Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten keskittyä vain omiin asioihin?

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   11.3.25 10:34:18

Mulla menee välillä totaalisesti henkisesti kuppi nurin muihin ihmisiin liittyen.

Tänään viimeksi kun näin Facebookissa jonkun Raila 68-v:n kommentoivan, ettei uupumusta ole olemassakaan, kun hänkään ei ole sellaista kokenut. Ihan turhia hömpötyksiä sellaiset. Just joo.

Kerrostalossa eläessä ottaa päähän ihmiset, jotka ei huomioi muita yhtään. Kailotetaan rappukäytävässä kovaan ääneen kaiken maailman asioita. Itse liikun käytävässä aina hiljaa, enkä iltaisin / aamuisin ala metelöidä turhaan. En liiku hissillä kun tulen iltavuorosta, saati sitten aamukuudelta! Tuo oli vain yksi esimerkki, mutta suunnatonta ärsytystä aiheuttaa siis ihmiset, jotka eivät osaa ottaa muita huomioon.

Ärsyttää myös suunnattomasti oikeistohallitus ja varsinkin persut + kokoomus. Tästä ei varmaan tarvitse enempää edes mainita. Empatiakyvyttömyys ja kylmyys tuhoaa kansamme viimeisetkin yhteisöllisyyden rippeet! Mitä ilkeämpi olet, sitä paremmin pärjäät?

Tiedän, että nämä(kin) ovat uupumuksen merkkejä, siis tuo toisiin ihmisiin ärsyyntyminen. En tykkää tästä sanasta, mutta tunnistan itsestäni todellakin jotain erityisherkkyyden piirteitä, ehkä jopa _hieman_ autismin kirjon piirteitä.
Kuormitun helposti, haluaisin olla vain omassa maailmassani johon ottaisin mukaan vain pari läheisintä ihmistä. He eivät ärsytä minua. :D

Normaali työelämä (ei edes missään avokonttorissa siis) saa minut väsymään ''normaaleja ihmisiä'' enemmän. En tajua miten kaikki muut tuntuvat jaksavan pitkän työviikon, siihen päälle lapset, eläimet ja parisuhde. Olen pyytänyt töissä työajan lyhennystä, mutta asia ei ole vielä ratkennut. Tämä normaalista elämästä väsyminen on johtanut jo kauan sitten siihen, että lapsiperhe-elämää en edes harkitse, enkä halua. En jaksaisi sitä millään, eikä se ole koskaan ollut haaveenakaan.

Mitä mieltä tästä sekavasta avautumisesta? Koetteko te muut koskaan näitä samoja asioita näin vahvasti? Miten pystyisi olemaan ärsyyntymättä muiden ihmisten tekemisiin? Pitäisikö ajatella vain omaa elämää? Hankalaa, kun muidenkin kanssa on tultava toimeen. Ja onhan minulla siis ymmärtäväinen ja hyvä puoliso, muutama hyvä ystävä + äiti ja sisko, joiden kanssa tulen toimeen hyvin.

Taustatiedoiksi, olen 35 v nainen ja tehnyt töitä 14-vuotiaasta lähtien (koulun ohella aluksi), kokenut alle 20-vuotiaana ensimmäisen totaaliuupumisen ja sen jälkeen noin 10 vuotta siitä toisen uupumisen eri työssä. Nyt olen jollain tavalla onnistunut sinnittelemään tänne asti, välillä paremmin, välillä huonommin.

Re: Miten keskittyä vain omiin asioihin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.25 10:35:58

Olisiko mahdollista järjestää työelämä vähemmän kuormittavaksi? Pärjäisitkö vähemmillä tunneilla tai jotain?

Päivämäärä:   11.3.25 10:37:05

Luitko aloitusta kokonaan?

Päivämäärä:   11.3.25 10:43:39

Jatkoa aloitukseen... On yksi piirre joka itsessäni ärsyttää. Nimittäin se, että jos olen vaikka lukenut jostain aiheesta X ja tiedän siitä paljon, niin mua alkaa ärsyttää, kun ''kukaan muu'' ei tajua samoja asioita. Siis toivoisin että muutkin tajuaisivat lukea tai etsiä tietoa tästä samasta asiasta. Se voi olla vaikka jokin yleinen sairaus tai sitten elämään liittyvä asia.

Tuntuu että olen yksin asioiden kanssa, eikä kukaan muu tajua mistään mitään. :D

Lähettäjä: Donde 
Päivämäärä:   11.3.25 10:47:46

Saman sanoisin, mutta politiikan ja muut nettiväittelyt jätin ajat sitten. Ei kiinnosta. Eipä tää elo paljoa ole muuttunut työttömänäkään. Toki hyviä päiviä on paljon ja voi nauttia luonnonihmeistä.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   11.3.25 10:48:52

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 11.3.25 10:35:58

Olisiko mahdollista järjestää työelämä vähemmän kuormittavaksi? Pärjäisitkö vähemmillä tunneilla tai jotain?

Hieno neuvo, hermanni. Onneksi aloittaja ei ole tätä itse hoksannut. Eiku.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   11.3.25 10:49:51

Ymmärrän tuskasi, nykyajan työelämä on oikeasti aika persiistä. Tuossa "nuoret työkyvyttömyyseläkkeellä" -topikissa tuli paljon vastaan ihmisiä, joiden mielestä on ihan normaalia, ettei työpäivän jälkeen jaksa muuta kuin maata sohvalla. Itse olen vähän eri mieltä - ei työelämän pitäisi olla niin kuormittavaa, että se passivoi täysin ja vie kaikki mehut. Tai satunnaisesti ehkä, koska tietysti joskus on kiireisempiä jaksoja. Mutta jos koko työura on tuota, niin... mitä järkeä elämässä edes on? En minä ainakaan elä vain töitä varten.

