Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kissanomistajille oppimista kissasta lajina

Lähettäjä: viinirypälssi 
Päivämäärä:   10.3.25 16:56:19

Näin toisessa sen verran vaivaa ajankäytöllisesti listallani ja kun aloittaja ei vaivautunut niitä kommentoimaan, niin laitan listan kopiona tänne uudelleen. Sen verran karmea on keskimääräinen kissanpidon kyky ja asenne Suomessa.

Tässä on tärkeimpiä tilejä, joihin jokaisen Ig :tä käyttävän kissanomistajan tulisi perehtyä, koska näitä pitkällisesti seuraamalla ja omaa käytöstä/tapaa omistajana muokkaamalla oman kissan elämänlaatu kohoaa varmuudella. Näin oli ja on edelleen, myös minun kohdalla. Ihnisen velvollisuus kissaa pitäessään on opiskella niiden lajikohtaisista tarpeista.

@kotipeto (kissa- keskittyneen etologin tili, ehdoton ykkönen kaikista - täältä ammentaa valtavasti jokainen kissanomistaja)

@kissojenkauppalista (miten kissaa ruokitaan, jotta voi siltä osin sanoa olevansa kunnollinen kissanomistaja) , jota ylläpitää allaoleva Mella, jonka omalla kissapainoitteisellatilillä myöskin asiaa, mm. hastag kissanarvosta, -populaatioista, esytyöstä

(2. ekaa on mielestäni ykkösenä koko listalta, MUTTA kaikki loputkin kuuluvat samaan kattaukseen ihan 100 %.)

@milojaamalie (aktiivinen ja onnellinen, lajityypillinen kissan arki!) todella merkittävä tili seurata ja oppia.

@maatiaiskissa.pasi (samat piirteet kuin ylläolevalla)

@catladymella

@villasukkakirjailija (klinikkaeh sekä esy :n aktiivi, kissatietäjä)

@kuin_kissat_ja_koirat (asiaa mm. puhenapeista ym. aktiivisesta elämästä)

@aunobengal (Kiva hyvänmielen tili, jossa tosi usein myös oppia tarjolla. Itse petyin, kuten moni muu pettyi, siihen että hankki hiljattain kaksi (2) rotupentua sen yhden sijaan. Olisi voinut yhtä hyvin "elää kuten opettaa", eli hankkia toisen pennuista adotoimalla esy :ltä. Valitsi kuitenkin ostaa kaksi rotupentua. Selvä.

@solarcatpaws :lla esyjuttua kissoista. Suoraan on todettava että sillä esy :llä jossa itse toimin, on asialliset eutanasiarajat eikä kissaa pidettäisi letkuissa päivätolkulla/viikkotolkulla pakkoruokinalla. Tällainen arvo on Kissankulmalla näköjään, että pitää nuorta kissaa väkisin hoidattaa, vaikka kissan etu sanoisi muuta. Menkääpä kattomaan sitä tapausta. 5 tonttua kerätty jo rahaa mm. tuohon tehohoitoon, "koska jokainen elämä on arvokas". No niin on, ja juuri siksi eläimillä on se armokuolema olemassa. Tuota kissaa pidetdään ihan ihmisten takia hengissä, kun ei kyetä hyväksymään että joskus on toivoton tilanne vaikka olisi nuori kissa.

Siitäpä oppia ottamaan! :)

Re: Kissanomistajille oppimista kissasta lajina

Päivämäärä:   10.3.25 16:57:16

Viimeisestä vielä, tosiaan tiedostaa itse hyvin, mikä stressi tuo pitkällinen pakkoruokinta on. Mutta kun ei kyetä antamaan periksi, saa vissiin sulkia hattuun kun eläintä pidetään hengissä "hiellä ja kyynelillä"

Päivämäärä:   10.3.25 16:58:34

Lisäksi listan viimeisimmän tyypin se esy, jonka sijaiskotina hän toimii, sallii myös mm. pikkuaivojen kehityshäiriöstä kärsivän kehitysvammaisen kissan elossapidon. Liikkuu ainoastaan huojuen.

Lisäksi se naamastaan epämuodostunut uudempi tapaus hänellä.

Joo, Kissankulman arvot ei kuulu minun arvoihin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.3.25 09:31:09

En ymmärrä että populaatiokissaan laitetaan tuhansia euroja rahaa. Yhdistyksillä isot kulut muutenkin niin pitäs vaan hyväksyä että aivan kaikkia ei voi pelastaa.

