Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaverilla ongelmia, ei pysty olla yksin

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   9.3.25 17:25:11

Minulla on yksi kaveri, joka on ollut teini-iästä saakka hieman moniongelmainen. Hakeutuu epeämääräisen seuroihin, alkoholin käytön kanssa ongelmia ja mielenterveyden. Ei oikein osaa huolehtia omista asioistaan eikä esimerkiksi huolehtia itsestään tai hakeutua hoitoon jos tarve vaatii. Aikuisiällä yritin ihan tosissani auttaa häntä ja haastaa hakeutumaan niistä ihme seuroista pois missä liikkuu, mutta ei nähnyt niissä itse mitään vikaa. Vieraannutin itse tarkoituksella itseäni kauemmas siitä tilanteesta, koska huomasin rasittuvani itse. En pidä siitä elämän tyylistä ja minusta se on ahdistavaa ja masentavaa kuunneltavaa ja kun apu ei kelpaa niin en halua olla siinä mukana. Kaveri on pysynyt taustalla silti mukana, ei vain olla ihan hirveästi tekemissä.

No nyt hän on joutunut sellaiseen pulaan, että ei tosiaan. Ja en voi käsittää millään miksi ja miten, tai no järki ei ole ollut touhuissa pitkään aikaan mukana ja juuri tuo, että lääkinnyt alkoholilla itseään vaan. Olen koittanut auttaa taas hieman sen verran miten apu on kelvannut. En pysty tilannetta tässä sen tarkemmin avaamaan, mutta hän ei nyt pysty olla yhtään hetkeä yksin kun ahdistaa niin paljon. Mikään muu ei kuulema auta kun ihmisten seura. Ja eihän aikuiset ehdi pitämään jollekin seuraa 24/7 että toisella pysyy pää kasassa? Hän on pyytänyt minua esimerkiksi luokseen yöksi tai kylään. Kylässä olen käynyt pari kertaa, mutta yöksi en ole mennyt enkä haluaisi. Hänen asuntonsa on sotkuinen ja haisee tupakalta. Sängyllä ja sohvilla on nukkunut kaiken maailman alkoholisteja, että ällöttää ajatuskin. Käyn itse töissä, minulla on koiria ja tahdon vapaa-ajalla myöskin levätä. Eihän tietysti yksi yö olisi paha, mutta en millään tahtoisi. Joutuisin hankkimaan toiselle koiralle hoitajan kotiin sitä varten, kun en tuonne vanhuskoiraa pystyisi viedä yöksi.
Olenko nyt kauhea jos kieltäydyn itsekkäästi yökyläilystä? Kaveri on siis oikeasti todella sekaisin ja mielestäni kuuluisi melkein jo johonkin hoitoon, mutta eihän nykyään sellaisiin paikkoihin vaan kävellä. Yritin ehdottaa, että eikö ole mitään muuta keinoa kun toiset ihmiset että ahdistus helpottaisi tai saisi ajatukset muualle - ei ole. Olenko hirveä ihminen jos en suostu tuollaiseen tai ylipäätänsä jatkuvasti nyt kylöilemään jos joku muu ei pääse kun ei voi olla hetkeäkään yksin. Ollaan yli 30v kummatkin. Mä en vaan jotenkin enää jaksa tai että jossain menee mullakin raja.

Re: Kaverilla ongelmia, ei pysty olla yksin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.25 17:26:36

Et ole kauhea, sinulla on täysi oikeus tehdä noin. Kaverisi pitäisi hakeutua terapiaan.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   9.3.25 17:36:36

^Juuei.

Alkoholistit ja narkit ovat taitavia syyllistämään lähipiiriään, jos lähtee siihen että tarjoaa juuri sitä apua mitä addikti itse kertoo haluavansa, niin se on loputon suo. Vedä rajat omalle jaksamiselle, et voi olla aikuisen tukena 24/7. Tee huoli-ilmoitus tarvittaessa.

Päivämäärä:   9.3.25 17:41:49

Sinun pitää suojella itseäsi.
Et lähde tuohon mukaan.

