Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eikö työmatka olekaan työaikaa?

Lähettäjä: Hippa 
Päivämäärä:   14.3.25 23:01:33

Pahoittelut kököstä otsikosta. Kysymyksessä siis tilanne jossa työnantaja lähettää työntekijän asiakkaan luo tekemään työn x. Matkaa on pari sataa km suuntaansa. Meneekö oikeasti niin että matka-aika ei ole palkallista työaikaa, vaan ainoastaan paikanpäällä kuluva kaksituntinen? Vai huijataanko tässä törkeästi tyhmää?

Re: Eikö työmatka olekaan työaikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.3.25 23:06:46

Mitä sanoo tes? Entä työsopimus?

Rakennusalalla ainakin aiemmin oli, että päivän eka ajo on omaa ajoa ja omaa aikaa. Se usein kuitattiin ajamamalla firman kautta jos työmaa oli jossain kauempana. Päivän aikana siirtymäajot ovat aina työaikaa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.3.25 23:09:33

Ei välttämättä saa tuntipalkkaa mutta matkakorvaukset pitäisi saada. Ota yhteys liittoon.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   14.3.25 23:20:38

Kyllä meillä tehdään työajalla, korvataan kilsat ja saadaan päivärahat tuollaisilla matkoilla.
Asiantuntijatyö.

Lähettäjä: Puro 
Päivämäärä:   14.3.25 23:24:40

Mun mies on asiantuntijana korkeakoulun projekteissa ja heillä työmatkat eivät ole työaikaa, vaikka matkan aikana tekisikin töitä. En tiedä, mikä TES hänellä on.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   14.3.25 23:28:33

Meillä on oman firman toinen toimipiste usean sadan kilometrin päässä. Jos sinne pitää (työnantajan aloitteesta) lähteä, on matka-aika työaikaa vain jos sen aikana tekee töitä. Käytännössä siis jos menen junalla ja voin tehdä jotain samalla, matkustaminen on työaikaa. Jos ajan, tapahtuu se omalla ajalla.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   14.3.25 23:32:06

Kaiva sun työsopimus ja katso mitä se sanoo!

Mun sopparissa on lause ”työ sisältää matkustamista vapaa-aikana”. Ja mulla siinä ei ole ruksia. Tarkoittaa että kun kotona suljen etu-oven ja olen menossa asiakkaille niin työaika alkaa siitä kun lähden kotoa.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   14.3.25 23:33:07

Jos menet asiakkaalle suoraan työnantajan "määräyksestä", matka-aika on työmatkaa. Jos työnantaja ei tätä hyväksy, aja firman kautta asiakkaalle, silloin ei ole mitään sanomista, työaikana menee.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.3.25 23:36:35

Kaiva tessisi esiin, yleisesti ottaen ei ole työaikaa matkat, mutta joillain aloilla voi ollakin. Jos ei muuten, niin ne saa verotuksessa sitten.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   15.3.25 04:22:41

On työaikaa,ilman napinoita. Työnantajaa on ohjeistettava.

Lähettäjä: gdgs 
Päivämäärä:   15.3.25 06:47:30

Lue sen alan TES. Saa siitä ainakin kilometrikorvauksen omalla autolla ja mahdollisesti päivärahan.
Vaikuttaa aika erikoiselta, jos joku suostuisi tuollaiseen. Yleensä vähintään toinen matka on työaikaa ja toinen voi olla omaa. Maatalouslomittajako?

Verotuksessa ei matkaan käytetty aika ole mitenkään vähennettävissä, vain kilometrit.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   15.3.25 06:53:21

Mikä paikka on työsopimuksessa määritelty työpaikaksi? Jos ne on jollakin kauppamatkustajalla kaikki myyntipisteet ympäri Suomen, omaa aikaa on. Jos työpaikka on tietty osoite, matka siihen on verotukseen menevää työmatkaa ja siitä eteen päin on työaikaa ja korvattavia kilometrejä. Näin periaatteessa suurimmassa osassa, mutta poikkeuksiakin on .

Lähettäjä: joops 
Päivämäärä:   15.3.25 06:54:23

Mä olin hetken kotisiivoustyössä, ei ole ajokorttia ja välit kuljin bussilla, työnantaja ei maksanut kuin siitä mitä oli kohteesta sovittu että työhön menee aikaa, tulot olivat niin naurettavan pienet että äkkiä sanoin heipat, saman rahan saa tekemättä mitään.

