Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiranpidon ihmiskeskeisyys. Kuinka ihmiskeskeis

Lähettäjä: solisee 
Päivämäärä:   11.3.25 13:23:09

tä Sinun koiranpitosi on? Perustele esim. vaikkapa arjen ajankäytöllä koiran aktivointia ja seuraa koskien, sinun mielestä kivan koiran käytöksen opettamisella jne.

(Luonnollisesti kysymys koskee niitä, joilla on koira. Jos koiraa ei ole, niin sinulla ei ole vastattavaa tähän ketjuun. Nyt ei olla enää päiväkodissa.)

Itsellänikään tosin ei juuri tällä hetkellä nyt ole koiraa, mutta olenkin ennen seuraavaa oppimassa, jotta osaisin olla ihmisiksi koiran kanssa. Jokaisella Aina on opittavaa eläinten kanssa. Se, että minulla on ollut kolme koiraa, ei tee minusta kaikkitietävää jolla ei olisi korjattavaa omassa koiranpidossa jatkossa.

Tällä hetkellä resonoi eritoten kaksi ammattilaista, nimittäin yleisesti heidän opetuksensa yritystensä Ig- tileillä. @elainkoulutusfi. Kurkatkaapa alkuun julkaisu 26.2. Julkaisun alku: "Koira on elävä olento, jolla on nälkä, pissahätä, läheisyydentarve, väsymys..--"

Toinen on @hyvinvoivakoira.

Itse ei-ammattilaisena olen ammentanut paljon esimerkiksi näistä. Toki paljon muitakin on. Esim. Tommy Viren.

Ihmislähtöisyydestä muutama keskustelua herättävä kysymys esimerkkinä:

Minkä verran sinulla on arkena per vrk keskimäärin (!) resurssia tarjota LEMMIKKIkoirallesi aivojenkäyttöpuuhastelua esim. kuonotyöskentelyn, temppujen opettelun tmv. merkeissä?

Millä tavoin tietoisesti toimit yhteisillä ulkoiluillanne siten, että koira saa toteuttaa lajityypillisiä tarpeitaan ulkoilunne aikana?

Saako koirasi Sinun mielestäsi ilmaista Omia koiramaisia halujaan ja tarpeitaan (esimerkiksi tuijottamalla ja/tai ääntelemällä), muutoin kuin pyytämällä ulos, jos sillä on tarve pissata/kakata? (Tämähän ei ole mielipidekysymys, mutta nykyisessä tilanteessa moni pitää koiraa tyystin ihmisen lähtökohdista ja edusta katsoan.)

Jos nyt alkoi ärsyttää, niin kannattaa miettiä, miksi. :) Onko sinulla ollut koiria 40 vuotta vähintään kolme kerrallaan ja siksi tiedät kyllä, mikä niille on parasta ja miten niitä kasvatetaan?

Re: Koiranpidon ihmiskeskeisyys. Kuinka ihmiskeskeis

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.25 13:44:30

Koiralla on täysi oikeus ilmaista omia halujaan ja niihin pyritään vastaamaan mahdollisuuksien mukaan. Ainakin ulkoilu, leikki ja läheisyys ovat sellaisia asioita, joita koira kertoo haluavansa ja minä myös ymmärrän mitä koira nyt on vailla. Tietenkään aina näitä toiveita ei voida toteuttaa, en voi esimerkiksi jättää jotain kiireiseen työsähköpostiin vastaamista kesken koska koira haluaisi leikkiä.

Ulkoillessa koira saa päättää sopivissa kohdin suunnan ja sen, kummalla puolella tietä mennään. Ei kuitenkaan joka kerta, koska joskus on esim. lenkillä aikarajoitus tai ei voida vaikkapa liukkauden takia mennä tiettyihin paikkoihin. Haistella saa lähtökohtaisesti niin paljon kuin haluaa, ei minua haittaa tönöttää paikallani odottelemassa. Vauhdin myös pääsääntöisesti määrään minä, koska en pysty juoksemaan sellaisia matkoja kuin pitäisi koiran perässä mennä, jos se saisi valita.

Aivotyöskentelyä saisi varmasti olla enemmänkin, mutta päivittäin koetan pitää jonkinlaisen temppuhetken, älypelin pelaamisen tai annan jonkun päivän ruuista virikkeellisesti.

