Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuntuu etten selviä elämässä

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   12.3.25 12:17:42

Ikää on 35 vuotta. Mitä seuraan sivusta ikäisteni ja jopa paljon nuorempien ihmisten elämää, tunnen itseni täysin jälkeenjääneeksi. Parikymppiset ihmiset ovat paljon aikuisempia, fiksumpia ja kantavat isompia vastuita kuin minä.

Mulla ei ole mitään diagnoosia, koska olen aina nipinnapin kyennyt esim. työelämään, niin julkisella ei tutkita sen enempää, kuin että esim. ADHD-testeistä olen saanut korkeat pisteet, mutta eihän se vielä ole tae mistään. Yksityiselle ei ole varaa mennä.

Olen rämpinyt aikanaan jotenkuten läpi korkeakoulututkinnon. Siinä missä entiset opiskelutoverit ovat vaativissa asiantuntijatehtävissä, itse olen joutunut ottamaan vastaan jonkun alhaisista alhaisimman assarin tai sihteerin paikan, mihin nyt on satuttu minut kelpuuttamaan. Väleissä on aina työttömyysjaksoja. Joka kerta uudessa työssä olen ajatellut, että ehkä tämä on nyt se homma, jonka otan haltuun ja jossa pääsen rakentamaan omaa osaamista ja saamaan itseluottamusta. Mutta ei. En vaan osaa soveltaa, muistaa, kommunikoida tai mitään muutakaan. Kesäharkkarit ja muut uudet työntekijät ottavat hommat haltuun hetkessä ja osaavat sen jälkeen paremmin kuin minä.

Seuraan sivusta, kuin muut ostavat, rakentavat ja remontoivat taloja, perustavat perheitä, toimivat vaativissa ammateissa. En edes sano, että haluaisin juuri noita asioita, mutta itse en esimerkiksi ole edes löytänyt parisuhdettatai ystäviä, koska saan aina jotenkin oudon leiman. Yrittänyt olen kovasti, ja yritän edelleen, mutta aina jään yksin tai ulkopuoliseksi. En meinaa saada vastuuta kannettua edes koirastani. Siis tottakai saan huolehdittua sen perustarpeista, mutta jos pohdin, onko koira sairas vai ei, niin joudun soittamaan äidilleni ja pyytämään häntä arvioimaan, pitäisikö olla yhteydessä eläinlääkäriin vai ei. Koska saatan olla huomaamatta jotain oiretta, tai toisaalta kuvitella, että koira on sairas, koska se yhtenä päivänä nukkuu paljon.

Nykyiseen vuokra-asuntoon muuttaessani sovimme vuokranantajan kanssa, että saan maalata seinät. No, katsoin paljon videoita, luin vinkkejä aiheesta ja yritin mukamas keskittyä. Ja lopputulos... Mokasin ja maalia oli ties vaikka missä ja seinässä sen sijaan hyvin epätasaisesti. En käsitä, miten toiset kykenevät remppaamaan omatoimisesti tai ylipäätään hoitamaan vaikkapa talokaupat. Itselläni menee viikko siihen, että yritän perehtyä edes siihen, millaisen uuden tv:n ostan ja siltikään en ymmärrä kaikkia ominaisuuksia, osaa asentaa sitä tms.

Olo on sellainen, kuin olisin joku pikkulapsi, jonka pitää yrittää selvitä aikuisten maailmassa. Itkettää jo etukäteen, miten selviän jos ja kun vanhempani kuolevat. Yritän ja olen yrittänyt aina ihan oikeasti parhaani, mutta olen vain jollain tapaa TYHMÄ ja kömpelö jne. ja joudun aina lopulta nöyrtymään aj pyytämään heiltä apua. Ja ei auta, vaikka kirjoittaisin esim. ohjeet jostain asiasta, mikä minulle kerran neuvotaan, olen silti pulassa seuraavalla kerralla. Olen myös kokoajan todella kuormittunut ihan tavallisesta arjesta, mikä ei ainakaan varsinaisesti kiihdytä aivotoimintaa tai paranna keskittymiskykyä, ymmärrystä tms.

