Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kunnianloukkaus ja yksityisviesti

Lähettäjä: Mitenhän menee? 
Päivämäärä:   9.3.25 14:33:20

Nyt olisi aika sanoa narsistille suorat sanat viestimuodossa.

Kaikki perustuu totuuteen.

Mutta voinko minä saada kunnianloukkaussyytteen jos kerron monisanaisesti mielipiteeni hänen hyväksikäytöstä ja että hän on hyväksikäyttäjä?

Mainitsen myos, että hän yritti käyttää monesti minua taloudellisesti hyväksi. Hänhän tuon kieltää, mutta nähtävissä wa-keskusteluissa.

Voiko mainita myös, että on eläinrääkkääjä kun ei vienyt eläimiään lääkäriin kun oli sairas?

Entä kyseenalaistaa ammattitaidon. Tästäkin on todisteita.

Olen raivon partaalla ja mietin mitä voin sanoa, etten itse saa jotain kunnianloukkaussyytettä.

Tiedän, että sama olisi olla hiljaa, mutta tapaus on niin törkeä, että en voi olla vain hiljaa.

Re: Kunnianloukkaus ja yksityisviesti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.25 14:36:17

Siis kyseiselle ihmiselle itselleen ajattelit sanoa suorat sanat? Ei ole kunnianloukkaus.

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   9.3.25 14:39:15

Ymmärrän, että ärsyttää. Helpommalla kuitenkin pääset, kun katkaiset kaikki yhteydet tuollaiseen, etkä tee yhtään mitään. Jatkat elämääsi ja purat vihasi toisella tavalla.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   9.3.25 14:39:19

Mitäpä jos vain sanot, että ”Olet hirveä ihmissaasta, enkä enää aio olla kanssasi missään tekemisissä”. Siinä tärkeimmät.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.3.25 14:40:46

Yksityisviestissä voit sanoa tuon kaiken, kunhan sille on perusteita. Jos julkistat, pitää olla todisteet.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   9.3.25 14:41:20

Seuraavaksi tulet itkemään, että sanoi takaisin.

Päivämäärä:   9.3.25 14:56:08

Kyseinen ihminen voi lähettää kyseisen viestin kaikille ihmisille ihan pomostasi, lapsistasi ja ystävistäsi alkaen. Kannattaa vähän miettiä että olisiko fiksumpaa vaan blokata ko ihminen kuten järkevät ihmiset tekee ja jatkaa elämää. Tää on yleensä muuten paras kosto kun hyvin monet ihmiset ei kestä tätä lähestymistapaa. Nykyään ihan kaikesta saan screenshotin mikä elää ikuisesti joten miettisin kaksi kertaa.

Päivämäärä:   9.3.25 14:56:29

RemonttiRiku: Kiitos. Ajattelin estää hänet tästä syystä sen jälkeen kun olen viestini laittanut.

Ja kyllä, siis hänelle yksityisesti whatsapissa mielipiteeni haluaisin kertoa, kakkki totuuteen pohjautuen. Toki viesti sisältää loukkauksia (totuuteen perustuva mielipiteeni) mm. hänen ammattitaitoonsa liittyen ja ilmoituksen, että vien asiaa eteen päin viralliselle taholle. Tästä hän suuttuu, jonka vuoksi haluaisin etukäteen selvittää voiko hän nostaa viestistä yksinään jonkun syytteen.

Päivämäärä:   9.3.25 15:00:21

. : viesti on asiallinen , mutta sisältää suht rajua asiaa, koska hän on ollut niin häikäilemätön. Joten screen shotit eivät haittaa. Tuskin niitä kehtaa näytellä kun kaikki viestissä on totta.

Lähinnä ehkä haen takaa, että voinko saada syytteen jos whatsapissa kutsun jotakuta psykopaatiksi (muun asiallisen viestin ohella) ja kerron vievän erästä asiaa viranomaisille tietoon.

Päivämäärä:   9.3.25 15:03:49

Jos kutsut ketään missään yhteydessä psykopaatiksi niin annat itsestäsi idiootin kuvan. Jos lähetät jonkun viestin niin anna se jollekin luotettavalle henkilölle ensin luettavaksi ja odota että vihasi laantuu. Jos suutuspäissäsi haukut jotain viestillä psykopaatiksi niin se viesti saattaa asiayhteydestä irrotettuna olla kohta jossain Facebookissa räävittävänä missä sinä olet se hullu psykopaatti.