Samassa topikissa monet ihan suoraan halveksuivat työkyvyttömiä ja olivat kateellisia kelan tuista, joita työkyvyttömät saa. Ihan käsittämätöntä :D En minä ainakaan haluaisi itselleni vakavaa mielenterveysongelmaa tai aivovammaa, haluan pystyä tekemään asioita.

Millaisessa työssä olet? Onko työpaikkaa mahdollista vaihtaa? Ja laita lisää painetta esihenkilöllesi tuosta lyhyemmästä työajasta - kyllä se usein onnistuu. Toki pitää vahtia myös, ettei uusi järjestely tarkoita sitä, että teet sitten lyhyemmässä ajassa saman verran töitä. Tämä on valitettavasti aika yleistä tietotyössä.

Mitä tulee tuohon hiljaisuuteen, niin kyllä sinäkin saat käyttää hissiä mihin kellonaikaan tahansa :) Kerrostaloelämään kuuluvat normaalit elämisen äänet, ei siellä tarvitse kävellä kuin munankuorilla. Itse olen herännyt nyt aikaisin aamulla monta viikkoa naapurin poraamiseen, mutta minkäs teet.

Lähettäjä: Hömpsykkä 
Päivämäärä:   11.3.25 10:51:46

Mulla on ollut samankaltaista. Työelämässä uuvun aivan totaalisesti. Siellä suoritan täysillä koska on paine olla "normaali" - kotona ja vapaa-ajalla en jaksa sitten yhtään mitään ja olen läheisille ihan hiton kiukkuinen liian helposti :(. Masennusta ja toistuvia (lähes jatkuvaa) uupumista ollut. Työpaikalla ottaa aivoon lähinnä kaikki, mun on vaikea pysyä samassa työpaikassa kauaa kun viimeistään siinä n. 3v kohdalla alan vttuuntua ihmisiin niin kovasti. Alan vaihto ei onnistu, koska ei ole voimavaroja käydä töissä ja opiskella yhtä aikaa.

Asioiden alottaminen on kotona hiton vaikeaa, PAITSI jos se sattuu kiinnostamaan tarpeeksi. Sillon kausittain hurahdan millon mihinkin aivan täysillä, kunnes kiinnostus lopahtaa tai tylsistyn.

Masennusta olen ainakin sairastanut ja sairastan edelleen. Tuntuu et oon aina huonompi kuin muut. Adhd selvityksen alla.

Päivämäärä:   11.3.25 10:52:37

Mutta siihen en osaa sanoa, mikä olisi ratkaisu. Oon yrittänyt käydä töissä hällä väliä -ajatuksella, että tekisin vaan ns. bare minimum enkä välittäisi mistään epäkohdista. Mut ei vaan onnistu.

Päivämäärä:   11.3.25 10:54:52

R: Joo, tuo ''nuoret työkyvyttömyyseläkkeellä'' oli piste iin päälle tähän ns. ihmisvihaan. Niin paljon käsittämättömiä kommentteja, teki oikeasti pahaa lukea niitä!!

Työpaikka on muuten niiiiiin hemmetin hyvä, että sitä ei kannata vaihtaa. On lyhyt työmatka, superhyvät edut, mm. erittäin laaja työterveys jne. Työ itsessään on ihan ok, tosin en tiedä muuttuuko työnkuva tuon lyhyemmän työviikon takia. Toivottavasti ei mihinkään huonompaan hommaan...

Työpsykologin juttusillakin olen siis käynyt n. 3 kertaa vuodessa, keväällä olisi vielä yksi aika.

Tuo lyhyempi työaika on onneksi ratkeamassa pian, mutta en tiedä koska. Neuvottelu siitä oli vasta vähän aikaa sitten, ja sekin keskustelu oli aika nihkeää, tunsin olevan vain jokin taakka työnantajalleni kun ''kehtaan vaatia'' tällaisia asioita. Mukana ollut lääkäri tosin sanoi, ettei minun tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että yritän tehdä terveyteni eteen hyviä asioita (niin kuin tämä työajan lyhennys).

Lähettäjä: Nojaa 
Päivämäärä:   11.3.25 10:55:01

Ennen kaikkea tuli tuosta aloituksesta mieleen, että aloittaja on aivan liian raskas ja vaativa ihminen, ja vaatii aivan liikaa niin itseltään kuin muilta. Jo tuo loppuunpalaminen parikymppisenä sen todistaa. On minulla itsellänikin kokemusta loppuunpalamisesta, ja siinä tuppaa käymään ni

Päivämäärä:   11.3.25 10:56:05

Hömpsykkä, ymmärsit täysin mitä tarkoitin! Tuo voisi olla minun näppikseltäni, sanasta sanaan...

Päivämäärä:   11.3.25 11:01:06

Lähti vahingossa.

Siis loppuunpalamisessa tuppaa käymään niin että kuormituskyky ei palaudu enää täysin entiselleen tai saattaa kestää jopa vuosia.

