Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tatuoija = artisti?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   10.3.25 10:46:15

Heti alkuun: minulla ei ole tatuointeja enkä ole sellaista ottamassakaan. Se maailma on siis minulle täysin vieras.

Täällä on nyt useampi topa ollut tatuoinneista ja kaikissa on käytetty termiä ”artisti” tarkoittamaan tatuoijaa.

Minulle tulee artistista mieleen vain laulaja.

Mikä ero on tatuoijalla ja tatuointeja tekevällä artistila? Voiko toista nimitystä käyttää ”kuka vaan” ja vaatiiko toinen jonkun tietyn koulutuksen?

Re: Tatuoija = artisti?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.3.25 10:47:38

Ei kun nimenomaan ei vaadi koulutusta. Siksi on myös voileipätaiteilijouta, ettei tarvitse maksaa esimerkiksi leipurin tai kokin palkkaa, tai mikä niitä nyt oikeasti tekeekään.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   10.3.25 10:56:57

Siis mitä.
Onhan taidemaalarit ja kuvanveistäjät myös artisteja. Ei ole olemassa sellaista koulutusta kuin "artisti".

En ymmärrä kysymystä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.3.25 11:04:22

<https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/artisti?searchMode=all>

"substantiivi (viihde)taiteilija"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.3.25 11:36:20

Artisti = taiteilija, taiteentekijä.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   10.3.25 11:42:39

Itse käytän tatuoijasta usein sanaa artisti, koska en asu Suomessa ja olen täällä asuinmaassani niin tottunut sanomaan (artist). Anteeksi jos se jotakuta häiritsee. Miellän kuitenkin kaikenlaisen taiteen tekijän artistiksi. Olen itse tatuointi hommissa mukana ja teen muutakin taidetta.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   10.3.25 11:47:18

Siis oliko tässä nyt kyse siitä, että onko tatuointi "oikeaa taidetta" vai siitä, että voiko kuvituksia tekevää ihmistä ylipäätään sanoa artistiksi?

Siis ovathan maalarit, kuvittajat, graafikot, piirtäjät, kuvanveistäjät, valokuvaajat, musiikintekijät, jne jne. usein artisteiksi kutsuttuja. Miksei siis myös tatuointeja tekevä voisi olla?

Aloittaja, "artisti" ei ole mikään koulutus :D Voit piirtää myös paperille ja kutsua itseäsi artistiksi, vaikka et olisi käynyt taidekorkeakoulua.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   10.3.25 13:01:09

ei ole artisti, siinä ihan nippa nappa onko edes ihminen.

Lähettäjä: Öliö 
Päivämäärä:   10.3.25 13:10:44

Minä ymmärsin kysymyksen aivan hyvin. Mutta en tiedä, onko tatuoija jotenkin "suojattu" nimike. Tuskin, eiköhän se artisti vain ole vakiintunut uudempi nimitys.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.