Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljon viitsii pyytää vuokraa hevosesta?

Lähettäjä: kolibri 
Päivämäärä:   9.3.25 23:03:26

- hevonen heA
- n. 145cm
- tällä hetkellä heb, koulutetaan eteenpäin jatkuvasti
- näyttävä liikkeineen, tällä saisi halutessaan kisata koulua omalla kustannuksella (silloin pitäisi myös valmentautua)
- ei pahoja tapoja hoitaessa tai muuten käsiteltäessä
- kiltti ja "omalla moottorilla" kulkeva
- pystyy menemään hieman pidemmätkin

- tarvitsee oman auton, en tiedä miten lähelle pääsisi julkisilla
- uusimaa/kanta-häme
- mahdolliset väkkärit pitää laittaa valmiiksi, ei muita tallitöitä
- iso yleensä ruuhkaton kenttä
- maneesi vuokrattavissa parin kilometrin päässä (vuokraaja maksaa jos haluaa käyttää)
- tallilla äärimmäisen hyvät sosiaalitilat, vessa, jääkaappi
- löytyy autottomia maastoja
- hevosella saa mennä sileällä ja maastoilla, esteitä ei ilman lupaa
- saa valmentautua ja kisata koulua halutessaan, mutta säännöllinen valmentautuminen pakkollista jos haluaa kisoihin
- käynti 1-3 krt/vk
- maksu kuukauden alussa

Onko 100-300e/kk eli 25e/krt liikaa?

Re: Paljon viitsii pyytää vuokraa hevosesta?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.3.25 23:11:41

Minusta oikein realistinen hinta. Lähinnä ongelma on, että kyse on ponista, joten voi olla vaikea löytää täysi-ikäistä ja lasten kanssa taas riskit kasvaa. Mutta hyvällä tuurilla voi löytyä hyvä nuorikin jolla vanhempi mukana hommassa. Koon takia voi olla että joutuu tinkimään hinnasta, eli jos ei löydy vuokraajaa, laskisin hintaa 20€/krt.

Päivämäärä:   9.3.25 23:16:26

—, tällä pystyy menemään ongelmitta myös 170cm pituinen ratsastaja, eli on myös aikuisen ratsastettavissa. Aika moni aikuinen pystyy menemään myös reilu 140cm säkäisellä ilman mitään ongelmaa. Vuokralaiseksi otan vain täysi-ikäisen, mm. sen takia että tallille ei mene julkiset.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.3.25 23:29:22

Vaikka sinun silmään ponilla voi mennä pidempikin aikuinen, moni aikuinen kaipaa alleen hevosen. Itse olen 166cm ja kyllä ponikokoiset tuntuu pieniltä, vaikka olisivat raskaammankin mallisia.

Lisäksi pidemmillä tulee nopeammin painoraja vastaan.

Mutta aina kannattaa yrittää! Voihan sitä tuurilla löytää sopivan aikuisen. Itse en rajaisi pois alaikäisiäkään, jos vanhempi on mukana hommassa. On niitäkin joilla vanhempi hevosihmisiä ja haluaa kulkea lapsen mukana tallilla.

Lähettäjä: ville 
Päivämäärä:   10.3.25 00:14:13

Painoraja! Ei yli 60kg ton selkään. 25e on oikein hyvä hinta.
Itse aina VAADIN että vuokraaja valmentautuu vähintään kerran viikossa. Siitä hyötyy hän itse sekä myös hevonen. Ne jotka eivät käy silmän alla ratsastavat yleensä todella huonosti. Kuka sellaista haluaa hevosensa selkään!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.3.25 00:17:10

Tuntuu että osa ihmisistä ei käsitä minkä kokoinen on 145xm sähköinen, ne pitää sitä jonain pikkuponina.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.3.25 00:18:49

Ensimmäisenä sanotaan, että helppo a ja sitten perään että helppo b? En itse maksaisi raa'an hevosen ratsuttamisesta maneesittomalla tallilla 25€/krt. Koska fakta on raakaa hevosta tulee väkisinkin ratsutettua, jos taitoa on itsellä enemmän. Ehkä joku kokematon voisi maksaa tuon.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.3.25 00:20:20

Paljonko teillä on tallivuokra? Yleensä päivän osuus tallivuokrasta (ei hevosen kaikista kuluista) on sopiva vuokra, jossa tulee huomioitua esimerkiksi sijainti ja tallin puitteet (ei omaa maneesia). Jos tallivuokra on 750 €/kk, 25 € kerta on sopiva vuokra.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   10.3.25 04:45:27

Minkä rotuinen hevonen?

HeB on peruskoulutettu, 20€ kerta on jo paljon jos siihen vielä valmennusmaksut päälle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.3.25 06:00:25

"Ensimmäisenä sanotaan, että helppo a ja sitten perään että helppo b? "

Tälle itsekin hymähdin.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   10.3.25 08:48:14

Mielikuvitushevoselle ihan hyvä hinta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.3.25 08:59:51

"Tuntuu että osa ihmisistä ei käsitä minkä kokoinen on 145xm sähköinen, ne pitää sitä jonain pikkuponina."