Ja siis ihan ylipäätään olen jotenkin HÄMMENTYNYT siitä, että miten toiset voivat vaikka valmistua lääkäreiksi, ohjata lentokonetta tms vaativaa. Ja että miten toisten ikäisteni tai nuorempien elämä voi olla lapsiperhearkea, kyläilyä toisten perheiden luona, avioliittoa jne. Minun elämäni on yrityksiä keksiä harrastuksia joista nauttisin ja joissa pärjäisin, jos kyse on jostain ohjatusta (en edes tiedä monestako harrastuksesta olen sekä aikuisena että lapsena saanut lähtöpassit, koska olen niin tohelo), arkiaskareista selviytymistä, koiran kanssa olemista, satunnaisesti jotain kivaa tekemistä serkkuni tai vanhempieni kanssa. Osaan arvostaa elämän pieniä asioita, kuten hyvää ruokaa, ihanaa elokuvaa tai kirjaa, koiraani jne. Mutta muuten on vaan niin hemmetin vaikeaa. Minulta puuttuu ihan hirveästi sellaista ymmärrystä, kokemusta ja osaamista, mikä muille tuntuu elämän varrella, aikuistuessa kasvavan.

Re: Tuntuu etten selviä elämässä

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   12.3.25 12:21:06

Hei sama täällä, tosin itse en selvinnyt edes leipomotyöstä kunnialla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.3.25 12:31:56

Ainakin olet pirun taitava analysoimaan itseäsi sekä kirjoittamaan sen auki! Moni niistä "vaativissa asiantuntijatehtävissä" toimivista ei pystyisi tuohon. On ihan mahdollista, että olet neurokirjolla. Meinaa sitä, ettet ole tyhmä, mutta sun aivot toimivat eri tavalla kuin tavisten ja siksi kaikki on sulle vaikeaa, kun yrität pakottautua muottiin, johon et sovi. Ne kaikki "vaikeat" asiat on taatusti sullekin käsitettävissä, mutta tarvitset siihen vaan erilaisen, itsellesi sopivan lähestymiskulman - näin neuronormaalina en valitettavasti osaa kertoa kuinka se pitäisi tehdä. :D

Päivämäärä:   12.3.25 12:34:48

Yksi mitä voisit kokeilla, on kysyä niitä vaikeita asioita chatGPT:ltä. Siltä voit kysyä pienempiin palasiin keskittyviä kysymyksiä vaikka kuinka ja käskeä sitä vastaamaan tietyllä lähestymistavalla. Itse selvittelin viime viikolla sen avulla yhtä itselleni hankalaa asiaa ja mielikuvittelen ainakin ymmärtäväni siitä nyt jotain.

Lähettäjä: wg 
Päivämäärä:   12.3.25 12:42:53

Täällä myös yksi joka ei selviä elämässä, olen aina ihmetellyt mikä minussa on vikana kun muut tuntuvat kyllä jaksavan mutta minä en. Olen juuri aloittanut ADHD-tutkimusprosessin ja toivottavasti sieltä löytyy apua. Pääsin itse tutkimuksiin työterveyden kautta, oletko kokeillut tätä vaihtoehtoa? Olen kyllä itse miettinyt että otan sitten velkaa mennäkseni yksityiselle jos tämä kariutuu johonkin änkyrälääkäriin, muuten nimittäin olen parin vuoden päästä oikeasti työkyvytön.

Kannattaa myös tutustua ADHD-materiaaliin netissä, sieltä voi löytyä vinkkejä miten pärjätä. Huomaan että itselläni on auttanut edes vähäsen se että tiedostan, ettei kyse välttämättä olekaan siitä että olen vain tyhmä ja paska ihminen.

ChatGPT ja muut tekoälyt kannattaa unohtaa jos yhtään välittää ympäristöstä.

Päivämäärä:   12.3.25 12:58:49

wg: Ei kannata jos yhtään välittää itsestään. Tekoäly tulee vahvasti työelämään mukaan ja sen hyödyntäminen on sellaista, mitä työnantajat osaavat jo kysyä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.3.25 13:00:11

Hei ei kukaan osaa maalata vaan yhtäkkiä! Yrityksen ja erehdyksen kautta se menee muillakin.

