Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuka maksaa kierukan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.3.25 11:09:17

Novalla oli keskusteltu, että kuka maksaa kierukan tai jaetaanko maksu kumppanin kanssa?
Mikä ht:nettiläisten käytäntö?

Itsellä ei tullut mieleenkään kun kierukan otin tapailuvaiheessa (ainut tällainen ehkäisy mitä voin käyttää on kuparikierukka), että olisin pyytänyt kumppania maksamaan osan. Ei todellakaan vaan itse kiltisti maksoin kokonaan. Minullehan se tulee etten tule raskaaksi.
Mies ei valittanut kondomin käytöstä mutta itselleni (kumiallergia) ne vähintään 3-4 viikossa käytettynä ei ollut kauhean mukavia edes ne lateksittomat.
Enkä kyllä vieläkään pyytänyt kun kävin ottamassa uuden miestä maksamaan osaa. :D

Re: Kuka maksaa kierukan?

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   11.3.25 11:16:55

No onhan vakituisessa parisuhteessa ehkäisy yhteinen asia ja siksi yhteinen maksaminen olisi perusteltua, mutta ainakin jos rahaa on suhteellisen riittävästi, niin yleensä ei jokaisessa asiassa ruveta miettimään kulujen puolitusta. Olen e-pillerit maksanut itse jo 17 vuoden ajan ja siihen on mahtunut pari poikaystävää, yksi avoliitto ja nykyään avioliitto, ja kaikki nämä miehet ovat varmaan tarjoutuneetkin maksamaan pillereitä, mutta itse olen maksanut, koska eivät ne niin paljon maksa. Ja varsinkin nykyinen aviomies tarjoaa minulle niin paljon asioita, että vuoden pilleripaketit eivät paljon siinä paina.

Jos olisi sellainen mies, joka suoranaisesti kieltäytyisi maksamasta, koska "ehkäisy on naisen asia", en silloinkaan pistäisi maksamaan vaan heivaisin koko miehen ja mieluusti jo ennen ensimmäistäkään seksikertaa. Mutta jos nyt on normaalilla ajattelukyvyllä varustettu mies, niin en jaksa päätäni vaivata.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.25 11:17:26

Just uusin kuparikierukan, maksoi 135€, mutta sen kun jakaa kymmenelle vuodelle on kustannus huimat 13,5€/vuosi. En perinyt summaa aviopuolisoltani, eiköhän tuo summa tasoitu yhteisessä arjessa muutenkin.

Lähettäjä: Sh tamma 
Päivämäärä:   11.3.25 11:18:29

Minä maksoin osan ja puoliso maksoi osan, yksityisellä kävin kun oman kylän palvelut supistuneet olemattomiin ..

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.3.25 11:38:23

En näe tarpeellisena pennilleen puolittaa tuollaisia(kaan) maksuja ns. normaalitilanteessa jossa kumppanin kanssa molemmilla on raha-asiat kunnossa. Oletuksena on tietysti että kumppani tiedostaa ne kulut eikä ole mikään "ei kuulu mulle" -tyyppi.

Yleensä ihan käytännön syistä se on yleensä maksanut "jolle ehkäisy tulee" ja joka siis hankintahetkellä on lompakkonsa esiin kaivanut. Mies hankkinut itselleen sopivimmat kumit ja itse esim. pillereitä syödessä maksoi ne apteekkireissulla kun piti reseptin kanssa muutenkin hakea.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.3.25 11:42:21

Eipä tullut pyydettyä kumppanilta vaikka yksityisellä kävin ottamassa.
Yhdessä silloin asiasta keskusteltiin kun oltiin vuosi seurusteltu, että pitäisikö harkita muuta ehkäisyä kuin kondomi niin olisi sellainen spontaanimpi seksi mahdollista. Ehdotti kyllä, että maksaa osan siitä. Mitä se oli jonkun 300-400€.
Kumilla mentiin siihen asti (+ liukuvoide.) ja mies hankki alusta asti nämä. :)
Olen saanut tässä 4 vuoden yhdessä olon aikana moninkertaisesti tuon "hänen osuuden" takaisin eli en jatkossakaan pyydä häntä maksamaan kierukan laittoa.

En koe

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.3.25 11:42:49

Ja tämä keskustelu kun koski tuota kierukkaa niin todennäköisesti hoitaisin myös sen hankkimisen maksuineen itse :)

Päivämäärä:   11.3.25 12:17:15

Ehkäisy on yhteinen asia. Maksoin siis yhteiseltä käyttötililtä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.25 12:19:36

Opiskelijana maksettiin silloisen avopuolison kanssa pillerit yhdessä, koska jokainen euro merkitsi.