Päivämäärä:   9.3.25 15:11:23

Jos olet oikeasti viemässä asiaa virallisen tahon kanssa eteenpäin, niin älä laita mitään viestejä.
Aina on vaara, että asiat voidaan kääntää sinua vastaan. Ja psykopaatiksi et voi ketään haukkua, ellet pysty sellaista diagnoosia todistamaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.3.25 15:14:35

Kyllä sä viestin voit laittaa. Eikä siinä loukata kenenkään kunniaa, jos et viestiä laita kuin asianosaiselle. Toki on mahdollista, että viestin lähetys ei enää onnistu, sillä saattaahan olla niin, että sinut onkin jo estetty. Kuulostaa nimittäin sille, että riita on jatkunut jonkin aikaa.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   9.3.25 15:17:25

Omasta kokemuksesta voisin sanoa että blokkaat kyseisen ihmisen etkä enää missään yhteydessä millään tavalla ota häntä tai hänen tekemisiään puheeksi, ellei joku viranomainen tms niistä sinulta kysy. Koskaan et voi tietää kuka kertoo sanomisiasi eteenpäin ja missä kohtaa ne kääntyvät sinua itseäsi vastaan. Kärsi omat tappiosi hiljaa, pure hammasta ja niele kiukku. Laita toki ylös kaikki tarvittavat todisteet, jos luulet että joudut jossain kohtaa omia aiempia sanomisiasi puolustelemaan tai perustelemaan kantaasi myöhemmin. Toisen ihmisen tekemiset eivät ole sinun vastuullasi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.3.25 15:19:48

Toki voit laittaa, muttet saavuta sillä mitään.

Blokkaa ja unohda.

Päivämäärä:   9.3.25 15:21:05

Jos ihminen on oikeasti narsisti, olisin varovainen ja lähettäisin vain sellaisia viestejä, mitkä eivät saa minua huonoon valoon, jos ja kun ne päätyvät muiden silmille. Vain faktoihin perustuvaa asiaa, ei psykopaatiksi haukkumista.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   9.3.25 15:22:30

Kannattaa muistaa, että vastaanottaja saa julkaista lähettämäsi viestin.
Eli valmistaudu siihen, että paskaa tulee niskaan.

Päivämäärä:   9.3.25 15:22:51

Ystävä lukee viestit ensin. Totta, täytyy odottaa että pahin viha laantuu.

Tämä on jonkun aikaa jo jatkunut ja hlö tosiaankin ansaitsee palautetta. Hän on selvästi hyvin narsistinen hlö.

Ystäväni ovat samaa mieltä, että hän ansaitsee vihdoinkin takaisin *askaa, sen verran henkisesti väkivaltaista hyväksikäyttävää käytöstä he ovat pidemmän aikaa minua kohtaan nähneet.

Tämä ”palauteviesti” on ehkä itselleni keino päästää vihdoin irti kun olen niin monesti vaan antanut anteeksi ja uskonut, että hän on hyvä ihminen.

Lähettäjä: ses 
Päivämäärä:   9.3.25 15:35:30

Et voi voittaa narsistia, tai saada häntä näkemään vikaa omassa toiminnassaan, vaikka tekisit ja sanoisit mitä. Pahempaa on tulossa jos yllytät. Kirjoita viestisi vaikka paperille ja polta takassa, blokkaa kaikissa mahdollisissa kanavissa ja päästä irti, ole vapaa.

Päivämäärä:   9.3.25 15:39:46

Älä lähde tuohon, et voi voittaa! Blockaa kaikkialta koko ihminen!

Jos sinun on aivan pakko saada puhua suusi puhtaaksi laita ääniviesti, sen kanssa joutuu näkemään vaivaa että käyttää sitä sinua vastaan.

Päivämäärä:   9.3.25 15:50:21

ses ja .: Tiedän etten voi voittaa. Olen kokenut sen jo monesti hänen kanssaan.

Oman parantumiseni vuoksi jonkun viestin haluan kuitenkin laittaa ja sitten blokata hänet.