Toivon, että koirani on ihan tyytyväinen elämäänsä näin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.3.25 13:46:59

"Jos koiraa ei ole, niin sinulla ei ole vastattavaa tähän ketjuun. Nyt ei olla enää päiväkodissa."

"Itsellänikään tosin ei juuri tällä hetkellä nyt ole koiraa"

:DDDD

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.25 13:47:50

Osittain molempia. Tottakai, sillä elämme ihmisyhteisössä. Koiraa on pidettävä hihnassa, joskus on kiire töihin, moneen paikkaan ei koiraa saa ottaa, rahaa ei ole kaikkiin ihaniin harrastuksiin, koiran haukku sattuu fyysisesti korviin... koiran korvat on nypittävä, kynnet leikattava jne. vaikka ei siitä pidä...

Rohkaisen koiraa ilmaisemaan itseään ja vastaan sen viesteihin. Lähtökohtaisesti pyrin aina ymmärtämään, en oleta tietäväni tai koiran olevan huono, ilkeä, uhmakas tms. Nautin koiran kanssa tekemisestä, liikunnasta, luonnosta. Otan koiran mukaan mitä teenkin. Siinä se saa myös virikettä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.3.25 13:51:21

Ihan en nyt ymmärtänyt aloitusta saatika sitä miksi se ärsyttäisi ketään.
Minulla on kaksi koiraa, puolen vuoden ikäinen sekä kymmenen vuotias. Minulla on ollut aina kaksi koiraa kerrallaan, itse en pidä yhden koiran pitämistö mielekkäänä. Onhan koira kuitenkin laumaeläin.
Arkena vapaa aika kuluu hyvin pitkälti koirien tarpeiden tyydyttämiseen eli lenkkeilyyn ja muuhun aktivoimiseen työpäivän päätteeksi. Tähän sisältyy tosin nuoren kohdalla myös rauhoittumisen harjoitteleminen. Viikonloppuisin minulla on sitten hieman aikaa myös itselle sekä parisuhteelle. Eli hyvin pitkälti päivät menevät koirien ehdoilla, töissä tietenkin on käytävä.
Ja tietenkin koirat saavat ilmaista itseään, tosin esim jatkuva haukkuminen kertoo mielestäni siitä ettei koira voi hyvin vaan on liian stressaantunut.

Päivämäärä:   11.3.25 13:58:55

"Jos koiraa ei ole, niin sinulla ei ole vastattavaa tähän ketjuun. Nyt ei olla enää päiväkodissa."

"Itsellänikään tosin ei juuri tällä hetkellä nyt ole koiraa"

Niin, että mitenkä meni?

"Jos nyt alkoi ärsyttää, niin kannattaa miettiä, miksi. :) Onko sinulla ollut koiria 40 vuotta vähintään kolme kerrallaan ja siksi tiedät kyllä, mikä niille on parasta ja miten niitä kasvatetaan?"

Jokainen voi keskittyä hoitamaan sen ihan oman sessensä parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos sun koirasi saa valkata mitä teillä katsotaan telkkarista tai milloin teidän huushollissa käydään nukkumaan, niin se on mulle ihan fine. Niin kauan kun mennään lakien mukaan, niin jokainen tehkööt just niinkuin lystittää.

Lähettäjä: ……. 
Päivämäärä:   11.3.25 14:01:27

Aina vähintään kaksi koiraa, koiran ei kuulu olla joka päivä yksin. Oma iso aidattu tontti takaa vapaan juoksemisen ja painin kaverin kanssa joka päivä. Tietysti koirat saavat haukkua ja olla koiria. Nämä ovat ne asiat mitä pitää pystyä tarjoamaan. Jos en pystyisi, niin en koiraa ottaisi. Noiden lisäksi on tietysti hihnalenkit, leikit, harrastukset jne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.3.25 14:01:54

Eli aloittaja on itse päiväkodissa ja häntä ärsyttää, kun kaikki eivät anna koiriensa tuijottaa, haukkua ja räyhätä?

Päivämäärä:   11.3.25 14:07:52

Tämähän on kuin vela kommentoisi lapsellisten lasten kasvatusta. Ilman kokemusta on tietävinään eniten.

