Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "jos vanhinko tiine niin varsa mulle"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.25 12:46:05

Myy hevosen ja jos osoittautuu tiineeksi vaati varsan itselleen.
Miten laillisesti pitävä vaatimus tuo on jos sen vaikka myynti soppari in laittaisi? Toki jos ostaisin niin saisi varsin kunhan vastaisi hevosen ja varsan kaikista kuluista vieroitukseen asti.

Re: "jos vanhinko tiine niin varsa mulle"

Päivämäärä:   9.3.25 12:53:07

Kyllähän tamman voi myydä vaikka varsotusoptiolla. Samalla periaatteella voi kyllä myydä myös niin, että potentiaalinen varsa kuuluu myyjälle eikä ostajalle, eli tamman hintaan alennus ja sopimukseen jako kuluista ja huomioidaan mielellään myös varsotuksen riskit, eli jos myyty tamma kuolee varsomiskomplikaatioihin.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   9.3.25 12:55:24

Jos se sopparissa on, ja myyjä sekä ostaja allekirjoittaneet, niin on laillisesti pitävä vaatimus.

Toki tuossa ehdottomasti sopparia tehdessä pitää myös kirjata kaikki nuo päätökset missä tamma vaarsoo, missä tamma viettää ajan ennen varsan vieroitusta ja kuka maksaa kulut.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.3.25 13:03:07

Minä myin tamman astutettuna, kaikki varsomiskulut ja varsan hoito yms minulle, ja sopparissa ikä milloin varsa vieroitetaan ja haen pois. Ja näin tehtiin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.3.25 13:08:55

---, mielenkiinnosta: mikä summa kuluista muodostui?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   9.3.25 13:09:54

Ihan normaali käytäntö siitostammojen kanssa. Toki niillä tiineys on suunniteltu, eikä vahinko, mutta kyllä niitä tammoja myydään välillä tiineenä niin että myyjälle jää syntyvä varsa.

Paperille vaan kaikki mitä kummallekin osapuolelle kuuluu kustannusten osalta ja kumman nimiin varsa halutaan kun se syntyy, selkeintä varmasti että hallintaoikeus säilyy myyjällä varsomiseen asti.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   9.3.25 13:15:16

Kannattaa tosiaan laittaa kaikki asiat sopimukseen.
Onhan se tamman ostajalle vähän huono tilanne, kun ei tiedä onko tiine vai ei. Jos on ostanut tamman ratsastuskäyttöön eikä siitokseen. Tallipaikkakin pitää huomioida siinä, että voiko siellä varsottaa. Vai meneekö myyjälle varsomaan.

Lähettäjä: neuvo 
Päivämäärä:   9.3.25 13:29:42

En ostaisi tuollaiselta ihmiseltä tammaa jolla on pikku vahinko ehkä kenties sittensennäkee- tapahtunut.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.3.25 13:34:06

Sopimushan se on jos nimi paperissa. Jos ostaja ei tykkkää sopimuksesta niin ei osta ja eikä laita nimeään.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.3.25 15:23:12

Kantoajan sekä varsomisen jälkeiset kulut ei ole ihan pienet ja entä jos tarvitaan elliä tai jopa tehohoitoa. Joko varsan tai emän tai molempien takia. Maksaako myyjä nämä samalla kun vaatii varsaa itselleen? Puhumattakaan siitä ettei tammaa voi käyttää pitkiin aikoihin siihen mihin se on ostettu + korkeammat tallimaksut ja bensan hinta koska varsalle ja tammalle sopivat tallipaikat laitsoineen on yleensä kauempana. Itse en edes neuvottelisi varsan lähdöstä ennen kuin olisi selvä ymmärrys mitä tuo kaikki kustantaa ja että myyjä on valmis kaivamaan kuvetta. Tämä jos varsa on bonus-varsa.

Sen sijaan jos tamma myydään tiineenä asioista on sovittu paperilla eikä kummallakaan osapuolella pitäisi olla epäselvyyttä velvollisuuksista sen enempää kuin maksuista.

Päivämäärä:   9.3.25 16:35:33

Ei ole tarkoituksella astutettu, vaan kyseessä pieni mahdollisuus että on vahingossa tullut tiineeksi. Ja jos tiine niin myyjä asti varsan itselleen. Hinta alhainen koska perunut jo vuokrasopparin ja että menisi kaupaksi.

Päivämäärä:   9.3.25 16:51:06

oo. itse ostin tyhjän siitostamman. olikin sitten kantava. mun tamma ja mun varsa. astuttaja eli ex omistaja velvotettiin maksaan orin hyppy ja varsamaksu koska se ny onnistu. molemmat silti miun.
no eipä tuo ori kummoinen. monteen ehkä. ei ollut emästäkään loppuaikoina kärryjen eteen. vauhtia enempi ko päätä.
oli emä kuiten paras mitä tavikselle voi tuurilla osua. kunnolla kun tempas vauhtiin niin kylä se hirvitti. siinä kyytiläisenä siis.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   9.3.25 18:36:48

Jollei erikseen mitään sopimusta ole, niin varsa tulee tamman mukana. Se on toinen juttu haluaako ostaja pitää varsan, mutta ilman erillistä sopimusta tulevat varsamaksut lankeavat tamman uudelle omistajalle ja tästä tulee automaattisesti kasvattaja ja omistaja.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.3.25 19:03:39

Tietty jos myyjä haluaa varsan jos sellainen olisi tulossa niin eihän siinä mitään kun hän sitten myös maksaa kaikki ylimääräiset kulut jotka varsomisesta ja varsallisen tamman pidosta tulee. Ja hakee varsan pois kun se vieroitettu.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   9.3.25 19:09:54

Tuossahan olisi ollut helppoa ultrata tamma onko tiine vai ei. Ei tarvitsisi arpoa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.3.25 10:53:42

Nomadi, summa koostui ell ultrasta, varsan tallipaikkamaksusta, rekkaamiseta, orimaksut, varsamaksut jne, ihan siis samat laskut ja maksut jos tamma olisi varsonut minulla, mutta tamman tallimaksut maksoi uusi omistaja. Ja ei ollut vahinkovarsa vaan ihan tietoisesti myytiin tiineenä tällä sopimuksella, että siinä mielessä ehkä vähän erilainen tapaus kuin vahinkovarsan paljastuminen myynnin jälkeen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.3.25 10:58:36

Sunika, mutta ultra maksaa rahaa...

Päivämäärä:   10.3.25 13:02:42

Totta!

Lähettäjä: Vahinkojavahinkoja 
Päivämäärä:   10.3.25 13:51:30

Rekisteröi mahdollisen vahinkovarsan tilastoksi niin eipä tarvii kenellekkään ilmoitella :D
Itse en ostaisi tuollain tammaa.

Päivämäärä:   10.3.25 13:56:53

En siis ollu ostamassa, pisti vaan ilmoitus silmään.

Päivämäärä:   10.3.25 14:21:55

Tilastorekisteriä ei ole enää olemassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.