Aloittaja tekisi viisaasti, kun lähtisi opettelemaan kokonaan uuden tavan tehdä töitä, koska tuollainen johtaa vain uuteen loppuunpalamiseen. Ja mitä muuhun elämään tulee, niin yritä nyt hitusen hellittää! On aivan älytöntä ärsyyntyä asioista, joille et mitään voi. Mitä sinulle ensiksikään kuuluu toisten lukeneisuus tai lukemattomuus? Se ei ole sinun asiasi. Ja toinen asia on se, että jos kerrostalossa asuu, niin siellä on pakko sietää asukkaiden erilaisia elämänrytmejä. Vaatimus, että ei saisi yöaikaan käyttää hissiä on kertakaikkiaan naurettava ja epärealistinen.

Pipoa nyt vähän löysemmälle.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   11.3.25 11:02:48

Lähettäjä: w
Päivämäärä: 11.3.25 10:56:05

Hömpsykkä, ymmärsit täysin mitä tarkoitin! Tuo voisi olla minun näppikseltäni, sanasta sanaan...

Liityn myös joukkoon =D

Päivämäärä:   11.3.25 11:05:11

Nojaa: Tunnistan itsessäni myös tuon liiallisen vaativuuden. Ja myös tuon, että aiempien uupumusten takia palautuminen ei enää ole samanlaista kuin joskus ennen.

Pitäisi varmaan hellittää vähän kaiken osalta. Se on vain hyvin vaikeaa, koska tuntuu että samalla kadottaisin osan itsestäni ja persoonastani. Yritän kyllä, ja satunnaisesti onnistunkin.

Olen vapaa-ajalla tehnyt kaikkea mistä tulee hyvä olo ja stressitaso laskee: teen mm. palapeliä, kirjoitan päiväkirjaa, kortteja ja kirjeitä, käyn metsässä kävelyllä jne.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.25 11:20:48

Eiköhän sieltä joku kirjainyhdistelmä löydy aloittajaltakin, hakeudu tutkimuksiin.

Lähettäjä: Lumihiutale 
Päivämäärä:   11.3.25 11:21:18

Kannattaa etsiä sitä vikaa itsestä ensimmäisenä, jos jokaisessa työpaikassa alkaa ne muut @!#$.

Päivämäärä:   11.3.25 11:24:53

Joo :D. Aina oon ihmetellyt, miten muut jaksaa elää normaalia elämää ja minä en. Ja siitä huonommuuden tunteesta kumpuaa se vaikea masennus. Ajoittain se helpottaa ja ajoittain on kyllä ihan todella vaikeaa. Olen vasta 30v ja jostain lukioikäisestä asti on ollut näitä ongelmia enemmän.

Nepsykirjon piirteitä tunnistan itsestäni hyvin vahvasti, mutta sitä kyseenalaistan paljon, vaikka tosiaan nyt minut laitettiin adhd-tutkimuksiinkin. Että onkohan mulla nyt tätä oikeasti vai onko vaan paljon haukuttu trendidiagnoosi. En todellakaan haluaisi olla tällainen jos voisin itse niin vaan päättää.

Ja oon kyllä todella paljon yrittänyt oppia uusia toimintamalleja jne, käynyt psykoterapiaa, priorisoinut omia arvoja jne. @!#$ sekin, kun pitää aina elää näiden omien piirteiden ehdoilla ja ennakkoon suunnitella mihin "lusikat riittää" (ja normaaleilla ihmisillä siis riittäisikin).

En pysty tekemään täyttä työaikaa, jolloin se on suora kompromissi siihen, että tulotasoni on heikko eikä ole sit niitä rahan tuomia mahdollisuuksia tehdä niitä asioita, mistä tykkäisi. Toistuvat uupumiset ja masennus toki vaikuttanut myös kognitioon negatiivisesti, sekä yksi muu aika merkittävä aikuisiällä tapahtunut traumaattinen asia.

Haluaisin opiskella johonkin hyväpalkkaiseen ammattiin, että sitten voisin sillä 60% työajalla saavuttaa sen ansiotason, mihin nyt tarvitsisi raataa se täysi työviikko. Vaan kun löytäisi ne voimavarat siihen opiskeluun.

Päivämäärä:   11.3.25 11:33:00

''Eiköhän sieltä joku kirjainyhdistelmä löydy aloittajaltakin, hakeudu tutkimuksiin.''

- Ehkä löytyisi, ehkä ei. Luulen että olisin juuri siinä ''neurotyypillisen'' ja jonkun kirjon rajalla. Ei välttämättä riittäisi mihinkään diagnoosiin.

Lumihiutale, sanoit:
''Kannattaa etsiä sitä vikaa itsestä ensimmäisenä, jos jokaisessa työpaikassa alkaa ne muut @!#$.''

- Mitäpä veikkaat miksi tämän topikin aloitin? Oisko vaikka just sen takia, että MITEN oppisin ymmärtämään muita ihmisiä ja itseäni paremmin?? Etten aina ärsyyntyisi siitä, että muut eivät ole kuten minä.

Päivämäärä:   11.3.25 11:34:55

Hömpsykkä: Mäkin mietin tuota, että jos ja kun pääsen siirtymään lyhyempään työaikaan, niin se vaikuttaa tuloihin aika paljon. Nytkään ei ole isot tulot meinaan.

En pidä työajan lyhennystä ihmeparannuksena ja ratkaisuna kaikkeen, mutta uskon sokeasti, että se tulee helpottamaan oloani pidemmän aikavälin kuluessa. Jo pelkkä ajatus siitä helpottaa jo nyt.