Itse ainakin käsitän, kun aikanaan omistinkin tuon kokoisen ponin. Siinä on kuitenkin iso ero ratsastaako 145cm vai 165cm ratsulla.

---

"En itse maksaisi raa'an hevosen ratsuttamisesta maneesittomalla tallilla 25€/krt. Koska fakta on raakaa hevosta tulee väkisinkin ratsutettua, jos taitoa on itsellä enemmän."

Jos poni on oikeasti HeB-tasoinen ja kohta jo HeA-tasoinen, se ei ole raaka. HeB-HeA-tasokin voi tarkoittaa hyvin monenlaista. Todella moni HeA-tasoinen hevonen jota olen ratsastanut, ei ole oikeasti sitä tasoa, ovat ehkä joskus olleet mutta eivät enää ainakaan kunnon tai vetreyden puolesta.

Jos ponia ratsutetaan säännöllisesti, sillä on hyvät liikkeet ja se on oikeasti vahvaa heB-tasoa, se voi olla todella mielyyttävä ratsastaa.

Harva harrastehevonen edes koskaan pääsee siitä HeA-tasosta eteenpäin.

Mutta jos ratsastajalla on taitoa niin paljon, että pystyisi helposti heB-tasoista, tuskin silloin etsitkään vuokrahevosta, koska silloin todennäköisesti löytyy ratsastettavia ilmaiseksikin tai jopa rahaa vastaan.

Mutta jos lähtee vuokraamaan, silloin ei ole velvollisuutta ratsuttaa eikä painetta hevosen eteenpäin viemiseen, vaan silloin ratsastetaan oman osaamisensa mukaan. Hevonen ja rastastaja kuitenkin oppivat aina joka ikisellä ratsastuskerralla. Huonolla ratsastuksella molemmat oppii huonoja asioita, hyvällä hyviä. Jos ei missään nimessä halua vahingossakaan viedä hevosta eteenpäin, ei silloin voi ratsastaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.3.25 09:37:43

Paikkakunta varmaan vaikuttaa hintaan. Itse en maksaisi 15 euroa enempää täällä Oulun seudulla vastaavasta.

Päivämäärä:   10.3.25 09:47:25

Poni on siis vahva heb, heA kohtuus siitä että eka olin tekemässä toisesta hevosesta, mutta muutoinkin mieltä ja se heA jäi tonne.
Kisoissa menty heb hyvin tuloksin, osaa heA juttuja mutta siitä ei tuloksia. Hevosella käy säännöllisesti ratsuttaja.
Ja jos on selkeästi ponin tasoa parempi, niin silloin ei varman sitä vuokraa ettei vahingossakaan "maksa sen ratsuttamisesta".

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.3.25 09:53:31

"Vaikka sinun silmään ponilla voi mennä pidempikin aikuinen, moni aikuinen kaipaa alleen hevosen. Itse olen 166cm ja kyllä ponikokoiset tuntuu pieniltä, vaikka olisivat raskaammankin mallisia."

Ja vaikka sinusta ponikokoiset tuntuu pieniltä, monen aikuisen mielestä iso poni on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin hevonen. Olen myös 166cm ja paino alle 55kg ja ehdottomasti mun valinta on isot ponit ja pienet hevoset. Isot hevoset ei oo mun juttu yhtään. Niin me ollaan erilaisia.

Lähettäjä: äiti 
Päivämäärä:   10.3.25 09:59:36

Hyvä yleisperiaate on laskea hevosen kiinteät kuukausikulut (tallivuokra, ruoka, kengitykset, vakuutuks) ja jakaa ne kolmellakymmenellä.
Näin saat päiväkohtaiset kulut, joissa ne tallityöt on jo valmiiksi huomioitu.
Näin myös varmistat sen, että hevosen vuokraaminen ei ole sinulle voitollista, tuottoa tuovaa toimintaa eli ei tarvi murehtia mistään verotusasioista jos tallilla sattuu olemaan joku v*ttupää joka käräyttelee verottajalle.

Tästä sitten mahdollisesti voi tehdä jotain vähennyksiä kulkuyhteyksien tms. vuokraajan löytymistä hankaloittavien tekijöiden vuoksi.

Kuukauden alussa maksettava kiinteä maksu voi olla vuokraajan kannalta vähän tympeä, koska vuokraaja maksaa nimenomaan ratsastamisesta, vapaammista aikatauluista ja siitä että hän ei kanna taloudellista riskiä - mitä jos hevonen ei olekaan käytettävissä kuukauden aikana normaalisti, tai jos vuokraajalle itselleen tulee jotain menoja tai sairastumisia kuukauden aikana? Hyvitetäänkö jo maksettuja maksuja, ja jos hyvitetään, niin milloin? Onko vuokraajan rahat pahimmillaan viikkoja sidottuna hevoseen, jolla ei voi ratsastaa? 100-300€/kk on esimerkiksi opiskelijalle aika kova raha jos se makaa viikkoja jonkun toisen tilillä ilman vastinetta.

