Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuolleiden lemmikkien kuvat somessa

Lähettäjä: Raato 
Päivämäärä:   13.3.25 18:13:39

"Viimeinen käsky: vapaa. Liian vähän aikaa saatiin pitää sinut rakas Musti", ja liitteenä kuva kuolleesta koirasta. Miksi ihmeessä? Mielestäni muistokirjoitukseen olisi kivempi liittää kuva Mustista elossa. Jos olet julkaissut/voisit julkaista kuvan kuolleesta lemmikistäsi, niin selitä vähän itseäsi.

Re: Kuolleiden lemmikkien kuvat somessa

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   13.3.25 19:06:45

No tämä, mutta siinä surushokissa ei ajattele selkeästi. Tarve saada tukea, myötätuntoa jne. Usein samantien laitettu kuva tuon vainajan kuva.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   13.3.25 19:07:35

Ja siis en ole tällaista itse julkaissut mutta voisin kuvitella sen johtuvan tuosta.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   13.3.25 19:11:40

Minä kun ilmoitin koiran menneen sateenkaarisillan taakse, laitoin edellisenä päivänä otetun kuvan koirasta ilmoituksen oheen. Ei olisi tullut mieleenkään laittaa kuolleesta koirasta kuvaa..

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   13.3.25 19:15:38

Jotkut ehkä haluavat jakaa sen viimeisen kuvan muiden ihmisten kanssa, ehkä se jotenkin lohduttaa heitä.

Itse en haluaisi edes ottaa kuvaa kuolleesta lemmikistäni, juuri siksi, että muistan sen mieluummin elävänä.

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   13.3.25 19:29:24

Omasta mielestäni sellaiset kuvat jossa on koira esim. lopetuspöydällä, ja siitä näkyy tassu ihmisen kädessä ovat kauniita viimeisiä hetkiä joista näkyy että koiran rinnalla on oltu loppuun asti. Tietysti sellaiset kuvat joissa näkyy silmät ja se että niissä ei ole enää eloa ovat eri asia, mutta en minä niistäkään kauhistus, kaikki me kuolemme.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   13.3.25 19:37:21

Tänään taas pyörii FB:ssä kuva jonkun kuolleesta koirasta lattialla makaamassa, en tiedä miksi minun pitää se nähdä.

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   13.3.25 19:37:55

Olen ollut koirieni rinnalla ( ja hevosteni rinnalla) loppuun saakka, mutten millään tajua miksi somessa pitää julkaista näitä kuolemankuvia. Se on niin henkilökohtainen ja yksityinen hetki, että mielestäni ottakaa kuvat muistoksi, mutta miksi laittaa tuo elämän hiipuminen kaikkiien nähtäville?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.3.25 19:40:57

Yhteen aikaan oli tapana, että kuollut (siis ihminen) kuvattiin vielä kerran omaisten kanssa. Tämä ei onneksi tainnut yleistyä Suomessa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.3.25 19:41:46

mä etsin aina sen parhaan kuvan. sellaisen mikä kuvana kuvastaa millainen koira se oli. haluan muistaa sen sellaisena. en siinä lattialla.

Lähettäjä: no tässä hyi 
Päivämäärä:   13.3.25 19:43:39

Älkää googlettako memento mori dead people..omalla vastuulla, ne on ihmisistä!! Toisaalta, siihen aikaan lapsikuolleisuus on ollut suurta joten kuvat ovat ikäänkuin muistoja menneisyydestä, osana sen ajan kulttuuria.

Lähettäjä: ei omal 
Päivämäärä:   13.3.25 19:55:34

No ei ole kuolleesta ihmisestä otetut kuvat kamalia. Ennen valokuvaus oli kallista ja kuolleista, usein lapsista, haluttiin muisto. Tarina ja syy näistä kuvista on kaunis.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.3.25 20:50:35

Mistä tiedätte, että koira on siinä kuvassa jo kuollut? Sillehän annetaan ensin rauhoittavaa, joka saa sen nukahtamaan. Vaikea siitä sanoa, onko kuva otettu ennen vai jälkeen sen varsinaisen elämän lopettavan piikin.