Lähettäjä: wg 
Päivämäärä:   12.3.25 13:00:28

*, ympäristöstä välittäminen on itsestä välittämistä. Ei paljoa lohduta työelämässä pärjääminen siinä vaiheessa kun maailma kirjaimellisesti palaa ympärillä. Tämän kun ihmiset ymmärtäisivät...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.3.25 13:08:50

Joku sanoi, että aloittaja on taitava analysoimaan itseään. Mä en nähnyt yhtään analyysia aloituksessa, pelkkää vertaamista muihin. Esimerkiksi miksi se maalaaminen ei onnistunut vaan aiheutti pelkkää sotkua? Etkö osannutkaan suojata ympäristöä? Etkö pystynyt keskittymään huolellisuuteen? Toimitko vauhdilla vai tuliko sotku rauhallisuudesta huolimatta? Tipahteliko pensseli? Jnejne.

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   12.3.25 13:08:58

Et kyllä minunkasn korvaan kuulostaa tyhmältä, vaan ihmiseltä jolla on toiminnan ohjauksen haasteita ja (siksi?) et ole opetellut oppimaan ja harjoittelemaan, siis sitä oppimisen prosessia. Toiminnanohjauksen haasteet liittyy usein neurokirjon diagnooseihin, mutta ei automaattisesti.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.3.25 13:09:53

"*, ympäristöstä välittäminen on itsestä välittämistä. Ei paljoa lohduta työelämässä pärjääminen siinä vaiheessa kun maailma kirjaimellisesti palaa ympärillä. Tämän kun ihmiset ymmärtäisivät..."

Tämän muuttaminen lähtee kuitenkin ensin ihan muista asioista, kuin tekoälyn kieltämisestä :D

Lähettäjä: Sivusta 
Päivämäärä:   12.3.25 13:10:54

"Hei ei kukaan osaa maalata vaan yhtäkkiä! Yrityksen ja erehdyksen kautta se menee muillakin."

Sorry, mutta pakko olla eri mieltä. Mutta ei kaikki voi olla taitavia joka asiassa.

Lähettäjä: Ds 
Päivämäärä:   12.3.25 14:19:09

Voihan se olla, että on joki hahmotushäiriö jolloin kaikki toiminnot eivät onnistu samalla tavoin, kuin jollain muulla. Ei välttämättä mikään adhd vaan joku muu. Mutta ehkä se olisi huomattu jo jossain aiemmin... mutta tiedän ihmisiä, joille on vaikeaa tekniset asiat itseni mukaanlukien, asuntokaupat, eläimen hoito myös itseni mukaan lukien.
Ei niistä voi tietää ellei jotenkin perehdy johonkin, kuten vaikka lue, mitä asuntokaupoissa kannattaa huomioida tai lue koiran sairauksista. Ei se tieto päähän tule jostain äly chat gtp:stä.
Ja maalauskin on hankalaa, jos ottaa väärän maalin vaikka, sisämaali ulkotöihin esim.

Vaativat työt taas vaativat jotain sisäistä uskoa ja sitä että osaa valehdella osaamisensa ja puhua muut suohon. Nämä puhuvat yksilöt pärjäävät, koska he vievät puheellaan huomion ja esim.haastattelussa ei kiinnitetä paljoa mahdollisiin virheisiin huomiota, koska ne jäävät puhetulvan alle toisin kuin änkyttäjän tai aran puhujan. Tässä en itsekään onnistu, koska en jaksa olla se suursyömäri puhuja, mitä vaaditaan. Olen hiljaa ja siten päädy mihinkään vaativiin tehtäviinkään.

Lähettäjä: Kekkuli 
Päivämäärä:   12.3.25 15:47:10

Örössä patjat oli lentokoneita, kiers niin fidusdi..silti piti painaa meneen, lujaa! PMV !

Päivämäärä:   12.3.25 16:35:14

Aloittajan teksti voisi olla ihan mun kirjoittama. Mulla on myös korkeakoulututkinto jota en ole hyödyntänyt ollenkaan, koska en mielestäni oppinut koko tutkinnon aikana yhtään mitään.

