Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten motivoida itsensä laihduttamaan?

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   13.3.25 13:20:21

Painoa saisi lähteä 20-30kg.
Elämäntapamuutos olisi se juttu, tai mieluummin paluu entiseen.
Loukkaantumisen takia ns hyötyliikunta on jäänyt melkein kokonaan pois, vaikka mieli palaa tallille karsinoita siivoamaan ei kipu anna periksi.
Kävely ei onnistu ja kuntosali on niin vastenmielistä että sen olen suosiolla jättänyt pois laskuista, koska etsin nimenomaan motivaatiota ja sitä en saa jos liikkuminen on pakkopullaa ja kamalaa.

Ruokavalion muokkaus, mutta ruuan pitäisi edelleen olla halpaa ja valitettavasti terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin hiilarihöttö ja sokeri.

Miten muut löytävät motivaation liikuntaan, kun mielekkäät asiat on hyvin pieneen rajoitettu ja sen lisäksi vielä ruokavalioon?

Re: Miten motivoida itsensä laihduttamaan?

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   13.3.25 13:32:33

Jos kävely ei onnistu niin onnistuuko mikään, missä ollaan jalkojen päällä?

Pyöräily oikealla pyörällä tai kuntopyörällä, uinti ja monenlainen staattisempi liikunta (jooga, pilata ym.) sopivat usein huonoillekin jaloille, riippuu vammasta.

Olennaista on, että jossain vaiheessa se "En voi tehdä tätä, en voi tehdä tota" loppuu ja jotain vain on tehtävä, vaikka se ei olisi maailman mieluisin juttu. Muuten paino pysyy samana tai jatkaa nousuaan.

Halpaan, terveelliseen ruokaan löytyy paljon vaihtoehtoja. Tätä kirjoittaessani minulla on lautasella kaalia, porkkanaa ja kurkkua sekä itse tehtyä italianpataa (jauheliha, spagetti, herne-maissi-paprika, sipuli, tomaattimurska, mausteita). On halpaa, hyvää ja ravintosuositusten mukaista.

Tosiasia on, että motivaatio on se olennainen juttu. Listaat jo nyt ennen aloittamista vaikeuksia ja sitä mitä et halua ja mihin et pysty ja kun ruokakin maksaa jne.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.3.25 13:34:29

Syö päivässä 1500 kaloria koska et liiku.

Halpaa on tehdä salaatti: tomaatti,kurkkua,punasipulia,oliiviöljyä(avokadoa,fetaa,mozzarellaa) ja sitten jotain lihaa: kanaa,jauhelihapihvi,kalaa.

Hedelmiä herkkunälkään.

aamuisin marjoja,maustamatonta jugurttia ja chian siemeniä turvotettuna.

Syö puhtaasti ja leivät yms pois.

Päivämäärä:   13.3.25 13:35:06

Pilata = pilates

Ja motivaatio pitäisi kaivaa sieltä, mistä syystä nyt olet tähän ryhtymässä ja miksi tämänkin topikin teit. Terveys? Ulkonäkö? Jaksaminen ja hyvä olo? Kaikki näistä? Kai sinulla jokin motivaattori on olemassa, kun edes mietit laihduttamista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.3.25 13:36:33

Ruokavalion muokkaus on sulla se juttu varmastikin ja en olisi huolissani hinnasta. Jos sun pitää tiputtaa 30 kiloa niin ruokamäärät tulee väkisinkin tippumaan ja voit sen säästetyn rahan käyttää parempaan ruokaan.

Hyvä keino elämäntaparemonttiin on tehdä pieniä muutoksia kerrallaan.
Kuvaa sun kaikki syömät asiat, aina. Älä jätä mitään pois. Sitten alat karsimaan sieltä aluksi lihottavimmat asiat pois. Ja pidä yksi päivä viikossa milloin saat yhdellä ruokailulla syödä mitä haluat ja minkä verran haluat.

