Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä haluat saavuttaa kun kritisoit jo tehtyjä..

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   9.3.25 10:31:57

Rupesin toisen keskustelun innoittamana miettimään taas ihmisten syitä käytökselleen ja kommenteilleen.

Kun tilanne on se, että henkilö X on jo tehnyt jonkin ratkaisun/päätöksen/teon elämässään ja sinä menet kommentoimaan tätä päätöstä negatiivisesti, niin mitkä ovat motiivit kritiikillesi ja mitä ajattelet sillä saavuttavasi?

Esimerkkitapaus lähipiirissäni viime aikoina:

Hyvä ystäväni osti koiranpennun. Hänen edellinen koira lopetettiin 14:sta elinvuoden jälkeen vanhuuden vaivojen takia, mutta koira oli todella hyvin pidetty ja koulutettu. Eli ystäväni osaa kyllä huolehtia koirasta.

Hänen oma äitinsä kuitenkin kommentoi kuitenkin todella ikävästi tätä päätöstä. Miten ystäväni teki virheen, oli kyllä todella

Re: Mitä haluat saavuttaa kun kritisoit jo tehtyjä..

Päivämäärä:   9.3.25 10:35:34

Miten minä nyt onnistuikin karkuuttamaan näitä viestejä... Jatkan.

... Tyhmä päätös. Ei kuitenkaan jaksa hoitaa koiraa jne.

Niin mikä tarkoitus tällä jo tehtyjen päätösten kritisoimisella on? Siis muu kuin aiheuttaa pahaa mieltä toiselle. Sillä kovasti toivon, ettei ihmiset kritisoisi toisiaan ihan vain tuosta syystä, että haluavat saada toiselle pahan mielen tämän tekemistä elämänvalinnoista.

Ymmärrän, jos päätös on vasta harkinnan tasolla ja kysyttäisiin mielipiteitä onko tuleva päätös järkevä vai ei, mutta kun "maito on jo kaatunut", niin miksi sitä siinä vaiheessa pitää mennä kritisoimaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.25 10:36:41

Koska aina on niitä, jotka tietävät kaikkien muiden asiat mielestään paremmin kuin asianomainen itse. Ja tästä syystä he ovat mielestään oikeutettuja kommentoimaan asiaa. Välillä syynä saattaa olla omakohtainen huono kokemus, miltä olisi toivonut toisen välttyvän.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.3.25 10:46:22

Keskustelupalstoilla kommentoidaan yleisellä tasolla, ja jotakin ratkaisua voi kritisoida vaikka siksi, etteivät muut tekisi yhtä hölmöä ratkaisua. Muistan tämän Erakkoravun mainitseman keskustelun; siinähän aloittaja ei kuitenkaan kommentoinut yhtään, mikä tilanne töissä oli ollut, ja millainen rahatilanne oli irtisanoutumisen jälkeen, joten en kommentoinut mitään.

Erakkoravun kaverin äidin mielestä kaveri ei ehkä ollut maailman paras koiranpitäjä, ja sanoi sen. Tämähän on tietysti mielipidekysymys.

Lähettäjä: kielioppilas 
Päivämäärä:   9.3.25 11:21:44

https://tinyurl.com/Kielitoimistonohjepankki

Päivämäärä:   9.3.25 12:50:22

"Erakkoravun kaverin äidin mielestä kaveri ei ehkä ollut maailman paras koiranpitäjä, ja sanoi sen."

Niin mutta miksi? Ajatteleeko äiti tässäpä tapauksessa, että tarpeeksi kritiikkiä antamalla ystäväni peruisi kaupat?

Minua ei kiinnosta tässä nyt se kuka on mitäkin mieltä, vaan mikä on motiivi jälkikäteiseen kritiikkiin.

Päivämäärä:   9.3.25 13:00:56

Tässäkään Erakkorapu ei kertonut tarkemmin, mitä kaverin äiti oikein sanoi, joten mahdoton kommentoida kritiikkiä. Jokin syy kritiikkiin varmaan oli; pitkät työpäivät, rahapula, koira-allergia...?

Päivämäärä:   9.3.25 13:48:26

Nomadi, esimerkkitapaukseni ei nyt ole se, mitä tässä pitäisi puida. Eikä sillä ole mitään väliä miksi kritisoidaan vaan sillä mitä sillä kritiikillä halutaan saavuttaa.

Mikä on motiivi sille, että kun ihminen on jo tehnyt päätöksen, niin siinä kohtaa annetaan kritiikkiä.

