Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako aspaa tytötellä/ pojitella?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.3.25 15:50:28

Kysytäänpä nyt erikseen, että onko ok sanoa asiakaspalvelijalle "Kuules tyttö" tai "Poika, haepa tuolta asia x".

Minun maailmassani nämä ovat todella vähätteleviä termejä ja eivät kuulu työelämään millään tapaa.

Re: Saako aspaa tytötellä/ pojitella?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.25 15:51:46

Ei saa. Suomessa lapsityövoima on kielletty, joten aspoissa ei työskentele yhtäkään tyttöä tai poikaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.3.25 16:00:47

Ei saa. Kertoo tytöttelijän tai pojattelijan pätemisen tarpeesta, käytöstapojen puutteesta ja huonosta itsetunnosta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.3.25 16:06:44

Ei. Ja joka kerta annan asiakkaalle tästä myös palautteen. Harvemmin onneksi kuitenkin kuulee.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   8.3.25 16:10:35

No kaikkeahan sitä aina saa sanoa, mutta

Lähettäjä: Jöps 
Päivämäärä:   8.3.25 16:11:27

Saa, ei mtn ongelmaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.3.25 16:11:56

Säännöllisesti kuulee vanhoilta mummoilta ja papoilta tätä tytöttelyä. Ärsyttää suunnattomasti.

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   8.3.25 16:14:11

Päin naamaa en tytöttele/pojittele, mutta jälkeenpäin saatan esim. kaverille sanoa ”onkohan nyt joku TET-viikko menossa, kaupassa X oli kassalla sellainen nuori tyttö, vaikea uskoa että olisi vielä edes ripille päässyt”

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   8.3.25 16:16:26

Jaahas karkasi edellinen.

Kaikkea siis toki saa sanoa, mutta tosiaan riippuu ihan asiayhteydestä miten sitä tyttöä/poikaa käytetään.

Minusta on asiatonta käskyttää aspaa tuollaisella "teeppä näin kuin minä sanon" ihan sama ilmaistiinko asia sitten "teeppä poika/mies/henkilö/aspa".

Itse en koskaan käskystä ja käytän ennemmin nimityksiä neiti tai herra kuin tyttö/poika, mutta minusta on enemmän ok sanoa esim:

Hei poika! Anteeksi, voisitko tuoda minulle paperia kun kaadoin tämän juoman.

Kuin

Hei herra! Tuo mulle paperia!

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   8.3.25 17:50:35

Ei, mutta en loukkaantuisi jos kyseessä vanhus joka sanoo..

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.3.25 17:56:00

Kuules tyttö tai Kuules poika on vähätteleviä termejä.

Toimiston tytöt tai työmaan pojat taas ei.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   8.3.25 18:02:49

Minulla on pieni erikoisliike, jota hoidan enimmäkseen itse. Olen päälle nelikymppinen, siro ja lyhyehkö nainen, omasta mielestäni kuitenkin ihan ikäiseni näköinen. Tässä taannoin eräs maksimissaan viisikymppinen mies marssi sisään, ja tokaisi ”Hei tyttö, onko täällä omistajaa paikalla”. Vähän näytti nololta, kun totesin, että minä olen, ja taidetaan olla ikätovereita.

Päivämäärä:   8.3.25 18:05:06

No niin, oletinkin valtaosan olevan samoillalinjoilla.

Lähettäjä: Kaupan täti 
Päivämäärä:   9.3.25 03:37:57

No enimmäkseen ikäni puolesta kuuntelen tädittelyä, eikä se minua häiritse lainkaan. Yksi edellinen työnantajani minua kutsuu tytöksi, eikä sekään vaivaa. Kyseessä on reilu kahdeksankymppinen, aivan ihana herrasmies ja minä olen vähän päälle viisikymppinen. Hänen näkökulmastaan varmasti olenkin tyttö, eikä hän sitä sano vähättelytarkoituksessa. Jotenkin hellyttävää, kun menen käymään ja hän tuumaa, että mitä tyttö. Otatko kahvia? <3 :D

Ja kyllä minä olen sitä mieltä, että kolmikymppinen vävyni on aivan ihana poika, eikä hänkään siitä pahastu.