Lähettäjä: Suvi 
Päivämäärä:   13.3.25 13:47:52

Terveellinen ruoka ei ole kallista, löytyy paljon edullisia vaihtoehtoja. Kaurapuuro, täysjyvätuotteet, vihannekset ja hedelmät kausipainotteisesti, lihaa alennuksista pakkaseen, pakkasmarjija ja pakkasvihanneksetkin edullisia. Purkkihernekeitto, pavut ja linssit. Enemmän se maksaa että syö höttöä ja herkkuja paljon.

Liikunnasta niin lisää ihan arkiaktiivisuutta, siivoamalla jne. Etsi yotubesta kotijumppia, siellä on niitä pilvin pimein. Ja lopeta tekosyyt tekemättömyydelle, ala listaamaan mielummin asioita, jotka onnistuu.

Päivämäärä:   13.3.25 13:47:57

Mun neuvo on välttää kaikki ketot, vhh, pätkäpaastot yms vaan keskittyä monipuoliseen puhtaaseen ruokavalioon joka sisältää proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa. Painoa on pudotettavana sen verran että olisiko mahdollista saada työterveyshuollosta tai terveydenhuollosta apua pudokseen, esim ravintoterapeutin käyntejä?

Muista että elämäntapamuutos on maraton eikä pikajuoksu. Ne kilot ei oo tullu 1kk aikana joten ne ei myöskään lähde 1kk aikana. Aloita pienillä muutoksilla, jos muutat kaiken kerralla niin todennäköisesti motivaatio loppuu aika pian. Ota kuvia äläkä tuijota vaan vaakaa.

Toimiva elämäntapamuutos on lähtökohtaisesti aika tylsää ja vaatii sitä että rutineeja noudatetaan joka
päivä. Siten muutokset jää osaksi arkea. Jos mikään ei muutu niin mikään ei muutu.

Päivämäärä:   13.3.25 14:34:44

Ehkä odota että paranet ensin. Tietty jotain ruokia voi korvata terveellisemmällä (esim. vaihtaa sipsit popcorniin, karkit hedelmiin tyylillä). Harvoin isot elämäntapamuutokset toimii pidemmän päälle. Liikuntaa kun lisää niin se on helpoin, erityisesti jos löytää liikuntaa josta tykkää.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.3.25 14:44:50

No valitettavasti tuolla asenteella se tuskin tulee onnistumaan :) Aloituksessa on heti listattu monta syytä, miksi laihduttaminen ei muka ole mahdollista. Noilla lähtökohdilla et laihdukaan, koska etsit jo valmiiksi syitä sille, miksi on jotenkin järkevämpää pysyä ylipainoisena.

Jos haluat motivaatiota liikkumiseen, niin katso vaikka paraurheilijoita, joilta puuttuu tapaturman tai vamman seurauksena joku raaja tai useampikin. Heillä olisi ollut mahdollisuus jäädä kotiin makaamaan ja valittaa tilanteestaan, mutta sen sijaan he urheilevat tosissaan. Mikset sinäkin siis voisi liikkua, edes vähän? Luulisi, että oman terveyden edistäminen olisi riittävä motivaatio painon pudotukselle. Mitä muuta motivaatiota odotat? Mistään ulkoapäin se ei tule.

Ja ei, terveellinen ruoka ei välttämättä ole yhtään sen kalliimpaa, kuin epäterveellinen ruoka - laihtuaksesi sinun tulee syödä vähemmän kuin nyt, joten tadaa, rahaa säästyy! Juomaksi käy vesi (halvempaa kuin limut) ja monet vihannekset ovat tosi halpoja. Proteiininlähteitäkin löytyy suht edullisesti.

