Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten paljon rautaa päivässä kuuluu ottaa?

Lähettäjä: Voihan 
Päivämäärä:   12.3.25 21:24:49

Matala ferritiini ja aloin syödä 100mg tabletteja rautaa. Riittääkö 1 tbl päivässä, että alkaisi arvot nousta?

Re: Miten paljon rautaa päivässä kuuluu ottaa?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.3.25 21:29:04

Riittää, mutta syy pitäisi hoitaa myös pois.

Syö ainakin puoli vuotta-vuosi.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.3.25 21:32:29

Mä syön 200mg joka päivä. Aiemmin söin vuoropäivinä 100 ja 200mg. Sitä ennen pidin joka toinen pv taukopäivän. Rauta ilmeisesti imeytyy paremmin jos pitää vuorotellen taukopäivän mutta absoluuttisesti kokonaisuudessaan sitä kuitenkin imeytyy enemmän kun ottaa joka pv, vaikka ehkä suhteellinen imeytymis-prosenttiosuus pienempi joka pv otettaessa.

Päivämäärä:   12.3.25 21:32:38

En keksi mitään ilmiselvää syytä. Ei ole esim. kuukautisia juuri nimeksikään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.3.25 21:53:58

Eipä siihen syyhyn tarvitse muuta kuin se että kerran on elämänvaihe jossa raudat tippuu. Ruoasta ne ei täyty. Esim. synnytys tai jos ennen on ollut kuukautiset monta vuotta tai jos on ollut ankara laihdutuskuuri jossa ei ole saanut riittävästi ravinteita liikuntaan nähden.

Lähettäjä: Minttumeloni 
Päivämäärä:   12.3.25 22:13:41

Meneekö teillä kakka mustaksi kun syötte rautaa?

Päivämäärä:   12.3.25 22:18:34

Mulla ainakin menee.

Päivämäärä:   12.3.25 22:41:16

Jos ottaa 100mg rautaa, siitä 75-90% ei imeydy eli tottakai uloste värjäytyy.

Päivämäärä:   13.3.25 05:10:01

Mitä lääkäri neuvoi? Paljon se ferritiini oli? Mulla 7 ja ohjeeksi tuli aamuin illoin Sideral forte ekan kuukauden ajan. Sitten Ferrodan 100mg kaksi kpl joka toinen aamu.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.3.25 07:29:18

Paljonko sun ferritiini oli?

Mulla ei ollut järin matala, noin 40, mutta raudanpuutteen oireita ja lisäksi treenaan suht kovaa. Noin 1,5v söin rautaa 2x120tbl eli ei joka päivä ja ferritiini nousi 96een.
Taustalla runsaat kuukautiset, 3 raskautta ja verenluovutuksia. Osa oireista hävisi ja osa jäi eli ei johtunut raudan puutteesta.

Päivämäärä:   13.3.25 07:51:38

Miten te syötte noin kauheita määriä vai onko pilkkuvirhe? Itse syön pakkauksen ja hoitajan ohjeen mukaan kerran päivässä 1 kpl eli 30 mg. Eli noita täytyisi ottaa 6 kpl, että pääsisi teidän määriinne. Onko noi teidän määrät oikeasti lääkärin antamat ohjeet? Liiasta raudasta voi kai tulla joku tukos..?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   13.3.25 08:12:47

Saanko tulla tähän samaan ketjuun kysymään tällaista: onko teillä ollut kuukautisissa mitään eroja ennen rautavalmisteiden käyttöä ja niiden jälkeen?

Minulla on yleensä ollut kierto 28-30 pv ja kuukautiset kestäneet n. 5-6 pv. Aloin syksyllä syödä rautaa (100 mg joka toinen pv lääkärin ohjeen mukaan), ja sen jälkeen kierto on pari kertaa ollut lyhyempi (24-26 pv) ja nyt viimeisimmät kuukautiset tulivat ikään kuin kahdessa osassa. Mielestäni ovat olleet myös niukemmat. Lisäksi PMS-oireet olivat etenkin loppusyksystä kauheat, vaikka yleensä olen melko tasainen.

Mietin, voiko rauta-arvojen muutos vaikuttaa tähän vai olisiko tässä nyt jotain muuta taustalla. Kysyn toki lääkäriltä myös, mutta ajattelinpa kysäistä täältäkin, kun nyt osui ketju nenän eteen.

Päivämäärä:   13.3.25 08:17:19

D, minkä ikäinen olet, voiko olla esivaihdevuodet?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   13.3.25 08:22:44

"D, minkä ikäinen olet, voiko olla esivaihdevuodet?"

Olen 31, joten toivottavasti ei ole kyse esivaihdevuosista. Valitin toisessa topicissa ongelmista töissä ja sielläkin ehdoteltiin vaihdevuosia, ennen kuin kerroin ikääni, joten vähän huolestuttaa nyt.

Päivämäärä:   13.3.25 08:35:39

Lääkäri ei ”määrännyt” mua syömään rautaa, mutta itse aloin. Ferritiini 21.

Lähettäjä: Liru 
Päivämäärä:   13.3.25 08:50:17

Voiko/kannattaako rautakuuria aloittaa itse vai pitääkö käydä lääkärissä? Mä oon huono menemään lääkäriin kun en viitsi turhaan heitä kuormittaa. Mitään varsinaista vaivaa ei ole. Hiukset ohentuneet kovasti ja jostain luin voisi auttaa rauta tuohon. Tuskin kuitenkaan auttaa koska kummaltakin puolelta tuttu geeneihin nuo ohuet hiukset. Tekisi vaan mieli kokeilla.

Päivämäärä:   13.3.25 09:09:59

Hae ferritiini pikatesti, esim Prismassa muistaakseni 5€.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.