Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muuttaisinko Kemiin?

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   11.3.25 12:38:44

Kaikki nettikeskustelut ovat täynnä Kemin haukkumista. Onko se ihan kamala paikka?

Itsellä on 100-prosenttinen etätyö. Käyn säännöllisesti sekä pohjoisessa (siis oikeasti pohjoisessa) että etelässä, joten Kemin junayhteydet houkuttavat. Asun nyt vuokralla, mutta Kemistä voisin ostaa remontoidun asunnon ilman lainaa. Harrastan lukemista, lenkkeilyä ja keilausta, ja Kemissä on keilahalli. Ainut asia, mikä mietityttää, on asunnon mahdollinen myynti edelleen (se voi olla vaikeaa) – sekä kaupungin maine.

Onko täällä (ex-)kemiläisiä?

Re: Muuttaisinko Kemiin?

Päivämäärä:   11.3.25 12:40:57

Junayhteydellä pohjoiseen tarkoitan, että Kemistä on junayhteys Rovaniemelle. Sieltä eteenpäin liikun tietenkin linja-autolla.

Kemistä vaikuttaa olevan hyvät yhteydet myös Ouluun, voisi ihan päiväseltäänkin käydä, jos kaipaa isomman kaupungin vilinää.

Lähettäjä: XP 
Päivämäärä:   11.3.25 12:45:20

Ei ikinä Kemiin!!! Virhe jos muutat.

Lähettäjä: fart 
Päivämäärä:   11.3.25 12:46:03

En oo asunut paikassa mut käynyt monesti. Muutama kaverini asunut/asuu tuolla.

Ja tosiaan jos kulkuyhteyksien kannalta on hyvä niin sinne vaan. Junayhteydet, Haaparanta lähellä, Oulu lähellä. Just tuo että jos saat asunnon velattomasti niin säästät monta sataa kuussa..

Tietty jos asunto jonka hommaat on joku kallis tai toisaalta huonokuntoinen niin voi olla 5-10v päästä hankala päästä eroon. Mutta jos on edullinen niin ei väliä jos muutat muualle, sen voi laittaa vaikka vuokralle tai ainakin varaudu että hinta tullee hieman tippumaan nykyhetkestä. Kemi varmaan pienemään päin vaikka siellä nyt on ollutkin isoja työmaita.

Päivämäärä:   11.3.25 12:48:41

XP: Suositteletko ennemmin Torniota?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.25 12:51:48

kemi vai tornio, niin tornio ehdottomasti tai keminmaa/kemi.

Päivämäärä:   11.3.25 12:54:00

.: Miksi mieluummin Tornio? Olen sitäkin miettinyt, mutta sieltä ei pääse yhtä kätevästi matkustamaan junalla.

Lähettäjä: 5rotua 
Päivämäärä:   11.3.25 13:19:43

Minulla vapaa-ajan paikka kemissä . Ja tykkään paikasta . Hyvin pääsee junalla ja autolla. Ja lyhyt haaparantaan. Minulla tosin siä auto millä voi liikkua .

Lähettäjä: Oululainen 
Päivämäärä:   11.3.25 13:37:40

Olen kaikilta kuullut että ennemmin Tornioon kun Kemiin. En tiiä kyllä mitkä syynä kun ei itseä paikat kiinnosta

Päivämäärä:   11.3.25 13:43:59

Oululainen: Se näkyy myös asuntojen hinnoissa... En ihan velattomasti saisi mieleistä asuntoa Torniosta, mutta Kemistä kyllä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.3.25 13:52:12

Jos Kemi on harkinnassa niin ensin vuokralle.. se vaan ON ankea paikka. Tornioon tai Ouluun tuhat kertaa mieluummin !

Päivämäärä:   11.3.25 13:54:32

älä etsi heti keskustasta. siinä on paljon hyvien yhteyksien päässä niitä halvempiakin alueita.

Lähettäjä: mi 
Päivämäärä:   11.3.25 14:01:27

Mun mielestä Kemi on ihana. Muuttaisin ite sinne jos elämäntilanne ois toinen. Käynyt olen siellä suunnilleen koko ikäni. :) Kokeile ihmeessä.

Lähettäjä: ffp 
Päivämäärä:   11.3.25 14:05:39

Minusta Kemi on tosi kiva paikka. Sisäsatama, kiikeli, hyvät kulkuyhteydet, ravintoloita erilaisia(ja hyviä), cafe hertta kahvila ihan huippu! Hertta sky on kans kiva. Kirppiksiäkin löytyy. Historiallinen museo on kans jees. Esimerkkinä.
Ja koska on hyvät kulkuyhteydet nii pääsee helposti muualleki käymää. :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.25 14:37:08

Kemi on ihan sympaattinen kaupunki, mutta palvelut on tosi huonot. Monet liikkeet siirtäneet toiminnan Tornioon, tai vielä kauemmas.
Asuntokauppa on tosi nihkeää ja asuntoja on nyt tosi paljon tyhjillään, jälleenvuokrauskin on vaikeaa, jos asunto on kaksiota suurempi tai liian kallis tuilla elävälle.

