, missä yhtiössä? Me kun kysyttiin niin ei onnistunut, piti olla saman omistajan nimissä kaikki.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   15.3.25 12:19:57

Ukko parka joutuu maksamaan silti sinulle puolet myös autoista, kun ei ole avioehtoa tehty. Mikään ei kyrsi niin paljon kuin miestensä rahoilla loisineet muijat jotka sitten ilman omaa ansiotaan saavat erossa puolet. Vaatikaa miehet se avioehto ennen naimisiin menoa, jos ehto on, että kumpikin saa erossa pitää vain omat tavaransa ja itse hankkimansa asiat, niin asia on pihvi, silloin tuo autokin olisi aidosti miehen.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.3.25 12:21:37

"Saako, missä yhtiössä? Me kun kysyttiin niin ei onnistunut, piti olla saman omistajan nimissä kaikki."

Ainakin Pohjantähdessä ja Turvassa on viime vuosina ollut koko perheen vakuutukset, eri asiat siellä eri omistajuuksin.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.3.25 12:29:24

Meillä vakuutukset If:ssä ja siellä myös tehdään perheyhteys ihmisten kautta, ja molemmilla voi olla mitä vaan omia vakuutuksia joista saa keskittämisedut.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.3.25 12:29:47

Pohjantähdessä ja LähiTapiolassa ainakin on meidän vakuutukset olleet yhtenä pakettina, riippumatta siitä kenen nimissä auto on.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   15.3.25 12:32:55

Myös Osuuspankilla kertyy yhteisiä bonuksia vakuutuksista vaikka omissa nimissä ajoneuvot.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   15.3.25 12:36:49

........: pick me!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.3.25 12:41:02

Saahan sitä myydä mutta myyntirahat on omaisuutta myös ja jos myy alihintaan tai muuta ketkuilua, asia voidaan osituksessa korjata.

Lähettäjä: Huolestunut 
Päivämäärä:   15.3.25 12:59:04

On riitaisa ero. Jännä että toiset olettaa että vaimo on aina se joka elää miehen siivellä. Toki tottahan se on että tuloni ovat olleet penemmät kun olen lasten vuoksi (5 lasta) ollut kotona.Silti olen aina hoitanut, ruuat, lasten kulut ym. vaihtelevat kulut mm. sähkö. Ja edelliset autot oli minun nimissä. Kun minä maksoin ne osamaksulla. Nyt miehen noiden vakuutusten vuoksi. Minun käytössä olleesta autosta en osa-maksuja ole montaa maksanut. Korjaukset ym. kyllä. Ja miehen autosta taas usean tonnin käsirahan. Nyt hän laittoi auton seisontaan ja itse jäin jo isojen lasten kanssa kotiin ilman kulkupeliä. Lähimpään kauppaan 13km... On kyllä älytöntä jos näin oikeesti saa toimia!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.25 13:21:02

Harvinaisen häijy mies.
Eipä sulla ole vaihtoehtona kun ostaa oma auto. (ja riitelemään omaisuudesta)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.3.25 13:28:32

Lähettäjä. 

Päivämäärä15.3.25 12:15:26

"Mikään vakuutusten keskittäminen ei ole oikea syy, kyllä pariskunnan vakuutukset saa keskitettyä samojen etujen alle vaikka molemmat omat ajoneuvonsa omistaisivatkin."

Saako, missä yhtiössä? Me kun kysyttiin niin ei onnistunut, piti olla saman omistajan nimissä kaikki.

Meillä on If:issä keskitetysti vakuutukset. On minun hevoset, autot, miehen autot ja moottoripyörä, vene, koti, henkivakuutukset, mökki, ihan kaikki.
Osa on jomman kumman omia, osa yhteisiä. Ei mitään ongelmaa.

Lähettäjä: gd 
Päivämäärä:   15.3.25 13:29:40

Omalle omaisuudelleen saa tehdä mitä tahansa, myös avioliitossa. Yhteistä kotia ja toisen puolison työtarvikkeita kai koskee joku muu määräys.

En nyt ymmärrä, kuinka suuri hyöty oli siitä, että vakuutukset olivat yhden ihmisen nimissä, jos sinullakin oli ollut aikaisemmin omia autoja ja vakuutuksia, joista sait bonuksia. Toiseksi sinä olisit voinut olla auton omistaja ja mies haltija, niin vakuutukset olisivat olleet hänen nimissään.

Osituksessa huomioidaan se raha, joka on auton myynnistä saatu. Nyt hankit sitten itsellesi jonkun kulkupelin, jota ei osituksessa huomioida tai arvo on jotain 500 euroa.

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   15.3.25 14:00:55

Eroilmoituksen jättöpäivän jälkeen tulleet omaisuudet on sitten jo molempien omia, eli jos oletettavasti olette paperin jo jättäneet kärikseen, niin voit nyt ostaa auton ja se on sinun auto ja ei vaikuta ositukseen. Ositus lasketaan paperin jättöhetken arvoilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.25 15:49:23

Oliko niin, että yksin haettuna ero tulee vireille vasta, kun puoliso on saanut tiedon erosta ja antanut siihen oman mielipiteensä? Eli vireille tulossa voi kestää useamman viikon papereiden jättämisen jälkeenkin?

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   15.3.25 16:01:59

Kyllä hän saa myydä omaisuuttaan ihan vapaasti. Oma moka kun et ole itse ostanut autoa omiin nimiisi ja nyt oot kusessa korvessa. Ja ei kukaan ole pakottanut sikiämään noin montaa kertaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.