Lähettäjä: ö' 
Päivämäärä:   13.3.25 15:10:22

Minä taas suosittelen ketoilua. Ei ole kallista kun ostaa vain ketoiluun sopivaa ruokaa eikä mitään turhaa hiilarimössöä millä ihminen ei tee yhtään mitään ja lisäksi se aiheuttaa vain terveysongelmia. Ketoilusta on monille apua terveysongelmiin, muihinkin kuin vain lihavuuteen, esim nivelkipuihin ja itsellä auttoi turvotukseen ja ihottumat parani mihin mikään muu ei auttanut ja toki paino laskenut.
Kun ihminen saa tarpeeksi laadukasta rasvaa (ja ei, rasva ei tuki verisuonia niin kuin meille kovasti yritetään väittää ja ei, rypsi/rapsi/auringonkukkaöljy ei ole laadukas rasva), loppuu yleensä makeanhimo myös nopeasti eikä välipalojakaan tarvitse napsia muutaman tunnin välein. Tässäkin säästää rahassa kun tarve syödä vähenee.
Ketoruoka on mukavan yksinkertaista ja helppoa. Itselle tuskin on enää paluuta "tavalliseen". Olotila kun on vaan niin paljon parempi. Minä olin todella pahassa hiilarikoukussa ja saatoin syödä karkkia melkein päivittäin, pullon limpparia iltaan + leipää viipaletolkulla, pastaa isot annokset... Ja sitten väsytti aina ruokailun jälkeen kun hiilari nosti verensokerin ja laski nopeesti. Ketoilun aloituksen jälkeen ei ole kertaakaan ollut tuota väsymystä.
Mutta mitään ruokavalionmuutosta ei kannata tehdä äkkinäisesti vaan pikkuhiljaa. Esim ketoiluun siirryttäessä poistaa ensin sokerin ja parin viikon päästä viljat jne. Alussa voi olla "ketoflunssa" mikä saa monesti ihmiset jättämään homman kesken, mutta alun jälkeen olotila paranee.
Ketoilussa ei yleensä lasketa kaloreita vaan makroja, jos nyt jotain laskea haluaa.

Lähettäjä: ö' 
Päivämäärä:   13.3.25 15:12:42

Ja mikä parasta, ketoilussa laihtuu ilman liikuntaakin. Toki pieni lihasjumppa on aina hyväksi.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   13.3.25 15:13:07

Aloita ihan pienin askelin. Tee joka aterialla yksi muutos, vähennä ruokaa ja valitse enemmän kasviksia, pienennä lautaskokoa, lisää vettä. Joka päivä tee muutamia terveellisiä valintoja ja kun alat näkemään pikkuhiljaa muutoksia, teet lisää parempia valintoja, kuten jätät herkut pois. Itse sokerihiirenä oli vaikea luopua herkuista, joten pienensin vain määriä. Nykyään makeanhimo poistuu jo kahden bonbon tikkarin myötä tai yhden latupatukan avulla ja nämä kalorit mahtuu myös päivittäiseen kalorinsaantiin helposti.

Päivämäärä:   13.3.25 15:23:33

Ihan hyvin voi tosiaan kokeilla, sopiiko itselle laihdutukseen paremmin perinteinen lautasmallin ja virallisten ravintosuositusten noudattaminen vai sittenkin ketoilu tai pätkäpaasto. Kaikilla näillä tavoilla laihduttaneita tiedän ja kaikilla on onnistuttu.

Liikunta tosiaan auttaa monella tavalla (virkistää, on terveellistä, polttaa ehkä joitakin satoja kilokaloreita päivässä ja tehostaa rasvan palamista), mutta suurempi osuus painonpudotuksessa on syömisellä. Se on sinulla pakostikin pahasti vinossa, kun ylipainoa on kymmeniä kiloja. Ensin ruokavaliosta pitää tunnistaa, mikä siellä mättää (esim. liikaa sokeriherkkuja, rasvaiset ruoat, sipsipussi ja limu iltaisin, hirveään nälkään ahmiminen, leivän pupeltaminen päivän mittaan tai ehkä ihan tavallinen ruoka mutta aivan liian isoina annoksina). Kaikkea ei ole pakko muuttaa kerralla, mutta se jokin isoin ja olennaisin yksittäinen asia ainakin.