Päivämäärä:   11.3.25 11:44:38

"Etten aina ärsyyntyisi siitä, että muut eivät ole kuten minä."

Erilaisuutta pitäisi oppia sietämään jo lapsena.

Toinen vaihtoehto on muuttaa johonkin syrjäkylään keskelle ei mitään, kauas naapureista ja muista ihmisistä, ja tehdä työt etänä.

Päivämäärä:   11.3.25 11:47:45

''Erilaisuutta pitäisi oppia sietämään jo lapsena.''

No niin olisi pitänyt. En ehkä saanut parhaimpia eväitä kotoa tähän, ja lopputulos onkin sitten tämänlainen.
Tavallaan siis kyllä YMMÄRRÄN erilaisuutta, mutta en vain jaksa erilaisia ihmisiä. Liian äänekkäitä, eivät ota muita huomioon jne jne.

Päivämäärä:   11.3.25 11:50:21

Olen siis huomannut, että lomalla ja vapaalla siedän kaikkea vähän enemmän. Mutta työelämä vie niin paljon energiaa, että menee hermo vähemmästäkin. Eli en siis ole AINA tällainen, mutta silloin kun kuormitun, niin tämä korostuu potenssiin 10.

Päivämäärä:   11.3.25 11:57:22

"- Ehkä löytyisi, ehkä ei. Luulen että olisin juuri siinä ''neurotyypillisen'' ja jonkun kirjon rajalla. Ei välttämättä riittäisi mihinkään diagnoosiin."

Mitään et menetä hakeutumalla tutkimuksiin, päinvastoin. Juurihan sinä kerroit aloittaneesi ketjun koska haluat oppia ymmärtämään itseäsi paremmin.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   11.3.25 12:50:38

No oletko päässyt sieltä suljetulta.

Päivämäärä:   11.3.25 12:55:24

Sain aikuisena adhd+autismidiagnoosit ja yhtäkkiä kaikki selkeytyikin. Varsinkin miten rajuja burnoutteja olen elämässäni kokenut, ei tätä työelämää varsinkaan toimistolla ole tehty neuroepätyypilliselle.

Aloittajalle vinkkinä, että lopeta netin selailu, ja jos välttämättä haluat lukea uutisia ja käy vilkaisemassa ylen etusivu niin näet heti onko mitään sinua koskettavaa.

Päivämäärä:   11.3.25 13:03:46

"En liiku hissillä kun tulen iltavuorosta, saati sitten aamukuudelta!"

Hei nyt ihan oikeasti. Se hissi on siellä sitä varten että sitä käytetään, ja sitä saa käyttää myös yöllä. Hissin käyttö on sallittua kaikille, riippumatta siitä oletko rollaattorilla kulkeva mummo vai hyväjalkainen nuori.

Päivämäärä:   11.3.25 13:05:46

Meidän hissi on siis oikeasti vanha ja pitää kauhean kolinan aina kun sillä kulkee. Jos pystyn välttämään tämän metelin, niin mieluummin menen jalkaisin portaita pitkin. Jos mietin, haluaisinko itse herätä siihen kolinaan klo 5.30 aamulla vai en, niin mitä luulette? Jos en itsekään halua herätä, miksi herättäisin muut?

Eri juttu joku huonojalkainen tms. Mutta minä terveenä ihmisenä en halua tieten tahtoen sillä kolinalla häiritä ketään, _kun voin mennä myös portaita_.

Päivällä tietty vähän eri asia.

Päivämäärä:   11.3.25 13:36:49

Olisiko teillä heittää linkkiä mihinkään autismikirjon testiin? En löytänyt kunnollisia testejä kuin yhden, ja sekin oli lopulta turha kun en saanut tuloksia mistään.

Päivämäärä:   11.3.25 13:50:04

No nyt löysin yhden hyvältä vaikuttavan testin, tässä tulokset:

''Käytit testin tekemiseen 4 minuuttia 15 sekuntia ja testipistemääräsi on 104 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.

Asperger-testin tulos vaihtelee asteikolla 53 - 159
Tämä testi ei riitä lääketieteellisen diagnoosin tekemiseen!''

--> Eli ehkä olen vain outo ja omituinen, hankala?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   11.3.25 13:54:41

Olet vain uniikki lumihiutale hevostalli.netissä ja yrität esittää jotain erikoista.

Päivämäärä:   11.3.25 13:57:16

^ Hah, okei. :D

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   11.3.25 13:57:25

Ei yhteiskunnallisten asioiden ja yhteisistä asioista päättämisestä tarvitse vetäytyä, jos pystyy ilmaisemaan mielipiteensä asiallisesti, ja asiat asioina.
Näiden mainitsemisiesi törkyturpien ihan masinoitu tarkoitus on saada ihmiset turhaantumaan ja väsymään tuohon kaikkeen asiattomuuteen, niin että ns. tolkun ihmiset jäisivät pois päätöksenteosta, mielipidekirjoituksista, jne. jotta pääsisivät mellastamaan ja tekemään päätökset keskenään, muiden puuttumatta.
Ihna jokainen järki-ihminen jolla on vähääkään oikeudentajua alkaa ryytyä nykyiseen tilanteeseen, ja alkaa reagoida kaikkeen vääryyteen, valehteluun, ja järjettömiin päätöksiin.
Nyt pitäisi enemmän olla toistemme tukena, ja kannustaa kaikkia hyväntekijöitä ja niitä jotka ovat framilla muuttamassa asioita. Juuri sitä että ihmiset vetäytyvät pois, on yksi tämän kaiken äärioikeisto-sikailun ja sekoilun tarkoitus. Siihen ei pitäisi alistua.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   11.3.25 13:59:03

Tein saman testin ja sain 105 pistettä, mielestäni en ole omituinen tai hankala keskivertoa enempää.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   11.3.25 14:01:52

Olet ihan normaali järki-ihminen. Jokaista täyspäistä ärsyttää nykymeno niin että välillä meinaa savu nousta päästä!

