Lähettäjä: Sipsi
Päivämäärä: 11.3.25 14:40:48
”Minkä verran sinulla on arkena per vrk keskimäärin (!) resurssia tarjota LEMMIKKIkoirallesi aivojenkäyttöpuuhastelua esim. kuonotyöskentelyn, temppujen opettelun tmv. merkeissä?”
Vaihtelee, en itse asiassa ole laskenut aikoja, mutta esim. tavallista ruokakuppia meillä ei käytetä, koira saa kaiken ruokansa erilaisista virikesysteemeistä. Yleensä sillä menee 15-40 min. per ruokailukerta, syö 3 krt päivässä.
Asioiden opettelua on siinä arjessa vähän väliä, koska koira on vielä pentu. Ei pidetä tosiaankaan pitkiä tuokioita (usein 1-5 toistoa), mutta useita kertoja päivässä. Ajallisesti toki aika vähän.
”Millä tavoin tietoisesti toimit yhteisillä ulkoiluillanne siten, että koira saa toteuttaa lajityypillisiä tarpeitaan ulkoilunne aikana?”
Koira saa istua, maata, ihmetellä, ottaa spurtteja, haistella, maistella, tutkia, kaivaa ja liikkua ympäriinsä. Välillä se saa valita suunnan, välillä minä. Välillä se valitsee reitin tai lenkin pituuden, välillä minä. Useimmiten saatan myöntyä sen haluamaan suuntaan, jos se vaan on järkevä. Annan sen myös mahdollisuuksien mukaan valita askellajin myös hihnassa. Vapaana toki valitseekin itse.
”Saako koirasi Sinun mielestäsi ilmaista Omia koiramaisia halujaan ja tarpeitaan (esimerkiksi tuijottamalla ja/tai ääntelemällä), muutoin kuin pyytämällä ulos, jos sillä on tarve pissata/kakata? (Tämähän ei ole mielipidekysymys, mutta nykyisessä tilanteessa moni pitää koiraa tyystin ihmisen lähtökohdista ja edusta katsoan.)”
Juu. Valitettavan harvoin vielä ymmärrän sitä, että mitä se juuri tässä tilanteessa haluaa. Opetellaan tulkitsemaan toisiamme.
Ai niin, vanha koirani sai jopa käyttää hampaitaan ilmaisemaan, että haluaa rapsutuksia. Se siis otti käteni hellästi suuhunsa ja ”veti” sen mahaansa kohden, jos halusi maharapsutuksia. Monen mielestä koira ei koskaan saisi millään tavoin koskea ihmiseen hampaillaan, mutta itse en koskaan tehnyt tai nähnyt tässä mitään ongelmaa eikä sillä ollut vaikeuksia erottaa, missä tilanteessa ja millä tavalla niitä hampaita voi käyttää.
|