Olet auttanut jo paljon, oikeasti kannattaa pitää itsensä kaukana tuollaisista piireistä.

Itse en haluaisi että päihdepiirit edes tietäisivät olemassaoloni, sä olet jollain asteella tuon tuttavasi tuttujen tiedossa jo kyllä. Saat vaikeuksia vielä. Ja olet jo saanut.

Täähän on se tuttava josta viimeksi kerroit että oli saamassa häädön.

Päivämäärä:   9.3.25 17:46:36

Minun apuni on siis kaikkea muuta kuin yhdessä ryyppäämistä, kännikuskailua ja muuta hänen päihteiden käyttöä edesauttavaa. Voin kuunnella, auttaa hakemaan apua, kuskata vaikka sinne lääkärille, ruokakauppaan, siivota ja muuta, mutta en lähde mukaan alkoholi- tai muihin päihdejuttuihin. Jos se tekee minusta narsistin niin sitten olen. Seuraa olen tähän asti tarjonnut paljon, hakenut lääkäristä, käynyt osastolla katsomassa, käynyt ajelemassa että saa muuta ajateltavaa, jutellut puhelimessa, mutta yökylään en tahdo hänen luokseen. Jos se asunto olisi normaalin ihmisen siisti koti niin ei olisi ongelmaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.3.25 17:47:08

Hänen ongelmat eivät varmasti ratkea sillä että yhden yön siellä yövyt joten ..

Päivämäärä:   9.3.25 17:51:53

., nyt taitaa olla eri juttu. Tuo kaverini omistaa asuntonsa, ja sieltä ei tietääkseni ole saamassa häätöä, se koko talo on kylläkin vähän kyseenalainen että ei sieltä varmaan omistusasunnollisiakaan saa ulos kovin äkkiä.

Päivämäärä:   9.3.25 17:52:39

Ei ratkea ei

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   9.3.25 18:03:40

Pyydä hänet sinun luoksesi?

Päivämäärä:   9.3.25 18:17:21

Tai ihan katkaisuhoitoon...

Lähettäjä: Jarru 
Päivämäärä:   9.3.25 18:18:52

Nyt kannattaisi ..... Muistaa, että vain otettu lääke auttaa. Niin sekavaa settiä, että ei hyvä tosikaan.

Aloittaja, sinä olet yrittänyt parhaasi mukaan auttaa ja on todella ok kieltäytyä yökyläilystä ja alkoholin/päihteiden käytön mahdollistamisesta.

Päivämäärä:   9.3.25 18:23:26

Siis kirjoitin näin:
Aikuisiällä yritin ihan tosissani auttaa häntä ja haastaa hakeutumaan niistä ihme seuroista pois missä liikkuu, mutta ei nähnyt niissä itse mitään vikaa. Vieraannutin itse tarkoituksella itseäni kauemmas siitä tilanteesta, koska huomasin rasittuvani itse. En pidä siitä elämän tyylistä ja minusta se on ahdistavaa ja masentavaa kuunneltavaa ja kun apu ei kelpaa niin en halua olla siinä mukana.

Tuo oli sitä aiempaa avun tarjoamista silloin kun hänellä oli muunlaisia ongelmia mitä nyt, esim työpaikan etsimisessä, laskujen maksussa, alkoholinkäytössä, lapsettomuudessa.. tarjosin näihin kaikkea apua ja tukea, mutta ei se kelvannut silloin. Ainoastaan seuraa ryyppäämiseen ja sen mahdollistaminen. En sano et kaverille mitään, että jos apu ei kelpaa niin sitten ei. Etäännytin itseni vaan siitä tilanteesta, koska en halunnut olla siinä mukana ja se rasitti minua. Kuunnella sitä surkuttelua ja ettei asioille voi tehdä mitään muuta kun laittaa sitä alkoholia kurkusta alas. Se alkoi olla minusta masentavaa ja huomasin, että minun psyyke ei sitä enää kestänyt. En ole koskaan kieltänyt häntä käyttämästä päihteitä, tehnyt vaan selväksi että itse en niissä jutuissa tahdo olla mukana. Täällä nyt luetaan paljon rivien välistä ja syytetään narsistiksi kaikkia, jotka eivät uhraa omaa elämäänsä sataprosenttisesti muille.