Itse perin vuokraajilta maksut viikottain ja käynnit sovitaan viikottain, koska aikuisilla elämäntilanteet ja suunnitelmat muuttuu. Pyritään pitämään vakiopäivät, mutta aina tulee jotain kengityksiä, raspauksia, sairastumisia, valmennuksia tms. joiden vuoksi vuokrauspäiviä joutuu siirtelemään tai perumaan puolin ja toisin. En itse pysty suunnittelemaan elämääni kuukautta eteenpäin, joten en voi vaatia sitä myöskään vuokraajilta. Mielestäni olisi kohtuutonta ottaa koko kuukauden maksu etukäteen, jos en pysty takaamaan että rahalle oikeasti saa vastinetta sen nimenomaisen kuukauden aikana.

Hevosenomistaja toki itse maksaa ne kulut riippumatta siitä onko hevonen käytettävissä tai ei ja tietämättä onko hevonen kuukauden päästä enää edes elossa, mutta juuri se on ratkaiseva ero hevosen omistamisen ja vuokraamisen välillä. Omistamiseen kuuluu vastuu, riski ja epävarmuus, kun taas vuokraaja vain vuokraa hevosen käyttöönsä ratsastusta (tai jotain muuta) varten.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.3.25 10:27:57

"
Kuukauden alussa maksettava kiinteä maksu voi olla vuokraajan kannalta vähän tympeä, koska vuokraaja maksaa nimenomaan ratsastamisesta, vapaammista aikatauluista ja siitä että hän ei kanna taloudellista riskiä - mitä jos hevonen ei olekaan käytettävissä kuukauden aikana normaalisti, tai jos vuokraajalle itselleen tulee jotain menoja tai sairastumisia kuukauden aikana? Hyvitetäänkö jo maksettuja maksuja, ja jos hyvitetään, niin milloin? Onko vuokraajan rahat pahimmillaan viikkoja sidottuna hevoseen, jolla ei voi ratsastaa? 100-300€/kk on esimerkiksi opiskelijalle aika kova raha jos se makaa viikkoja jonkun toisen tilillä ilman vastinetta."

Mä voisin hyvin maksaa vuokran myös etukäteen, kunhan olisi selkeästi sovittu miten toimitaan, jos hevonen ei olekaan käytössä (hevosesta johtuen). Sitten taas asia erikseen tilanteet, jossa vuokraaja ei käykään sopimuksen mukaan omista syistään johtuen. Ne on mun mielestä enemmän tapauskohtaista.

Omalla, jo edesmenneellä, hevosella oli vuokraaja, joka maksoi 120€/ kk ennakkoon omasta halustaan. Kävi 2-3 kertaa viikossa, mutta jos oli estynyt jollain viikolla, järkkäiltiin korvaavia päiviä myöhemmin. Vuokria ei siinä hyvitetty. Kerran oli 6 viikkoa ratsastuskiellossa lääkärin määräyksestä ja tämä oli tiedossa ennakkoon, yhden kuukauden vuokra hyvitettiin ja loput 2 viikkoa kävi ennakkoon ja jälkikäteen extrapäivinä.
Jos olisi tullut eteen tilanne, että hevonen ei olisi ollut käytettävissä pidempään aikaan ja korvaavia kertoja olisi ollut vaikea toteuttaa, vuokraaja olisi tietenkin saanut hyvityksen siltä ajalta.

Lähettäjä: äiti 
Päivämäärä:   10.3.25 10:54:26

S, juuri niin. Eli jos vuokrat maksetaan reilusti etukäteen, niin sopimuksessa pitää määritellä aika tarkkaan se miten ne hyvitellään ja millaisessa aikataulussa, ja toisaalta omistajan pitää myös itse olla sitten joustava niiden rästikertojen järjestämisessä. Itse koin helpommaksi viikkotason seurannan, niin niitä rästejä ei koskaan kertynyt useita kertoja ja se antoi joustoa molemmille osapuolille. Joinakin tiiviinä valmennusviikkoina tai esim. keskellä kisakautta oli helppo vain sopia vuokraajan kanssa että nyt on viikon tauko että heppa jaksaa omat treenit ja kisat, tai että tällä viikolla hän liikuttaa vain kevyesti ja maksaa sen vuoksi vain 50% normaalista tms.

Mutta nämä on aina ihan sovittavissa olevia asioita, joku vuokraaja ehkä saattaa halutakin maksaa koko kuukauden etukäteen, jotta "varmistaa" että vuokrauskertoja tulee kuukauden aikana sen tietyn verran.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.