Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kehitysvamma-alan ammattilaiset, miten on

Lähettäjä: kehva 
Päivämäärä:   14.3.25 15:45:34

mahdollista se että enemmän kuin lievästi kehitysvammainen ihminen on laitettu allekirjoittamaan itseä koskeva DNR-päätös?

Kyseessä oli silloin tuetussa/ohjatussa asuva, sittemmin autettuun siirretty ihminen, jolla downin syndrooma. Hän oli n. 60-vuotias, kun löysin hänen paperit -kansiostaan paperisen todistuksen asiasta muutama vuosi sitten. Hän oli siis omin käsin kirjoittanut etunimensä (huom. ei koskaan oppinut sukunimeä kirjoittamaan eikä mitään muutakaan, vain etunimen) alle, vakuuttamaan että tämä on hänen tahtonsa.

Miten kummassa em. ihminen olisi muka voinut ymmärtää täysin, mistä on kyse? Eikö tuo nyt haise aika kauas omaisten suorittamalta painostukselta/"nyt nimi tämmöseen paperiin, kiitos"? Vaikka se kognitiivinen taso oli silloin väh. 10-20 vuotta ennen paperinnäkemishetkeäni varmaan ollut vähän vähän parempi, niin tuskin se koskaan on ollut riittävä elvyttämiskiellon seurauksen käsittämiseen?

Työskentelin tuolloin sotealan ammattilaisena, sittemmin olen vaihtanut alalta pois.

Re: Kehitysvamma-alan ammattilaiset, miten on

Lähettäjä: kehva 
Päivämäärä:   14.3.25 15:47:32

Ja kyllä, käytän sanaa Laitettu kirjoittamaan. Väitän ettei hän ole itse osannut asiaa tuoda ilmoille, että minäpä haluan kyseisen lomakkeen allekirjoittaa.

Ja ihanko oikeesti voi juridisesti tässä maassa allekirjoittaa pelkällä etunimellä tämän kaavakkeen, kun ei osaa sukunimeä kirjoittaa?? Käsissänihän se paperi silloin oli, mutta ihmettelen vaan.

Re: Kehitysvamma-alan ammattilaiset, miten on

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   14.3.25 15:59:40

Niin, siis DNR päätöstähän ei tee sen enempää ihminen itse kuin omaisetkaan, vaan lääkäri/lääkärit lääketieteellisin perustein...
Juuri em syistä.
Mutta olen törmännyt myös sellaiseen, että lääkäri on perunut DNR päätöksen monisairaalta, lähes saattohoitokunnossa olevalta kehitysvammaiselta. Koska tämä oli sanonut haluavansa, että elvytetään. Tuuminut vielä päälle ohjaajalle, että sitten kun on elvytetty, niin mentäisiinkö XXX-paikkaan kahville?
Tämä kertoi mielestäni aika paljon kys. henkilön tasosta ja kyvystä ymmärtää asioita ja oma tilansa sekä päättää niistä...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.