Nyt kun tuli tämä uusi megaongelma niin nuo juoppokaverit ovat kaikonneet paitsi yksi. Ja sitten sen lisäksi minä ja hänen lapsuuden perhe ollaan nyt ainoat tässä jotka auttavat ja tukevat sen mitä voivat.

Päivämäärä:   9.3.25 18:42:59

Joo tuon pisterykelmän jutut on nyt niin sekavia ja lukutaito hukassa että skippaan ne.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   9.3.25 18:44:42

Kokeilisin kaverista huoli-ilmoituksen tekemistä.

Voit myös puhua siitä, että jos pääsisi hoitoon ja osaatolle, niin siellähän niitä ihmisiä olisi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.3.25 18:46:26

Pisterivi voisi hankkiutua ehkä hoitoon itsekin, sen verran sekavaa settiä.

Aloittaja, ei sinun tarvitse noin paljon venyä. Kaverin on itse haluttava muuttua ja haluttava apua, jos hän oikeasti tahtoo tehdä elämästään parempaa. Sinä et ole psykoterapeutti, lääkäri tai päihdekuntoutusasiantuntija, joten et voi hirveästi kaveriasi auttaa. Ainoastaan ohjata avun piiriin.

Lähettäjä: Skipidiskip 
Päivämäärä:   9.3.25 18:48:18

Pisterykelmä näköjään joku pikku hyväkäs joka yrittää .. no onnettomasti provota. Hehe.

Tuo kaverisi on ongelmineen ja megaongelmineen sellainen musta aukko että pysyttelet hyvällä omallatunnolla vaan kauempana.

Sellaisia ihmisiä varten on olemassa ammattilaiset, niille maksetaan noiden hyysäämisestä. Kavereilta ei voi sellaista edellyttää vaikka kuinka voisikin sanoa että siinäpä vasta hyvä ystävä kun auttaa ( itsensä kustannuksella ).

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.3.25 18:51:47

"Lääke addiktiosairauden parantamiseksi on läheinen PYSYVÄ ihmiskontakti."

No ei ole.

Päivämäärä:   9.3.25 19:01:42

Siellä on nyt joku aina hänen kanssaan yöt hänen luona ja että nuo vierailijat saisi taukoa niin pyyteli minua. Minun suurin ongelmani tuon yökyläilyn suhteen on se likainen asunto, eikä kyse ole nyt mistään pienestä siivottomuudesta. Muu apu mitä enää olen tarjonnut on ollut juttuseuraa ja kuskailua aina välillä, mutta niin, että en tee sitä oman elämäni kustannuksella täysin.

Alkoholitouhuissa ja muissa päihdejutuissa en tahdo olla mukana. En myöskään katsella ja kuunnella humalaisia kovinkaan pitkään, huumeiden käyttäjien lähelle tahdon vielä vähemmän. Jos se tekee ihmisestä narsistin sitten jonkun mielestä.

Ehkä lähinnä kaipasin nyt sitä, että tekeekö se minusta hirveän ihmisen, jos en suostu yökylään hänen luokseen. Jonkun mielestä tekee ja jonkun ei. Täytyy vaan miettiä joku tahdikas syy miksi se ei onnistu, en tietenkään tahdo loukata ketään. Enkä ole tuolle kaverillekaan sanonut mitään, että jos apu ei kelpaa niin sitten ei kelpaa. Se on lähinnä ollut oma johtopäätös siihen, että vetäydyn kauemmas hänen seurastaan kun en ryyppyjuttuihin tahdo.

Lähettäjä: Janisjoplin 
Päivämäärä:   9.3.25 19:15:53

Teet ihan oikein, kun et ole kaverisi päihdeongelma mahdollistaja. Ja mielestäni voit ihan suoraan sanoa hänelle, että et halua yöpyä hänen luonaan, koska asunto on siivoton JA koska sinulla on koirat ja muut velvoitteet. Voit halutessasi tarjota kaverillesi mahdollisuutta yöpyä joskus sinun luonasi, mutta vain satunnaisesti ja ehdottomasti selvänä. Kannatan myös tuota huoli-ilmon tekemistä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.3.25 19:17:54

"Lääke addiktiosairauden parantamiseksi on läheinen PYSYVÄ ihmiskontakti."