Lähettäjä: Nokka 
Päivämäärä:   11.3.25 12:39:39

"En ymmärrä että populaatiokissaan laitetaan tuhansia euroja rahaa. "

Öm, siis et ymmärrä populaatiokissan kohdalla, mutta rotukissan kohdalla siis ymmärtäisit? Oletko ikinä kuullut tarinaa siitä, että eläimen hengen arvo ei ole kiinni rodusta tai roduttomuudesta?

Noin niinkun vinkkinä, että kannattaa vähän moraalin aakkosia ehkä lueskella.

(Olen myös seurannut tuon yhdistyksen toimintaa ja siellä tehdään ihmisen kilven kiillottaminen edellä usein hommia, eli siis suomeksi ei lopeteta kissoja silloin kun lopetus olisi se asiallinen vaihtoehto. Jostain aina onnistuvat kaivaamaan lääkäri(firma)n , joka suosittaa lisää ja lisää tutkimuksia vielä rajan takanakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.25 12:44:08

Suomen eläinsuojeluyhdistysten toiminta on lähtenyt siitä, että ostivat huonokuntoisia hevosia lopetettavaksi, kun siihen aikaan hevoset olivat perheenjäseniä joita ei saanut tappaa, hevosenmurhaajaa vihattiin kylillä.

Voisipa palata eläinsuojelussa eläinten etuun, eli ei kidutettaisi hoidoilla jotka tuottavat eläimelle kärsimystä, varsinkin jos sairaus on parantumaton. Esimerkiksi kissan etenevä hammassyöpymäsairaus, ihan vtun sairasta raahata kissaa 6-12kk välein eläinlääkäriin nukutukseen ja hampaanpoistoon! Tai munuaissairaus ja sen kipeän kissan pakkoruokinta. Ihan älytöntä pitkittää toisen elämää kun ei siinä kuin osteta ITSELLEEN aikaa eläimen kanssa.

Päivämäärä:   11.3.25 12:44:42

Sama 5 tonttua menee helposti nuoren kissan jalan korjaamiseen titaanilla, kun se on koheltanut jalan poikki. Näissä on nykyään loistava ennuste, maksaa vain vi tus ti. Nykyajan kipulääkkeet ovat myös huippua eläimilläkin, joten en näe syytä miksi esy ei voisi laittaa keräystä jonkin pennun ns. uuteen jalkaan, kun kerran ihmiset tykkää maksaa näitä. Katos kun se rotukissa ei ole sen arvokkaampi kuin populaatiopentu ;)

Muutaman viikon (korkeintaan) häkkilepo on kissan elämästä pieni osa. Jokainen elämä on arvokas.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.3.25 13:02:03

Populaatiokissoulla tarkoitin sitä että kun ne loukuttaa 30 enempi vähempi sairasta kissaa kerralla niin en ymmärrä miksi maksetaan tuhansia euroja tehohoidosta että kissa pysyy elossa kun varsinkin huonokuntoset pennut ois armollisinta nukuttaa niin saa hoidettua ne mitkä ei ole lähes kuolleita ja tehohoidon tarpeessa.

Päivämäärä:   11.3.25 22:24:29

up

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   11.3.25 22:30:43

"Tässä on tärkeimpiä tilejä, joihin jokaisen Ig :tä käyttävän kissanomistajan tulisi perehtyä,"

En käytä iigeetä ja vaikka käyttäisin, niin miksi minun pitäisi perehtyä kaiken maailman fanaatikkojen öyhötykseen?

TROLLIHAN aloittaja on, mutta miten joku voi olla niin tyhmä, että lankeaa näin helppoon ansaan?

Lähettäjä: Lisa W. 
Päivämäärä:   11.3.25 22:36:29

Pidin yo. Rikua ennen ihan tolkun tyyppinä. Imperfekti=pidin.

Sinun sietää hävetä oman tyhmyytesi toitottamista.

Se ettet sinä tunne a) Ig :tä b) eläinalan ammattilaisia saati heidän julkaisujaan, ei tee ammattilaisista fanaatikkoja eikä tiedonjaosta öyhöttämistä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.3.25 00:09:29

Kiitos! Aion tutustua kotipetoon

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.3.25 04:52:05

"Populaatiokissoulla tarkoitin sitä että kun ne loukuttaa 30 enempi vähempi sairasta kissaa kerralla niin en ymmärrä miksi maksetaan tuhansia euroja tehohoidosta että kissa pysyy elossa kun varsinkin huonokuntoset pennut ois armollisinta nukuttaa niin saa hoidettua ne mitkä ei ole lähes kuolleita ja tehohoidon tarpeessa."