Mutta mitä lopulta sillä on edes väliä? Itsekin mieluummin muistelen minulle tärkeitä persoonia elävänä, mutta toisaalta tiedostan samalla, että länsimainen nykyihminen on ehkä jo turhankin erkaantunut sellaisista elämään kuuluvista asioista, kuten kuolema.

Monessa muussa maassa ja kulttuurissa ihmisvainajatkin tuodaan eri tavalla näkyville kuin täällä. Tutumpana se avoin arkku, mutta joissakin kulttuureissa vainajaa pidetään perheen keskellä muistaakseni kolme päivää(?), ennen kuin saatetaan haudan lepoon.

Ja tosiaan kuolleista ihmisistä on Suomessakin otettu aikanaan kuvia.

Ennen kuolemaa ei ehkä pidetty niin "epäluonnollisena" tai kauhistuttavana asiana, se oli ehkä enemmän osa elämää ja arkea, luonnollisempaa.

Lähettäjä: tiinu 
Päivämäärä:   13.3.25 20:53:04

Ja ennen kuolleet laitettiin riiheen odottamaan hautaamista. Siis täällä suomessa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.3.25 20:55:27

"Ja ennen kuolleet laitettiin riiheen odottamaan hautaamista. Siis täällä suomessa."

Totta. Ja saunaankin sekä synnyttiin että kuoltiin ja vainaja saattoi odotella siellä saunassakin.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   13.3.25 22:05:30

Useita eläimiä ollut ja tietysti myös lopetettu ja samaa ihmettelen. Mukana olen loppuun asti, mutta ei nyt tule edes mieleen kaivaa puhelinta ja alkaa ottaa kuvia. Se on niin raskas ja yksityinen hetki.

Jokainen toki tyylillään. Mä laitan muistokirjoituksiin aina jonkun mieluisan kuvan, missä eläin on "parhaimmillaan".

Päivämäärä:   13.3.25 23:34:14

Ihmiset surevat ja käsittelevät surua eri tavoilla. Jotain helpottaa se kuolinkuvan julkaisu, joitain ei. Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa surra.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.3.25 00:17:20

Joissain maissa koiria täytetään. Meillä ei koska Eri-Aaronin pää.

Lähettäjä: naula 
Päivämäärä:   14.3.25 00:39:40

Eikös (edesmenneellä)marsalkka mannerheimilla ole käthyn jalka näytillä?

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   14.3.25 07:36:37

Tätä asiaa pohtinut minäkin. Miksi kuolleen kuva? Laittaisivatko kuolleen ihmisenkin kuvan? Eivät. Miksi pitää saada kuolleen kuvalla huomiota?

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   14.3.25 07:37:33

Huomionhakua nimenomaa

Päivämäärä:   14.3.25 08:19:50

eiköhän tuo ole sellaisten tapa jotka muutenkin postaa ajattelematta kaiken liibalaaba roskan.

Päivämäärä:   14.3.25 08:28:01

Miksi ei kuolleen kuvaa? Mikä siitä kuolleesta tekee niin kamalan?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   14.3.25 08:35:13

Ei noista kuvista pysty päättelemään onko kuollut vai vasta rauhoitettu.
Samanlaisia kuvia nukkuvista koirista jengi jakaa kun ovat luustokuvilla. Niissä vain lukee yleensä kuvatekstinä "jännän äärellä"

Lähettäjä: No en kyllä 
Päivämäärä:   14.3.25 08:44:04

Ei tulis mieleenkään hankkia huomiota postaamalla kuolleesta ja ennen kaikkea rakkaasta lemmikistä kuvia!! Tuntuisi että käytän kuollutta hyväkseni saadakseni huomiota

Päivämäärä:   14.3.25 09:34:52

"Tuntuisi että käytän kuollutta hyväkseni saadakseni huomiota"

Miten se asia muuttuu kuvan ottoajankohdalla? Etkö yhtälailla "käytä kuollutta hyväksesi" julkaisemalla minkä tahansa kuvan eläimestä siinä samassa yhteydessä?