Niinhän ne ihmiset kuvityelee kun alkaavat parisuhteeseen addiktin kanssa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   9.3.25 19:20:48

Ota pisterivi nyt iltalääkkeet ja painu petiin ja jätä aloittaja rauhaan.

Voisitko aloittaja ajatella että ottaisit kaverisi joksikin yöksi luoksesi niin muut seuranpitäjät saavat vähän vapaata? Miksi menisit sinne pskaiseen huusholliin jos tuntuu ylivoimaiselta.

Päivämäärä:   9.3.25 19:33:09

Tee huoli-ilmoitus! Ihan oikeasti, pystyy tekemään netissä nimettömänä, nimellä tai soittamalla. Sosiaalitoimesta ovat häneen sitten yhteydessä ja loppu on ihmisestä itsestään kiinni.

Siihen loppuu sinun vastuusi. Tukena voit tottakai olla kun pidät enssisijaisesti huolen omasta jaksamisestasi ja rajoistasi.

Päivämäärä:   9.3.25 19:34:41

Joo anteeksi, tuohon unohtui vastata. Tarjosin yöpaikkaa hänelle täältä ja lisäksi pyytänyt useasti kyläilemään myös minun luona vaikka koko päiväksi, mutta hän ei tahdo tulla. Sanoo, ettei voi liikkua ihmisten ilmoilla ja ilmeisesti asun jotenkin ihmisvilkkaassa kaupunginosassa hänen mielestä.

Päivämäärä:   9.3.25 19:36:02

Tuon huoli-ilmoituksen voisin kyllä tutkiakin, tiistaina hänellä oli käynti jollakin lääkärillä ja hoitajalla, neuvoin puhumaan kaikista ongelmistaan siellä eikä olemaan mykkänä. Kun siinäkin hän taas sanoi, ettei tiedä miten ne käynnit onnistuu kun ei osaa puhua vieraille.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.3.25 20:16:39

Älä missään nimessä mene yöksi, ei ke sinun velvollisuutesi.
Huoli ilmoituksen tekisin minäkin.

Päivämäärä:   9.3.25 20:25:18

Sehän se on kun ihmiset itselääkitsevät itseään alkoholilla ja huumeilla, vaikka oikeasti pitäisi saada mielenterveysapua ja lääkitys. Alkoholi auttaa hetken, mutta sen käytön seurauksena tulee juuri tuollaisia pelkotiloja ja ahdistusta. Voit olla tukena jos haluat, mutta älä myrkytä sillä omaa elämääsi.

Lähettäjä: pöh 
Päivämäärä:   9.3.25 22:00:28

Mä teen läheisteni vuoksi tosi paljon ja autan aina kun osaavat pyytää, mutta minnekään alkkis/narkkiluolaan en todellakaan menisi yöpymään, ties vaikka joku tulee velkoja perimään. Jos sellainen tarve olisi niin meillä saisi aina yöpyä, mutta en menisi yöksi enkä todellakaan soimaa aloittajaa jos ei mene.

Päivämäärä:   9.3.25 22:35:57

Joo välillä olen sitä mieltä et ei ole velvollisuus mennä, mut sit mietin että olenko itsekäs jos kieltäydyn olemasta apuna/tukena. Kun täytyisi koirillekin saada hoitopaikka, sinne en niitä veis. Välillä tuntuu että pää räjähtää ja haluaisin olla vaan yksin rauhassa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.3.25 23:20:42

Kutsut tätä ihmistä kaveriksi, mutta millä perusteella hän on sinun kaveri? Mitä sinä saat tästä ihmissuhteesta?

Minusta tuo kuulostaa lähinnä siltä, että olet vain yksi ihminen jolta voi yrittää kerjätä apua silloin kun on siinä kunnossa et tarvitsee apua ja sitten sinut dumpataan kub sattuu löytynään parempaa seuraa (niitä ihmeporukoita, eli oletettavasti muita alkoholisteja/narkkeja). Ja sitten taas itketään apua kun tulee ongelmia.

