Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaa vai ei ostaa? (OH)

Lähettäjä: dilemma 
Päivämäärä:   14.3.25 12:15:22

Oon hieman kahden vaiheilla ja en tiedä mitä tehdä.
Mulla oisit mahdollisuus ostaa poni, mutta sitä pitäisi eteenpäin kouluttaa koska on jäänyt vähän "pihan perälle". On ihan järkevä ja sen kanssa on tehty kaikkea selkään ei oo kiivetty sen enempää, varusteet on kyllä ylleen joskus saanut.
Tallipaikka olisi, apua ja tukea löytyisi, varaa olisi, mutta en tiedä kannattaako. Onko järkevää vai tyhmää ostaa ekaksi hevoseksi (tai poniksi) iso poni joka pitää ratsu kouluttaa?
Toisaalta voisin laittaa sen syksyllä/talvella pariksi kuukaudeksi ratsuttajalle ja kesän se voisi laiduntaa ja voisin aloitella sen kanssa ratsun hommia ja tehdä maastakäsin yms..

Toisaalta helpommalla varmaan pääsisi jos ostaisi suoran ponin tai hevosen millä voi jo ratsastaa.

Re: Ostaa vai ei ostaa? (OH)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.3.25 12:18:02

Riippuu kuinka kokenut olet ja mitä haluat harrastaa

Itellä ne turvallisimmat on ollu tekemättömiä, jotka totutan, koulutan ja teen. En huipulle, mutta itselle. Kerran oli kilpahevonen tallissa. Se oli ihana ratsastaa, mut hankala pitää ja yllättäviä tapojakin oli kilpareissuilta tullut joten myös sen kanssa loukkaannuin. Kouluttamattomien kanssa en.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.3.25 12:27:49

Onko sinulla varaa ratsuttajaan ja valmennukseen hevosen ylläpidon lisäksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.3.25 12:33:43

Miksi haluat kouluttamattoman? Miksi tuo poni kiinnostaa? Haluatko ratsastaa, mikä on tärkeää?

Itse olen päättänyt että eka hevonen tulee olemaan nuori. Tyyliin vuotias, koska haluan todella junnun itse muovailtavan kaverin, koska haluan nimenomaan tehdä tekemättömän itselle.

Lähettäjä: dilemma 
Päivämäärä:   14.3.25 13:07:32

Ratsastanut muutaman vuoden ja ollut vuokra hevosia. Töiden takia ratsastuskoulussa käynti hieman vaikeaa kun täällä ei aamuisin ole tunteja, ja vuorotyö estää aina tiettyyn aikaan tunnit.
Haluaisin perus järkevän hevosen minkä kanssa käydä lenkillä maastakäsin ja ratsain ja miksei joskus ajankin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.3.25 13:10:10

Siinä tapauksessa kouluttamaton hevonen ei varmaankaan ole sinua varten.

Ihan perusjärkevä kotipihassa on ihan eri asia kuin todistetusti aloittelijoilla maastovarma hevonen.

Lähettäjä: Pakastevihannes 
Päivämäärä:   14.3.25 13:23:49

Varmaan riippuu siitä mitä siltä harrastukseltaan haluaa. Mun eka hevonen oli 5v viron tuonti joka osasi kolme askellajia selästä käsin mutta ei ollut ikinä kentällä käynyt. Tosi kiva tätimopo se silti oli vuosien ajan mulle ja kaverille. Yhdessä opeteltiin ja tutustuttiin uusiin asioihin. "Oikeaa ratsastusta" ei kyllä harrastettu eli kentällä englantilaisittain väännetty juuri koskaan.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   14.3.25 13:29:17

..., aloittaja ei ollu tainnut ottamassa sitä hevosta kotiin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.3.25 13:34:59

Riippuu ihan siitä että oletko itse kokenut ratsastaja. Nuoren osaamattoman hevosen kanssa ei saa pelätä pukkeja yms Ns perusjörkevästä ei tiedä miten loppujenlopuksi suhtautuu kun aletaan vaatia "työntekoa" . Osta kokenut hevonen. Noin täysin hiomattomalta timantilta menee kauan ennenkuin sillä voi ratsastella ihan normaalisti . Toki se voi olla mallioppilas jonka kanassa helppo edetä mutta voi myös olla kaikkea muuta tai kaikkea siltä väliltä.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   14.3.25 13:46:10

Jos siltä tuntuu niin sanoisin että osta. Sulla on tukea ja apua, mahdollisuus laittaa se ratsutukseen. Siinäpä opitte yhdessä. Toki jos haluat kisata ja kehittyä, niin tällä tuskin kovin korkealle ratsasguksellisesti pääsee. Mutta jos se ei haitta niin antaa mennä. Ja ainahan se voi yllättää.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   14.3.25 13:51:15

Jos on aikuiseksi päässyt mitään tekemätön, en ostaisi.

