Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ellit rahastavat suklaapelolla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.25 17:42:36

Keskikokoinen koira voi syödä melkoisen määrän maitosuklaata ennen kuin sillä on mitään vaikutusta.

Älkää viekö ellille ennen kuin vointi romahtaa. Pelkkää pelolla rahastamista.

Re: Ellit rahastavat suklaapelolla

Päivämäärä:   9.3.25 17:43:56

Toiset ei vaan halua että rakas lemmikki joutuu kärsimään rajuja myrkytysoireita.

Päivämäärä:   9.3.25 17:46:12

Jotkuthan menee hysterian valtaan kun koira syö suklaahippukeksin, jossa on kolme millin kokoista suklaakippua.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   9.3.25 17:49:48

Ja jos soittaa ellille kun koira on syönyt kolme nuppineulan pään kokoista hippua niin ell kertoo kyllä ettei ole mitään hätää.

Lähettäjä: Hätääntynyt 
Päivämäärä:   9.3.25 17:58:09

Minähän kerran hätäännyin, kun 20-kiloinen koira rohmusi muutaman rivin Fazerin sinistä pöydältä. Kiidätin koiran lääkäriin mihinkään soittamatta ylinopeutta ajaen.

Lääkäri totesi tyynesti, että jos syöty maitosuklaan määrä on tuon kokoisella koiralla alle puoli kiloa, niin kannattaa jäädä seurailemaan tilannetta kotiin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.3.25 18:35:18

Miten tarkkoja te olette muiden ns myrkyllisten aineiden suhteen. Vasta oli jossain juttua, että sipuli on vaarallista koiralle. En ole koskaan kuullut, että kukaan koira olisi tullut kipeäksi sipulia sisältävän kotiruoan syömisestä. Onko minulta mennyt jotain ohi tässä sipuli jutussa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.3.25 18:42:08

Suklaata paljon pahempi on viinirypäleet ja rusinat.

Päivämäärä:   9.3.25 18:47:32

Olen ihmetellyt tuota rusinajuttua. Lapsuudessani koirille syötettiin rusinoita herkkuina. Ei niille mitään tullut ja elivät terveinä pitkän elämän. Nykyään en tietenkään anna.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   9.3.25 18:54:45

Soittanut olen kun koira söi kokonaisen konvehtirasian. Ell käski seurata vointia. Mitä rahastusta se on? Päivystysnumero voi joo pari euroa maksaa jos päivystysaikaan soittaa.

Lähettäjä: Minttumeloni 
Päivämäärä:   9.3.25 19:27:09

Minun tätini syötti nyt jo edesmenneelle keskikokoiselle villakoiralleen muutaman suklaapalan herkkuna joka päivä. Ei tullut muita seurauksia kuin hampaat mätäni.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   9.3.25 19:45:08

Koiria ollut useampi eikä kukaan sairastunut suklaasta. Yksi söi mrlkein puoli kiloa.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   9.3.25 21:14:31

Mun hoitokoira söi tosi ison suklaarasiallisen. Oksensi sitten joulun kunniaksi pienen ämpärillisen verran.
Ei muuta reaktiota. En edes ymmärtänyt soittaa lääkärille.

Lähettäjä: . i 
Päivämäärä:   9.3.25 23:07:05

Minttumeloni, tuskin johtui suklaasta. Ja en tajua miksi koirille syötetään vapaaehtosiesti myrkkyä.

Lähettäjä: sokolati 
Päivämäärä:   9.3.25 23:15:28

Eikö se oo just tumma suklaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.3.25 00:33:44

Ei rusinat ole vaarallisia koirille.

Lähettäjä: Muori 
Päivämäärä:   10.3.25 00:40:32

Viinirypäleet ovat vaarallisia koiralle, ja ne rusinat ovat kuivattuja sellaisia, en testaisi onko yhtä vaarallista..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   10.3.25 06:44:20

Onpa typerä aloitus. Ei kukaan eläinlääkäri rahasta. Vaan suosittelee hoitoa jos eläimen terveys sitä vaatii. Kenelläkään ei ole kristallipalloa, josta näkisi mistä millekin koiralle tulee esim munuaisiin tai maksaan ongelmia -sen vuoksi kannattaa nesteyttää varatoimenpiteenä ja seurata arvoja.

Itse olen kiitollinen, että minulla on luottoeläinlääkärit joilta saan apua tarvittaessa!

Hyvään koiranpitoon kuuluu myös se, että ei jätä koiralle myrkyllisiä asioita niiden saataville.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   10.3.25 08:20:09

Silloin kun minä olin lapsi, kaupoissa myytiin koirille herkkupaloina koiransuklaata.

Onneksi tieto lisääntyy, mitähän muuta kyseenalaista sitä 1970-1980-luvulla hyvässä uskossa lemmikeille tehtiin..?

