Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 14.3.25 21:43:29
Yritin muotoilla otsikon toisin, muttei mahtunut. Täällä on ollut viime päivinä varsin paljon keskustelua väkivallasta (naisten kuin miestenkin kohtaamasta.
Kiinnostaisi tietää, oletko kohdannut uhkailua, seksuaalista väkivaltaa tai väkivaltaa työssäsi? Olisi myös mielenkiintoista tietää ala, jolla työskentelet, miksei sukupuolesikin. Tiedän, että esim vartijoille tämä on arkipäivää, mutta kaupan alalla, ravintola-alalla ja sotealalla myös tavallista. Kertokaa siis kokemuksia ja jouduitko tilanteen vuoksi sairauslomalle tai päädyitkö jopa vaihtamaan töitä? Pidätkö itseäsi paksunahkaisena?
Olen itse kokenut töissä seksuaalista väkivaltaa mm koskettelun ja ehdottelujen puolesta lukuisia kertoja, minut on uhattu tappaa ja minua on uhattu huumeruiskulla. Lisäksi on luvattu järjestää potkut ja mitähän kaikkea vielä. Fyysisesti minuun ei ole koskettu (lue: lyöty tms, seksuaalisessa mielessä on kyllä) ja uskonkin pienen kokoni suojanneen tältä - harvemmin kukaan haluaa pieneen naiseen käyttää fyysistä väkivaltaa. Olen oppinut hyvin taitavaksi puhujaksi ja nämä tilanteet on selvitetty lopulta puhumalla, myös silloin, kun olen mennyt tappeluun väliin. Paksun nahan kasvatin jo aika nuorena ja minut laitettiin usein hoitamaan limaisten setämiesten seurueita, kun aremmat pelkäsivät tällaisia ja ahdistuivat näiden "vitseistä". Ajat muuttuvat onneksi ja harvemmin tällaisia enää tulee vastaankaan, mutta asiat oli toisin tuolloin. Ja tosiaan, kyseessä ravintola-ala.
|