Lähettäjä: KRIIK 
Päivämäärä:   14.3.25 13:55:30

Mitä sun valmentaja sanoo?

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   14.3.25 13:58:10

Jos tukea ja apua niin miksipä ei, ratsukoulutusta ei kuulu normaalilla hevosella pukitellut jne joten niitä ei tarvitse pelätä. Vanhemman laittamattoman kanssa pääsee etenemään nopeasti, kestävät toistoja eri tavalla kuin esim 3/4vuotiaat ja rats.kerrat voivat olla pidempiä. Antoisa prosessi, toki jos kiire, niin sitten ei sinun juttusi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.3.25 13:59:14

Onko kyseessä nuori ja kouluttamaton, ikuinen j tekemätön vai kenties projekti eli sillä jotain tehty mutta ei ratsastettu?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   14.3.25 14:02:00

Hevosen pito on sen verran kallista, että vaikka saisit tämän ilmaiseksi, se ei ole hyvä ostoperuste.

Käy kokeilemassa neljää myytävänä olevaa hevosta, jotka olisivat suurin piirtein itsellesi ja osaamistasollesi sopivia. Jos näiden jälkeenkin haluat juuri tuon, keskustele valmentajasi kanssa lisää.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   14.3.25 15:53:30

Tekisin niin kuin parhaaksi itse näet, täältä ei kannata kysyä

Lähettäjä: kehva 
Päivämäärä:   14.3.25 16:01:59

"Onko järkevää vai tyhmää ostaa ekaksi hevoseksi (tai poniksi) iso poni joka pitää ratsu kouluttaa?"

Tyhmää. Ei mitään järjenhiventä tuollaisessa.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   14.3.25 16:16:50

Aloittaja ei kovin tarkkaan kerro osaamisestaan eli vaikea sanoa. Mutta tosiaan täältä ei kannata kysyä.

Lähettäjä: Namu 
Päivämäärä:   14.3.25 16:39:28

Mikä tuossa on tyhmää? Parhaimmillaan ainutlaatuinen kokemus. Monet menee innoissaan rats kouluissa tunneille hevosilla ja poneilla jotka olleet 1-2/kk satulassa ja maksaa siitä, toki hyvin tehty & normaalilla temperamentilla varustettu hevonen ei eroa sieltä he C/B ryhmistä mitenkään niin, että perus tuntiratsastaja erottaisi edes menevän vähemmän kilometrejä keränneellä hevosella.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.3.25 16:41:13

Ekaksi hevoseksi olisi hyvä ostaa sen tyyppinen, johon on tottunut ja jonka kanssa oma osaaminen käy yksiin. Kouluttamattoman ponin ostaminen on aika tuuripeliä. Voi olla, että siitä ei tule ollenkaan sellaista käyttöhevosta mitä aloittaja toivoo.

Vai oletko paljonkin ratsastanut kouluttamattomilla?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.3.25 16:46:27

Osta sellainen joka on valmis sinun käyttöösi. Sellainen joka on terve ja turvallinen kentällä ja maastossa, rauhallinen, seesteinen ja tasaisen tyytyväinen hevonen/poni. Silloin ei ole niin justiinsa jos on esim. kouluratsastuksen osalta jäänyt oppi vajaaksi jos on kuitenkin jo valmiiksi muutoin toimiva ratsu ja ikä on lähempänä kymmentä kuin kahtakymmentä. Silloin jos on paljon rahaa voikin viedä ratsutukseen, tosin siinä kohtaa varmaan parempi olisi valmentajan opettaa sinua kouluttamaan hevostasi ja hänen ratsuttaa lisäksi eikä viedä hevosta erikseen ratsutukseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.3.25 17:29:47

Älä osta tuota.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.