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 13.3.25 14:34:44

Ehkä odota että paranet ensin. "

Aloittajalla on kymmeniä kiloja ylipainoa. Hän on odottanut "parempaa aikaa laihduttaa" jo todella pitkään. Sitä paitsi jos hänellä on esim. jaloissa ja/tai selässä vikaa, ne ovat sellaisia vikoja, jotka pahenevat ylipainosta. Ihmisen ei tarvitse olla jo valmiiksi priimakuntoinen voidakseen muuttaa elämäntapojaan terveellisemmiksi. Katsoo vain liikunnat sitten sen mukaan, ettei aivan liikaa rasita niitä rikki olevia kohtia.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.3.25 15:36:25

"Halpaa on tehdä salaatti, tomaatti, kurkkua, punasipulia,oliiviöljyä(avokadoa,fetaa,mozzarellaa) ja sitten jotain lihaa: kanaa,jauhelihapihvi,kalaa."

Tällä listalla oli kyllä kaikki varsin hintavaa. :D Katsotko koskaan kilohintoja? Punasipuli oli ainoa halpa asia listalla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.3.25 15:54:57

Mun ei ole tarvinnut ikinä laihduttaa, mutta olen aina liikkunut ja treenannut paljon. Ja itseäni monesti ärsyttää kun minulle ollaan tyylillä "ihana kun sulla on aina motivaatiota lähteä treenaamaan" "miten sä jaksat aina lähteä" "sulla on kyllä niin kiva kun oot noin hyvässä kunnossa" jne.
Siis ihan oikeesti jos totta puhutaan niin ei mua h***** soikoon läheskään aina kiinnosta (itse asiasta aika harvoin kiinnostaa) lähteä treenamaan ja jäisin mieluummin lepäämään tai tekemään jotain muuta kivempaa, mutta kun jos haluaa jotain niin sitten pitää tehdä töitä. Ja aika harvoin sitten treenin jälkeen on sellainen olo, että ei olisi kannattanut tulla vana kyllä se yleensä palkitsee jo heti kun sen on tehnyt paremmalla fiilikellä.
Aika harvaa ihmistä varmaan kiinnostaa joka päivä lähteä töihinkään, mutta kyllähän porukka sinne kiltisti menee. Vaikka sitä motivaatiota ei aina olisikaan (eikä varmasti ole!!) niin suhtautuu enemmän siihen tekemiseen velvollisuutena joka hoidetaan, oli kiinnostusta tai ei, niin kyllähän ne tuloksetkin sieltä sitten tulee.
Ja työtähän se vaatii, oli kyse sitten laihdutuksesta tai sitten muusta kehittymisestä, niin ei ne tulokset synny itsestään vaan niiden eteen pitää nähdä töitä, vaivaa ja pitkäjänteisyyttä. Ja koska kyseessä on tosiaan elämäntapa (pitkäaikainen asia) niin fakta on se, että se ei aina ole kivaa eikä tarvitsekaan olla, se tehdään silti. :D

Lähettäjä: Na 
Päivämäärä:   13.3.25 17:38:26

Aloita pienestä. Mä aloitin aikanaan haasteesta, jossa syötiin kuukauden ajan marjoja, hedelmä tai kasviksia joka aterialla. Tuli ihana olo. Kun kuukausi oli ohi, halusin olon pysyvän yhtä hyvänä ja se motivoi lisäämään kasvisten määrää aterialla.

Et pysty kävelemään, mutta pysytytkö pyöräilemään? Uimaan? Aloita siitä että kerta viikossa riittää ja puoli tuntia on hyvä. Sulla on niin paljon ylipainoa että tällä pitäisi jo päästä alkuun.

Onnea matkaan! Motivaatiota syö muuten hurjasti jos on nälkä, eli muista syödä tarpeeksi. Jos et tiedä paljonko on tarpeeksi, ota joku avuksi projektiin.

