Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laittaisiko elämä uusiksi?

Lähettäjä: Viisikymppinen 
Päivämäärä:   13.3.25 12:36:31

Näyttää siltä että lähitulevaisuudessa työkuviot menevät uusiksi ja nyt mietin, että laittaisiko koko elämän uusiksi. Jollain tasolla aina haaveillut että lähtisin ulkomaille töihin, mutta olen ollut aikamoinen jänishousu, joten tämän on jäänyt vain pieneksi ajatukseksi enkä ole sen toteuttamista tosissaan koskaan suunnitellut. Lisäksi kielitaito on epäilyttänyt ja ammattitaito myös. Olen myös aina laittanut eläimet itseni edelle.

Eläimiä ei enää ole ja olen nykyään myös rohkeampi kuin nuorempana. Kielitaitokin on kehittynyt ja toki koko ajan opiskelen lisää. Voisi olla siis hyvä ja varmasti viimeinen hetki lähteä ulkomaille töihin. Olen töissä kansainvälisessä firmassa, joten töiden saanti voisi onnistua helpostikin ihan firman sisäisenä siirtona.

Olisi kiva kuulla kokemuksia, jos joku muu on tehnyt vastaavan "totaalisesti kaikki uusiksi" muutoksen 50+ ikäisenä.

Re: Laittaisiko elämä uusiksi?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.3.25 12:41:52

Tuossahan ei mene mitenkään kaikki uusiksi; asemapaikka vain vaihtuu saman firman sisällä.

Kokeile ihmeessä. Meidän iässä uusia tilaisuuksia ei välttämättä enää edes tule (mitä nyt kaikki lähtevät eläkepäivillä ulkomaille).

Päivämäärä:   13.3.25 12:49:47

Kyllähän siinä aika totaalisesti kaikki menee uusiksi, vaikka konsernin sisällä siirtyisin uusiin tehtäviin. Käytännössä ainoa mikä säilyy on konsernin nimi firman nimessä, ja kansainvälisesti yhteiset asiat.

Pääpointti tässä oli joka tapauksessa muassa kuin työasioissa.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   13.3.25 13:04:12

Muutin kahden viikon varoitusajalla ulkomaille, kylläkin nuorempana, mutta kuitenkin. Yksi elämäni parhaista päätöksistä, vaikka nyt olenkin palaamassa Suomeen.

Päivämäärä:   13.3.25 13:06:03

Tuon työkuvion mainitsin siis siksi, että tuon takia voisi olla helpompi lähteä ulkomaille kun ei välttämättä tarvitse vaikeamman kautta hakea uusia töitä. Hakuprosessi näin yksinkertaisempi.

Päivämäärä:   13.3.25 13:11:22

Mulla ei ihan noin nopeasti tule asiat tapahtumaan, jos jotain tapahtuu, kun pitää omaisuus myydä ennen kuin lähtee.

Päivämäärä:   13.3.25 13:14:22

Mä vaan heivasin tavarat varastoon ja vuokrasin asunnon.

Päivämäärä:   13.3.25 13:16:36

Kiinteistöä ei oikein heivata varastoon. Eikä autoakaan kannata jättää mihinkään lojumaan.

Päivämäärä:   13.3.25 13:21:56

Niin, en sanonut, että sinun pitäisi toimia samoin. :) Enhän minäkään asuntoa vienyt varastoon, vaan vuokrasin, mutta ehkä sinun kiinteistösi on jotenkin vuokrauskelvoton. Kerroin muutenkin vain omia kokemuksiani, kun ymmärsin, että niitä halusit kuulla, mutta ymmärsin ilmeisesti väärin. Pahoittelen ja toivon, että löydät sopivan ratkaisun itsellesi.

Päivämäärä:   13.3.25 13:24:00

Joo, ja mä kerroin että en voi toimia samalla tavalla vaan tarvitaan hieman pidempi prosessi. Pahoittelut, jos pahoitin mielesi.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   13.3.25 13:34:29

Käytännön asiat aina järjestyvät tavalla tai toisella.

Onko sinulla perhettä miten? Lähtisivätkö mukaan vai jäisivätkö Suomeen? Vanhat vanhemmat, joiden asioista pitää huolehtia tai ylipäätään viimeiset vuodet viettää heidän kanssa aikaa? Kokonaisen elämän rakentaminen ulkomaille ilman perhettä ja ystäviä voi olla raskasta.

Päivämäärä:   13.3.25 13:37:45

Sisko ja vanhemmat on mutta ei juurikaan olla tekemisissä. Kukaan siis tuskin jää kaipaamaan, jos lähden.

Lähettäjä: jepulis 
Päivämäärä:   13.3.25 13:45:03

Jos et nyt, niin milloin?

Siinä oikeastaan se isoin juttu. Mikä estää?

