Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.3.25 19:31:23
Olen sanonut lapselle että itsestä ei saa puhua ilkeästi, ei muistakaan saa. Olen sanonut että itseä pitää kannustaa ja itselle pitää puhua kauniisti.
Näitä yllä kuvattuja asioita en sano vain kerran vaan nämä on sellaisia vakilausahduksia joita sanon jatkuvasti ja olen sanonut jo vuosia.
Toinen tärkeä asia mitä teen on se, että puhun itsestä ja tekemisestäni kannustavasti siten että lapsi kuulee.
Laitan vaikka ruokaa, istutaan syömään ja alan juttelemaan että kyllä nyt on hyvää ruokaa, hyvä minä, osasinpa hyvin laittaa mausteet, osasinpas muuten hyvin! Tai siivoan ja istun lapsen kanssa sohvalla ja katselen että onpa nättiä, olinpas mä reipas! Hyvä minä! Tai jos jokin on hankalaa, puhun ääneen että huhhuh en meinaa jaksaa, mutta tsemppiä "Anna" sä pystyt siihen, sä oot sinnikäs!
Lapset imee nämä vaikutteet läheisiltään ja lapsi on myös alkanut kannustaa itseään. Olen monta kertaa kuullut kun lapsi mumisee itse itselleen että sä pystyt siihen...
Kehun myös paljon yrittämisestä, enemmän kuin osaamisesta. Jos lapsi piirtää, kuljen ohi ja huomioin että tosi hieno, sä olet harjoitellut paljon ja osaat nyt noin hyvin. Jos lapsi ei osaa jotain, sanon että harjoittelemalla voi oppia mitä vain.
|