Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako ponille etsiä "hoitajaa"?

Lähettäjä: nana 
Päivämäärä:   11.3.25 18:35:48

Tämä ei ole ilmoitus kunhan mietin että kaipaako ihmiset ylipäätään hevoskaveria minkä kanssa tehdä jotain. Tässä diili ssä raha ei vaihtaisi omistajaa, ja ilman hoitajaakin poni pärjää.

Kyseessä iso poni, kiltti, mutta projekti ratsastuksen osalta eli sillä ei pääse ratsastamaan. Ponia kyllä ratsutetaan, eli kenties joskus selkäänkin voi päästä.
Asuu pihatossa maneesittomlla tallilla, ei tallitöitä eli jos joku vana haluaisi viettää ponin kanssa aikaa, tehdä kävelylenkkejä, hoitaa ja rapsuttaa, maastakäsin.

Saisi käydä sovittuina päivinä ja tehdä fiiliksen mukaan. Voisi sopia jollekin joka vasta palaamassa hevostelun pariin, tai joku joka haluaa viettää hevosten kanssa aikaa mutta ei ratsastaa.

Paikkakuntaa en kerro, kun mietin kannattaako edes ilmoitusta laittaa. Ja ei en etsi ketään kouluttamaan hevosta.

Re: Kannattaako ponille etsiä "hoitajaa"?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.25 18:42:55

Kyllä kannattaa. Olisi ihana päästä hoitamaan ja tekemään tallitöitä, en halua ratsastaa. Oma hevoseni kuoli enkä varmaan osta uutta...

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   11.3.25 18:45:03

Hevosen kanssa ajan viettäminen on tylsää jos ei tosiaan tarvitse muuta kuin harjata ja talutella. Minä nimenomaan tykkäisin tehdä tallitöitä, mutta millään tallilla nykyään ei niitä enää tarvitse tehdä. Eli eipä kiinnosta käydä vain harjaamassa.

Ratsastaa en juurikaan osaa, joten sitä en hingukaan. Mutta pelkkä tallilla hengailu on tylsää, kun minulle koko homman idea on se karsinan ja tarhan siivous, tallin lakaiseminen, pihan haravointi, kippojen kuuraus, jne. Mutta kun missään ei tarvitse tehdä tallitöitä.

Päivämäärä:   11.3.25 18:54:42

Vähän tylsäksi helposti kävisi, jos ei voi liikuttaa kunnolla.

Itse hoidin useamman vuoden pikkuponia, jolla ei koon vuoksi voinut ratsastaa, mutta ajaa pystyi. 60% kerroista ajoin ja oli ihana kun ponikin nautti päästessään irrottelemaan oikein kunnolla. Osan kerroista hömppäilin kentällä, irtohypytin, yritin juoksuttaa liinassa, taluttelin, kokeilin ohjasajoa...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.3.25 19:03:04

Minulle kelpaisi hyvin. Olen etsinyt hevosystävää, mutta monessa ilmoituksessa haetaan ja vaaditaan hoitajaa joka on käytettävissä myös kisoissa. Aikuisena, päivystystä vaativaa työtä tekevänä ei sellaiseen vaan ole mahdollisuutta. Tuo ehdottamasi kuulostaisi siis minulle todella hyvältä diililtä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.25 19:03:08

Täällä kanssa aikuinen, jolla on ollut parikin pikkuponia hoitoponeina. Ajelin paljon ja puuhasin paljon muuta. Tein kyllä samalla aina tallihommatkin, muutaman karsinan kotitalli, ni ei siinä kauaa mennyt. Kiva harrastus!

Tylsäksi kyllä voisi käydä, jos ei kunnolla pääse liikuttamaan, pelkkä harjailu ja taluttelu ei oikein ainakaan aikuseen mieleen ole pitemmän päälle kovin kivaa. Jollekin ihan hevoshullulle teinille voisi ehkä ollakin, mutta uskaltaako sitä sitten omaansa alaikäisen käsiin antaa??

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   11.3.25 19:04:52

Pikkutyttöjen unelmaan tuo aloittajan diili on. Eli todellakin kannattaa etsiä hoitajaa.

Lähettäjä: Roosa 
Päivämäärä:   11.3.25 19:24:44

Oi mikä unelma!

Itselläni on kertynyt ylipainoa, jota nyt menestyksekkäästi ravistelen pois, mutta projektin aikana en edes haaveile ratsastavani minkään kokoisella hevosella, mutta kaipuu niiden pariin on tosi kova :) Olisi ihana tehdä edes jotain, kun paino on vielä toistaiseksi rajoittava tekijä...

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   11.3.25 20:10:18

Tuo voisi ihan hyvin olla jonkun vanhemmankin hevosihmisen unelma. Minullekin on ollut ja parhaillaan saan toteuttaa sitä, tehdä tallitöitä ja puuhailla hevosten kanssa ilman, että on pakko aina vain ratsastaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.3.25 20:17:49

Olisi tosiaan kiva jos olisi muutakin tekemistä kuin harjaus ja taluttelu. Eli ne tallityöt kiinnostaa tällaista kerrostaloasukkia.

