Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokranantaja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.3.25 15:01:36

Kun vuokralaisella ei luottotietoja. Kattaako vuokranantajan vakuutus oikeesti jotain ? Vakuudet on, mut nehän kattaa vain 2 kk.

Re: Vuokranantaja

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.3.25 15:07:20

En vuokraisi luottotiedottomalle, mikäli ei ole suosituksia edelliseltä vuokranantajalta tms. Ja ne vakuutukset kannattaa syynätä TARKKAAN. Suosittelen käyttämään vuokravälittäjää ja maksamaan nk huolenpitomaksua, joka takaa sinulle kuukausittain maksun sovittuna päivänä. Huolenpitomaksu on verovähennettävä kulu ja tällainen palvelu on käytössä joillain firmoilla.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   10.3.25 15:10:33

Ei kai oikein mikään vakuutus korvaa jos vuokralainen jättää maksamatta.

Vuokranvälittäjillä, Vuokraturva yms. on omia takuita. Vuokraturvalla on sellainen, että takaavat vuoden ajalta vuokrat, jos vuokralainen jättää maksamatta. Mutta en tiedä antaako vuokraturva tällaista vakuutta, jos ottaa luottotiedottoman vuokralaisen, en tiedä miten suhtautuvat siihen.

Häätöprosessin voi aloittaaa, jos vuokralaisella on 2kk vuokrat maksamatta.

En itse vuokraisi luottotiedottomalle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.3.25 15:45:31

Mulla on aina ollut luottotiedot ok, mutta silloin kun olin vielä nollasopimuksilla töissä, yksi VA vaati äidiltäni vuokratakuuta – eli siis äitini olisi joutunut maksumieheksi, jos mä en olisi voinut vuokraa maksaa. Voisiko ap:lle olla joku tällainen ratkaisu sopiva? Toki takaajan luottotiedot pitää olla kuosissa.

Musta tämä oli silloin vähän noloa, kun ikää oli melkein 30v, oli omaa varallisuutta ja säännölliset työtunnit ollut jo vuosia, mutta kun työpaikka ei ollut vakituinen... mutta toisaalta ymmärsin VA:n haluavan olla varma.

Muista huolehtia myös, että vuokralaisella on kotivakuutus ja että se pidetään voimassa.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   10.3.25 15:52:16

Ei mikään vakuutus korvaa. Eikä se, että joku kulu on verovähennettävä, poista sitä kulua eli en maksaisi mistään Vuokraturvan käytöstä.

Luottotiedottomille ei vuokrata, piste. Jos ihan pakko on, niin tarkasta edes se, ettei ehdokkaalla ole vuokrarästejä, hänellä on työpaikka ja hän pystyy itse maksamaan vähintään 2 kuukauden vakuuden.

Mitä pidempi itkutarina, sitä pahempi tapaus.

Päivämäärä:   10.3.25 15:55:38

No, ymmärtääkseni vuokralaisen kotivakuutus kattaa hänen irtaimiston ja toi vuokranantajan vakuutus kattaa jos vuokralainen sekoaa ja rikkoo paikat. On omavelkainen hlöltä jolla luottikset ok, mut jostain luin et vakuus saa olla max 2-3 kk. Lisäksi on sossun takuu 2 kk.

Sopparissa lukee et vuokralaisella oltava kotivakuutus, mut milläpä tuota valvot onko se voimassa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.3.25 15:56:31

Juu tuota, tuo Vuokraturvan palvelu ensimmäisen vuoden vuokranmaksun takuusta kuuluu siihen toimeksiantosopimukseen (välityspalkkio on yhden kk vuokra).

Mutta asiaan, ei ole sellaista vakuutusta joka korvaisi maksamattomat vuokrat. Älä vuokraa luottotiedottomalle. Piste.

Päivämäärä:   10.3.25 15:57:36

"Juu tuota, tuo Vuokraturvan palvelu ensimmäisen vuoden vuokranmaksun takuusta kuuluu siihen toimeksiantosopimukseen (välityspalkkio on yhden kk vuokra)."

Tiedän, mutta tarkoitin, etten yleensäkään käyttäisi rahaa johonkin Vuokraturvan käyttöön.

Päivämäärä:   10.3.25 16:11:23

Juu tuota, minä taas käytin rahaa välittäjäfirmaan ja olen erittäin tyytyväinen. Se välitysmaksu on myös verovähennettävä.