Jos et itse saa mutään tästä ihmissuhteesta, lähtisin ottamaan etäisyyttä. En todellakaan leikkisi aikuisen ihmisen lapsenvahtia. Asiasta enempää tietämättä epäilen, että tuollainen lastenvahtina toimiminen on pidemmän päälle vain haitallista koska se mahdollistaa ongelman jatkumisen.

Kaveri tarvitsee ammattilaisten apua.

Päivämäärä:   9.3.25 23:30:20

"Ehkä lähinnä kaipasin nyt sitä, että tekeekö se minusta hirveän ihmisen, jos en suostu yökylään hänen luokseen."

Ei todellakaan tee. Et ole velvollinen kannattelemaan tätä ihmistä.

Päivämäärä:   9.3.25 23:38:55

No totta puhuakseni niin viime vuosina ei ole juuri muuten tullut oltuakaan tekemisissä muuten, kun sillon kun hän tarvitsee apua. Myös ihan vaan sen takia, että itse en niissä porukoissa halua viettää aikaa missä hän on pyörinyt. Torstaina viimeksi kuuntelin kuinka hänen elämänsä on niin hirveetä ja ongelmat sellaisia mihin ei ole minkäänlaisia muutoksia tehtävissä. Kaikki oli siis lähinnä avun hakemiseen liittyvää (masennus, alkoholismi), mutta hänen mielestään täällä ei saa apua mistään. En minä tiedä mitä siinä voi tehdä, on vaan hirveän rankkaa kuunnella samaa vuodesta toiseen ja kuinka elämässä ei ole mitään järkeä ja kaikki on paskaa.

Ehkä tässä ei ole mitään järkeä, itsetuhoinen ja ahdistunut on ja tuntuu, että se on nyt minun vastuulla, että hän pysyy hengissä sen yhden yön ettei joudu olla yksin.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   10.3.25 02:24:51

Ei ole hyväksi, otat vaan etäisyyttä, tuollaiset kaverit on henkisesti tosi raskaita. Oman jaksamisen mukaan olet hänelle apuna ja sanot rehellisesti miksi et yöksi sinne halua. Jos elämänhallinta aivan hukassa ja vaaraksi itselleen tai muille niin huoli-ilmoitus nimettömänä voisi myös auttaa. Ainakin nopeuttaa sinne mt hoitoon pääsyä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.3.25 02:30:56

" Lähettäjä.....
Päivämäärä9.3.25 17:29:47

:D ihme narsisti sinäkin.
"kun apu ei kelpaa" hyi helv :D
se "apu" minkä sinä olet narsistisesti päättänyt olevan sitä mitä "kaverisi" tarttisi, ei ole sitä. Jos ihminen kertoo sinulle mitä se tarvitsee, usko sitä "

Näin juuri, ei olis voinut paremmin sanoa.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   10.3.25 06:29:22

Loppujen lopuksi, aloittaja, läheisistä ei kukaan pysty auttamaan ihmistä, joka on mieleltään niin sairas. Edes ammattilainen ei pysty auttamaan tilanteessa, jolloin autettava on liian läheinen. Se, että hän mielestään tarvitsee ihmisen aina tuekseen, ei välttämättä (ja todennäköisesti) ole se apu, mitä hän oikeasti tarvitsee. Haluaminen on eri asia. Itse tuossa tilanteessa sanoisin, että seuraavan kerran kun tarvitsee apuasi, autat häntä olemaan yhteydessä esim. päivystykseen, AA:hän tms.

Muista suojella myös itseäsi.

Lähettäjä: lautsu 
Päivämäärä:   10.3.25 06:35:44

Aloittajan ystävä on pahasti mt-ongelmainen, sellainen jota kannattelemaan ei voi vaatia kavereita.

Toi pisterivi on sen sijaan juttujensa perusteella sellainen tyyppi, että mieluummin kyllä ravaisin sen mt-päihdeongelmaisen luona kuin katselisin puolta tuntiakaan pisteriviä.