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   11.3.25 14:03:26

Ylikorostunut ja todella vahva oikeudentunto on yksi adhd/add-piirre.

Päivämäärä:   11.3.25 14:06:29

Kuule ihan on rämisevä hissi meidänkin taloyhtiössä, se ei silti kuulu mulle pätkän vertaa kuka sillä ajelee yöllä.

Sinähän saat käyttää portaita, mutta kukaan muu ei ole siihen velvoitettu. Sinä et myöskään voi tietää kuka siellä keskellä yötä sitä hissiä käyttää, ja vaikka tietäisitkin, et voi siltikään tietää vaikka ko. henkilöllä olisi oikein hyvä syy käyttää hissiä kävelyn sijaan. Joten sun on aivan turha ärsyyntyä muiden hissin käyttämisestä.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   11.3.25 14:08:50

W: aloituksesi js lisäselvityksesi ajatustavastasi on kuin minun kirjoittamani! Juuri eilen viimeksi mietin, kuinka vähän siedänkään perheen ulkopuolisia ihmisiä.. en viitsi avata tähän enempää, mutta tulee siis useinkin mieleen, miten ihmiset voivat olla niin yksinkertaisia, että pitää sama asia kertoa samalle ihmiselle moneen kertaan ja lopulta rautalangasta vääntäen tai kuinka ei edes alkeellisesti oteta huomioon muita ihmisiä. ( enkä nyt edes tarkoita että kerrostalossa tarvitsisi hiipiä muiden takia tai ettei omalla tontilla voisi tehdä normaaleja asioita, vaan sitä että mennään röyhkeyksissään ja tarkoituksellisesti toisen ihmisen maille/kotirauhan piiriin p*rseilemään jne..)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.3.25 14:10:27

Vahvoja kerrostalokyttääjän piirteitä.

Päivämäärä:   11.3.25 14:11:50

https://karkia.me/adhd/#testi

Tein nyt tuollaisen AHDH/ADD-testin ja tulos oli tämä:

''Pisteesi: 67

60 - 70 pistettä: Ethän vähätellyt vastauksiasi? Sinulla on aika paljon adhd:n piirteitä. Jos sähellät koko ajan, kannattaa tehdä testi ajatuksella uudestaan.''

Päivämäärä:   11.3.25 14:16:03

Tosiaan luulen, etten todellisuudessa saisi mitään diagnoosia Aspergeriin tai ADD-juttuihin liittyen, olen korkeintaan siinä rajalla, ''vähän outo, mutta pärjään joten kuten muiden mukana''.

Enemmän jos analysoin itseäni, niin jos siitä erityisherkkyydestä saisi diagnoosin, niin sellainen napsahtaisi kyllä heti. En tykkää käyttää sitä sanaa, kun sillä on niin huono maine, mutta herkkä kaikille ärsykkeille kyllä olen. Myös misofonia on aika paha, juuri kuormittuneena varsinkin.

Aika paljon joutuu peittelemään käytöstään kun on ihmisten kanssa.

Päivämäärä:   11.3.25 14:37:50

Ja minä olen myös kokenut pahan burniksen aikanaan, liikaa töitä. Enkä ole siitä palautunut. Kestän perhettäni , lapsuudenperhettäni ja,muutamia ystäviä hyvin.. asiakaspalveluhenkinen työ on kyllä kuluttavaa ja kaikki ylimääräinen kontakti ihmisiin vapaa-ajalla vaan kuormittaa.
Olen päätynyt tekemään myös vain vajaata viikkoa töitä. Tulen hätäseen sillä toimeen. Asun okt, väljällä alueella ja pystyn olemaan välittämättä esim. Naapureista, kunnes tulevat tontille tai lankaa pitkin..tai jos käyttäytyvät kuin pulloper*esiat tossa kotitiellä. Mun puolesta sekoilevat tuolla omalla tontillaan mitä haluavat, mutta kun seisovat meidän portilla väkättämässä ( tämä on tapahtunut!). Niin paljon naapuria ärsyttää että ignooraan mielestäni raskaat ja itsekeskeiset ihmiset.
Olen päättänyt etten kuuntele mitään negatiivista turhaa jaskaa. Voin keskustella politiikasta, Suomen taloudesta tms. Mutta jos mennään keskustelussa naapurin Mirkun pihan laittamisen arvosteluun, loppuu keskustelu siihen, mua ei kiinnosta arvostella Mirkkua hänen mieltymyksistään asiasta, joka ei varsinaisesti ketään vahingoita. En myöskään kuuntele hetkeäkään mitään turhaa jaskaa itseäni koskien, ihan kylmästi kävelen vaan ohi. Itse en todellakaan mene arvostelemaan ihmisten tekemisiä vaikka olisi mielestäni kuinka älyvapaita ratkaisuja. Eli olen vaan irtisanonut itseni tietoisesti tietyntyyppisestä toiminnasta, koska se ei tuo mitään hyvää sisältöä elämään.
Aloittajalle: jos ei ole mahista esim..muuttaa hiljaisempaan taloon ( koska ilmeisesti yksi iso stressitekijä sinulle on naapurit) niin onko mahdollista esim. Käyttää korvatulppia tms.kun nukut? Hyvä jos saat muutettua työkuvioita, koska burnis valitettavasti jättää jälkensä, et vaan palaudu, etkä voi sille mitään..
Olen itse alkanut selvittää tiettyjä juttuja lapsuudestani, jos pystyisin selvittää mitä aikanaan on tapahtunut että minusta tuli kiltti tyttö, joka pelkäsi kotona, yritti miellyttää vaikka sai osakseen pahoinpitelyä ja yritti silti suorittaa ja olla täydellinen.. olinkin täydellinen, kunnes koin parikymppisenä aivan järkyn burniksen... ja sen jälkiä yhä yritetään paikkailla :(