Avustanne viisastuneena muotoilen viestini paremmin. Toivottavasti nyt tosiaan voi itse saada kunnianloukkaussyytettä kun kyse yksityisviestistä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   9.3.25 15:51:05

Tuo taktiikka on huono narsistin kanssa. Ensinnäkin he janoavat draamaa ja yrittävät saada muista reaktioita. Toisekseen heiltä puuttuu itsereflektiokyky eli he vain uhriutuvat ja kääntävät kaiken muiden syyksi.

Parhaiten saat narsistin kärsimään kun katkaiset välit ilman että kerrot syytä, eikä hänellä ole enää valtaa sinuun. Jatkat elämääsi onnellisena ja sekös häntä harmittaa!

Akuuteista eläinrääkkäyksistä voit tehdä eläinsuojeluilmoituksen. Ja myös narsistin työpaikalle voi laittaa palautetta esim. whistlebowerin kautta (jos yhtään isompi yritys) jos hänen työnsä suorittamisessa on sanomista. Vinkkaisin myös tässä yhteydessä, että persoonallisuustesti voisi olla tarpeen henkilölle (sen kummempia diagnooseja mainitsematta).

Näillä eväillä saat itsellesi paremman mielen kuin avautumalla, narsistin mielestä avautumisesi osoittaa vaan heikkoutta ja sen, että hänellä onkin ollut täysi oikeus toimia kuten on toiminut.

Usko minua, olen joutunut pelleilemään näiden kanssa likipitäen koko elämäni aina jossain elämän osa-alueella.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.3.25 15:51:15

Asianajajalta sain vastauksen, kun kysyin onko perusteita kunnianloukkaukseen henkilön herjatessa minua yksityisviestillä ala-arvoisesti viitaten "terveydentilaani", josta tällä ei ole mitään konkreettista tietoa ja moneen muuhunkin asiaan mistä tällä ei ole uskottavasti mustaa valkoisella (esim. onko oikea henkilö kyseessä, koska en tarkoituksella ole tämän kyseessä ollen käyttänyt sukunimiä ihmisistä puhuessa ja väittää nyt sitten kyseessä olevan X. H. ja Y. M. nimisten henkilöiden ja minulla on samalla etunimellä olevia useita tuttavapiirissäni, joten ei voi mitenkään tietää kenestä kyse, kun osa on somessa ja osa ei :D ).

"Kyllä yksityisviestitkin voidaan katsoa kunnianloukkaukseksi"

* * * *

Kun puhutte uusille ihmisille tuttavistanne, niin pienenä vihjeenä: Älkää kertoko näiden sukunimiä ennen kuin voitte olla varmoja, ettei niitä tietoja käytetä hyväksi teitä itseänne vastaan, ainakin jos kuvittelette käyvänne keskusteluja luottamuksella. Puhukaa vain etunimillä. Onneksi minä tein näin, koska yksikin ihminen osoittautui täydeksi mulkeroksi ja koetti käyttää tätä minua vastaan. Välttää ainakin valheiden levittämiset, kun ei tiedä kenelle ne kertoisi.

Minä olisin voinut tehdä tämänkin ihmisen jutuista kanteen ja elämästä enemmän vittumaisen, mutta koska en aio olla enää missään tekemisissä koko ihmisen kanssa, niin annan olla. Kaiken varalta on kuitenkin todisteet olemassa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.3.25 16:02:32

...., kannattaa hankkia parempi asianajaja. Yksityisesti käyty keskustelu ei ole kunnianloukkaus.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.3.25 16:18:52

Ei ole kunnianloukkaus, mutta on totaalisen väärä peliliike narsistia kohtaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.3.25 16:19:50

Narsisti pitää saada itse niin sekaisin, että kulissit sortuu julkisesti muiden nähden hänen omasta toimestaan
Se on paras lääke narsistille. Toki jos kyseessä on umpihullu, niin voipi henki lähteä hänen silmissään syylliseltä.

Päivämäärä:   9.3.25 16:39:03

Mä: Kiitos, aloin ihan itkemään viestistäsi kun koin sen tässä ihan hirveässä tilanteessa hyödylliseksi ja tukevaksi.

