Lähettäjä: äiti
Päivämäärä: 10.3.25 09:59:36
Hyvä yleisperiaate on laskea hevosen kiinteät kuukausikulut (tallivuokra, ruoka, kengitykset, vakuutuks) ja jakaa ne kolmellakymmenellä.
Näin saat päiväkohtaiset kulut, joissa ne tallityöt on jo valmiiksi huomioitu.
Näin myös varmistat sen, että hevosen vuokraaminen ei ole sinulle voitollista, tuottoa tuovaa toimintaa eli ei tarvi murehtia mistään verotusasioista jos tallilla sattuu olemaan joku v*ttupää joka käräyttelee verottajalle.
Tästä sitten mahdollisesti voi tehdä jotain vähennyksiä kulkuyhteyksien tms. vuokraajan löytymistä hankaloittavien tekijöiden vuoksi.
Kuukauden alussa maksettava kiinteä maksu voi olla vuokraajan kannalta vähän tympeä, koska vuokraaja maksaa nimenomaan ratsastamisesta, vapaammista aikatauluista ja siitä että hän ei kanna taloudellista riskiä - mitä jos hevonen ei olekaan käytettävissä kuukauden aikana normaalisti, tai jos vuokraajalle itselleen tulee jotain menoja tai sairastumisia kuukauden aikana? Hyvitetäänkö jo maksettuja maksuja, ja jos hyvitetään, niin milloin? Onko vuokraajan rahat pahimmillaan viikkoja sidottuna hevoseen, jolla ei voi ratsastaa? 100-300€/kk on esimerkiksi opiskelijalle aika kova raha jos se makaa viikkoja jonkun toisen tilillä ilman vastinetta.
Itse perin vuokraajilta maksut viikottain ja käynnit sovitaan viikottain, koska aikuisilla elämäntilanteet ja suunnitelmat muuttuu. Pyritään pitämään vakiopäivät, mutta aina tulee jotain kengityksiä, raspauksia, sairastumisia, valmennuksia tms. joiden vuoksi vuokrauspäiviä joutuu siirtelemään tai perumaan puolin ja toisin. En itse pysty suunnittelemaan elämääni kuukautta eteenpäin, joten en voi vaatia sitä myöskään vuokraajilta. Mielestäni olisi kohtuutonta ottaa koko kuukauden maksu etukäteen, jos en pysty takaamaan että rahalle oikeasti saa vastinetta sen nimenomaisen kuukauden aikana.
Hevosenomistaja toki itse maksaa ne kulut riippumatta siitä onko hevonen käytettävissä tai ei ja tietämättä onko hevonen kuukauden päästä enää edes elossa, mutta juuri se on ratkaiseva ero hevosen omistamisen ja vuokraamisen välillä. Omistamiseen kuuluu vastuu, riski ja epävarmuus, kun taas vuokraaja vain vuokraa hevosen käyttöönsä ratsastusta (tai jotain muuta) varten.
|