Päivämäärä:   11.3.25 14:18:03

Ja vastaajat eivät ymmärrä mitä eroa on sillä että koiraton aloittaja esittää kysymyksen koiranomistajille ja sillä että koiraton vetää hatusta kuinka kuvittelee toimivansa? Voi teitä. Ehkä jonain päivänä vielä.

Päivämäärä:   11.3.25 14:21:21

"Ilman kokemusta on tietävinään eniten."

Miten niin minulla ei kolmen koiran jälkeen ole kokemusta? Avaatko vähän, mitä tarkoitit tällä? Kuinka monta niitä oikein täytyy olla, ennen kuin on kokemusta...?

Päivämäärä:   11.3.25 14:23:31

"Ja vastaajat eivät ymmärrä mitä eroa on sillä että koiraton aloittaja esittää kysymyksen koiranomistajille ja sillä että koiraton vetää hatusta kuinka kuvittelee toimivansa?"

Siis enkö voi argumentoida koiranomistajien kanssa koiranpidosta, kun minulla ei juuri tällä hetkellä ole sitä koiraa?

Mitä ihmettä te kaksi nyt mahdatte houria?

Jos teille kävi virhe lukiessa aloitukseni, niin on melko huolestuttavaa kognition tasonne.

Päivämäärä:   11.3.25 14:31:49

Meillä ihmiskeskeistä on päätösten teko, aikataulut ja tietyt käyttäytymissäännöt.

Koiraton (ja muut eläimet) saavat kertoa mitä haluavat ja niihin myös vastataan niin hyvin kuin kulloinkin voidaan. Ulos pääsee käytännössä aina halutessaan, koska se tarve kiilaa ohi useimmista muista sillä hetkellä olevista asioista. Ruokaa tai herkkuja eivät saa aina niin toivoessaan.

Lenkit on meillä koirien aikaa, joten kuunnellaan kyllä sielläkin jos on jotain. Erityisesti, jos ovat sitä mieltä että johonkin suuntaan ei mennä, niin siihen on yleensä joku
hyvä syy miksi, vaikkei siitä itse olisi tietoinen.

Toisaalta tuo eläinten kuunteleminen ja huomioonottaminen on omalla kohdallani myös ihmiskeskeisyyttä siinä mielessä, että minä haluan tietää mitä asiaa niillä on. Eläinten käyttäytyminen ja kommunikointi on kiinnostavaa ja koen että sen seuraamisesta oppii itse paljon.

Lähettäjä: Sipsi 
Päivämäärä:   11.3.25 14:40:48

”Minkä verran sinulla on arkena per vrk keskimäärin (!) resurssia tarjota LEMMIKKIkoirallesi aivojenkäyttöpuuhastelua esim. kuonotyöskentelyn, temppujen opettelun tmv. merkeissä?”

Vaihtelee, en itse asiassa ole laskenut aikoja, mutta esim. tavallista ruokakuppia meillä ei käytetä, koira saa kaiken ruokansa erilaisista virikesysteemeistä. Yleensä sillä menee 15-40 min. per ruokailukerta, syö 3 krt päivässä.

Asioiden opettelua on siinä arjessa vähän väliä, koska koira on vielä pentu. Ei pidetä tosiaankaan pitkiä tuokioita (usein 1-5 toistoa), mutta useita kertoja päivässä. Ajallisesti toki aika vähän.

”Millä tavoin tietoisesti toimit yhteisillä ulkoiluillanne siten, että koira saa toteuttaa lajityypillisiä tarpeitaan ulkoilunne aikana?”

Koira saa istua, maata, ihmetellä, ottaa spurtteja, haistella, maistella, tutkia, kaivaa ja liikkua ympäriinsä. Välillä se saa valita suunnan, välillä minä. Välillä se valitsee reitin tai lenkin pituuden, välillä minä. Useimmiten saatan myöntyä sen haluamaan suuntaan, jos se vaan on järkevä. Annan sen myös mahdollisuuksien mukaan valita askellajin myös hihnassa. Vapaana toki valitseekin itse.

”Saako koirasi Sinun mielestäsi ilmaista Omia koiramaisia halujaan ja tarpeitaan (esimerkiksi tuijottamalla ja/tai ääntelemällä), muutoin kuin pyytämällä ulos, jos sillä on tarve pissata/kakata? (Tämähän ei ole mielipidekysymys, mutta nykyisessä tilanteessa moni pitää koiraa tyystin ihmisen lähtökohdista ja edusta katsoan.)”

