Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.3.25 14:23:25
” Eläinten hinnoittelupolitiikka on outoa. Hevosissa hintaa määrittelee suku, sukupuoli, ikä myydessä, rotu, osaaminen, ulkonäkö. Mutta koirista pitää kiltisti maksaa se pyydetty summa, oli niin perushurtta rodultaan kuin koira voi olla, vanhemmat voi olla mitä tahansa kotikoiria ilman mitään meriittejä ja sekä vanhemmat että pentu voi olla ulkoilesti keskivertoa huonompia. Mutta silti, 2000 e käteen, koska kennelliiton paperit ja siten meriitti vastuullisesta kasvatuksesta.”
Eli aika lailla samat asiat kuin koirillakin. 99,99% koirista myydään suht saman ikäisinä, siis luovutusikäisinä pentuina tai muutaman kuukauden yli. Aikuiset kodinvaihtajat maksavat usein muutaman satasen, ellei kyseessä ole vaikkapa koulutettu työkoira, joka taas voi maksaa huomattavasti pentua enemmän koska osaaminen. Rotu vaikuttaa tietenkin, jokaisella rodulla on se oma "perushinta" josta sitten kasvattajat oman mielensä mukaan veivaavat suuntaan tai toiseen jos tahtovat. Ulkonäkö vaikuttaa sen verran, että monia "pikkuvikaisia" pentuja saa normaalia halvemmalla, vaikkapa värivikainen joka ei näyttelyyn kelpaa voi hyvinkin olla halvempi. Luovutusikäisestä ei noita "virheitä" lukuunottamatta voi sanoa tuleeko siitä isona näyttelykehien tähti vai ei, joten eipä se ulkonäkö voi sen enempää vaikuttaa.
Ja sitten muistetaan se, että näyttelytittelit ja kisatulokset eivät periydy. Olen itse tällä hetkellä ottamassa harrastuskoiraa yhdistelmästä, jossa emällä ei ole ollenkaan kisatuloksia. Eikä haittaa tippaakaan, koska eivät ne kisatulokset siirry maidon mukana pentuihin. Olen emään kuitenkin päässyt tutustumaan ja nähnyt sitä myös treeneissä, joten ei kiinnosta kisatulosten puute. Ja olen myös nähnyt miten monen maan valioiden pentueeseen on syntynyt hyvinkin mielenkiintoisen näköiseksi kasvaneita koiria. Sieltä kotikoirienkin pentueesta voi saada sen kisakaverin tai näyttelytähden.
|