Päivämäärä:   11.3.25 14:52:11

''Sait tulokseksi: 52 pistettä

25-50 pistettä: Alhainen ADHD-oireiden riski
51-75 pistettä: Kohtalainen ADHD-oireiden riski
76-100 pistettä: Korkea ADHD-oireiden riski
101-110 pistettä: Hyvin korkea ADHD-oireiden riski''

Eli tuossakin vähän siinä rajalla.

Kun sitten taas tuo herkkyystesti, tuo ei tullut yllätyksenä. Oli helppo ja nopea testi täyttää.

''Vastasit 22 kysymykseen KYLLÄ. Tämän testin perusteella vaikuttaa siltä, että olet todennäköisesti erityisherkkä.

Asteikko:
Pisteitä 12 tai enemmän: Saatat olla erityisherkkä.
Pisteitä alle 12: Et todennäköisesti ole erityisherkkä.''

Minulla on kyllä joitakin keinoja säädellä kuormittumista, mutta usein käy niinkin, että yritän korjata sitä esim. syömällä hirveästi herkkuja siihen ''pahaan oloon''! Voin syödä tosi paljon herkkuja kerralla, tuntuu ettei ole mitään rajaa. Olen normaalipainon ja ylipainon rajalla ja liikun kyllä säännöllisesti. Tämä on onneksi vain kausittaista...

Päivämäärä:   11.3.25 14:53:20

Ja siis herkkujen syönti liittyy siihen, että palkitsen itseni, että ''jaksoin taas tämänkin työpäivän / työviikon / palaverin'' tms! Niistä saa nopeasti mielihyvää ja se helpottaa, mutta terveellistähän se ei tietenkään ole!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.3.25 15:08:25

"''Sait tulokseksi: 52 pistettä

25-50 pistettä: Alhainen ADHD-oireiden riski
51-75 pistettä: Kohtalainen ADHD-oireiden riski
76-100 pistettä: Korkea ADHD-oireiden riski
101-110 pistettä: Hyvin korkea ADHD-oireiden riski''

Eli tuossakin vähän siinä rajalla."

Eihän tuo ole missään rajalla siinä mielessä, että sinulla todennäköisesti olisi ADHD :D vaan nimenomaan alhaisen ja kohtalaisen _riskin_ välillä.

Päivämäärä:   11.3.25 15:18:00

Niin, tajusin kyllä mitä siinä tarkoitettiin. Pointtini olikin, että tuskin sellaista diagnoosia saisin, kun tuostakin tuli vain tuollainen tulos.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.3.25 15:34:27

Jokainen voi vaikuttaa vain omaan toimintaansa, ei muiden. Jos ajatuskierre on tuo, mitä aloittaja aloituksessa kuvaa, aivot tulee opettaa toimimaan eri tavalla. Koska aloittajalla on uupumustaustaa, ajatuskierteet on todennäköisesti jatkuneet samanlaisena jo pitkään.

Oletko miettinyt, miten voisit tehdä elämästäsi sellaista, ettei muut ärsyttäisi niin paljon? Muuttaminen omakotitaloon tai hiljaisempaan kerrostaloon? Keskuspalstojen ja uutisten seuraamisen vähentäminen? Ja niin edelleen.

Mitä saat uutisten seuraamisesta? Mitä saat somen seuraamisesta? Jäätkö jostain paitsi, jos käytät someen kuluvan ajan johonkin mielekkäämpään ja positiivisempia ajatuksia tuovaan?

Miksi ne rappukäytävässä metelöivät ärsyttävät? Heräätkö todella aina siihen koluamiseen, vai nostaako meteli niskakarvat pystyyn ilman muita haittoja? Miksi Facebookissa pätevän Marjatan jutut saa sut ärsyyntymään? Mitä jos pyritkin muuttamaan ajatusmaailmaasi siten, että mietitkin ärsyyntymisen sijaan miksi ärsyynnyt, mistä tämä tunne kumpuaa, miksihän Marjatta kirjoittaa näin; ehkä hän provoaa, jolloin ärsyyntyminen ei kannata, tai sitten hän ei vain tiedä asiasta. Ja se on ihan fine, ei kaikkien tarvitse tietää kaikesta, sitä varten on ammattilaiset. Yritä opetella välinpitämättömyyttä tai armollisuutta muita kohtaan. Se vie paljon aikaa, mutta kannattaa.

Päivämäärä:   11.3.25 15:41:18

.. : Kiitos! Tämä avarsi näkemystäni, oikeasti.