Tästä syystä muutin itse opintojen jälkeen Tornioon - en itse käy niin paljoa ravintoloissa ja museoissa, että niiden vuoksi kannattaisi asua Kemissä. Torniosta on näppärä käydä myös Haaparannalla, missä esimerkiksi polttoaine on ollut pitkään edullista.

Torniosta ei tällä hetkellä pääse Ouluun junalla, mutta ratayhteys on hiljattain sähköistetty ja tulevaisuudessa siihen tulee ihan varmasti jonkinlaista liikennettä, kun nuuska- ja kaljaralli on niin hurjaa.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   11.3.25 14:40:47

No jos haluaa että elämästä häviää vielä viimeinenkin ilo... Pohjanlahden Kouvola.

Päivämäärä:   11.3.25 14:48:53

Minä en ole niin palveluiden tai ravintoloiden perään, koska yritän pitää oman kulutuksen pienenä. Samasta syystä ei ole autoa ja asuntokin on ihan enintään 50-neliöinen. Ajattelisin, että sen kokoinen on vielä kohtuullisesti vuokrattavissakin.

Kiitos kaikista kommenteista.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.3.25 14:55:02

Ei merkitystä, olen asunut niin Kemissä, Keminmaassa kuin Torniossa ja viihdyin kaikissa.
Mutta ilman autoa et täällä pärjää.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   11.3.25 14:55:04

Ja Kouvola on btw ihan hyvä paikka. Iloisia ollaan.

Päivämäärä:   11.3.25 14:55:17

En ikinä. Torniokin siinä kiikun kaakun, muuttaisinko sinnekään.

Päivämäärä:   11.3.25 15:06:10

"Mutta ilman autoa et täällä pärjää."

Kuulostaapa erikoiselta. Olen asunut jopa Utsjoella ja pärjännyt ilman autoa. Miten Kemissä ei pärjää, jos hankkii asunnon keskustasta läheltä rautatieasemaa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.3.25 15:20:40

"Miten Kemissä ei pärjää, jos hankkii asunnon keskustasta läheltä rautatieasemaa?"

Toki jos ainoa liikkumisen tarve on lähteä junalla pois niin silloin pärjää. Mutta jos haluaa liikkua muuallakin kuin siellä Kemin keskustassa niin auto ehdoton.

Päivämäärä:   11.3.25 15:25:05

Niin, ehkä kaipaisin konkreettisempia esimerkkejä, miksi auto on välttämätön. Onko esimerkiksi niin, että Prismaan tms. isompaan kauppaan ei ole mitään julkisia liikenneyhteyksiä? Onko se minun tarvitsemani keilahalli jossakin korvessa?

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   11.3.25 15:27:24

Muuttaisin Kemiin ainoastaan siinä tapauksessa, että menettäisin hajuaistini pysyvästi.

Lähettäjä: ostohousut 
Päivämäärä:   11.3.25 16:34:11

Keilahalli keskustassa. Citymarket keskustassa. Pärjää ilman autoa. Liikenneyhteydet paremmat kuin Torniossa.

Päivämäärä:   11.3.25 16:39:08

5rotua: minkälaisia vapaa-ajan paikkoja siellä on? Onko veden äärellä?
Onko sulla auto juna-asemalla vai siellä omassa paikassa?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   11.3.25 18:37:49

Olen asunut Kemissä vuoden ilman autoa. Pärjäsin hyvin, mutta olihan se varsin ankea paikka. Palasin takaisin ”kotiin”, kun määräaikainen työsuhde loppui.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   11.3.25 18:39:44

Kemi haisee. Moni Kemistä kotoisin oleva sanoo noin.

Olen itse kotoisin muualta ja asunut parikymmentä vuotta Oulussa. Täälläkin haisee, mutta ei läheskään niin paljon kuin Kemissä.

Päivämäärä:   11.3.25 21:08:30

K: Kiitos sulle! Hyvä tietää, että ilman autoakin pärjää.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.3.25 21:22:03

Polkupyörä! Pyörätiet menee joka paikassa, autoa ei tarvi.

Lähettäjä: Komppaan 
Päivämäärä:   11.3.25 22:08:46

Kyllä Kemissä pärjää jos tosiaan meinaa olla vain siellä :D
Jos haluaa käydä Torniossa tms niin julkisilla saa valmistautua menemään klo 6 aamulla ja paluu iltapäivällä.

Lähettäjä: muusa123 
Päivämäärä:   11.3.25 22:12:45

Jos Suomen ankeinta paikkaa etsittäis, niin Kemi kyllä voittais kisan.