Juu. Valitettavan harvoin vielä ymmärrän sitä, että mitä se juuri tässä tilanteessa haluaa. Opetellaan tulkitsemaan toisiamme.

Ai niin, vanha koirani sai jopa käyttää hampaitaan ilmaisemaan, että haluaa rapsutuksia. Se siis otti käteni hellästi suuhunsa ja ”veti” sen mahaansa kohden, jos halusi maharapsutuksia. Monen mielestä koira ei koskaan saisi millään tavoin koskea ihmiseen hampaillaan, mutta itse en koskaan tehnyt tai nähnyt tässä mitään ongelmaa eikä sillä ollut vaikeuksia erottaa, missä tilanteessa ja millä tavalla niitä hampaita voi käyttää.

Päivämäärä:   11.3.25 14:48:23

Saa koira olla meillä koira ja ilmaista omia halujaan. Niihin vastataan tilanteiden niin salliessa. En esimerkiksi keskeytä ruuan valmistusta tai vauvan syöttöä jos koira ilmaisisi haluavansa leikkiä. Meillä kun koira ei ole koko elämä vaan osa elämää.

Päivämäärä:   11.3.25 14:55:25

”Minkä verran sinulla on arkena per vrk keskimäärin (!) resurssia tarjota LEMMIKKIkoirallesi aivojenkäyttöpuuhastelua esim. kuonotyöskentelyn, temppujen opettelun tmv. merkeissä? ”
Silloin kun ei olla ohjatulla kurssilla, niin aika vähäiseksi jää. Kerran viikkoon aikalailla itsenäiset nosetreenit. Aktivointiruokailu on jäänyt nyt eliminaatiodieetin vuoksi pois.

”Millä tavoin tietoisesti toimit yhteisillä ulkoiluillanne siten, että koira saa toteuttaa lajityypillisiä tarpeitaan ulkoilunne aikana? ”
Koira saa haistella niin paljon kuin haluaa. Toki joskus aamuisin loppumetreillä täytynyt hoputtaa, koska koiran lajityypilliset tarpeet eivät ole mulle hyväksyttävä syy myöhästyä töistä. Koira saa myös ehdottaa haluamaansa suuntaa ja mahdollisuuksien mukaan ehdotuksen toteutan. Vauhtiin voi vaikuttaa myös, mulla on pienehkö koira, joka pystyy menemään hidasta laukkaa, jos minä kävelen reippaasti. Välillä voin myös juosta itse.

”Saako koirasi Sinun mielestäsi ilmaista Omia koiramaisia halujaan ja tarpeitaan (esimerkiksi tuijottamalla ja/tai ääntelemällä), muutoin kuin pyytämällä ulos, jos sillä on tarve pissata/kakata ”
Tottakai saa. Ja useimmiten näihin vastaankin.

Päivämäärä:   11.3.25 15:02:27

Uskon, että mun koira elää ihan hyvää elämää. Asutaan maalla, omaa tonttia puoli hehtaaria, mutta loppujen lopuksi aika vähän ollaan omalla pihalla. Lenkit käydään enimmäkseen 5m hihnassa, jossa saa haistella ja poukkoilla just niin paljon kun lystää. Toki vetää ei saa, eikä myöskään syödä esim tupakantumppeja maasta. Eli jonkin verran on sääntöjä ja rajoituksia. Koira on noutaja ja harjoitellaan rodunomaisia lajeja noin 1-3krt/vko. Noin joka toinen päivä ulkoillaan metsässä vapaana, eikä ole kiire minnekkään, eli koira saa kaivaa, haistella, juosta, mitä nyt haluaakaan. Ollaan päivittäin (pl. lepopäivät) ulkona vähintään 2h.

Päivittäin saa luun pureskeltavaksi. Jonkin verran tehdään erillisiä, ohjattuja nenäjuttuja. Toki haistelua tulee paljon lenkeillä, metsässä ja rodunomaisissa lajeissa.

Töitä teen kotoa, eli ei juuri joudu olemaan yksin. Nukkuu kyllä parhaiten yksinollessaan, joten sitäkin järjestän tarpeen mukaan.