Minä olen käsittänyt niin että populaatiokissat eivät ole tottuneet ihmisen käsittelyyn, kun eivät ole pentuina lyhyen (2-7viikkoisina) sosiaalistumisen herkkyyskauden aikana ihmisten kanssa tarpeeksi tekemisissä olleet. Olisi armollista lopettaa huonokuntoiset heti, kun ovat kuitenkin arkoja, hermostuneita ja stressaantuneita koko ikänsä.
Tieto kissan sosiaalistumisesta on peräisin eläinten käyttäytymistieteen tohtori Telkänrannan kirjoista.

Päivämäärä:   12.3.25 05:08:46

"Öm, siis et ymmärrä populaatiokissan kohdalla, mutta rotukissan kohdalla siis ymmärtäisit? Oletko ikinä kuullut tarinaa siitä, että eläimen hengen arvo ei ole kiinni rodusta tai roduttomuudesta?"

Edellinen kommenttina lähinnä tähän. M ei mitenkään laittanut populaatio- ja rotukissoja vastakkain, keksit sen itse.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.3.25 11:57:21

En nähnyt ketjua johon aloittaja viittaa, mutta kissanomistajana otan kantaa populaatiokissojen pelastamiseen.

Minustakaan niihin ei kannattaisi käyttää rahaa, koska vaikka se kissa saataisiin kuntoon, niin onko se oikeasti kissanelämää kyhjöttää vuosikaudet sohvien alla ja hiippailla sieltä vain öisin esiin? uloshan niitä ei voi päästää koska ne villiintyvät takaisin, jos nyt ovat edes kesyyntyneet prosessin aikana.

Kissa siis kokee jatkuvaa stressiä koko loppuelämänsä koska se on "pelastettu". Minä lopettaisin suoraan kaikki populaatiokissat lukuunottamatta terveitä pentuja ja niiden emoa. Tosin emokin pitäisi lopettaa sen jälkeen kun pennut on saatu maailmalle.

Kissakriisi on päällä koko ajan, niin miksi käyttää rahaa kissoihin, joista ei välttämättä koskaan tule kivoja sylikissoja?

Päivämäärä:   12.3.25 12:21:23

"...onko se oikeasti kissanelämää kyhjöttää vuosikaudet sohvien alla ja hiippailla sieltä vain öisin esiin?"

Tämä saattaa nykyään olla normaalia kissanelämää.
Ystävän mukana tuli käymään joku hemmo joka oli ihmeissään kun kissa tuli itse katsomaan ketä tuli, ja kaveri nosti sen syliinsä esiteltäväksi. "En oo koskaan nähnyt noin rohkeeta kissaa. Yleensä ne on aina jossain sängyn alla."
Ajattelin vain että olisitpa nähnyt sen edellisen. Parhaimmillaan sohvassa nökötti kolme vierasta (joista pari ei ollut koskaan ennen meillä käyneet) kun kissa marssi häntä pystyssä niiden eteen, arvioi hetken mihin väliin tuohon nyt mahtuisi ja hyppäsi sekaan ihan muina kissoina.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   12.3.25 12:36:51

Ihan oikeasti suosittelet Instagramia luotettavan tiedon lähteeksi?

Lähettäjä: Maria J. 
Päivämäärä:   12.3.25 12:44:16

"Minä olen käsittänyt niin että populaatiokissat eivät ole tottuneet ihmisen käsittelyyn, kun eivät ole pentuina lyhyen (2-7viikkoisina) sosiaalistumisen herkkyyskauden aikana ihmisten kanssa tarpeeksi tekemisissä olleet. Olisi armollista lopettaa huonokuntoiset heti, kun ovat kuitenkin arkoja, hermostuneita ja stressaantuneita koko ikänsä.
Tieto kissan sosiaalistumisesta on peräisin eläinten käyttäytymistieteen tohtori Telkänrannan kirjoista."

Käsityksesi on tosiaan käsitys eli siten horjuva. Olen itse sijaiskotina esy : llä niin voin vähän avata asioita.

Käsittelyyn ne tosiaan harvemmin ovat tottuneet. Useimmiten kyllä siihen ovat tottuneita, että ihminen tuo ruokaa -> lähtökohtaisesti ihminen on siis hyvis. Käsittelyyn tästä on tietenkin pitkä matka.

Meillä on tietyt kriteerit jotka täyttävät kissat viedään saman päivänä päivystykseen saamaan hoitoa ja myös eutanasia on meillä hoitopäätös - se kun lopettaa mahdollisen toivottaman tilanteen. Kissat tutkitaan loukuttaessa päällisin puolin hitsaushanskoin, jotta saadaan auttava käsitys niiden sen hetkisestä tilasta. Tietenkään kaikki vammat/sairaudet ei näy päälle päin, mutta moni näkyy. Muille siten lähitulevaisuuteen varaus rokotukselle, leikkuulle, sirutukselle, hammaslääkärin jne.