Lähettäjä: Hippa 
Päivämäärä:   15.3.25 07:18:40

Olen asiantuntijatyössä ja minulla on toimistolla työpiste. Kemianteollisuuden alalla. En osaa TES:ä tulkita kun siellä sanotaan että matka-aika ei ole työaikaa mutta matka-ajalta maksetaan palkka?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.3.25 07:20:45

Tuo ongelma koskee monia siivoustöitä, erityisesti maahanmuuttajat eivät alussa ymmärrä kyseenalaistaa sitä että työaika on vaikka 5h päivässä mutta se on kolme- neljä eri kohdetta ja siirtymistä ei makseta, eli käytännössä olet töissä aamuseiskasta neljään mutta palkan saat vain viidestä tunnista.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.3.25 07:30:52

Riippuu alasta ja sopimuksesta. Meillä työajalla (7,5h) tapahtuva siirtyminen työpaikan ja kohteen välillä on työaikaa ja siitä maksetaan normaalisti palkkaa. Jos kuitenkin kohde on jossain kauempana ja matkoja ei ehdi kohteessa hoidettavien asioiden lisäksi ajaa, niin vakio työajasta yli menevä matkustaminen on lähtökohtaisesti palkatonta, jos ajat omalla autolla. Jos taas olet junassa ja voit tehdä töitä, se on työaikaa kuten missä tahansa etänä tehtävä työ.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   15.3.25 07:44:27

Mulla on niin, että jos matkustan työaikana klo 7- 17 välillä ja 8h sisällä. On matka-aika työaikaa, ja siitä saa normipalkan. Jos matkustan tuon ajan ulkopuolella se on työajan ulkopuolista matka-aikaa, josta saan puolikkaan palkan. Kilometrikorvaukset kaikissa tapauksissa päälle ja päivärahat. Ja nyt puhun työnantajan määräyksestä matkustamisesta yhtiön toiseen toimipisteeseen tai asiakkaalle. Paperiteollisuus ja toimihenkilönä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.25 08:09:27

Mulla on erikseen sopimuksessa kirjattu että matkustusaika ei ole työaikaa. Päivärahat ja km-korvaukset juoksee tietenkin, mutta jos mä ajan Helsingistä Keski-Suomeen työpäivän jälkeen ollakseni seuraavana aamuna asiakkaalla, niin siitä ajamisesta ei kirjata tunteja mihinkään.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   15.3.25 08:33:22

Meillä samoin kuin N:llä. Lähtökohtaisesti matka-aika ei ole työaikaa. Jos joutuu lähtemään esim. sunnuntai-iltana matkaan että on maanantaina aamulla kohteessa, niin matka ei ole työaikaa. Jos kuitenkin illalla hotellissa valmistelee seuraavaa päivää, se on työaikaa. Jos matkan tekee julkisilla ja tekee töitä, on työaikaa. Omassa autossa puhelimessa höpöttely muuten vaan työkaverin kanssa ei ole työaikaa, mutta jos omasta autosta osallistuu vaikka puhelinpalaveriin tai puhuu asiakkaan kanssa asiaa, niin se on työaikaa.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   15.3.25 08:55:38

LähettäjäHippa

Päivämäärä15.3.25 07:18:40

Olen asiantuntijatyössä ja minulla on toimistolla työpiste. Kemianteollisuuden alalla. En osaa TES:ä tulkita kun siellä sanotaan että matka-aika ei ole työaikaa mutta matka-ajalta maksetaan palkka?

Ymmärrän tämän sitten, kannattaa vielä tarkistaa liitosta, että työnantaja on velvollinen maksamaan palkan työpäivästä, vaikka osan päivää olisit auton ratissa. Mutta jos esim. päivä menisi niin, että lähdet klo 7 kotoa ja palaat klo 17 kotiin, et voi kerryttää saldoa noilta ylimeneviltä tunneilta. Olettaen että sulla 7,5 tunnin päivä, mutta matkojen takia olet töissä 10 tuntia. Koska olet ollut tuon ylimenevän osan autossasi, niin et voi merkitä saldoa tuolta ajoajalta. Se on sitten eri asia, jos on sovittu paikallisesti, että työasoiden hoito matka-aikana on työaikaa ja olet koko tuon 7-17 välisen ajan ollut työasioiden äärellä. Esim. hoitanut rästiin jääneitä puheluita tms.

Lähettäjä: gd 
Päivämäärä:   15.3.25 10:03:26

Millainen työaika? Kaikilla asiantuntijoilla ei olet tiettyä viikkotuntimäärää vaan kokonaistyöaika. Liittyykö kysymys tähän?

Lähettäjä: downshift 
Päivämäärä:   15.3.25 13:33:11

Itsehän hain juuri osa-aikatyöhön tuuraajaksi toisessa kaupungissa 200 km päässä (tai no, pikemminkin ilmoittauduin saatavilla olevaksi) ja ilmoitin heti alkuun että voin hyvinkin ottaa muutaman päivän pituisia työvuoroja jolloin voin asua ko. ajan ko. kaupungissa, mutta välimatkan vuoksi mitään yksittäisiä tai parin työvuoron pätkiä en rupea tekemään PAITSI jos tilanne on akuutti JA niistä maksetaan hyvät hälytys- ja matkarahat.

Täytyy muistaa että tessit ja sopimukset ja työpaikan käytännöt on asia erikseen, mutta mikään ei estä työnantajaa halutessaan maksamasta enemmän ja parempia korvauksia kuin mitä niissä sanotaan. Tämä juuri on sitä paljon peräänkuulutettua paikallista sopimista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.