Lähettäjä: Ååp 
Päivämäärä:   11.3.25 15:38:16

"Minkä verran sinulla on arkena per vrk keskimäärin (!) resurssia tarjota LEMMIKKIkoirallesi aivojenkäyttöpuuhastelua?"
Vaikea antaa tarkkaa vastausta, koska joinain päivinä tehdään pidempi lenkki ja joinain päivinä painotetaan puuhastelua, enkä missään nimessä arvota pitkää metsälenkkiä vähemmälle kuin aivojumppaa.

"Millä tavoin tietoisesti toimit yhteisillä ulkoiluillanne siten, että koira saa toteuttaa lajityypillisiä tarpeitaan ulkoilunne aikana?"
98% kävelylenkeistä tehdään vapaana juuri koiran takia.

"Saako koirasi Sinun mielestäsi ilmaista Omia koiramaisia halujaan ja tarpeitaan (esimerkiksi tuijottamalla ja/tai ääntelemällä), --?" Aika vähän. Juuri tuijottelut, steppaamiset ja ääntämiset on tosi ärsyttävää ja kiellän sellaiset. Toisinaan koira saa kerjätä vaikka rapsutusta, mutta toisinaan käsken pois kerjäämästä.

Lemmikkien hyvinvointi on mulle tosi tärkeää. Pyrin tarjoamaan hyvää ruokaa, paljon ulkoiluja ja muita virikkeitä, lajikumppanin seuraa jne. Mielestäni elän arkeani hyvin koiralähtöisesti. Termiä koiralähtöisyys käytetään kuitenkin välillä niin, että koiran pitää itse saada valita eikä siltä saa vaatia suunnilleen mitään. Mun mielestä ei kuitenkaan ole koirani hyvinvoinnista pois, jos minä päätän meidän lenkkireitit ja kiellän, jos koira meinaa tehdä jotakin mielestäni typerää.

Päivämäärä:   11.3.25 15:44:43

"Termiä koiralähtöisyys käytetään kuitenkin välillä niin, että koiran pitää itse saada valita eikä siltä saa vaatia suunnilleen mitään."

Näin. Onnellinen koira on nimenomaan koira, jolla on myös rajoja ja rutiineja.

Lähettäjä: Nnnnn 
Päivämäärä:   11.3.25 17:48:42

Mun koirien virikkeet vaihtelee päivästä riippuen. Minun järjestämänä jonain päivänä tapahtuu haistelua tai muuta treeniä 5 min. Jonain päivänä tunti. Siitä enempää ei ainakaan mun koirat jaksa intensiivistä aivotyötä päivässä. Tuntikin on tosi paljon. Toki treenit kaikenkaikkiaan voi kestää useampia tunteja, mutta koira tekee vain sen max tunnin yhteensä.

Mutta kyllä nuo osaavat myös itse viihdyttää itseään. Ei kaiken toiminnan tarvitse olla minun järjestämää. Etenkin kesällä, kun etätöissä ollessani ulko-ovi on auki oikeastaan koko ajan, niin kulkevat pihalle ja sisään, miten haluavat. Talvella on vähän tylsempää. Mutta treenejä muualla on kyllä läpi vuoden useamman kerran viikossa. Ja sitten lisäksi niitä muutaman minuutin kotitreenejä tai namien etsintöjä.

Lenkillä mulla on nuorimmaisen kanssa tällä hetkellä harjoituksena se, että kun se risteyksissä alkaa vetää haluamaansa suuntaan, niin sinne pääsee, jos lopettaa vetämisen.

Haukkuherkän rodun kanssa mulla oli aluksi opettelemista sen sietämisessä, että ääni kuuluu elämään näiden kanssa. Aluksi tuli kiellettyä turhankin tiukasti. Nykyään osaan relata ja saa äännellä ja kertoa minulle asioita, kunhan ei ihan yhtämittaisesti huuda. Siinäkin pitää joku raja olla. Koirakin voi kiihdyttää itsensä ylikierroksille ja stressata, jos sen antaa ihan mielinmäärin jatkaa huutamista. Ennemmin niin, että huomautan sille, että kiitos, huomasin sen linnun, nyt voit lopettaa siitä ilmoittamisen.

Mulla on aika itsenäisiä koiria ja ne todellakin saa tulla pyytämään huomiota ja saavat sitä lähes aina pyytäessään. Eivät tee sitä yhtään liian usein.