Nykyisessä suhteessa käytetään kondomeita ja mies maksaa, koska kuulemma naisena oleminen on tarpeeksi kallista muutenkin, hän voi hoitaa kumit. Ehkäisy valittiin yhdessä molemmille sopivaksi.

Päivämäärä:   11.3.25 12:20:30

Itse maksaisin, minähän siellä käyn sen laitattamassa ja lasku tulee minulle. Jos se nyt maksaisi monta sataa, eikä rahaa juuri silloin olisi, niin pyytäisin miestäni maksamaan, mutta eipä ole tapana ostella sellaista, mihin ei raha riitä.

Päivämäärä:   11.3.25 12:21:23

"Minullehan se tulee etten tule raskaaksi."

Jos neitseellistä sikiämistä pelkäät niin siihen tuskin kierukka auttaa. Muussa tapauksessa raskaus on kyllä myös siittäneen miehen ongelma.

Päivämäärä:   11.3.25 12:25:09

Jännä kyllä, miten moni nainen on sisäistänyt itselleen sen, että koska hän hakee ehkäisyn ja on raskaaksi tuleva osapuoli, nainen myös kustantaa ehkäisyn. Ja nainen myös kärsii mahdolliset sivuvaikutukset ja mm. Kierukan laiton ja poisoton kivut.

Ja sillä välin mies odottelee tyytyväisenä, milloin pääsee painamaan paljaalla.

Päivämäärä:   11.3.25 12:28:28

Juu on jännä, kun asiat tehdään helpoimman mukaan. Pitäisikö mun sitten maksaa lasten päivähoitomaksut, kun minähän ne sinne laitoin että pääsen töihin? Mies oli sitä mieltä, että saan itse päättää, jäänkö vielä kotiin. Tai pitäisikö lähettää miehelle rahaa, kun tuo minulle siteitä kaupasta? Pitäisikö miehen antaa minulle rahaa, kun käytin hänen autonsa katsastuksessa?

Päivämäärä:   11.3.25 12:28:55

”Muussa tapauksessa raskaus on kyllä myös siittäneen miehen ongelma.”

Enemmän se raskaus silti naiseen vaikuttaa. Sikiö on loinen ensimmäiset 9kk.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   11.3.25 12:31:18

Entisessä suhteessa ex maksoi kierukan. Hän halusi kondomeista eroon, joten tarjoutui itse. Seuraavan sain ilmaiseksi sairaalasta.

Päivämäärä:   11.3.25 12:31:32

"Enemmän se raskaus silti naiseen vaikuttaa. Sikiö on loinen ensimmäiset 9kk."

Oliko tämä nyt argumentti yhdessä maksamisen puolesta vai vastaan?

"Juu on jännä, kun asiat tehdään helpoimman mukaan. Pitäisikö mun sitten maksaa lasten päivähoitomaksut, kun minähän ne sinne laitoin että pääsen töihin? Mies oli sitä mieltä, että saan itse päättää, jäänkö vielä kotiin. Tai pitäisikö lähettää miehelle rahaa, kun tuo minulle siteitä kaupasta? Pitäisikö miehen antaa minulle rahaa, kun käytin hänen autonsa katsastuksessa?"

Älä nyt ala turhaan saivartelemaan. Yhteistaloudessa tietysti kulut tasaaantuvat ihan miten tahdotte, nyt oli kyse periaatteesta. Onko naisen ottama ehkäisy naisen kulu vai yhteinen?

Päivämäärä:   11.3.25 12:34:44

Tapailuvaiheessa en pyytäisi maksamaan. Etenkään kierukkaa/kapselia. Tilanteessa, jossa ollaan vakituisemmassa suhteessa, mutta jaetaan silti kuluja 50-50, pyytäisin miestä maksamaan. Mun edellisestä kapselin laitosta nyt 4v, en muista, pyysinkö miestä maksamaan puolet.

Seuraavaa en varmaankaan pyydä, kun mies maksaa jo nyt arjessa enemmän.

Päivämäärä:   11.3.25 12:47:57

Aikaan ehkäisykapseli maksettiin puoliksi. Olin silloin köyhä opiskelija, joten rahalla oli todellakin merkitystä.

Nykyään syön minipillereitä ja luonnollisesti maksan ne, kun minä ne apteekista haen. 3kk satsi maksaa n. 20e ja se on minulle tänä päivänä niin pikkuraha, että ei tule mieleen toiselta sitä periä.

