Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Matkakuluvähennykset verotuksessa

Lähettäjä: pitkä matka 
Päivämäärä:   11.3.25 08:58:44

Minulla työmatka sellainen 400km ja teen toki pääasiassa etätöitä. Käyn kuitenkin kerran kuussa tai kerran kahdessa kuukaudessa toimistolla. Pystyykö näitä matkoja laittaa verovähennyksiin?

Re: Matkakuluvähennykset verotuksessa

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   11.3.25 09:03:30

Pääsisitkö julkisilla? Jos pääsisit niin ei voi laittaa, matkan pituus ei ole peruste.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.25 09:07:50

Tietysti voi. Jos julkiset mahdollisia, niin matkalippujen hinnan mukaan. Muussa tapauksessa oman auton kilometrit verottajan km-taksan mukaan.

Päivämäärä:   11.3.25 09:13:04

Tietysti voit laittaa matkakulut niiltä päiviltä kun matkakuluja tulee, ei matkan pituudella ole merkitystä.

Päivämäärä:   11.3.25 09:14:11

saanko silti laittaa vielä sen työhuonevähennyksen?

ja siis joo, pääsen julkisilla. Minulla on juna-asemalle alle sen vaaditun 3km.

Eli voinko siis laittaa työhuonevähennyksen, nettikulut, muuta? Ja sitten niiltä päiviltä kun olen toimistolla, niin edestakaisen junalipun ja Helsingin jonkunlaisen metrolipun hinnan?

Päivämäärä:   11.3.25 09:15:37

"Eli voinko siis laittaa työhuonevähennyksen, nettikulut, muuta? Ja sitten niiltä päiviltä kun olen toimistolla, niin edestakaisen junalipun ja Helsingin jonkunlaisen metrolipun hinnan?"

Kyllä kaikkiin.

Päivämäärä:   11.3.25 09:16:12

No toki voit. Miksi et voisi?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.3.25 09:19:45

vero.fi
Siellä on nuo kaikki selitetty...
Työhuonevähennys on sen mukaan kuinka paljon teet etätöitä.
Nettikulut sen mukaan onko yksinomaan työkäytössä vai käytätkö vapaalla samaa nettiä, sekin on selitetty siellä.

Itse laitan vähennyksen oman auton mukaan koska julkiset olisi bussi-juna-bussi yhdistelmä, ensimmäinen bussimatka on lähinnä koululaisten käytössä, ei ajeta loma-aikoihin ja kun ajetaan en ehtisi kasiksi töihin.

Päivämäärä:   11.3.25 09:23:43

aa niin siinä tuokin aikataulu asia. Enhän minäkään junalla ehdi töihin, toki joutuu edellisenä iltana menemään sitten. Onko se siis riittävä syy käyttää omaa autoa? ja jos ei, niin minkä ihmeen junahinnan voi ottaa? Tuonne hakuun kun laitan matkan, niin hinta on aika eri riippuen esim kellonajasta

Päivämäärä:   11.3.25 09:33:47

Halvin mahdollinen. Mikä yleensä on joku sarjalippu, ei todellakaan viime hetkellä ostettu kallis yksittäinen. Nuo kaikki selviää sieltä netistä, googleta vaikka "vero matkakulut 2024"

Päivämäärä:   11.3.25 10:04:29

todennäköisesti sarjalippu onkin edullisin. Tosin se ei poista sitä etten ehdi kahdeksaksi töihin junalla.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   11.3.25 10:13:27

Jos ei ehdi julkisilla siihen mennessä kun työ alkaa, niin voi laittaa oman auton käytön.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   11.3.25 10:27:44

Työmatkakuluvähennys taitaa olla eri sarakkeessa kuin nuo työhuonevähennykset ja muut etätyövähennykset?

Ainakin jonain koronavuonna itselle "kallein" versio toteutui, olin 50/50 -jaolla toimistolla oloa ja etätöitä: työmatkakulut eivät ylittäneet omavastuun rajaa.

Mulla ei ole työmatka kuin 25 km, mutta koska pääsen hätätapauksessa hankalasti ja kalliisti bussilla, pistän sen niin. Jos tekisin esim. 40% toimistolla, en saisi silloinkaan työmatkavähennystä lainkaan. Nuo kulut voi toki verottajalle pistää, mutta ei niistä hyödy. Työhuonevähennys ym. sen sijaan olisi isompi.

Päivämäärä:   11.3.25 10:50:03

ne on eri sarakkeessa joo.

Mulla on yli 50% ajasta etätyötä, joten se työhuonevähennys tulee sen mukaan.

Taas niiltä päiviltä kun olen töissä, niin on ajoa omalla autolla 395km per suunta.

Lähettäjä: Veroksi 
Päivämäärä:   11.3.25 11:00:48

Mulla työmatka 340 km. Teen sekä etää että lähiä. Käyn n. kerran viikossa työpaikalla. Ilmoitan oman auton mukaan, koska julkisella ei ehdi työpäivän alkuun. Ilmoitan myös työhuonevähennyksen. Kaikki on mennyt läpi useampia vuosina.

Lähettäjä: OK 
Päivämäärä:   11.3.25 11:06:41

Kaavamainen työhuonevähennys sisältää jo ne nettikulut eli niitä et voi vähentää enää erikseen. Kannattaa laskea kumpi tulee kannattavammaksi, vähennys todellisten kulujen vai työhuonevähennyksen mukaan. Useimmiten työhuonevähennys tulee kannattavammaksi, ellet sitten ole ostanut esim. sähköpöytää, työtuolia, näyttöjä yms. vähennyskelpoista (huomoiden myös se oman käytön osuus).

Päivämäärä:   11.3.25 11:12:25

En ole mitään tuollaisia ostanut, työnantaja on kyllä kustantanut välineet. Valokuitunetti nyt on ainoa kulu, jota toki käytetään itsekin. ja jos se siis kuuluu jo tuohon työhuonevähennykseen mukaan, niin sitten sitä helpompi.

Päivämäärä:   11.3.25 12:04:02

Just siksi toitotan tuota vero.fi että tulisi oikeaa tietoa. Täällä kun on kaikenlaista säheltäjää. Työhuonevähennykseen ei kuulu netti eikä monta muutakaan vaan ne voi vähentää erikseen minkä tietäisitte jos olisitte etsineet asiaa sieltä vero.fi

Päivämäärä:   11.3.25 12:05:24

Eli aloittaja, nyt nettiin etkä jätä rahaa saamatta hötöläisten vuoksi.

Lähettäjä: OK 
Päivämäärä:   11.3.25 12:18:54

Missä lukee, että netin voi vähentää erikseen? Verottajan sivuilla lukee, että "Kaavamainen työhuonevähennys kattaa kaikki kulut, joita sinulle aiheutuu kotona työskentelystä"

Päivämäärä:   11.3.25 12:19:53

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/vahennykset/etatyo-ja-vahennykset/

Päivämäärä:   11.3.25 12:25:18

Eli tuolla selkeästi ilmoitetaan, että näppikset, näytöt, netti yms ilmoitetaan ERI KOHDASSA kuin työhuonevähennys mikä kattaa kalusteet, mahdollisen huonevuokran, lämmityksen

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   11.3.25 13:29:34

Käytättekö siis omia työvälineitä, kun olette etätöissä? Mulla on työnantajan ostamat välineet, niistähän ei tietenkään voi vähentää mitään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.25 15:05:53

Nettikuluista voi vähentää puolet, jos käytät sitä muuhunkin kuin työhösi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.