Toivottoman huonokuntoiset tietenkin lopetetaan päivystyksessä loukutuspäivänä. Se nyt on päivän selvä asia meille yhdistysläisille. Viimeksi viime viikolla lopetettiin päivystyksessä loukusta tullut ressukka (vihaksi pistää ihmislajin pahuus koskien tätä kissakriisiä).

Viitaten sinun tekstiisi, niin ei ole totta, etteikö kissa pääsisi arkuudestaan, hermostuneisuudestaan ja stressaantuneisuudestaan ajan kanssa kotialoissa. Populaatiokissa kun ei ole villikissa(yhä ikävän yleinen virheellinen termi-Suomessa ainoa villi kissa on ilves) vaan kotikissa, joka toki usein on villiintynyt.

Minulla itselläni asuu v. -18 loukutettu, silloin 1-2- vuotias kissa, joka oli ulkorakennuksessa syntynyt ja pentuna lähes vailla ihmiskontakia siellä pesässä. Sittemmin kohdannut ruokkijaa pihalla päivittäin, eli se lähtökohtainen "ihminen tuo ruokaa aina" sillä on ollut mielessään pienestä asti. Syliin se on tullut vuosikausia monesti päivässä, toisin kuin rotukissani joka syntyi sisällä ihmisen huomassa. Tästä päästäänkin siihen, että:

"Kissakriisi on päällä koko ajan, niin miksi käyttää rahaa kissoihin, joista ei välttämättä koskaan tule kivoja sylikissoja?"

Yritätkö sinä sanoa, että kissan kivuuden edellytys ja kissan olemassaolon edellytys on se, että viihtyy sylissä...? Onpa sinulla surkea ajatusmaailma. Ei eläimen tarvitse ansaita itseään sylissäolemisella/sylissä viihtymisellä. Kaikki eivät tykkää olla sylissä, ei minun ihmisrakas ja läheisyydenkaipuinen rotukissanikaan. Ei koskaan tule syliin, vaan kiehnää vieressä huristen.

"Kissa siis kokee jatkuvaa stressiä koko loppuelämänsä koska se on "pelastettu"."

Sinullakaan ei ole mitään käytännön kokemusta omakohtaisesti populaatiokissoista arjessasi. Jatkuva stressi koko loppuelämän. :D

Lapsiperheeseen ei tuo minun sylimaukuni sopisi ja vieraisiin sillä kestää tottua, kun luottamus vieraiden pitää ansaita. Omaan perheeseensä se luottaa 100 %. Hampaat pestään päivittäin jo toista vuotta. Osaa lukuisia temppuja. Ulkoilee tarhassa toukokuu-lokakuu, toisella vuodenpuolikkaalla sitä ei saa ulos palelemaan ja kastumaan kun on sitä joutunut tekemään varhaisena aikanaan.

Hevostalli.net :ssä olisi näköjään kovastikin tilausta kerronnalle kissakriisin parissa työskenteleviltä. Harmi, että oma aikani on rajallista. Jospa joskus taas.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.3.25 12:51:50

Kyllähän populaatiokissasta voi tulla ihan kelpo, ihmisiin luottava lemmikki. Paljon töitä se kyllä vaatii, ja aika harvalla on tähän resursseja.

Vähän off topic, mutta olen instasta seurannut yhtä kissaa, joka oli kulkukissana viety eläinkotiin. Sieltä se oli sitten adoptoitu, mutta uudessa kodissa sitä pahoinpideltiin. Kissa palautui lopulta ihmiselle, joka sen oli sinne eläinkotiin aiemmin vienyt. Olen seurannut tämän kissan tarinaa ja alussa se oli tosiaan hyvin ärhäkkä, ei antanut koskea, sähisi koko ajan ja selvästi pelkästi. Nyt se nauttii rapsutuksista ja nukkuu ihmisen vieressä :)

Eli en tiedä kumpi on pahempi - se, ettei kokemusta ihmisestä ole ollenkaan (populaatiokissat) vai se, että ihmiset ovat kohdelleet todella huonosti. Itse veikkaisin jälkimmäistä. Populaatiokissat pelkäävät koska niillä ei ole kokemusta ihmisestä, jälkimmäisessä tapauksessa taas on aika paljon vaikeampaa saada se menetetty luottamus takaisin.

Päivämäärä:   12.3.25 12:52:13

Maria J. voi sitten antaa palautetta suoraan Helena Telkänrannalle.