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   14.3.25 09:40:34

"Lähettäjä: Juu tuota
Päivämäärä: 13.3.25 19:37:21

Tänään taas pyörii FB:ssä kuva jonkun kuolleesta koirasta lattialla makaamassa, en tiedä miksi minun pitää se nähdä."

Mä taisin nähdä tän saman kuvan ja se oli todella "ruma" kuva kuolleesta lemmikistä. Kamala kaakelilattia, koiralla raajat levällään ja teippi etujalassa. Miksei voi laittaa jotain kaunista muistokuvaa jos se täytyy jakaa somessa kaikelle kansalle?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   14.3.25 09:45:21

"Mä taisin nähdä tän saman kuvan ja se oli todella "ruma" kuva kuolleesta lemmikistä. Kamala kaakelilattia, koiralla raajat levällään ja teippi etujalassa. Miksei voi laittaa jotain kaunista muistokuvaa jos se täytyy jakaa somessa kaikelle kansalle?"

Juuri tämä sama ja vielä joku koira-ryhmä eli näkyvyys varmistettu tuhansille.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   14.3.25 11:50:40

"Miten se asia muuttuu kuvan ottoajankohdalla? Etkö yhtälailla "käytä kuollutta hyväksesi" julkaisemalla minkä tahansa kuvan eläimestä siinä samassa yhteydessä?"

- Yhtä lailla se on sitä lemmikin kunnioittamista, että siitä jaetaan kaunis kuva tai jollain lailla lemmikin persoonaa kuvastava kuva. Kuten ihmisistäkin. Harvemminpa ihmisten muisteluissa jaetaan kuvia sairaalan letkuissa makaamassa tai patologin pöydältä. Kuolleen kuvassa on sitä paitsi enää ruumis ja pelkkä kuori, elävän kuvassa on tietysti ikuistettu hetki elämästä ja persoonasta.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   14.3.25 12:19:55

En ymmärrä minäkään. Meillä myös saatettu monta lemmikkiä haudan lepoon, mutta kun ilmoitan lemmikin kuolemasta somessa, valitsen aina sellaisen kuvan missä lemmikki on ollut onnellinen ja elämäniloinen. Haluan muistaa ne juuri sellaisina, enkä sairaana tai kuolleena.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.3.25 12:35:36

Ei mulla edes ole kuvia mun edesmenneistä kissoista kuolleina. Ei tullut mieleenkään, että niitä olis pitänyt alkaa lopetettuina kuvaamaan.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   14.3.25 14:00:00

Minä laitan kuvan paistista, RIP.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   14.3.25 14:07:30

Toisaalta, onko se kauheaa, jos jakaa nettiin realistisia ja totuudenmukaisia kuvia? Sellaisia, missä kuollut näyttää kuolleelta, eikä 'parhaalta versiolta itsestään' Jotenkin kyllästyttää, että kaiken pitää olla photoshopattua ja kuvakäsiteltyä, ja rehellinen kuva on kamala.

Lähettäjä: erkko 
Päivämäärä:   14.3.25 14:34:15

Wellcome to reality..

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.3.25 14:43:36

Ovatko teistä myös kuvat hautajaisista ja ihmisten arkuista kamalia ja huomionhakuisia? Meillä harvemmin näkee aukinaisia arkkuja, mutta niitäkin on.

Tosin itsekin kyllä pidän enemmän elävien kuvista…

Lähettäjä: Raato 
Päivämäärä:   14.3.25 15:49:43

"Ovatko teistä myös kuvat hautajaisista ja ihmisten arkuista kamalia ja huomionhakuisia?"

Rehellisesti? Kyllä pidän vähän huomionhakuisena, jos johonkin Koirat-ryhmään verrattavissa olevaan postataan kuvaa arkusta. On eri asia, jos kuvan laittaa johonkin yksityiseen ryhmään tai ottaa itselleen muistoksi.

Kuolleen lemmikinkin kuvan voisin jotenkin ymmärtää yksityisessä ryhmässä saatesanoilla: "Tämä on niin kamalaa" (tms.), vaikka silti pitäisin kuvan liittämistä vähän mauttomana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.