Kiitos myös muille kommenteista.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.3.25 16:40:31

"Voiko mainita myös, että on eläinrääkkääjä kun ei vienyt eläimiään lääkäriin kun oli sairas?"

Oliko eläimet vai niiden omistaja sairaana?

"Oman parantumiseni vuoksi jonkun viestin haluan kuitenkin laittaa ja sitten blokata hänet."

Onko tämä henkilö jotenkin aiheuttanut sairastumisesi?

Päivämäärä:   9.3.25 17:05:38

""Oman parantumiseni vuoksi jonkun viestin haluan kuitenkin laittaa ja sitten blokata hänet."

Onko tämä henkilö jotenkin aiheuttanut sairastumisesi?"

No kun pitää saada viimeinen sana ja toiselle paha mieli.

Päivämäärä:   9.3.25 17:06:16

"Et voi voittaa narsistia, tai saada häntä näkemään vikaa omassa toiminnassaan, vaikka tekisit ja sanoisit mitä."

Tämä. Irtipäästämistä on ymmärtää tämä ja antaa olla. Luovuttaa toisen suhteen, jatkaa omaa elämää. Viestillä haluat oikeutta. Et saa sitä. Tavalla tai toisella se kääntyy sinua vastaan ja joudut selitellä, kuulla haukkuja, puolustautua. Draama sitoo sinut tähän narsistiin.

Miltä tuntuisi, jos hän julkaisee viestisi jossain ryhmässä ja kertoo oman tarinansa. Kuinka olet hullu sekopää ja hän on aina auttanut ja ollut liian kiltti. Heräisikö tarve oikaista, kertoa totuus?

Lähettäjä: Päin prinkkalaa 
Päivämäärä:   9.3.25 17:11:04

Kirjoita viesti ja anna ystävän lukea. Sitten ET lähetä sitä. Et nyt etkä koskaan. Jos on jotain viranomaisten kanssa hoitamaasi asiaa, annat niiden viranomaisten tehdä rauhassa työnsä. Lähdet toipumaan kun pystyt hyväksymään että maailmassa on paljon asioita, joita et voi muuttaa. Narsisteja emme voi muuttaa. Jätä viha ja kostonhalu. Viet niillä vain omaa ajatteluasi huonompaan suuntaan. Ole etäinen ja älä kommentoi hänen ominaisuuksia, ammattitaitoa tai eläinten hoitoa. Voi jokainen miettiä miltä itsestä tuntuisi, jos joku lähettäisi viestin jossa haukkuu mielenterveyden, ammattitaidon ja eläinten hoidon?

Päivämäärä:   9.3.25 17:13:56

Älä laskeudu vastapuolen tasolle vaan laita viestiä vain asioista ja jätä pois henkilöön menevä syyttely. Näin kuullostat myös itse asiallisemmalta, jos keskinäisiä viestejä jostain syystä joskus leviää ulkopuolisille.

Lähettäjä: ses 
Päivämäärä:   9.3.25 17:21:23

Ymmärrän halun sanoa "viimeinen sana", mutta narsisti lukee tuollaisesta viestistä vain sen minkä rivien välistä haluaa: "minulla on sinuun vielä valtaa". Ja sitä valtaa hän tulee käyttämään.

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   9.3.25 17:23:18

Narsisti ei koskaan näe mitään väärää tekemisissään, joten älä lähetä hänelle yhtään mitään. Vie asiaa muuta kautta eteenpäin.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   9.3.25 17:53:16

Kannattaa pitää mielessä, että sillä toisellakin osapuolella voi olla tallessa juuri sinun kyhäämiäsi loukkaavia viestejä.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   9.3.25 18:11:54

Ihan turha lähettää narsistille mitään. Blokkaa vaan joka paikassa, ja jos on jotain hoidettavaa viranomaisten kanssa, niin sinne ilmoitusta.

Oman parantumisesi avuksi voit järjestää vaikka hienon tuliseremonian. Kirjoita viestisi paperille ja polta se, mieluiten jossain hienossa paikassa luonnon keskellä, kun on jo vähän hämärää. Siinä on dramatiikkaa, ja voit tämän seremonian avulla katkaista siteet henkisesti siihen henkilöön.

