Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Isä mukaan muutossa

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   13.3.25 20:17:31

Onko kukaan ottanut vanhempaansa mukaan muutossa? Toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille? Tekisi mieleni muuttaa työn perässä tai ihan muuten vaan. Isäni tarvitsee apuani, eikä hänellä ole sukua tai ystäviä. Onko mahdoton ajatus yhdessä muutto, jos hän suostuisi....

Re: Isä mukaan muutossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.3.25 20:22:17

Minusta ihana ajatus että haluat pitää huolta isästäsi <3 jos teillä kerran on hyvät välit niin ilman muuta, itse sen parhaiten tiedät eikä muiden huonot kokemukset liity siihen mitenkään. Itselläni on todella läheiset välit omien vanhempieni kanssa ja haluan asua samalla paikkakunnalla, joskin eri asunnoissa :-)

Lähettäjä: Roosa 
Päivämäärä:   13.3.25 20:28:58

Mun äiti asuu mun kodin kylkeen rakennetussa omassa pikkukaksiossa :)
Tarvitsee jo apua, mutta haluaa olla "niin itsenäinen kuin mahdollista".

Lähettäjä: å0hoi 
Päivämäärä:   13.3.25 23:28:02

En usko että ilmeisesti jo eläkeikäinen mies haluaa muuttaa omista tutuista kuvioistaan enää yhtään minnekään.

Lähettäjä: rrff 
Päivämäärä:   14.3.25 00:10:40

Sanon omasta kokemuksesta, että voit kyllä muuttaa, mutta se aluksi on sydämen asia ja tottumista siihen tarvitaan. Jos ihan ulkomaille, niin voit sieltäkin käsin ruveta etä-omaishoitajaksi. Siihen kyllä saa opastusta.
Toiselle paikkakunnalle , sieltä pääset nopeammin jos omaisesi tarvitee apua.
Hyvä kun pidät huolta vanhemmastasi. Onko sinulla sisaruksia?
Jos olet ainut lapsi, niin löydät sittenkin rauhanomaisen ratkaisun. Nimittäin sisarusten kanssa voi olla hankalaa. Minulla todella hankalaa, kun minulle sysättiin niin hirveästi hoitotoimintoja.

Päivämäärä:   14.3.25 00:14:47

Ulkomaille muutto sinulle työn perässä on tosi hieno asia. Olen sen itse tehnyt myös. Vietin kaikki lomat vanhempani luona ja hänen kanssaan hänen omassa talossaan, silloinkin kun hän oli kykenemätön kävelemään pyörätuolissa, niin hain hänet aina hänen omaan kotiinsa ja hoisin häntä. Vo isitä riemua kun olin viikkoja "kotona", entisessä lapsuudenkodissa.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   14.3.25 00:22:21

En lähtis apua tarvitsevan vanhemman kanssa ulkomaille. Siellä tuppaa terveys-/vanhuspalvelut olemaan vielä huonommalla tolalla mitä Suomessa. Mut Suomen sisällä voisin vaikka molemmat vanhemmat pakata matkaan, jos vaan olisivat suostuvaisia..

Päivämäärä:   14.3.25 00:36:54

Ajattele ensisijaisesti omaa tulevaisuuttasi ja työpaikkaasi ja sen jatkumista toisella paikkakunnalla.
Vanhemmista on mahdollista huolehtia myös etänä.
Kotimaassa ei ole vaikeutta ottaa tai pyytää vanhempia muuttamaan mukana. Olisi ainakin aina seuraa alusta saakka ja voisit tutustua myös helpommino muihin, vaikka sellaisiin, joilla on vanhemmat mahdollisesti avun tarpeessa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.3.25 17:04:16

Sinulla ei myöskään ole minkäänlaista velvollisuutta hoitaa isääsi. Jos niin haluat tehdä niin olet vapaa päättämään, että minkä verran osallistut.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   14.3.25 19:05:16

niillä vanhemmilla on yleensä oma ystäväpiiri, harrastukset ja lempipaikat omalla paikkakunnallaan, ei ne niin vaan ole mukaan otettavissa kuin vaikka lapset tai lemmikit.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.3.25 19:51:26

Ö, hienosti luettu aloitus.
"eikä hänellä ole sukua tai ystäviä."

Ihan lyhyt aloitusteksti, eikä edes sitä viitsitä lukea.

Sitten asiaan. Mä voisin muuttaa vaikka toiselle paikkakunnalle ja ottaa äitini mukaan, jos siis olisi jo siinä kunnossa, että apuani tarttisi. Vielä ei tällaista tilannetta ole. Mutta ulkomaille muuttoa miettisin kyllä tarkoin, ja ottaisin jo valmiiksi selvää, minkälaisia vanhuspalveluita on tarjolla ulkomaalaisille. Tilanne kun voi mennä huonoksikin, ja tarvitset apua isäsi huolenpitoon. Se voi olla vielä hankalampaa se avun saanti siellä jossain, kun täällä kotoSuomessa. Rahallahan sitä saa melkein missä vain, mutta tuleeko kuinka kalliiksi, ja onko avun laatu riittävää?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   14.3.25 21:30:41

Nyt kannattaa ottaa muuton suhteen realismi kehiin - ulkomaille muutto ”yksinäisen” isän kanssa nyt on täysin kuolleena syntynyt ajatus. Mieti nyt hyvä ihminen järjellä - tempaat vanhan isäsi vieraaseen maahan, kieleen ja kulttuuriin, sinä hänen ainoana kiinnekohtanaan. Muutamassa viikossa katastrofi valmis. Suomessa toki on mahdollista vaihtaa paikkakuntaa mutta sekin voi vanhalle ihmiselle olla ihan liikaa. Me yritimme saada vuosia sitten miehen vanhempia muuttamaan samalla paikkakunnalla isosta, paljon työtä ja huolenpitoa vaativasta talosta helpompaan asumismuotoon, ja herrajjestas kun suututtiin jo tuostakin. Saati että olisi pitänyt paikkakuntaa muuttaa.

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   14.3.25 21:44:30

Tarkkaan mietin juu. Isä on hyvin sopeutuva ja tykkää reissuista sekä tutustuu yhteisöön suht helposti. Olen häneltä perinyt. Tuo avun saaminen pitää tutkia tarkkaam vielä on kuitenkin ihan ok kuntoinen, mutta yli 80. Ja eussa pysyttäisiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.