Päivämäärä:   10.3.25 09:05:59

Maitosuklaata kyllä voi syödä paljonkin, siinä on hyvin vähän kaakaota. Sitä mikä on myrkyllistä koiralle.
Meillä 15 kiloisella koiralla oli hengenlähtö hyvin lähellä kun söi 50g 70%:a suklaata. Sellaisen kämmenen kokoisen levyn siis. Oksensi, joi aivan maanisesti, tärisi ja sykkeet taivaissa. Oksetettiin vaikka olikin liian "myöhäistä", ilmeisesti onni oli että oli oksentanut itse ennen kuin tulin kotiin. Oli tosi huonossa kunnossa pari vuorokautta ja vielä pidempään tarkkailtiin munuaisvaurioiden varalta.
Että ei se ihan turhaakaan ole, mutta harhaanjohtavaa on ehkä puhua siitä että suklaa on vaarallista, kaakao on se minkä määrä ratkaisee.

Päivämäärä:   10.3.25 09:10:33

Minerva, se ei ollut oikeaa suklaata.

Lähettäjä: pinni 
Päivämäärä:   10.3.25 09:11:34

Meillä täällä keski-Euroopassa kasvaa talon päädyssä rypäleköynnös. Koiran suurinta herkkua ovat viinirypäleet.
Yritän toki aina kieltää niiden syönnin, mutta koirat ovat ovelia, kun silmä välttää, koiran löytää aina puskan sisältä.
Tosin koira on iso, melkein 60 kiloinen, joten ehkä siitä johtuu, ettei ole koskaan ollut ongelmia viinirypäleiden kanssa....

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   10.3.25 13:21:03

Minulla on kyllä päinvastainen kokemus, että vakavammassakin tilanteessa kehottavat seurailemaan vointia, koska heillä on muutenkin potilaita jonoksi asti, eivätkä ehdi ottaa yhtään lisää. En tiedä yhtään eläinlääkäriasema, jolla ei riittäisi potilaita tarpeeksi ja pelottelulla pitäisi saada lisää. Toki sitten kun potilas joka tapauksessa on käynnillä, niin silloin saattaa tulla vähän turhiakin tutkimuksia hintaa nostamaan.

Päivämäärä:   10.3.25 13:39:27

Ei siihen suklaaseen tai muihinkaan myrkkyihin välttämättä kuole. Mutta sitä ei näe päällepäin mitä tuhoa aiheuttaa elimistössä. Eläimen elinvuodet ei edes välttämättä vähene. Mutta haluatko ottaa riskin? Ihan sama kuin alkoholi, tupakointi, yletön sokerin syönti jne... Jotkut kuolee, jotkut ei. Mutta kaikki ennen pitkää.

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   10.3.25 13:42:48

Viinirypäleiden myrkyllisyys on tosi yksilökohtaista. Jotkut eivät saa mitään jatkuvastakaan syömisestä ja toisille muutama rusina aiheuttaa akuutin munuaisten vajaatoiminnan. Tiedän tapauksen, jossa munuaisarvojen rajun nousun ja kunnon huononeminen syyksi löytyi herkkuna annetut lähes päivittäiset viinirypäleet. Eivät olleet tienneet. Koira toipui ainakin päällisin puolin ennalleen

Sipuli aiheuttaa anemiaa, ei siis akuutteja myrkytysoireita.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   10.3.25 13:49:22

Jos eläimesi on syönyt suklaata, ota aina yhteyttä eläinlääkäriin. Ensiapuna eläin yleensä oksetetaan 1-2 tunnin sisällä eläinlääkärillä siihen tarkoitetulla lääkeaineella. Eläimen voi oksettaa kotona vetyperoksidilla.

Rusinat ja viinirypäleet aiheuttavat lemmikille vakavaa munuaisvikaa. Vaarallinen annos viinirypäleitä on koiralla 200 g / 10 kilon koira ja rusinoita 30 g / 10 kilon koira. Myrkytyksen hoito tapahtuu eläinlääkärissä. Mikäli tapaus on tuore, koiraa voi kokeilla oksettaa kotona.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   10.3.25 13:54:46

Mikä on se myrkky viinirypäleissä, mikä aiheuttaa koiralle munuaisvian?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.3.25 19:22:21

"Silloin kun minä olin lapsi, kaupoissa myytiin koirille herkkupaloina koiransuklaata."

Se on eri asia. Siitä nimenomaan puuttuu suklaan teobromiini, joka on koirille ja kissoille vaarallista :)

Tietysti myrkyllisyyteen vaikuttaa suklaan tummuus, syödyn suklaan määrä ja tietysti koiran paino.

Mitä tulee viinirypäleisiin ja rusinoihin, niin ne ovat ihan oikeasti koirille vaarallisia. Kuka idiootti antaa koiriensa syödä viinirypäleitä? Osalla koirista voi tulla myrkytys jo hyvin pienillä annoksilla.

Ja se munuaisvauriohan ei välttämättä kehity heti, vaan se voi kehittyä pitkänkin ajan saatossa. Luulisi olevan itsestäänselvää, että ennen koiran hankintaa selvitetään, mikä kuuluu koiran ruokavalioon, mikä ei, ja mitkä aineet ovat koiralle myrkkyä.

https://veteva.vet/2021/01/22/viinirypaleet-ja-rusinat-voivat-johtaa-munuaisvaurioon/

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.