Lähettäjä: pändy 
Päivämäärä:   13.3.25 18:22:13

Terveellinen elämäntyyli ei tarkoita kurjuutta ja kieltämistä. Eikä terveellinen ruoka ei oikeasti ole niin kamalan kallista (varsinkin kun ostettavan ruoan määrä samalla aika varmastisinulla vähenee terveellisyyteen satsatessa, kun ei enää osta lisäksi sitä höttöä). HeVi-osastolta saa tehtyä edullisia ostoksia, kun vähän tekee päätöksiä sesonkien ja tarjousten mukaan. Ja siitä saa todella maistuvaa kun ja annoskootkin saa olla reiluja - ei siis tarvitse olla nälässä! Oikeasti suosittelen heittämään nuo ennakkoluulosi roskiin ja kokeilemaan rohkeasti. Ties vaikka innostuisin uusista resepteistä tms :) Eikä sen ruokavalion muutoksen oikeasti tarvitse olla radikaali ja ehdoton, ei ole esim mikään pakko heittäytyä ketoon tai kieltää itseltään ehdottomasti lempiruokiaan saadakseen tuloksia. Tuloksia tuottavaa elämäntapamuutosta voi tehdä ilman että tarvitsee kärsiä tai kitua. Ekana heitä siis negatiivinen asenteesi sitä kohtaan pois. Ja tarvittaessa avuksi kannattaa ottaa vaikka joku ammattilainen, jos tuntuu ettei itse osaa lähteä liikkeelle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.3.25 18:48:22

Halpaa ruokaa ja ehdotetaan fetaa, tomaatteja ja kalaa. :D

Mutta aloittajalle: motivaatio pitää löytyä omasta itsestäsi, muut eivät voi sitä etsiä puolestasi. Laihdutuksessa tärkeintä on ruokavalio, sitten vasta liikunta. Kannattaa lisätä kasvisten käyttöä- puolet lautasesta täytetään vihanneksilla, neljännes proteiinilla ja loput hiilihydraatilla suosien täysjyvää tai vaikka perunaa valkoisen riisin tai pastan sijaan. Ehdottaisin sinulle vesiliikuntaa, esim hydrobicia tai hydrospinningiä, miksei vesijuoksuakin. Vedessä voit itse liikunnan tehokkuuteen suurentamalla liikerataa ja nopeuttamalla liikkeiden tempoa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.3.25 18:52:44

Öö eikö se motivaatio löydy ihan sieltä peilistä, omasta olosta ja terveydestä? Mitä vielä kaipaat? Mulle on tärkeetä pitää omasta kehosta HYVÄÄ HUOLTA, mitä motivaatiota vielä voi tarvita?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.3.25 18:57:07

Äh, tuolta ja sana välista pois - eli voit itse vaikuttaa liikunnan tehokkuuteen vesijumpassa.

Päivämäärä:   13.3.25 19:02:27

Mä olin nuorempana hyvä laihduttamaan. Saatoin päättää että nyt lähtee 10 kiloa, sitten söin vain 400 kaloria päivässä (tämä oli sitä aikaa kun kukaan ei edes kauhistellut tuota vaan naistenlehdetkin kannustivat) ja sitten muutamassa kuukaudessa olin 10kg laihempi ja paino pysyi siinä.

Sittemmin itsekidutushalu on vähentynyt ja olenkin lihonut 20 kiloa vuosien saatossa. En vaan päässyt siitä eroon kun en jaksanut sitä jokapäiväistä nälkää ja itsensä maanittelua siihen ettei saa syödä.

Mä laihduin lopulta vahingossa kun aloin syödä raudanpuutteeseen rautaa joka aiheutti pysyvän pahoinvoinnin ja aloitin myös minipillerit jotka lisäsivät pahoinvointia ekoilla kuukausilla. Jos on paha olo vuoden putkeen, laihtuu kummasti.

Mihin tällä pyrin on se, että nykyäänhän on laihdutuslääkkeitä jotka käsittääkseni toimivat juuri noin, ne vähentävät halua syödä. Joten jos on paljon ylipainoa niin miksette hakisi reseptiä yksityiseltä ja ottaisi vaikka vuoden painoprojektia? Se on helppoa jos ei tee mieli syödä.

Lähettäjä: minni 
Päivämäärä:   13.3.25 19:05:58

Iso ero on siinä, ajatteleeko laihduttavansa tai olevansa dieetillä vai muuttavansa oman elämäntapansa. Kun rakentaa uuden mieluisen elämäntavan, niin ei tarvitse koskaan laihduttaa, vaan sen sijaan elää kivaa elämää ja samalla keho kevenee ja terveys kohenee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.