Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  80% työaika, pärjäätkö?

Lähettäjä: Savu 
Päivämäärä:   9.3.25 11:45:07

Olen hoitoalalla, lähihoitaja. Olen erityisherkkä ja syön suurinta mahdollista masennuslääkemäärää mitä lääkäri voi kirjoittaa. En ole todellakaan ekstrovertti ja väsyn suuresta työyhteisöstä. Ajoittain, noin kerran pari viikossa olen todella poikki henkisesti, puheeni on masentunutta ja väsynyttä. Välillä voin taas ihan hyvin ja olen iloinen ja puhelias.

Mietin nyt että pitäisikö vaihtaa 80% työaikaan. Minulla ei
ole ikälisiä tmv.

Mietin että pärjääkö sillä palkalla ja onko se kannattavaa vaihtaa?

Kuulisin mielelläni kokemuksia ja paljonko jää palkkaa kuussa ja onko tarvinnut tehdä muutoksia kuluttamiseen ja onko ollut sen arvoista?

Re: 80% työaika, pärjäätkö?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.3.25 12:02:06

No sehän riippuu ihan sun menoista.

Teetkö kolmivuoroa? Tienaan saman osa-aikatyöstä kolmivuorona kuin päivätyöstä täydellä työajalla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.3.25 12:04:12

Teen 60% työaikaa, pärjään reilun tonnin nettotuloilla paremmin kuin moni muu triplasti suuremmilla. Ne menot kun vaikuttaa.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   9.3.25 12:07:04

Pärjää, teen 75 prosenttista, ei ongelmia vaikka 2 alaikäistä lasta.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.3.25 12:09:55

Teen 80% työaikaa ja pärjään oikein mukavasti, mutta vuositulot on 50k€ tällä työajalla, joten olisi aika outoa jos en pärjäisi. Tein aiemminkin lyhyempää työaikaa, paljon matalammalla palkalla ja pärjäsin silloinkin.

Riippuu hirveästi miten on elintasonsa mitoittanut, että pärjääkö 80% palkalla, mutta verotus kompensoi sitä paremmin mitä pienempi palkka on.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.3.25 16:49:15

Ihan mielenkiinnosta, niin minkälaisilla aloilla tuo lyhennetty työaika on mahdollista? Joo, varmaan kaikilla aloilla periaatteessa, mutta miten käytännössä..

Tarkoitan sitä, että jos yksi tekee vähemmän työtä, niin joutuuko muut tekemään sitten hänen töitänsä, mutta saamatta tästä ylimääräistä korvausta?

Esim. meillä on kaikilla omat asiakkaat ja niitä on suurin piirtein jokaisella saman verran. Jos joku jättäytyisi lyhyemmälle työajalle, niin tekeekö hän lyhyemmässä ajassa omat työnsä, kuten ennen vai siirretäänkö asiakkaita joillekin muille? Nostetaanko vuorostaan näiden lisätöitä saaneiden palkkoja?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.3.25 16:54:18

Mitä merkitystä sillä on sinulle, pärjääkö joku muu 80 prosentin työajalla, kun kyse on SINUN toimeentulostasi?

Laske yhteen, paljonko kuukausittaiset kulusi ovat ja jätä myös yllätyksille tilaa. Sitten lasket, paljonko nettopalkka on 80 %:n brutosta. Siitähän sinä näet, pärjäisitkö vai et. Ei sillä ole sinulle väliä, että joku muu sellainen pärjää tai ei pärjää, jolla on erilainen palkka ja erilaiset menot kuin sinulla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.25 16:57:34

"Tarkoitan sitä, että jos yksi tekee vähemmän työtä, niin joutuuko muut tekemään sitten hänen töitänsä, mutta saamatta tästä ylimääräistä korvausta?"

Varmaan ihan tapauskohtaista. Hommat voi jäädä tekemättä eli jono kasvaa tai sitten palkataan lisää työntekijöitä. Osa-aikainen, kiireapulainen tms. Tarvetta voi lisätä muidenkin osa-aikatyöt, sairastelut , koulutuspäivät jne. Esimieshän noista lopulta päättää. Ei kenenkään palkatta pidä ylimääräisiä töitä tehdä. Toki jos on aiemmin pitänyt 2h päivässä taukoja, niin turha kiukutella, jos se ei enää onnistukaan.

Päivämäärä:   9.3.25 16:57:54

Hoitoalalla yleistä, vaatii työnantajalta toki sen, että työntekijöitä on enemmän kuin jos kaikki tekis 100%.

Moni ei vaan jaksa alalla vuosikymmeniä täyttä työaikaa kun sekä työ että työajat ovat raskaita ja toisaalta tää mahdollisuus työajan jouston ehkä myös vetää alalle ihmisiä jotka haluaavat enemmän muuta elämää kuin töissäoloa. Vapaapäiviä on nimittäin aika paljon kun 10-13h työpäivät ovat monessa hoitoalan työpaikassa ihan perus.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.3.25 17:02:52

Teen 80% työaikaa, päivätyö. Mulla on aina keskiviikot vapaat ja se on ihanaa! Taloudellisesti täytyy vähän laskeskella, mutta hyvinvointivaikutukset on niin suuret, että aion jatkaa niin kauan, kuin mahdollista.

Lähettäjä: Pakastevihannes 
Päivämäärä:   9.3.25 17:22:27

Tein pitkään 80% työaikaa, sairaanhoitaja. Työt ei kaatuneet muille vaan mun tilalla oli sit vaan muuta henkilökuntaa. Hyvin pärjäsin, pärjäisin ehkä edelleen. Mulla toki lapsiakin. Yksin olisi vielä helpompaa sopeuttaa kulutustaan ja ehkä muuttaakin vaikka halvemmalla alueelle. Olen ajatellut vähentää töitä taas kun lapset lähtee kotoa, ehkä jo aiemmin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   9.3.25 17:27:26

Helposti. -20% työaikaa on vain n. -10% nettopalkasta progrerssiivisen verotuksen takia.