Minä en millään usko, että kyse olisi pelkästään siitä, sanooko aspaa tai muuta tytöksi/pojaksi. Vaan ihan yleisistä käyttäytymissäännöistä. En koskaan vaadi ketään tuomaan/viemään mitään niin, että hei siellä, ota tämä, tai tuo se.

Päivämäärä:   9.3.25 04:30:55

Kuules tyttö on neutraalimpi kuin kuules nainen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.3.25 06:04:12

On vähättelevää ja tosi tökeröä.

Myös jos puhuu työpaikan kesäesalle, joka oikeastikin alle 18.

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   9.3.25 07:28:41

Noooh, itse olen teknisessä tukussa ja on tullut pahempaakin kuultua. En jaksaisi noin olemattomasta asiasta mieltäni pahoittaa.

Päivämäärä:   9.3.25 07:40:52

Samalla lailla saa kun aloittaja kertoo joidenkin olevan maalta, jota hän täällä välillä viljelee. Eli aloittajaa ainakin saa.
Tyttö ei ole huorittelua tms joten huonoa palvelua saadessa saa kyllä, palauttaa tytön tylleröt ruotuun.

Päivämäärä:   9.3.25 07:47:43

Aspana, keski-ikäisenä, olen todellakin vain iloinen, jos joku tytöttelee. Piponi ei ole kireällä. Elämässä on oikeitakin murheita

Päivämäärä:   9.3.25 08:07:15

Kuule tyttö, haepa mehua, tuopa lisää
peitettä!

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   9.3.25 08:11:11

Minä tytöttelen automaattisesti jos saan itseäni nuoremmalta aspalta huonoa palvelua.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   9.3.25 08:27:54

Ap oletko joku 20-30v valveutunut historian uudestaan kirjoittaja?

Lähettäjä: Muttamutta 
Päivämäärä:   9.3.25 08:29:25

Entä jos kutsut tytön sijasta neiti ja tyyppi onkin rouva???? Millä nimellä nämä mimosankukat toivovat itseään kutsuttavan?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   9.3.25 08:39:28

"Millä nimellä nämä mimosankukat toivovat itseään kutsuttavan?"

Jännä juttu, että minulla ei ole koskaan ollut tarve kutsua aspaa millään nimellä. Ihan perus "anteeksi, voisitko auttaa minua/hakea minulle..." riittää.

Päivämäärä:   9.3.25 10:04:27

Hei sinä siinä! Ei kyllä toimi puhelimessa.

Päivämäärä:   9.3.25 10:21:02

Miksi puhelimessa (tai missään muussakaan tilanteessa) edes pitäisi käyttää mitään "sinä siinä"? Varsinkin puhelimessa on ihan selvää kenelle puhutaan, eikä tarvitse osoitella ketään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.3.25 10:24:29

Ei ole OK, eikä tuollainen käskevä äänensävy ole muutenkaan mukava tapa puhua yhtään kenellekään.

No, ehkä jos joku herttainen vanha mummo lempeästi sanoisi minua tytöksi, niin voisin ottaa sen jopa kohteliaisuutena. Mutta jos joku muu alkaa tytöttelemään kolmekymppistä aikuista ihmistä, niin kyllähän siinä tulee mieleen vain, että yritetään jollain tapaa pienentää tai painaa alas.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.3.25 10:35:26

Minä en ole ikinä loukkaantunut tyttötelystä, tosin ei sitä kukaan minulle negatiivisessa mielessä ole sanonutkaan. Ennemmin olen tyttö kuin vaikkapa rouva:')

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.3.25 10:47:39

Aloituksessahan negatiivisin sana on tuo kuules -laitetaan siihen perään ihan mitä tahansa niin kuulostaa ylimieliseltä käskyttämiseltä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   9.3.25 11:45:24

Riippuu ihan siitä kuka tytöttelee/pojittelee ketä ja millaisessa tilanteessa.

Vaikka äiti sanoo lapselle, että anna se (joku asia vaikka euro karkin oston yhteydessä) tytölle on sellainen mikä käy. Kun taas sellaisessa ei ole kiva, kun olet hevosenhoitajana hevosmiehelle ja kiertokautta kuulet, että muut hevosmiehet arvuutelleet että onkos pena taas vaihtanut tyttöä... Ei nyt aspana olosta kyse, mutta jokainen varmasti ymmärsi pointin.