Teen tällä hetkellä helppoa suorittavaa työtä ja sen sentään osaan jollakin lailla, tosin mulla kestää ihan hiton pitkään jokaisessa duunissa opetella asiat. Sitten kun ymmärrän asian laajemmin niin osaan kyllä sen oppimani asian. Näytän silti kömpelöltä varsinkin aluksi ja varmaan senkään takia en pääse etenemään missään työpaikassa.

Yritän tällä hetkellä opiskella lisää, ja tuntuu siltä että tuskin uskallan hyödyntää tätäkään tutkintoa, koska tuskin olen nytkään oikeasti oppinut mitään. Ainakin muisti on niin olematon, että olen varmasti unohtanut jo kaiken.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.3.25 16:48:20

Pakko kysyä, että annettiinko sinun lapsena tehdä asioita kokeilun ja etehdyksen kautta? Tuo seinän maalaaminenkin kuulostaa todella oudolta, kun moni noita on nuorenakin maalannut jo itsekseen, eikä se rakettitiedettä ole. Ilmeisesti sinulta puuttuu kyky soveltaa ja ratkaista arjen ongelmia, eli ns se kuuluisa maalaisjärki? Kuulostaa kyllä siltä, että sinulla olisi jotain neuropohjaisia ongelmia, jos täysin arkiset asiatkin tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Kuulostat vähän samalta kuin hyvä ystäväni, joka myös tuntuu tarvitsevan asioihin tarkempaa ohjausta. Olemme tunteneet teineistä asti ja yhä nelikymppisenä hänen on vaikea hahmottaa tiettyjä asioita - esimerkiksi "leikkaa nämä porkkanat parin sentin kokoisiksi kuutioksi" on hänelle helpompi havainnollistaa, kun ensin leikkaa muutaman sopivan esimerkin näytille ja hän sitten jatkaa siitä. Onko sinulla sama?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.3.25 16:52:13

Lisäksi voisit miettiä työssä pärjäämiseen erilaisia keinoja - auttaisiko esimerkiksi muistilistat, miellekartat, värikoodaus tehtäville, piirtäminen?

Päivämäärä:   12.3.25 17:32:00

Olet verbaalisesti niin taitava että älyssäsi ei ole mitään vikaa eli et ole tyhmä. Joku haaste sulla on mutta ei älykkyyteen liittyvä. Luultavasti toiminnanohjauksen haasteita.

Päivämäärä:   12.3.25 18:56:28

Kuulostaa tutulta, itse olen matkalla nepsytutkimuksiin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   12.3.25 19:07:33

Oletko kuitenkin käynyt baareissa tai nettideiteillä? Sillä tavoin valtaosa löytää kumppanin, ja voi hyvinkin jäädä sinkuksi, jos ei harrasta jompaa kumpaa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.3.25 19:40:00

Just aloittaja luin tänään artikkelin tytöstä jolla oli ihan tismalleen samankaltaisia ongelmia asioiden ja tekemisen kanssa kun sinulla, hänellä oli todettu adhd ja annettu lääkitystä ja asiat menivät koko ajan parempaan suuntaan - tsemppiä aloittaja, nyt työterveyden kautta hakemaan apua!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.3.25 19:45:37

Aloittaja, kirjoitat niin hyvin ja kirjoituksesi ilmaisee niin selkeää ajattelua, ettet voi missään nimessä olla tyhmä. Päinvastoin: suurin osa ei kirjoita eikä ajattele noin hyvin.

Muutama juttu, joka kertomastasi tulee mieleen:

Vaikutat äärettömän epävarmalta ihmiseltä. En väitä, että kokemuksesi osaamattomuudestasi olisi täysin valheellinen, mutta vaikuttaa todennäköiseltä, ettet tunnista osaamistasi edes silloin, kun sitä on. Puhut esimerkiksi vähättelevästi "alhaisesta assarista" ja siitä, kuinka hitaasti opit siihenkin hommaan. Fakta kuitenkin on, että kaikki eivät pysty hoitamaan mitään assarin hommaa yhtään mitenkään. Jotain osaamista sinulla siis ilman muuta on.