Koirat ovat mun perhe. Muuta perhettä ei ole, joten mulla on antaa näille huomiota kyllä melkein koko vapaa-aikani. Välillä pitää hillitä haluni osallistua vielä jollekin koirakurssille tai -leirille, koska koiran tarpeisiin kuuluu myös riittävä lepo ja tylsät turvalliset arkirutiinit

Päivämäärä:   11.3.25 18:52:41

Eläinkoulutus.fi on kyllä hyvä sivusto.

Mä en oikein tiedä miten koiramaista mun koiranpito on. Koira kai sudesta polveutuvana kirmailisi ulkona kesät talvet raatoja syömässä. Mä en pidä koiraani kopissa ulkona ja olen iloinen että sellainen on jonkin verran vähentynytkin (poislukien metsästäjät joiden koirat asuu tarhoissaan.)

Koirani on aina vapaana koska ollaan aina kotona ja satun tästä omistamaan maan ympäriltä. Koira ei lähde minusta 50 metriä pidemmälle edes vaikka jänis tai peura eteen hyppäisi, niin on usein käynytkin. On jotenkin täysin riistavietitön ja lähinnä pelkää koppakuoriaista isompia ja pitää niihin välimatkaa.

Ruokaa tarjoan ainakin viitenä päivänä seitsemästä paketoituna eli johonkin pahviin sen laitan ja kääräisen maton tai viltin päälle. Siinä menee hyvinkin vartti kun sitä auki ähkii ja on innoissaan.

Jotakuinkin kaikki temputkin osaa, en oikein keksi mitä enää opettaisin kun tuntuu että on oppinut jo suomen kielenkin.

Saa ilmaista itseään, saa haukkua, ynistä, saa hakea läheisyyttä ja kommunikoida.

Lajikumppanin seuraa ei paljon saa ja se on puute jolle en nyt voi oikein mitään mutta itse tai joku perheestä on aina sen seurana ja minnekään me ei myöskään matkusteta ikinä.

Päivämäärä:   11.3.25 21:13:40

"Termiä koiralähtöisyys käytetään kuitenkin välillä niin, että koiran pitää itse saada valita eikä siltä saa vaatia suunnilleen mitään. Mun mielestä ei kuitenkaan ole koirani hyvinvoinnista pois, jos minä päätän meidän lenkkireitit ja kiellän, jos koira meinaa tehdä jotakin mielestäni typerää."

Jep, en ole itse sanonut että Kaiken tulisi lähteä koirasta saati että sillä ei olisi sääntöjä.

Aloitus tonki tätä ammattilaistenkin jakamaa ikävää tosiasiaa, että isolla osalla se koiranpito on ihan sitä mitä ihminen haluaa omista lähtökohdistaan, viis KOIRAN haluista ja tarpeista.

Tällä itsekeskeisellä minä haluan ja minä en halua -tyyppisellä simputtamisella ja rajattomuudella on luonnollisesti aika ero.

Rajat ja säännöt pitää olla, kunhan ne on kyetty opettamaan toiselle lajille sen lajin kannalta saavutettavasti ja kohtuudella.

Päivämäärä:   11.3.25 23:21:55

Temputteluja tärkeämpää on, että laumaeläimellä on lauma. Ihminen ei sitä koiralle ole joten siksi meillä on aina vähintään kolme koiraa kerralla.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   12.3.25 12:17:29

Lähettäjä: solisee
Päivämäärä: 11.3.25 14:23:31

"Ja vastaajat eivät ymmärrä mitä eroa on sillä että koiraton aloittaja esittää kysymyksen koiranomistajille ja sillä että koiraton vetää hatusta kuinka kuvittelee toimivansa?"

Siis enkö voi argumentoida koiranomistajien kanssa koiranpidosta, kun minulla ei juuri tällä hetkellä ole sitä koiraa?

Mitä ihmettä te kaksi nyt mahdatte houria?

Jos teille kävi virhe lukiessa aloitukseni, niin on melko huolestuttavaa kognition tasonne.
---
Toivottavasti aloittaja et tarkoita tällä lopulla tuot qlainaamasi tekstin kirjoittajaa koska hän nimenomaan tarkoittaa että on ymmärrettävää että kysyt, eri asia kommentoivien sanoa jos ei ole koiraa. Tämä sinun tekstiksi tässäkin on hieman erikoisesti yhdistelty.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.