Lähettäjä: ¨ 
Päivämäärä:   11.3.25 12:51:01

Kierukka ja sen laitto yksityisellä on sen verran kallis kertaostos, että ne kulut olen maksanut yhteiseltä taloustililtä eli käytännössä 40%/60%. Laitamme siis miehen kanssa ko. tilille yhteisiin menoihin rahaa kuukausittain suhteessa 40%/60% (minä vähän enemmän, koska tienaan enemmän). Kun vaihdoin kierukkaan, tästä kysyin mieheltä, että onko ok ja mies oli suorastaan hämmentynyt että edes kysyin asiaa :D

Kun käytin vielä pillereitä, maksoin ne itse. Yksi 3kk paketti maksoi muistaakseni 13e niin olisi tuntunut typerältä säännöllistä palkkatuloa saavana aikuisena alkaa jotain 6,5 euron "velkaa" karhuamaan kolmen kuukauden välein... Opiskeluaikana, kun joka eurolla oli merkitystä, olisin sen ehkä tehnytkin tai ainakin keskustellut asiasta silloisen kumppanin kanssa. Kondomit maksettiin opsikeluaikana vuorotellen silloisen poikakaverin kanssa.

Minusta ehkäisy kuuluu myös taloudellisesti vakaan parisuhteen molemmille osapuolille, mutta en muutenkaan kannata kaikkien kulujen eurolleen jakamista, joten ehkäisynkin kustannuksissa pitäisin järjen päässä.

Päivämäärä:   11.3.25 12:52:05

Ehkä ilmaisin asian vähän huonosti aloituksessa. Mutta koska tapailuvaiheessa kumien käyttö aiheutti minulle ongelmia joten itse omasta päätöksestä sen kierukan hain. Ilmoitin sitten vain ettei kumia välttämättä tarvita.
Miehelle ei ollut mikään ongelma käyttää kumia vaan se ongelma oli minun. Tätä yritin hakea tuolla minullehan se kierukka tulee etten tule raskaaksi. Ja ihan oman seksistä nauttimisen takia sen hankin.
Tietysti miehellä on yhtälailla vastuu raskaudesta kuin naisella.
Nyt tuo varmasti sen maksaisikin mukisematta jos pyytäisin. :) Mutta en pyydä. Eipähän tule eron sattuessa tilannetta, että pääsee sanomaan " sulla on mun maksama kierukka sisällä" :'D (huumoria!)

Lähettäjä: Ei tajuu 
Päivämäärä:   11.3.25 14:15:18

Olin syönyt pillereitä 16 vuotta ennen kun näin täällä kysymyksen, kuka maksaa.
Ennen sitä ei ollut tullut pieneen mieleenkään pyytää miestä maksamaa enkäisystä.

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   11.3.25 14:32:48

"Olin syönyt pillereitä 16 vuotta ennen kun näin täällä kysymyksen, kuka maksaa.
Ennen sitä ei ollut tullut pieneen mieleenkään pyytää miestä maksamaa enkäisystä."

Olipahan kerrankin Hötölästä hyötyä sitten.

Ehkäisyä et tarvitse jollet harrasta yhdyntää MIEHEN kanssa, joten itse en ymmärrä, miksi mies ei maksaisi puolta ehkäisystä? Hän kun on 50 % vastuussa mahdollisesta elätettävästä, joka ehkäisyn puutteesta usein seuraa.

Lähettäjä: Ei tajuu 
Päivämäärä:   11.3.25 14:54:52

^ no en ajatellut alkaa maksattaa miehellä ehkäisyäni edelleenkään. Vähän sama kun msksaisi myös kaikki gyne ja rakasus yms. jutut. Jännä kun tähän ei naisilla sitten enää päde se oma keho ja omat päätökset. Vaan yhtäkkiä ne kuuluvatkin myös miehille.

Päivämäärä:   11.3.25 14:57:01

”Oliko tämä nyt argumentti yhdessä maksamisen puolesta vai vastaan?

Ei varsinaisesti puolesta eikä vastaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.3.25 15:04:54

Onneksi on ollut yhteiset rahat, niin ei ole tarvinnut tällaistakaan asiaa miettiä.

Mutta kyllähän ehkäisyyn, raskauteen ja synnyttämiseen sekä lapseen liittyvät kulut ovat luonnollisesti yhteisiä kuluja.

Lähettäjä: Ååp 
Päivämäärä:   11.3.25 15:16:18

Mä taisin kysyä mieheltä, maksaako puolet kierukasta ja lupasi maksaa. En kuitenkaan tainnut oikeasti laittaa "laskua" hänelle. Vuoron perään maksetaan muitakin yhteisiä menoja (vaikkei samaa taloutta asutetakaan), niin eiköhän ne pitkässä juoksussa aika tasan mene. Jos rahasta olisi ollut tiukkaa, niin olisin maksattanut puolet.