Olen yrittänytkin välillä olla ilman somea, hankalaa se on kun on kai jonkinlainen riippuvuus. Jos luen kirjaa, pitää olla rauhallista ja silloin mun pitää olla yleensä yksin kotona, että voin oikeasti keskittyä siihen. Some on vähän liian helppoa ajanvietettä... Mutta sitä voisin kyllä yrittää vähentää nyt alkuun.

Olenkin jo haaveillut, mitä kaikkea teen sitten kun saan sen ylimääräisen vapaapäivän viikkoon. Tai siis, teen samaa mitä muutenkin vapaapäivinä: olen ulkona enemmän, lenkillä tms.

Päivämäärä:   11.3.25 15:43:40

”Ennen kaikkea tuli tuosta aloituksesta mieleen, että aloittaja on aivan liian raskas ja vaativa ihminen, ja vaatii aivan liikaa niin itseltään kuin muilta.”

Tämä. Vai että hissillä ei saa kulkea vain tiettyihin aikoihin? Mitä jos mulla on viikon ruokaostokset mukana ja asun ylimmässä kerroksessa?

Päivämäärä:   11.3.25 15:47:35

Tuo hissiasia otettiin nyt vähän turhan vakavasti. En ole kieltänyt muilta hissin käyttöä. Tarkoituksenani oli vain sanoa, että kun kuljen hissillä 22 jälkeen tai 5.30 aikaan, se luultavasti herättää osan ihmisistä. _Eri juttu päiväsaikaan_ ja vaikka silloin kun on ne kauppakassit.

Mutta jos pystyn omalla toiminnallani, terveillä jaloillani, ilman kauppakasseja, kulkemaan aiheuttamatta meteliä, niin teen mieluummin niin kuin aiheutan ylimääräistä kolinaa rappukäytävässä. En ole kieltänyt ketään menemästä hissillä, mutta kerroin miten itse liikun.

Päivämäärä:   11.3.25 15:52:23

Some on liian helppoa ajanvietettä. Ja aivoille koukuttavaa, jatkuvaa ärsykettä. Mutta some harvemmin tekee kenellekään hyvää, eikä se ole koskaan tarpeellista. Jatkuvaan ärsyketulvaan koukuttuneille nykyaivoille kirjan lukeminen on ihan todella vaikeaa ja tylsää puuhaa, ja se vaatii yhtälailla opettelua kuin muutkin taidot. Maailman muuttumisesta huolimatta meidän aivojen ydin on edelleen alkukantaista. Ne eivät osaa käsitellä jatkuvaa ärsyketulvaa uupumatta, vaan ne tarvitsevat toisinaan tylsyyttä, virikkeettömyyttä ja yhteen asiaan kerrallaan keskittymistä palautuakseen ja sietääkseen taas nykymaailman kommervenkkejä.

Sinun ei tarvitse odottaa tulevaa työajanlyhennystä nauttiaksesi vapaa-ajasta. Saat paljon enemmän vapaa-aikaa jo somen käytön vähentämisellä. Tämäkin vaatii opettelua ja sopivien keinojen miettimistä, päätöksenteon ja siinä pysymistä. Mitä jos poistatkin sometilisi, laitat ht.netin estolistalle tai päivittäiset käyttörajoitukset puhelimesi sovelluksiin?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   11.3.25 15:56:33

Aloittaja, yritä löytää nimenomaan tytöille ja naisille suunnattuja testejä. Ainakin englanniksi niitä on netissä muutamia. Naisilla neuroepätyypillisyys näkyy eri tavalla kuin miehillä, eikä kaikissa testeissä oteta sitä kunnolla huomioon.

Ja muuten täytyy sanoa, että olisit voinut hyvin kirjoittaa suoraan minun elämästäni. Valitettavasti täytyy todeta, että tilanne ei helpota iän myötä, pahenee vain. Olen ratkaissut asian pitämällä sosiaaliset kontaktit minimissä, tekemällä etätöitä, rajoittamalla somen käyttöä, muutenkin välttämällä liiallista kognitiivista kuormitusta ja ärsyketulvaa.

Loppuunpalamisen jälkeen stressinsietokyky usein jää pysyvästi normaalia alemmaksi. Silloin ei auta kuin mitoittaa elämä mahdollisimman yksinkertaiseksi kaikilla niillä osa-alueilla, joihin pystyy vaikuttamaan. Ulospäin elämäni voi näyttää todella tylsältä ja yksinkertaiselta, mutta itse voin paremmin omassa pienessä kuplassani.

Päivämäärä:   11.3.25 15:58:30

Ihan vain herättääkseni sinut huomaamaan someen kuluvan ajan: Kun katsoo viestiesi aikaleimoja, olet ollut ht.netissä toistuvasti klo. 10-12 sekä 13-16. Vaikket välttämättä ole jatkuvasti selannut palstaa, tänne viestien kirjoittaminen keskeyttää jatkuvasti muun toimintasi ja aivosi joutuvat koko ajan adaptoitumaan uuteen tehtävään (mitäs olinkaan tänne kirjoittanut, mitä vastaan tähän, mitä olinkaan tekemässä, mitä pitikään tehdä seuraavaksi). Se on hyvin kuluttavaa ja madaltaa ärsytyskynnystä entisestään.