Lähettäjä: Kuspäät 
Päivämäärä:   9.3.25 13:49:59

Siksi, että sitten voi päteä, että mitäs minä sanoin, jos asia meneekin pieleen

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   9.3.25 13:53:01

Ehkä äidillä oli tietoa siitä, miten paljon koiranottaja oli edellisen koiran kanssa valitellut koiraan liittyvistä asioista? Tai sitten koiraahan on voitu vaikka käyttää tekosyynä sille, miksi äitiään ei ehdi näkemään, kun ei kehtaa suoraankaan sanoa, ja siksi äidille on jäänyt virheellisesti vaikutelma, että koiran pito on koettu hankalaksi ja työlääksi.

Itse kritisoin ihmisten päätöksiä yleensä vain, jos he itse vaikuttavat niihin tyytymättömiltä (tai toki sitten, jos päätös pissii jotain kautta minun niskaan, esim. naapuri tekee remonttiratkaisun, joka vuotaa minun asuntoon).

Päivämäärä:   9.3.25 13:55:28

Keskustelupalstalla vaikkapa se, että varoittaa muita toimimasta yhtä tyhmästi. Suorassa kritiikissä kerrotaan toiselle suoraan, että on toiminut ääliömäisesti - tähänkin on tapauskohtaisesti syynsä.

Joistakin virheistä tai huonoista ratkaisuista saa kuulla jopa kymmeniä vuosia jälkikäteen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.3.25 13:55:45

Ehkä on lainaillut äidiltään rahaa koiran eläinlääkärikuluihin tms.

Päivämäärä:   9.3.25 14:03:15

"Suorassa kritiikissä kerrotaan toiselle suoraan, että on toiminut ääliömäisesti - tähänkin on tapauskohtaisesti syynsä.

Joistakin virheistä tai huonoista ratkaisuista saa kuulla jopa kymmeniä vuosia jälkikäteen."

Niin mutta miksi? Ihan vain koska haluaa kuulijan tietävän kritisoijan pitävän häntä tyhmänä, vai?

"Hei haluan vain muistuttaa sinua siitä, että olet mielestäni hölmö enkä halua että unohdat sitä ikinä. Toivottavasti sinulle tuli paha mieli, koska ei mulla tässä nyt muuta syytä ollut."

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.3.25 14:12:29

Odotamme Ällön vastausta....

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   9.3.25 16:31:05

No täällä on eräs henkilö päättänyt toimia rtavaölla x, joka nyt sitten aiheuttaa mittavan korjaustarpeen asialle x ja aiheutti usealle ihmiselle haittaa ja ihan potentiaalisen vaaran. Miksikö sitä kritisoidaan? No, jotta jatkossa tämä ihminen ymmärtää ettei noin voi toimia ja asioista keskustellaan ENNENKUIN tehdään. Lisäksi tuo olisi voitu osin ainakin välttää jos olisi ajatellut muutakin kuin omaa napaa. Itse jätin arvostelematta vaikka varotin asian yhtä osapuolta ongelmista ajoissa. Kannattaa joskus miettiä jos sinua varoitetaan, että sanojalla voi olla ihan hyvin perusteltu syy varoittaa....

Päivämäärä:   9.3.25 16:59:05

Kiitos Hah.

Eli tuossa tapauksessa henkilö on toiminnallaan aiheuttanut mittavat haitat monelle eli syy siihen miksi jälkikäteen kritisoidaan, on se, että halutaan varmistaa että henkilö muistaa aina miten tuosta hänen päätöksestä/teosta seurasi. Koska ei ilmeisesti luoteta siihen, että hän ottaisi mokastaan opiksi ilman, että siitä huomautetaan.

Päivämäärä:   9.3.25 22:00:56

Erakkorapu: mitäs jos sen henkilön, joka on aiheuttanut ne mittavat haitat muille, käytös niitä muita kohtaan on ennenkin ollut välinpitämätön? Tosin ei ollut päässyt samassa mittakaavassa aiheuttamaan haittaa... ja sillä kertaa kukaan ei sanonut mitään. Se on Erakkorapu semmonen juttu, ettei kaikki puupäät tunnu ymmärtävän aiheuttamaansa mielipahaa ja mahdollisia oikeita haittoja, ennenkuin sanotaan että aiheutit ajattelemattomuudellasi muille harmia.
Minua ei kiinnosta muiden tekemät virheet, mutta tallentuu kyllä millä tavalla ihmiset hoitavat virheensä. Ne ketkä vähättelevät ja hoitavat aiheuttamansa harmin huonosti, siirtyvät henkilöihin, joihin en käytä energiaani. Ei sen kummempaa.