Tällä hetkellä teen 100% työaikaa, koska työnantaja muutti palkan maksutapaa siten, että olisin käytännössä joutunut tekemään jatkuvasti palkatonta työtä, joten samassa vaiheessa siirryin 80 ->100. Teen vaan sitten sen verran heikommilla tehoilla ja huonommalla motivaatiolla, että taloudellisesti ei työnantaja ainakaan voita tuosta simputuksesta mitä työehtoihin teki.

Päivämäärä:   9.3.25 17:44:15

"Helposti. -20% työaikaa on vain n. -10% nettopalkasta progrerssiivisen verotuksen takia"

Tää varmasti totta, en ole omalta osaltani tehnyt laskelmia verotuksesta vaikka pitäisi kyllä. Täydellä työajalla tienaisin varmaan yli sen 50 000e/vuosi rajan jolloin verottaja rankaisee ihan erityisen kovaa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.3.25 17:49:53

Teen 60% työaikaa, pärjään hyvin. Bruttopalkka n. 2200, riittää minulle elämiseen. Ja ei, työni eivät kaadu muiden niskaan, teen töitä ns. itselleni tutkijana, se että saan viikossa vähemmän aikaan kuin joku muu ei ole keneltäkään pois.

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   9.3.25 19:12:58

Oma terveys ensin, eikö niin. Kyllä pienillä tuloilla pärjää jos järjestelee asiansa. Itse en pärjäisi lähihoitajan työllä ,80% tuloilla. Vedin nyt useamman vuoden sairaanhoitajaopiskelijan tuloilla n. 2700e/kk. Nyt kun palkka nousee, olisi 80% tuo opiskelijan palkka. Pärjäisin sillä ihan ok:sti, mutta nyt rahaa vain tarvitsee enemmän. Tarvittaessa pärjäisin itsekin 2000e kuukausibrutolla, mutta siinä opintolainaa maksaessa ei jää muuhun elämään juuri mitään rahaa. Ei harrastuksia, ei autoa jne.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.3.25 19:19:07

"
Ihan mielenkiinnosta, niin minkälaisilla aloilla tuo lyhennetty työaika on mahdollista? Joo, varmaan kaikilla aloilla periaatteessa, mutta miten käytännössä..

Tarkoitan sitä, että jos yksi tekee vähemmän työtä, niin joutuuko muut tekemään sitten hänen töitänsä, mutta saamatta tästä ylimääräistä korvausta?

Esim. meillä on kaikilla omat asiakkaat ja niitä on suurin piirtein jokaisella saman verran. Jos joku jättäytyisi lyhyemmälle työajalle, niin tekeekö hän lyhyemmässä ajassa omat työnsä, kuten ennen vai siirretäänkö asiakkaita joillekin muille? Nostetaanko vuorostaan näiden lisätöitä saaneiden palkkoja?"

Mulla on asiakaslista laskettu sen mukaan, että teen sen 80% työajassa. Olen saanut siihen itse vaikuttaa ja lopputuloksena teen enemmän kuin moni muu täydessä työajassa. Eli ainakaan mun kohdalla ei tarvitse olla huolissaan, että muut joutuu tekemään palkatta osan mun töistä. Pikemminkin mä teen osan muidenkin töistä. Tämä huomioitu myös mun palkassa eli saan 80% työajasta lähes samaa palkkaa kuin moni muu 100% työajasta. Jonkun mielestä tämäkin on tietysti epäreilua, mutta onneksi työnantaja osaa myös arvioida työtehoa ja osaamista.

Omalla kohdalla tietysti oli myös helpompi sopia työaika ja työtehtävät, kun palasin perhevapailta.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   9.3.25 23:07:05

Pärjäsin kyllä, mutta joutui tietysti eri tavalla tarkkailemaan kulutusta kuin täydellä palkalla. Kokeiltu on myös 50 % ja 90 %. Näistä suosikki oli 90 %, koska rahan määrään se ei paljon vaikuttanut, mutta arkeen tuli mukavasti joustoa. Olen töissä korkeakoulussa lehtorina, ja 80 % sopimuksella minulta vain otettiin 20 % pois niistä työtehtävistä jotka mulle resursoitiin vuoden ajaksi. Itse sitten piti huolehtia että on myös vapaalla vastaavan määrän. Meidän tiimissä on ollut paljonkin osa-aikaisuuksia, joko perhevapaita tai muista syistä, hyvin on niiden kanssa pärjätty, tarvittaessa palkattu lisää porukkaa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.3.25 01:56:11

Suosittelen.

Lähettäjä: fart 
Päivämäärä:   10.3.25 14:31:57

Teen itse 80% työaikaa mutta aika hyvä palkka niin kyllä sillä pärjää. Tuohan riippuu ihmisestä, jollain on kallis vuokra/lainanlyhennys ja autolaina päälle niin saattaa mennä iso siivu kuukausittain jo tuohon. Toisaalta jos edullinen asunto ja maksettu auto niin tilanne täysin toinen. Muutenkin kulutustottumukset vaikuttaa, tilaatko safkaa kotiin viikottain, ostatko merkkivaatteita...

Lähettäjä: kilometritehdas 
Päivämäärä:   10.3.25 14:56:53

Teen 0% työaikaa, pärjään ihan hyvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.