Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Arki koiranpennun kanssa

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.3.25 19:41:29

Missä teidän pentu on nukkunut yöt? Entä missä on ollut päivällä jos/kun olette olleet töissä? Oletteko pitäneet koko asunnossa vai rajattuna tiettyyn huoneeseen?

Re: Arki koiranpennun kanssa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.3.25 19:53:53

Yöt makuuhuoneessa omassa pedissä.

Yksin ollessaan rajattu tila (iso kodinhoitohuone, pieni koira, portti ovella)

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   13.3.25 19:54:09

Öisin ei ole ollut ongelmia, hyvin ovat aina yöt nukkuneet.
Mulla on ollut pennulle tehtynä yhteen huoneeseen turvallinen tila, missä ei ole ollut mitään tuhottavaa / vaarallista. Pentu ei kyllä ole joutunut olemaan pitkiä aikoja yksin. Työpäiviksi minulla on ollut hoitaja, joka on pystynyt olemaan paikalla suurimman osan päivää.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   13.3.25 19:56:21

Niin joo, pennut on aina nukkuneet minun sängyssä. Alkuun aikuiset koirat ovat nukkuneet muualla, mutta yleensä kaikki koirat saa halutessaan nukkua sängyssä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.3.25 20:00:37

Pentuna nukkuu lattialla sängyn vieressä pedissään. Sitten nukkuu sängyssä kun ei ole enää riskiä että loukkaantuu, jos hyppää sängystä alas.

Yksin ollessa toisessa makkarissa jossa ei ole mitään tuhottavaksi ja vaarallista. Hoitaja on ja voin enimmäkseen ottaa mukaan töihin, eli on korkeintaan pari tuntia yksin muutamana päivänä viikossa.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   13.3.25 20:06:53

Meillä pentu nukkui mun sängyn vieressä omalla pedillä.

Yksinoloajat se oli keittiössä, mikä rajattiin aidalla, koska on avokeittiö. Suosittelen ehdottomasti tilan rajaamista. Se luo pennulle turvaa ja vähentää tuhoamista.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.3.25 20:10:26

Alkuun pentu nukkui yöt portin takana eri huoneessa, saatiin näin yksinolo opettelu alulle. Kun alkoi tulla tarve jättää myös päivisin yksin sai pentu tulla öisin halutessaan myös makuuhuoneeseen ja vastaavasti oli päivisin yksin olot rajattuna portin taakse.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.3.25 23:01:30

Kaikki pennut ovat aina saaneet nukkua ihmisten kanssa samassa huoneessa, mutta eivät sängyssä, varsinkaan pentuna.

Päivällä suurin osa pennuistani on ollut vapaasti koko asunnossa, joskus oli rajattu talon takaosa niin, ettei sinne päässyt. Yhdellä voimakkaasti yksin olosta ahdistuvalla kokeiltiin voimakkaampaa tilan rajaamista, mutta se pikemminkin vain aiheutti koiralle lisää ahdistusta, kun ei päässyt vapaasti kulkemaan.

Ekat yöt olen tavannut nukkua pennun vieressä patjalla lattialla, mutta siitä siirtynyt sitten omaan sänkyyn niin, että roikotan tarvittaessa osan yöstä kättäni lattialla - pennulla siis esim. peti sänkyni vieressä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.3.25 23:51:17

Pentuna makuuhuoneessa, nykyään sängyssä tai sängyn alla.

Päivämäärä:   14.3.25 00:06:29

Yöt ja yksinolot pentuaitauksessa, joka on sijoitettu sängyn viereen. Mulla on tilava pentuaitaus jonka olen vielä yhdistänyt metallihäkkiin, jonka puolella on peti ja ruokakuppi. Jää itse pentuaitauksen puoli sitten muuhun puuhasteluun ja samalla heti alussa alkaa tottuminen siihen että häkissä on mukavaa levätä. Reissatessa ja harrastaessa tärkeä taito, niin tykkään tehdä häkistä kivan ja turvallisen paikan heti pikkupennusta asti.

Oikeus olla vapaana asunnossa ansaitaan ja sen ajankohta riippuu ihan pennusta. Sitten kun voin luottaa siihen, ettei asunto räjähdä kun en ole jatkuvasti vahtimassa. Joku pentu on kiltti alusta asti ja joku toinen taas tuhoaa kaiken mahdollisen ensimmäisen vuoden ajan. Ja toisaalta rajattu tila auttaa kivasti sisäsiistiksi oppimisen kanssa sitten kun pidätyskyky on kehittynyt riittävästi.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   14.3.25 09:47:03

"Yhdellä voimakkaasti yksin olosta ahdistuvalla kokeiltiin voimakkaampaa tilan rajaamista, mutta se pikemminkin vain aiheutti koiralle lisää ahdistusta, kun ei päässyt vapaasti kulkemaan."

Se tila pitääkin rajata heti alusta alkaen, jos sellaista aikoo toteuttaa.

Päivämäärä:   14.3.25 09:51:34

Meillä oli olohuoneessa pentuaitaus, jossa nukkui yöt ja oli yksinolot ehkä 6kk asti. Sitten purettiin aitaus ja saa olla yöt ja yksinolot vapaana. Makuuhuoneeseen ei pääse. Pari ekaa yötä nukuin sohvalla pentuaitauksen vieressä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.3.25 10:41:20

Tilanrajaus on tosi koirakohtaista, toisille hyvä, toisille taas ei.

Meillä pieni koira, nukkui alusta asti meidän kanssa sängyssä. Nukkui heti yöt putkeen heräämättä.
Kun jätettiin kotiin yksin, ensimmäiset kerrat rajattiin tila eteiseen, mutta sen jälkeen on saanut olla vapaasti talossa.

Edellinen koira taas ahdistui kun tilaa rajattiin, silloin söi kaikkea mikä eteen sattui mutta kun sai vapaasti olla niin nukkui sohvalla.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.3.25 14:39:50

Lähettäjä.......
Päivämäärä14.3.25 09:47:03

"Yhdellä voimakkaasti yksin olosta ahdistuvalla kokeiltiin voimakkaampaa tilan rajaamista, mutta se pikemminkin vain aiheutti koiralle lisää ahdistusta, kun ei päässyt vapaasti kulkemaan."

Se tila pitääkin rajata heti alusta alkaen, jos sellaista aikoo toteuttaa.

Niin no meille kouluttaja antoi eroahdistuksen hoitoon neuvona kokeilla tilan rajaamista. Osalla saattaa ehkä toimia, mutta meillä pahensi.

Itse koen ehkä järkevämpänä sen, että koiralla pysyy yksin ollessa asiat mahd. samalla tavalla ja jos pakko, ennemmin rajaa ne paikat joihin koira EI saa päästä, muuten saa olla siellä missä on muutenkin.

Toki asia erikseen, jos koira vaikka selvästi kiihtyy koko talossa olemisesta. Yleensä ennemmin riittäisi, että evää koiran pääsyn esim. ovelle.

Mutta eläimen stressiä vähentää, että se saa esimerkiksi valita makuupaikkansa ja vaihdella sitä tarvittaessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.