Päivämäärä:   9.3.25 22:09:15

no. kaverilla hieno hevonen. toisen kaverin mukaan se pitäisi myydä että pääsee loistamaan.
mun mielestä ei tavoitteellinen ratsastus on hyvä ja vielä parempaa jos molemat edistyy ja homma menee noin hienosti että muutkin kadehtii.

Päivämäärä:   9.3.25 22:21:15

"Se on Erakkorapu semmonen juttu, ettei kaikki puupäät tunnu ymmärtävän aiheuttamaansa mielipahaa ja mahdollisia oikeita haittoja, ennenkuin sanotaan että aiheutit ajattelemattomuudellasi muille harmia."

Sitähän minä sanoin jo edellisessä viestissäni. Ei luoteta siihen, että itse ottaisi virheestä opikseen, joten sen takia tehtyä tekoa/päätöstä kritisoidaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.3.25 22:29:25

Ehkä joku toinen samassa tilanteessa ei tee harkitsemattomia tekoja. Oletan, että puhut siitä "Irtisanouduin tyhjän päälle"-topasta?

Päivämäärä:   9.3.25 23:03:38

Erakkorapu: hahaha, kirjoittamisen lapsus, luin tekstisi tietty konteksti mielessä ja päädyin ennakkoasenteeseen :D kyllä juuri näin.
Ällö: tässä minun kuvailemassani tapauksessa kukaan samaa hommaa tehnyt hlö ei ole ikinä tehnyt samaa virhettä kuin tämä henkilö x. Ovat ensin jutelleet muiden kanssa ja ymmärtäneet kuinka on fiksuinta toimia. Tämä henkilö x ei niin tehnyt. Tilanne olisi voitu jopa vielä pelastaa jotenkin jos henkilö x olisi rehellisesti kertonut millaisen mittakaavan hommasta oli kyse, muttei vaivautunut. Joten nyt on sitten ison mittakaavan ongelma... no eiköhän virhettään korjaillessa valkene, keiden ihmisten kanssa kannattaa sillointällöin vaihtaa sana jos toinenkin jotta välttyy ongelmilta. Tai sitten tuo on niitä todellisia riemuidiootteja, joita tuntuu putkahtelevan..

Päivämäärä:   9.3.25 23:17:34

Aloittaja odotat ihmisiltä liikaa.

Tiedätkö kun jotkut ovat arkoja ja miettivät paljon mitä muutkin hänestä ajattelevat? Niin tällaiselle ihmiselle usein sanotaan että ei sinua kukaan ajattele vaan ihmiset ajattelevat eniten itseään ja omia murheitaan.

Niin on myös tässä. Kun ihminen kuulee asian X, hän sanoo siitä oman ajatuksensa. Ei siinä sen ihmeempää ole. Ihminen on itsekäs. Emme me ajattele hirveästi muita vaan ensiajatus on sanoa se mikä on oma mielipide.

Ja sitten läheiset uskaltaa sanoa myös suoraan koska läheiset varsinkin kärsii usein toisen mokista. Esim tän tapauksen äiti on saattanut nähdä miten lapsi laskee pennejä saadakseen koiran eläinlääkäriin ja skippaa omat ateriat, on saattanut joutua olemaan tahtomattaan koiravahti, on saattanut joutua kuulemaan negatiivista koirahössötystä tai huolipuhetta jne.

Mä ainakin puhun negatiivisesti läheiseni eläinhamstrauksesta hänelle itselleen VAIKKA vahinko on jo tehty koska se olen minä joka niitä eläimiä joutuu myös tahtomattaan kaitsemaan ja uudelleensijoittamaan toisen elämänhallinnan ongelmien takia. Olen huomannut että tämä nalkutukseni hieman hillitsee hänen tulevia sekoilujaan.

Päivämäärä:   10.3.25 07:05:16

Tuttua juttuahan nämä turhat kritisoinnit ovat.

Hevosten omistajat kuulee ja lukee näitä juttuja jatkuvasti, miten hevonen on
- väärin ruokittu
- vääränvärisissä varusteissa
- väärällä omistajalla
- vääränlaisessa tallissa
- vääränlaisessa tarhassa
- väärin laitettu turparemmi suitsissaan
- kokenut vääryyttä, ettei turparemmiä ole
- kantaa ratsastajaa, jolla on väärän merkkiset ridapöksyt
- ilmoitettu väärän tasoiseen kilpailuun
- väärin kengitetty
- väärin loimitettu
- väärin sitä, tätä, tuota, näin ja noin ja väärinpäin

Päivämäärä:   10.3.25 07:06:36

Ei turhalla kritisoinnilla muuta haluta kuin aiheuttaa pahaa mieltä. Nämä ulisijat ovat itse niin surkeita urpoja, etteivät kykene positiiviseen ajatteluun saati ulosantiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.