Päivämäärä:   9.3.25 18:28:28

"ses
Päivämäärä: 9.3.25 17:21:23

Ymmärrän halun sanoa "viimeinen sana", mutta narsisti lukee tuollaisesta viestistä vain sen minkä rivien välistä haluaa: "minulla on sinuun vielä valtaa". Ja sitä valtaa hän tulee käyttämään."

Se pakottava tarve sanoa viimeinen sana viittaa myös narsistiseen luonteeseen. Kannattaa vain antaa asian olla.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   9.3.25 18:57:55

Nyt oikokaa kaikki väärin neuvojat käsityksiänne: myös yksityisviestistä voi saada kunnianloukkaussyytteen ja -tuomion. Tässä ko. tapauksessa tuomiota eivät tuoneet julkiset kirjoittelut, vaan nimenomaan yksityisviestit:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000385478.html

Lähettäjä: am 
Päivämäärä:   9.3.25 19:55:41

"Se pakottava tarve sanoa viimeinen sana viittaa myös narsistiseen luonteeseen."

No aika paljon vedetty mutkia suoriksi tässä kommentissa. Kyllä on ihan normaalia ja inhimillistä, että vääryyttä kokeneena haluaa "näpäyttää" vastapuolta, puhua suunsa puhtaaksi, saada avaamaan silmät ja ymmärtämään omia tekojaan. Mutta ei se edistä omaa toipumista, eikä kaiken mahdollisen oksentaminen yhteen viestiin opeta kyllä vastapuolelle mitään - narsistille varsinkaan. Kertoo vain, kuinka rikki ihminen on narsistin jäljiltä, kuinka paljon hyväksikäyttäjällä on edelleen uhriinsa valtaa (pakkomielteeltähän tuo jo kuulostaa), ja hän on tyytyväinen, kun kierre jatkuu edelleen - ja pistää lisää vettä myllyyn.

Jos rikoksia on tapahtunut (taloudellinen hyväksikäyttö, eläinrääkkäys), niiden eteenpäin viemiseen on sitten omat väylänsä.

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   9.3.25 21:28:47

Aloittaja, tyyppi tulee nauttimaan sun viestistä koska se on tae siitä että hänellä on valtaa sinuun, saa sinussa aikaan voimakkaita tunteita.

Paras on olla täysin välinpitämätön ja blokata kaikkialta. Se on narsistille paljon kovempi paikka.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.3.25 21:40:24

LähettäjäÄllö

Päivämäärä9.3.25 16:02:32

...., kannattaa hankkia parempi asianajaja. Yksityisesti käyty keskustelu ei ole kunnianloukkaus.

Kyllä yksityinenkin viesti voi olla kunnianloukkaus. Halventamiseen ei tarvita sitä, että se tulee teolla muiden tietoon.

Toki, aika vähän näistä syyttäjät lähtee syyttämään, vaikka ilmoituksen tekisi niin todennäköisyys tuomioon yhdestä viestistä on häviävän pieni.

Mutta hyviä vinkkejä olet saanut jo. Viestisi olisi tosiaan narsistille sulaa hunajaa.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.3.25 23:04:02

Täällä kirjoittelee tyyppejä, jotka kuvittelevat että ainoastaan heidän vastaanottamansa viestit ovat loukkaavia, eivät keharit ymmärrä että itse ovat aloittaneet loukkaukset viesteillään.

Lähettäjä: Neuvo 
Päivämäärä:   10.3.25 01:57:04

”Parhaiten saat narsistin kärsimään kun katkaiset välit ilman että kerrot syytä, eikä hänellä ole enää valtaa sinuun. Jatkat elämääsi onnellisena ja sekös häntä harmittaa!”

Todellakin tämä! Usko pois, ymmärrän täysin, miten haluaisit puhua suusi puhtaaksi. Mutta kun narsistit eivät puhu eivätkä kuuntele niin kuin normi ihminen. Jos narsistin tekoja kyseenalaistaa, hän joko kostaa, tai uhriutuu. Joka tapauksessa on varmaa, että sitä viimeistä sanaa et hänen kanssaan tule saamaan koskaan. Ainoa oikea tapa on katkaista kaikki yhteydenpito ja sen jälkeen elää onnellisena. Jos jokin on narsistille myrkkyä niin se, että joku on päässyt hänen otteestaan pois.

Tsemppiä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.