Lähettäjä: Vvh 
Päivämäärä:   10.3.25 06:52:29

Pisterivi ja tuo sen toinen persoona "P" taitavat olla itse raskaan sarjan päihteiden käyttäjiä. Ei terveeltä ihmiseltä tule näppikseltä noin harhaista tekstiä.

Aloittajana en ehkä vastaisi edes enää puhelimeen kun seuraavan kerran kaverisi ottaa yhteyttä.

Niin kliseistä kun se onkin, niin et pysty ketään auttamaan joka ei itse itseään auta.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   10.3.25 10:05:37

Et tietenkään mene yöksi ja lopetat kokonaan tuon ns ystävyyden. Alkoholi ei kuulu elämääsi niin ei sun tarvi huolehtia ihmisestä jolla on alkoholi ja mielenterveysongelmia. Estä puhelin numero kokonaan.

Päivämäärä:   10.3.25 11:30:44

Hommaa kaveri AA:han, sieltä saa tukea ja yhteisöllisyyttä saman kokeneilta. Jos kaverisi on nainen, niin monissa kaupungeissa on myös pelkkiä naisten AA-ryhmiä. Oikeasti suosittelen lämpimästi!

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   10.3.25 12:42:47

Sinä itse määrittelet kuinka autat. Kun tuo on jatkunut jo kauan ja vienyt energiaasi, pitää sinun huolehtia itsestäsi. Esim. Olen väsynyt ja minulla on tällä hetkellä ongelmia joita ratkon, mutta voin yrittää hankkia sinulle ammattiauttajan, kävisikö sellainen?
Jos ei käy, olet tehnyt parhaasi. Oletteko muiden kesken puhuneet huoli ilmosta? Se on helppo, mutta yleensä apu ei kelpaa heti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.3.25 12:51:03

Tarjoat apua siihen, että saa ammattiapua jos ei kelpaa niin olet tehnyt voitavasi.

Jos tuollaiselle ihmiselle ei apu kelpaa niin ei se auttajasta tee narsistia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.3.25 12:51:40

Minä en aloittajana antaisi muuta apua kuin tekisin "kaverista" huoli-ilmoituksen ja ohjaisin AA-avun piiriin. Muuta et voikaan oikeastaan tehdä. Ei ihmistä voi auttaa ennen kuin hän itse on valmis ottamaan apua vastaan.

Päivämäärä:   10.3.25 15:24:04

Viimeksi kun kyselin onko hakenut apua, niin jostain mielenterveyspäivystyksestä annettiin jotain vinkkejä, mutta käskettiin päihdehoitoon. Kaveri sanoi että ei mene, koska ongelmat johtuvat muista asioista kun alkoholista, hän vaan lääkitsee niitä ongelmia alkoholilla. Sanoin hänelle että sehän se alkoholistien yleinen ongelma on, ei ne useimmiten juo pelkästään sen takia että kalja maistuu hyvältä, vaan lääkitsee muita ongelmia sillä ja siellä päihdehoidossa se apu tulee. En tiedä kuunteliko yhtään vai. Välillä just tuntuu, että sanoo mitä vaan niin ei kuuntele tai jos kuuntelee niin tunnin päästä on mieli muuttunut. Siksi en vaan jaksa enää yhtään.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.3.25 15:38:18

Alkoholistin läheisenä voin sanoa, että vaikka mitä apua tarjoaisit, niin se ei riitä, ellei toisella ole itse halua parantua. Jos hän ei koe ongelmia olevan, et sinä voi tehdä oikein mitään auttaaksesi. Neuvoni on, että olet läsnä, jos hän haluaa kertoa tilanteestaan, mutta älä mahdollista asioita vaikka rahaa antamalla. Ymmärrän, että on vaikeaa katsoa toisen alamäkeä, mutta et voi auttaa toista ilman, että hän itse ymmärtää tilanteensa ja haluaa apua. Sinun on tärkeää huolehtia omasta jaksamisestasi myös.

Ja pisterivin kommentit voit jättää omaan arvoonsa, sen verran sekopäistä tekstiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.