Päivämäärä:   13.3.25 13:46:21

Miksi et voi vuokrata vain? Tai jopa jättää tyhjilleen.

Lähettäjä: pliu 
Päivämäärä:   13.3.25 13:48:12

Mä laittaisin elämän uusiksi tai lähtisin ainakin kokeilemaan, jos kerran mahdollisuus on. Uudet kokemukset on hienoja.

Mäkin kyllä heivaisin tavarat varastoon ja pistäisin talon vuokralle (näin olen ihan tehnytkin, autonkin jätin lojumaan mutta pois liikennekäytöstä). Jos vielä parin vuoden päästä tuntuisi siltä, etten ole tulossa takaisin, niin sitten kamat myyntiin. Mutta tietty jos olet ihan varma että et halua takaisin jos kerran lähdet, niin sitten toki kannattaa myydä kaikki pois heti.

Päivämäärä:   13.3.25 13:54:13

Talo tarkoitus myydä joka tapauksessa joten turha jättää sitä tänne odottelemaan mahdollista paluuta tai antaa jollekin vuokralle ja vuokraaja laittaa täysin rempatun talon paskaksi. Tyhjilläänkin olevaa taloa pitäisi jonkun käydä säännöllisesti tsekkaamassa.

Lähettäjä: jepulis 
Päivämäärä:   13.3.25 14:00:55

Sit ei muuta ku kiinteistövälittäjään yhteys, keväällä hyvä aika talokaupoille kun kevät innostaa pihan laitosta haaveilevia. Anna mennä jos on tilaisuus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.3.25 14:08:16

Mistä päin maailmaa uskot itsesi löytävän?

Euroopan sisältä (vähemmän kulttuurishokkia) vai kauempaa?

Päivämäärä:   13.3.25 14:10:31

Todennäköisesti rapakon takaa tai sit Aasiasta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.3.25 14:36:39

Lähtisin heti. Jänistin lukion jälkeen ulkomaille menon ja nyt harmittaa.

Itse kohta 50 v, mutta lapsi on ja mies joten vielä hankalampi kuvio lähteä enää mihinkään.

Ainoastaan lastani voin yrittää tsempata enemmän tarttumaan tilaisuuteen! Itsellä oli työpaikkakin jo ulkomailla, mutta enpä vaan uskaltanut. Tai silloinen poikaystävä oli kai tärkeämpi, mutta aikuisena miettinyt, että oliko se sittenkin vaan tekosyy...

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   13.3.25 17:30:00

Meillä lähtee ok-talo vuokralle elokuun alusta.

Mieheni jäi kaksi vuotta sitten eläkkeelle ilmavoimien hommista 55-vuotiaana.
Häntä on koko tämä kaksi vuotta kosiskeltu töihin Sveitsiin lentokonetehtaalle samoihin asiantuntijatehtäviin mitä teki Suomessa ilmavoimissa.
Mä olen sen kaksi vuotta prepannut lukiosaksaani.
Nyt sitten elokuun alusta Sveitsiin, kun läpäisin kielikokeen.
Minä siis 60-vuotiaana lähden sairaanhoitajaksi Sveitsiin, ja mies oman alansa hommiin.

Aina kannattaa lähteä ja kokeilla, kun siltä tuntuu.

Ps. Mun kk-palkka nousee yli viiteen tonniin, ja asuminen meillä on siellä ilmaista miehen työn puolesta.

Heittäydy aloittaja.

Päivämäärä:   13.3.25 17:54:57

sk, miten vaikea se kielikoe oli?

Aloittaja, eka puoli vuotta kannattaa siellä uudessa paikassa vain mennä eteenpäin liikaa miettimättä. Vasta sitten kun kuherruskuukausi ja kulttuurishokit ovat ohi, voi miettiä, viihdytkö ja haluatko pysyä uudessa paikassa.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   13.3.25 19:31:33

Lähtisin heti. Työpaikka auttaa paljon kyllä, kun on se vakituinen tulo. ehkä vielä samoja työkavereita? Miksi et lähtisi? Jos talon myyt jokatapauksessa, eikä perhettä ole.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.3.25 19:35:21

Mä en nelikymppiseksi saakka edes omistanut huonekaluja sen takia, että halusin olla extemporevalmis muutoksiin. Nukuin kokoontaitettavalla patjalla ja kaikki tavarani mahtuivat henkilöautoon.

Ei kukaan sano että elämää pitäisi elää yhdellä tavalla, jos on mahdollisuus kokea erilaista elämää, se mielestäni kannattaa. Ei sinne ulkomaille tarvitse jäädä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.3.25 19:54:17

Lähde ihmeessä!!!
Jos et nyt lähde, sinua saattaa harmittaa jälkeenpäin paljonkin. Ainahan ulkomailta pääsee takaisin Suomeen. Jos joka tapauksessa on talo menossa myyntiin jne, niin repäise kunnolla :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.