Päivämäärä:   11.3.25 22:36:03

Komppaan: Ai jaa, mulle Matkahuollon haku antaa esimerkiksi tälle päivälle 16 linja-autoyhteyttä Kemistä Tornioon, aikaisin kello 7.10 ja viimeinen kello 16. Takaisin pääsee 15 yhteydellä aamuseiskan ja iltaviiden välillä. Lisäksi on vielä junayhteys silloin tällöin. Mikä idea on tulla valehtelemaan asioista, jotka kuka tahansa voi todeta perättömäksi?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   12.3.25 07:06:48

Kuullut paljon tuota että Kemi on ruma kaupunki ja ankea paikka. Viime kesänä kävin ja yllätyin iloisesti, siellähän on hieno merenrantabulevardi kuin Nizzassa ikään :D Kivoja ravintoloita terasseineen, veneitä, ihmisiä kävelyllä ja jätskillä, penkeillä istumassa, on myös puistoa, ulkokuntosalia, uimarantaa ja lentiskenttää. Perinnepurjelaivalla voi käydä risteilyllä. Näin kesällä ja kauniilla ilmalla.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   12.3.25 09:06:03

En.

Pelkkiä juoppoja.

Päivämäärä:   12.3.25 09:50:37

Uuden biotuotetehtaan myötä hajuhaitat on lisääntyneet aika paljon, ja tehdas myös tupruttaa niin paksun höyrypilven taivaalle, että tietyillä Kemin asuinalueilla on AINA "pilvistä", kun höyrypilvi peittää niin ison osan taivaasta.

Tilanne parempi jo naapurikunnassa Keminmaassa, ja Kemin palvelut on varsin kohtuullisen pyöräilymatkan päässä.

Päivämäärä:   12.3.25 09:57:16

Paljon punikkeja.

Päivämäärä:   12.3.25 10:08:03

Jos harrastaa ratsastusta, niin ei kannata muuttaa kaupunkiin jossa ei ole yhtään ratsastuskoulua ja jossa kaikki yksityistallitkin on hevonperseessä. Kommunistisessa kaupungissa ratsastus ei ole koskaan ollut järin suosittu harrastus, koska se on varakkaiden harrastus.

Esim. Torniossa asuvan on mahdollista asua pyöräilymatkan päässä ratsastuskoulusta vaikka asuisi kylissä (Kaakamo, Karunki jne). Keminmaassakin taas talli, jolla on tuntitoimintaa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   12.3.25 10:21:33

Mitä muut vaihtoehdot olisivat, siis Kemin lisäksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.3.25 10:35:42

En voi suositella Kemiä kyllä juuri kenellekään. Ainoa positiivinen puoli on juurikin nuo halvat asunnot, mutta siihen se jääkin ja sille on hyvä syykin miksi asunnot ovat niin halpoja.

Lähettäjä: Keiju 
Päivämäärä:   12.3.25 10:46:04

Kemi on ihan ok paikka asua. Ei asu pelkkiä juoppoja tai narkkeja niin kuin joku sanoi, toki niitäkin on mutta paljon turvallisempi olo siellä on kuin esim. Oulussa tai Rovaniemellä. Palvelut löytyy ja kesällä on kaunista. Talvella sitten ihan kuollutta kunnes maaliskuussa ihmiset herää hiihtoladuille ja pilkkimään. Keskustassa kun asuu niin ihan kohtuullista elää ilman autoa. Tehtaita on monessa muussakin paikkaa enkä itse ole kokenut sitä haitaksi. Töitä sen sijaan ei hirveästi ole tarjolla ellet ole kokki, tarjoilija, hoitaja tms.

Itse muutin pois, koska olen sieltä kotoisin ja alkoi jo kyllästyttää se pikkukylän juoruilu ja peen puhuminen :D sen varmasti välttää suuremmilta osin kun muuttaa sinne "uutena".

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   12.3.25 12:01:56

Hyvin voisin siellä päin asua. Sopivasti Oulun ja Roin puolivälissä ja junalla pääsee. Perämeren rannikolla on hienoa luontoa.

Lähettäjä: lht 
Päivämäärä:   12.3.25 14:38:52

Kemi on kiva kaupunki. Koita ihmeessä, sittenhän sen tiedät.

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   12.3.25 15:18:28

Kemi on ainakin kesällä ihana paikka, sisäsatamasta on tehty todella upea. Keilahalli myös uusi siinä rannan lähellä. Pieni paikka ja esim prisma myös kävelymatkan päässä, sinne myös tulossa uusi ravintolamaailma.

Päivämäärä:   13.3.25 12:06:58

”Mitä muut vaihtoehdot olisivat, siis Kemin lisäksi?”

Lähinnä Rovaniemi.

Kiitos asiallisista kommenteista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.