Päivämäärä:   11.3.25 16:02:01

Tavis ja muut:

Kiitos. Tälleen ''outona ja omalaatuisena'' on hyvä saada vertaistukea ja ylipäänsä että on edes joku, joka ymmärtää täysin tai melkein täysin sanomaani. Jotenkni tiesin etten ole ainoa.

Laitankin nyt tästä läppärin kiinni tältä päivältä ja eipä tuolla puhelimessakaan mitään niin tärkeää ole, sekin saa jäädä ääettömälle ja sivupöydälle.

Yläkerran remonttiäänetkin (luojan kiitos) hiljenivät, nyt voi ehkä rauhoittua vähäsen. Olen lisäksi ollut nyt kipeänä tänään, joten oli aikaa kirjoittaa tämäkin aloitus...

Päivämäärä:   11.3.25 16:03:32

Kaksi pistettä: juuri näin, itse työstän itseni kanssa juuri mitä kirjoitit. Nykyään esim. Somen trollit/ ymmärtämättömät skrollaan yleensä ohi, koska tiedän ettei kaikkeen tarvitse reagoida. En klikkaa auki aiheita, jotka ärsyttävät, ohi vaan.

Päivämäärä:   11.3.25 17:44:48

Olen samanlainen kuin sinä aloittaja.

Poislukien että ihan tarkoituksella rauhoittelen hermostoani ja estän itseäni säännöllisesti ärsyyntymästä muihin. Aina en onnistu mutta aina yritän.

Tänäänkin olen ärsyyntynyt jo monesti somessa mutta sitten vedän henkeä ja ajattelen että eipä tämä asia ole niin vakavaa, move on. Ja jätän sen ärsyyntymisen tosi nopeasti. Mitä enemmän sitä tekee, sen helpommaksi se tulee ja ihan kyllä huomaa olossa. Jos joku keslusteluketju ärsyttää, en mene sinne enää tai laitan ilmoitukset pois päältä ja mietin että jatkakaa riehumista, itseni ei tarvitse.

Mä olen tehnyt viime vuodet etätöitä ja siirryin nyt yrittäjäksi jotta saan etäilyn lisäksi päätettyä itse asiani. Kuormitun mölyisissä toimistoissa ja supermarketeissa. Jos nyt mietitään mitä tahansa eläintä niin ei mikään laji niissä tykkäisi olla.

Me ollaan siis ihmislajina pienlaumoissa eläviä laumaeläimiä jotka on onnistuneet luomaan itselleen hyvin epänormaalin elinympäristön. Se ettet viihdy hektisissä työpaikoissa kertoo että olet ihan normaali. On ihmisiä joilla aistit eivät ole yhtä skarpit kuin toisilla ja he voivat tyytyväisenä olla kaikenlaisissa ympäristöissä koska niin paljon mener heiltä ohi mutta kaikki eivät sellaisia ole.

Päivämäärä:   11.3.25 20:48:15

"Näiden mainitsemisiesi törkyturpien ihan masinoitu tarkoitus on saada ihmiset turhaantumaan ja väsymään tuohon kaikkeen asiattomuuteen, niin että ns. tolkun ihmiset jäisivät pois päätöksenteosta, mielipidekirjoituksista, jne. jotta pääsisivät mellastamaan ja tekemään päätökset keskenään, muiden puuttumatta."

Tämä! Nettitrollien ansaan ei kannata langeta. Jos somen seuraaminen tuntuu raskaalta, niin vähentäminen on ainoa oikea vaihtoehto.

Ja mitä tuohon aloittajan vaativuuteen tulee, en sitä sanonut haukkuakseni. Vaan siksi, että siihen kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota. Liiallinen vaativuus kääntyy ihmistä itseään vastaan, ja monesti vaikeuttaa myös ihmissuhteita. Kokemusta todellakin on, koska perheenjäseneni on vaativa persoonallisuus. Ajoittain on ollut pakko ottaa etäisyyttä, jopa niin että välit ovat olleet täysin poikki.

Toinen, ikävä esimerkki vaativan persoonallisuuden ongelmista on eräs entinen esimies. Oli kyllä ihan pätevä ja asiallinen muuten, mutta ajoittain aivan liian vaativa niin itseään kuin työntekijöitä kohtaan. Se loppui siihen kun sai vähän päälle viisikymppisenä sydänkohtauksen ja joutui sitä tietä sairaseläkkeelle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.3.25 22:03:20

"Jos mietin, haluaisinko itse herätä siihen kolinaan klo 5.30 aamulla vai en, niin mitä luulette? Jos en itsekään halua herätä, miksi herättäisin muut?"

Ymmärrän tän ajatuskuvion, mutta sitten tullaan siijen, ettei ne normi-ihmiset herää mihinkään hissin kolinoihin.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   11.3.25 22:14:34

” Tarkoituksenani oli vain sanoa, että kun kuljen hissillä 22 jälkeen tai 5.30 aikaan, se luultavasti herättää osan ihmisistä. _Eri juttu päiväsaikaan”

Miten se on eri juttu päiväsaikaan? Ehkä joku just sai lapsensa päiväunille, toinen on valvonut yön yövuorossa ja pääsi just nukkumaan tai nukkuu seuraavan yön vuoroa varten.

Netin länkyttäjien kanssa ei kannata alkaa vääntämään, jos joku on netissä väärässä niin anna olla. On ihan hemmetin paljon ihmisiä, joilla on liikaa aikaa käydä netissä sohimassa ja sen jälkeen nauttivat sotkusta jonka saivat aikaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.