Vertaat itseäsi hirveästi muihin ihmisiin. Vaikuttaa todennäköiseltä, että tässä vertailussa vähättelet suuresti omaa osaamistasi ja liioittelet muiden. Et tunnu näkevän omissa tekemisissäsi kuin virheitä ja heikkouksia ja vastaavasti näytät kuvittelevan, että muut ottavat haltuun ihan kaiken ja liitelevät onnistumisesta toiseen. Voin vakuuttaa, että se ei ole totta. Jos pääsisit seuraamaan muiden tekemisiä riittävän läheltä ja pystyisit edes hetkeksi irtautumaan alemmuudentunnostasi, näkisit aivan takuulla, ettei niiltä muiltakaan kaikki suju. Ihmiset tekevät paljon virheitä, jopa ihan alkeellisissa asioissa, eikä epäpätevyyskään ole lainkaan tavatonta. Eivät ne kaikki asiantuntijatyössä olevat tyypit todellakaan ole niin hyviä työssään, ja vaikka olisivatkin, he voivat lähteä aamulla töihin ihan yhtä suuressa epävarmuudessa kuin sinä. Voin myös vakuuttaa, että kaikki eivät tuosta noin vain remppaa yhtään mitään. Jotkut eivät vaihda itse edes lamppua tai palohälyttimen paristoa.

Minusta kuulostaa siltä, ettei sinulle välttämättä tee lainkaan hyvää se, kuinka paljon tukeudut vanhempiisi. Todennäköisesti se on pelastusköysi, johon olet oppinut takertumaan, mutta samalla siihen takertuminen vahvistaa koko ajan kuvitelmaasi siitä, ettet olisi osannut etkä pärjännyt ilman vanhempiasi. Mielestäni sinun kannattaisikin opetella tuosta eroon mahdollisimman nopeasti. Päätä vaikka, että seuraavaan kuukauteen et kysy vanhemmiltasi neuvoa tai apua mihinkään. Tai jos ajatus on liian hurja, niin aloita harjoittelu edes pienillä asioilla: jos et isoissa jutuissa uskalla vielä luottaa itseesi, ota riski edes niiden asioiden kohdalla, joissa ei tapahdu mitään kovin pahaa, vaikka möhlisit täysin. Siipesi eivät koskaan ala kantaa, ellet uskalla kokeilla niitä!

Jos pitäisi arvata sinua sen enempää tuntematta, niin luulen, ettei sinun kohdallasi ole kyse välttämättä sen kummemmasta kuin tästä: Olet ehkä hiukan hidas oppija, ja kenties et ole kovin näppärä ja lahjakas kaikissa asioissa. Mutta arvaa mitä? Se on täysin normaalia ja tavallista! Vaikka alemmuudentuntosi saa sinut näkemään muut yli-ihmisinä, niin kyllä se on aika epätavallista, että joku loistaisi kaikessa ja häneltä kaikki sujuisi ja vieläpä heti. Maailma on täynnä ihmisiä, jotka ovat iältään aikuisia mutta heidän sisimmässään hölmistynyt lapsi ihmettelee, miten he tänne joutuivat ja miten täällä on tarkoitus pärjätä.

Lisäksi epävarmuutesi todennäköisesti pahentaa monia asioita kuten uusien asioiden oppimista. Jos ajatus on valmiiksi se, että olet huono, hidas ja lahjaton etkä pärjää lainkaan niin kuin muut ihmiset, se ei aivan varmasti nopeuta asioiden omaksumista vaan voi saada sinut jopa jäätymään. Ehkä sinun pitäisi joskus kokeilla sellaista roolileikkiä, että kuvittelet olevasi joku niistä muista, pystyvistä ihmisistä ja teeskentelet sellaista esimerkiksi uudessa työssäsi? Saatat yhtäkkiä huomata, että leikistä tuleekin totta. :)

Päivämäärä:   12.3.25 19:48:40

Ei minusta ole pelkkää huonoa itsetuntoa.
Mä uskon aloittajan sisäiseen kokemukseen ja tietoon siitä, että jokin on vinossa.

