Lähettäjä: :(
Päivämäärä: 12.3.25 11:57:25
Siis miten voikaan olla näin huono tuuri. Taustatarinana, että hankin ensimmäisen koirani noin 10 vuotta sitten. Ekat pari vuotta elämä oli ihanaa sen kanssa, mutta sitten alkoivat sairastelu ja noin vuoden jälkeen tein vaikean päätöksen lopettamisesta. Joku muu olisi ehkä vielä yrittänyt, mutta jatkuvat, yhä uudet vaivat, lääkkeet, eläinlääkärissä ramppaamiset sun muut tuntuivat olevan liikaa sekä koiralle, että minulle. Tuntui meidän molempien kiusaamiselta jatkaa yrittämistä.
Koiraystävän menettäminen tuntui kauhealta, mutta noin puolen vuoden kuluttua otin uuden pennun. Ekat kuukaudet meni hyvin, sitten siltä paljastui krooninen sairaus (ei ollut mitään rodulle tyypillistä ja esim. pentueen muut pennut olivat täysin terveitä). Reilu puoli vuotta tästä, niin olin taas koiraa lopetuttamassa :(
Sen jälkeen olin jonkin aikaa ilman koiraa, kunnes vastaan tuli ihanan oloinen aikuinen rescue-koira. Sen kanssa oli toki alkuun pieniä muita haasteita, mutta ei onneksi mitään terveyden kanssa. Alkukankeuksien jälkeen, kun yhteiselo alkoi sujua todenteolla, niin koira sairastui. Seuraavat pari vuotta olikin sitten yhtä lääkärissä ramppaamista ja minulle sydän kurkussa elämistä, joko oireilu alkaa uudelleen jne jne. Kunnes jouduin päästämään tämänkin ystävän pois.
Melkein vannoin, etten enää hanki uutta koiraa, mutta viime vuonna ajatus uudesta koirasta nosti taas päätään. Ajattelin myös, että olen tarpeeksi toipunut vihdoin aiemmista menetyksistä ja kestän mitä tuleman pitää. Ehkä naiivisti ajattelin, ettei kellään voi olla niin sysip*ska tuuri, että seuraavakin koira sairastelee heti. No, pentu tuli minulle tammikuussa ja nyt jo ollaan jouduttu käymään KOLMESTI eläinlääkärissä. Toistaiseksi ei mitään kuolemanvakavaa, mutta huomaan, että olen oikeasti super stressaantunut ja ylivirittynyt koko ajan. Pienikin poikkeava käytös tms saa sydämen kurkkuun ja murehdin koko ajan pennun terveyttä, sekä pakosti myös rahan menoa. Jos tämä olisi ensimmäinen sairasteleva koirani, niin osaisin varmasti ottaa rennommin, mutta kun on ollut liikaa huolta ja murhett lemmikkien suhteen, niin tuntuu kuin eläisi jotain painajaista uudestaan ja uudestaan. Kadun tällä hetkellä sydämeni pohjasta, että otin uuden koiran ja mietin jopa, kehtaisinko kysyä kasvattajalta, voinko vielä palauttaa koiran tai yrittää löytää sille uuden kodin.
Kuulostaa varmaan ihan kauhealta, mutta olen oikeasti ihan loppu ja ylikuormittunut. Tottakai tiedän, että lemmikin pitoon kuuluvat myös lääkärireissut, huoli ja rahanmeno, mutta tämä on kyllä itselleni liikaa, että koirien pito on ollut oikeasti melkein pelkästään noita edellä mainittuja. Hyviä hetkiä ja elämästä nauttimista on ollut vain pieni murto-osa. Ja miten kellään voi oikeasti käydä näin huono tuuri? Yhdelläkään koiralla kyse ei siis ole ollut edes mistään rodulle tyypillisestä sairaudesta, vaan sellaisista, jotka voivat tulla "kenelle vain". Ja vaikka olen itsekriittinen, niin voin kyllä sanoa, että en myöskään varmasti ole omilla laiminlyönneilläni aiheuttanut noita sairauksia.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä?
|