Päivämäärä:   11.3.25 15:50:37

Erotessa yhdessä maksettu kierukka sitten poistetaan.

Päivämäärä:   11.3.25 15:58:15

"Vähän sama kun msksaisi myös kaikki gyne ja rakasus yms. jutut. Jännä kun tähän ei naisilla sitten enää päde se oma keho ja omat päätökset. Vaan yhtäkkiä ne kuuluvatkin myös miehille."

Jos harrastat seksiä yhdessä miehen kanssa ja hankit lapsen yhdessä miehen kanssa, kaikki tämä tarkoituksella ja yhteisellä päätöksellä, minkä ihmeen takia kaikki kulut kuuluisivat vain sinulle?

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   11.3.25 16:00:57

LähettäjäEi tajuu 

Päivämäärä11.3.25 14:54:52

^ no en ajatellut alkaa maksattaa miehellä ehkäisyäni edelleenkään. Vähän sama kun msksaisi myös kaikki gyne ja rakasus yms. jutut. Jännä kun tähän ei naisilla sitten enää päde se oma keho ja omat päätökset. Vaan yhtäkkiä ne kuuluvatkin myös miehille.

Myös raskausajan kuluista mies tietysti maksaa puolet, jos siis tilanne on se, etteivät rahat ole yhteisiä.

Minä olen aina maksanut ehkäisyt itse, mutta ymmärrän, että opiskelijat miettivät rahansa tarkkaan.

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   11.3.25 16:05:41

Eihän kukaan mies suostuisi siihen että maksaisi yksin kondomit koko loppuelämäksi ja nainen vain odottaa valmista? Kyllä miehellä pitää edes sen verran olla aivoja että tarjoutuu maksamaan kierukan tai muun ehkäisytavan edes toisella kerralla. Minulla menee naisena jo muutenkin kuukautissiteisiin ja tamponeihin melkein 15e joka kuukausi, koska vuoto on todella runsasta. Eli naisilla on muutenkin tällainenkin menoerä joka kuukausi. Vaikka eihän se miehen vika ole että on ne kuukautiset.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   11.3.25 16:16:43

No jos ajattelen tätä omasta näkökulmastani niin jos miehille olisi tarjolla vastaavanlainen puolipysyvä ehkäisykeino, niin kyllä tuntuisi jotenkin tosi oudolta ja epäluontevalta vaatia naista maksamaan siitä puolet. Jopa tietyllä tavalla... Lokkeilevalta. Enkä edes osaa sanoa miksi se on niin koska perustelu että ehkäisy on yhteinen asia, etenkin parisuhteessa, on sekin mielestäni täysin validi.

Päivämäärä:   11.3.25 16:22:23

Siis kuka oikeasti nostaa haloon jostain ehkäisyn maksamisesta?

Meillä ei ole yhteisiä rahoja. Molemmat osallistuu talouden kuluihin. Mies enemmän ja minä pienempi tuloisena vähemmän.
Kierukan ostin omilla rahoilla ja laiton maksoin itse.
Pillerit kun oli käytössä niin mies kävi ne jonkun kerran apteekista hakemassa ja oli luonnollisesti maksanut ne.
Hän osti kumit kun ne oli käytössä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.3.25 16:32:30

Meillä ehkäisyyn ja gynekologiaan liittyvät kulut menee yhteisistä rahoista joihin molemmat osallistuu omien tulojen suhteessa. Pari lasta on ja vielä yksi tulossa niin senkin takia yhteinen asia. Samoin raskauteen liittyvät fyssarikäynnit menee noista yhteisistä varoista. Meillä siis ehkä laajemmin kuin yleensä mutta kyllä mun mielestä vähintään ehkäisyn tulee olla molempien asia myös kustannusten osalta.

Päivämäärä:   11.3.25 16:56:56

Maksaako mies puolet myös ei ehkäisyyn käytettävistä ehkäisy- tai minipillereistä?

Päivämäärä:   11.3.25 17:05:17

Kannattaa siirtyä peppu ja suuseksiin.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   11.3.25 17:36:10

"itse en ymmärrä, miksi mies ei maksaisi puolta ehkäisystä?"
Kolmen kuukauden pillerit maksavat reilun kympin, se vitonen ei vaikuta talouteen millään muotoa joten en todellakaan jaksa sanoa miehelle että annas nyt vitonen. Eiköhän se kuittaannu sillä kun mies maksaa syömiset ulkona tai drinkin baarissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.