Ellei ole itse kokenut sitä sisäistä tietoa että "jotain on," ei välttämättä ymmärrä.

Tarkoitan tällä nyt sitä, että oikeisiin haasteisiin pitää etsiä oikea ratkaisu.

Tsemppipuheella on paikkansa mutta tsemppipuhe ei paranna esimerkiksi hahmotusongelmaa tai toiminnanohjauksen ongelmia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.3.25 19:51:34

Olen 33 vuotias ja nyt kolme vuotta ollut sairaana kotona, en kykene itse käymään edes kaupassa. On siihen päälle vielä ADHD, masennus ja C-PTSD ja muutama vamma jotka tulevat vaivaamaan minua koko ikäni. Olen täysin riippuvainen muista ihmisistä ja päivät ovat aika pitkälti täyttä tuskaa.

Maksaisin mitä vain siitä, että tilanteeni olisi tuo sinun.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.3.25 20:14:07

Voihan se olla, että aloittajalla on jotain oikeasti pielessä, muttei se silti poissulje sitä, kuinka paljon haittaa ihmiselle voi aiheuttaa myös valtava epävarmuus, kyvyttömyys itsenäistyä vanhemmista sekä jatkuva, vääristynyt muihin vertaaminen.

Se on joka tapauksessa selvää, että ovat aloittajan omat asiat millä tolalla hyvänsä, hänellä on vääristynyt käsitys muista ihmisistä ja heidän kyvyistään. Muut ne vain suorittavat vaativia tutkintoja, tekevät asiantuntijatyötä ja remppailevat talojaan... Ja kesäharjoittelijatkin ovat ties kuinka kyvykkäitä ja loistavia. Juu ei. Jos kuva muista ihmisistä on tuo, se antaa kyllä aihetta kyseenalaistaa myös sitä, arvioiko aloittaja omia tekemisiään ihan asiallisilla mittareilla. Vai johtuuko kokemus omasta kömpelyydestä vähintään osittain siitä kuvitelmasta, että pitäisi oikealla kädellä suorittaa lääkärin tutkinto, vasemmalla rakentaa talo ja siinä sivussa pyörittää vilkasta sosiaalista elämää ollakseen normaali ihminen.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.3.25 20:57:50

Lyhyesti kommentoin vaikka tota TV:n ostoa että en mäkään varmaan osais asentaa uutta jotain hienoa telkkaria, mutta sellasessa tilanteessa yleensä kysyn joltain tutulta, joka osaa. Eikä se ole mitenkään huono juttu että joskus pyytää apua. :) Tsemppiä sulle!

Lähettäjä: Aika harva 
Päivämäärä:   12.3.25 23:01:57

täällä siitä elämästä selviää: kaikki ei voi olla sankariduunareita perheineen tai saavuttaa potentiansa arvoista elämää.

Jos tuntuu, ettet pysty keskittymään maalaamiseen tai muuhun, pystyt keskittymään hyvin kurjuudestasi kertomiseen.
Eli potentiaa on.
Kalibroi.

Lähettäjä: ttaa 
Päivämäärä:   12.3.25 23:16:42

Joskus menee niin huonosti (omasta mielestä) että tuntuu, ettei tunneli lopu ollenkaan.
Elämässä on vaiheita, jolloin ei oikein mikään suju. Sitten tulee aika, että asiat sujuvat paremmin. Yhtä vuoristorataa tämä elämä on.
Tee ihan pieniä töitä ja joe et aseta vaatimuksia, niin saatat saada vielä toisenkin työn alkamaan. Siitä iloa tulee yhä enemmän.
Pienistä asioista.

Päivämäärä:   13.3.25 06:43:01

Jotkut on vaan vähälahjaisempia, hitaampia, tyhmempiä ja huonoitsetuntoisia. Kouluista pääsee aika helposti läpi, huomattu on. Tämän päivän työelämässä pärjää ne äänekkäät touhukkaan oloiset pätijät, vaikkeivät saisi mitään aikaankaan. Rauhalliselle hitaammin ajattelevalle ei ole enää tilaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.