Päivämäärä:   11.3.25 20:49:16

Varmaan niitä talli töitäkin saa tehdä, mutta mun hevonen on täyshoidossa pihatossa eli varsinaisesti niitä ei mulle kuulu. Mutta luultavasti sieltä jotain tallitöitä kyllä löytyy.

Ja poni tosiaan ratsuttamaton eli ratsastamista en sen kanssa voi luvata. Myös ajamaton ja ajoon opettamaton. Mutta tavoitteena saada tästä edes perusteet osaava ja sellainen että ajaa voisi.

Päivämäärä:   11.3.25 21:51:38

Pihatossa asuva poni, jolla on perushoito kunnossa ja jota kaikesta päätellen käsitellään muutenkin useamman kerran viikossa ei hoitajaa kaipaa, mutta sopivalle ihmiselle varmaan ihan mukava diili.

Itse en ottaisi nuorelle ponille yhtään "tarpeetonta" käsittelijää, koska jokainen käsittelykerta on oppimiskokemus. Johdonmukaisuus kärsii väistämättä, jos ei ensin kouluta sitä hoitajaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.3.25 21:58:03

No tietysti kannattaa, voi olla ihan unelmien täyttymys jollekulle. Itsekin olen vuokriksen kanssa tykännyt ihan eniten puuhastelusta ja pienistä tallihommista =].

Päivämäärä:   11.3.25 22:07:44

., ei ole nuori kyseessä.

Päivämäärä:   12.3.25 10:28:18

.., silloin ei varmana lähde diiliin missä hevosella ei voi ratsastaa.

Päivämäärä:   12.3.25 11:12:31

Kyllä useat äidit jolla on nuori lapsi tykkää tehdä tälläisiä. Meidän shettis kerää aina kyselyitä laidunkaudella että saako tulla hoitamaan lapsen kanssa joku päivä kun seisoo söpösti tien poskella.

Mua 30vuoden hevoskokemuksella aina naurattaa ihmiset jotka puhuu että uus käsittelijä pilaa hevosen jos ei tiedä mitä tekee. Tämähän pätee varmasti jos on väkivaltainen käsittejä, tai jos hevonen on ongelmahevonen jonka ongelmia yritetään kitkeä pois, mutta 99% hevosista uusi käsittelijä on vain uusi kokemus toimia myös tuntemattomien ihmisten kanssa ja luottaa kaikkiin. Minun silmissäni on jopa parempi, että hevonen joutuu käsiteltäväksi erilaisten, eri kokoisten ja eri hajuisten ihmisten kanssa. Johdonmukaisuus riippuu aina hevosesta, jotkut vaikeat käyttävät uuden ihmisen kokemuutta heti hyväksi ja toisia ei kiinnosta kun totella vaikka olis miten ohjeet hukassa ihmisen toimesta. Lisäksi usein hoitajat ovat jo kokeneita, todella usein on äitejä jotka on kisannut ja ratsastanut paljon nuoruusvuosillaan mutta nyt eivät pysty lapsen tai rahan takia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.3.25 11:18:39

Voi olisin itse tuollaisesta diilistä hyvin onnellinen! Olen hieman ratsastuskammoinen onnettomuuden takia, mutta rakastan hoitamista ja maastakäsittelyä. :) Kiltille ponille luulisi helposti löytävän hoitajan/maastakäsittelijän, siinähän voittaa molemmat - poni ja hoitaja. Harmittaa ihan, kuin enää ei ole samanlaista hevosenhoitaja-kulttuuria kuin omassa lapsuudessani.

Lähettäjä: Ravitäti 
Päivämäärä:   12.3.25 14:02:10

Mä etsin kaksi (2) vuotta isolle ponitammalleni ILMAISEKSI hoitajaa/liikuttajaa maneesitalliin. Olisi saanut ratsastaa tai vaan hoitaa tai sekä että. Pitää kuin omaansa. Ei löytynyt. Annoin ponin pois sitten, kun oma aika enää riittänyt kaikille hevosilleni ja ponini liikuttajaksi olin liian iso muutenkin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.3.25 14:04:00

Onko ravitädin sijainti jossain kovin syrjässä vai miksi ei löytynyt ketään?

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   12.3.25 14:08:58

Kyllä kannattaa, itselläni on vastaava diili ja tykkään kyllä paljon! En ole erityisen taitava ratsastaja, joten itsenäisesti ratsastaminen ei oikein innosta, eikä tällä hetkellä olisi varaa valmentajaan, mutta rakastan hevosten kanssa puuhailua ja rentoja kävelylenkkejä maastakäsin. Tämäkin diili siis palvelee lähinnä minua, kun pääsen puuhailemaan ja rentoutumaan tallille, mutta toki olen joskus esim. hoitanut hevosen valmiiksi/pois omistajan ratsastaessa ja toki myös esim. pesen harjoja ja vastaavaa.

Lähettäjä: hoitsu 
Päivämäärä:   12.3.25 14:51:03

Kyllä kannattaa, itsellä ollut aina aikuinen hoitaja poneilla. Löytyy helposti, etenkin jos on kulkuyhteydet kunnossa tai oma auto.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.