Päivämäärä:   12.3.25 12:53:01

""Öm, siis et ymmärrä populaatiokissan kohdalla, mutta rotukissan kohdalla siis ymmärtäisit? Oletko ikinä kuullut tarinaa siitä, että eläimen hengen arvo ei ole kiinni rodusta tai roduttomuudesta?"

Edellinen kommenttina lähinnä tähän. M ei mitenkään laittanut populaatio- ja rotukissoja vastakkain, keksit sen itse."

Jännästi oli tarpeellista korostaa silti sitä -populaatio-taustaa, mistähän semmonen korostustarve pullahti?

Päivämäärä:   12.3.25 13:06:03

"Eli en tiedä kumpi on pahempi - se, ettei kokemusta ihmisestä ole ollenkaan (populaatiokissat)--"

Edelleenkin, toistan nyt itseäni: "Useimmiten kyllä siihen ovat tottuneita, että ihminen tuo ruokaa -> lähtökohtaisesti ihminen on siis hyvis."

Et voi väittää, ettei populaatiokissoilla ole ollenkaan kokemusta ihmisistä. Olen kohta 7.vuotta aktiivisena sijaiskotina eikä 7 vuoden aikana ole meidän yhdistyksellä ollut työn alla populaatiota, jolla ei olisi ruokkijaa ollut. Suomessa kylminä vuodenaikoina kotikissa ei selviä hengissä luonnossa ilman ruokkijaa. Afrikasta peräisin oleva laji ei tässä ilmastossa selviä kylminä aikoina. Kesällä toki on mahdollista selvitä.

Nämä eivät ole villieläimiä. Oliko tuo se, mikä auttoi teitä käsittämään? Ehkä mun tars ladata tänne video omasta adoptoimastani "ikänsä stressaantuneesta ja ahdistuneesta" loukkumirristä kehräämässä sylissä. :D Vastineeksi sitten toi 1,4 t :n rahanarvoinen rotuotus, joka ei sylissä pysy kauempaa kuin hoitotoimet pakottaa pysymään.

Päivämäärä:   12.3.25 13:23:29

"Maria J. voi sitten antaa palautetta suoraan Helena Telkänrannalle."

""Minä olen käsittänyt niin että populaatiokissat eivät ole tottuneet ihmisen käsittelyyn, kun eivät ole pentuina lyhyen (2-7viikkoisina) sosiaalistumisen herkkyyskauden aikana ihmisten kanssa tarpeeksi tekemisissä olleet. Olisi armollista lopettaa huonokuntoiset heti, kun ovat kuitenkin arkoja, hermostuneita ja stressaantuneita koko ikänsä.
Tieto kissan sosiaalistumisesta on peräisin eläinten käyttäytymistieteen tohtori Telkänrannan kirjoista."

.. Tarkoin luettu Maaseudun Tulevaisuutta, mutta nieletkö yleensäkin kaiken mitä joku sanoo, jos hän on TOHTORI? Lähdekritiikki on syytä pitää mielessä aina. Se että Telkänranta on eläintieteen tohtori ei kerro mitään siitä, onko hänellä kokemusta loukusta tulleiden populaatiokissojen kanssa elämisestä eli totuttamisesta ihmiseen sosiaalistamiskauden mentyä ohi vai argumentoiko hän ohi tietotaitonsa. Valitettavasti on meidän kissakriisiä selättävien ruohonjuurikokemuksella ilmiselvää, että viimeksi mainittu on tapahtunut. Todella ikävää, syö sinällään asiallisen asiantuntijan uskottavuutta, että antaa lausuntoja asiasta, jota ei tunne.

Voi sentään, mielelläni kyllä kirjoittaisin Telkänrannalle tästä korjaavan palautteen, mutta minulla on kaksi viikkoa ollut vireillä pitkä (!) seikkaperäinen markkinointia ja markkinoita koskeva argumentoiva palaute eräälle suomalaiselle (pienempi kuin M&M ja Pete) yritykselle koskien kissojen tuotteita. Kaikkeen ei ole aikaa. Ht. :kin ottaa omansa:D

Ps. Kävin tosiaan lukemassa tuon MT :n artikkelin, johon yritit viitata. Telkänranta tosin ei ota kantaa tuohon sosiaalistamattomien "huonokuntoisten arkojen, hermostuneiden ja stressaantuneiden lopettamiseen" - tuon sinä tuotit itse viitaten silti Telkänrantaan silläkin.

Päivämäärä:   12.3.25 13:25:45

Meillä on myös suljettu Fbryhmä yhdistykseltä adoptoineiden "stressaantuneiden ja iäti hermostuneiden kissojen" omistajille. Ton ryhmän tarttis kait olla julkinen. :-)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.