Päivämäärä:   10.3.25 16:57:51

Ymmärrän, että jos on vain 1 sijoitusasunto eikä kertakaikkiaan halua paneutua asiaan, niin voi käyttää vuokravälittäjää. Vuokraturva vain tuppaa usein polkemaan vuokrahintoja ja vuokralaisen valintakaan ei ole täysin omissa käsissäsi, joten riskejä on.

Jos haluaa menettää kuukauden vuokratuoton, niin ei siinä mitään, sen kun käyttää. Yhä vain se verovähennys on noin kolmasosa kulusta, ei kokonaan.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   10.3.25 17:12:28

Siis millä perusteella vuokravälityspalkkiota ei voi kokonaan vähentää verotuksessa vaan pelkästään noin kolmasosan? Kun vero.fi sanoo että välityspalkkion saisi vähentää kokonaan.

ps. me käytettiin tuota Vuokraturvaa ja saatiin itse määrittää vuokrahinta ja hyväksyä meille esitelty vuokralainen.

Päivämäärä:   10.3.25 17:17:36

Juu tuota, ihan itse sain kyllä vuokralaisen valita, vaikka välitysfurma olikin. Ja hinnankin saa päättää itse - vuokrafirma toki osaa suositella hintaa markkinoiden mukaisesti. Ja kyllä, välitysmaksu on verovähennettävä kokonaisuudessaan.

Päivämäärä:   10.3.25 17:20:47

Itse en käyttänyt Vuokraturvaa, vaan toista firmaa ja kokemukseni on samanlainen kuin nimimerkillä wii. Itse koin firman käyttämisen helpoksi ja välittäjän ammattitaito näkyi asunnosta otetuissa kuvissa ja ilmoituksessa. Itse en olisi osannut yhtä edustavia kuvia ottaa ja korostaa asunnon hyviä puolia samoin kuin hän teki.

Päivämäärä:   10.3.25 17:25:36

Ihan on omistaja tai omistajan edustaja (sukulainen) ollut esittelemässä näitä välitysfirmojen kautta olevia asuntoja. Vuokrasin kuitenkin suoraan yksityiseltä, mutta se nyt oli lähinnä sattuma.

Älä vuokraa luottotiedottomalle jos on muita vaihtoehtoja.

Päivämäärä:   10.3.25 17:49:51

Totta kai sen kulun saa vähentää kokonaan, mutta käytännössä se tarkoittaa, että maksettavat verot vähentyvät noin kolmanneksella tuosta kulusta. Ei siis niin, että se välityspalkkio on vaikka 700 euroa ja verosi vähenisivät saman verran. Juu ei.

Lähettäjä: VA 
Päivämäärä:   10.3.25 19:01:30

Älä vuokraa luottotiedottomalle. Heillä ei ole mitään hävittävää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.3.25 20:04:23

Meillä on muutama sijoitusasunto, ja kaksi niistä on kertaalleen paskottu.
Niinpä me emme enää ikinä vuokraa luottotiedottomille emmekä yh-äideille.

Lähettäjä: U.R. 
Päivämäärä:   10.3.25 21:14:58

Lain mukaan vakuus voi olla korkeintaan 3 kk vuokran suuruinen ja jotkut luottotiedottomat ovat minulle tarjonneetkin 3 kk vakuutta.

Olen hyvällä menestyksellä vuokrannut luottotiedottomalle jolla oli muutama pienehkö osamaksuvelka. Olen myös vuokrannut ulkomailta tuleville joiden luottotietoja ei pysty tarkistamaan. Aloittelevalle vuokranantajalle en kuitenkaan suosittele luottotiedottomalle vuokraamista, siinä täytyy pitää pää kylmänä.

Olipa kandidaatilla luottotiedot tai ei niin älä missään tapauksessa suostu mihinkään vakuuden osamaksuihin äläkä luovuta avaimia ennen kuin vakuus on sinulla tilillä. Ja jos vuokranmaksu ei suju niin laitat häädön vireille heti kun on kahden kuukauden vuokrat rästissä. Kannattaa liittyä Suomen Vuokranantajiin, sieltä saa hyvän vuokrasopimuspohjan sekä koulutusaineistoja ja lakineuvontaa.

Vakuutuksiin en luota ollenkaan. Välittäjistä ei ole kokemusta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.