Päivämäärä:   9.3.25 11:49:27

Kuules ravintolan tyttö minulle et viisastele etkä vie sitä lautasta pois ennen kuin olen syönyt sen tyhjäksi!

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   9.3.25 12:20:00

Mun mielestä se ei ole hyvien tapojen mukaista tytötellä/pojitella, mutta en kyllä loukkaantuisi siitä. Ellei sitten puhe ole muutenkin jollain tavalla tökeröä tai suorastaan ilkeää.

Lähettäjä: ykä 
Päivämäärä:   9.3.25 12:36:22

On se tyttö tai poika parempi kuin akka tai ukko.

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   9.3.25 13:34:14

Ulkomailla on ihanaa kun äidit lapsilleen sano aina minusta (työntekijä) "now give this to the nice lady". Ja Suomessakin kun teen turistien kanssa töitä ja annan vaikka ohjeita niin he vastaa että "yes ma'am!". Jotenkin niin erikoisen hienoa omaan korvaan kun ei suomalaisena tuollaiseen oo tottunut.

Mutta mielummin suomeksikin olisin neiti kuin tyttö tai täti. Kaikkia on kyllä kuultu.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   9.3.25 14:43:43

Aina on sopivaa sanoa itseään nuoremmalle "kuulepas juippi".

Päivämäärä:   9.3.25 15:00:30

Ei tulisi mieleenkään tytötellä tai pojitella ketään. Siis siinä mielessä, kuin aloittaja tässä tarkoittaa. Se on moukkamaista.

Itse voin sietää sellaista niiltä, joilla arvioin olevan jonkinlaisia kognitiivisia rajoitteita. Enpä muihinkaan jaksa tuhlata energiaa, ainakaan jos on kyse vain jostain satunnaisesta kusipäästä, mutta vuorovaikutus muuttuu kyllä muutamaa astetta kylmemmäksi.

Lähettäjä: yli-ikäinen täti 
Päivämäärä:   9.3.25 17:15:47

Ollaanpas sitä nyt herkkänä. Ja pahimpia pätijöitä on nimenomaan nämä tytöntylleröt ja pojanklopit. Luullaan tietävänsä kaiken ja pidetään vanhenpaa ihmistä tyhmänä. Viimeksi perjantaina.

Jos aspa käyttäytyy niin kuin asiakaspalvelussa kuuluu niin ei tarvitse "tytötellä". Mutta mitä pahaa siinä on, että viisikymppinen ihminen pitää kaksikymppistä tyttönä. On niitä paljon pahempiakin nimityksiä. Menee tämä mielensä pahoittaminen kyllä liian pitkälle.

Rakastan brittiläistä kohteliaisuutta. Ja itse olen myös kohtelias silloin kun toinen on ystävällinen ja avulias. Mutta ei siellä kyllä nuoret aspat hypikään silmille vaikka tulisikin palautetta.

Päivämäärä:   9.3.25 17:18:45

Yliikäinen täti, voi kutsua ihan ammattinimikkeellä tai etunimellä jos wetn tietää

Päivämäärä:   9.3.25 17:35:56

Itse asiassa ei aina tiedä nimeä ja näin oli perjantainakin. En muuten tiennyt edes ammattinimikettä. Ja tämä oli ihan paikanpäällä isossa rautakaupassa, mutta just rippukouluiän ylittänyt yritti selittää, että olin erehtynyt, että ei ole sähkövika vaan olisi pitänyt käyttää crc:tä. niin sähkövika olisi kadonnut. En tytötellyt/pojitellut vaan kerroin muuten mitä mieltä olin hänen diagnoosistaan. Tämä tajusi sentäs olla inttämättä vastaan.

Päivämäärä:   9.3.25 17:44:52

Et siis keksinyt muuta tapaa puhutella? Kertoo sinusta jo paljon, jos rautakaupan myyjää pitää pojitella.

Päivämäärä:   9.3.25 18:50:51

"Jos aspa käyttäytyy niin kuin asiakaspalvelussa kuuluu niin ei tarvitse "tytötellä". Mutta mitä pahaa siinä on, että viisikymppinen ihminen pitää kaksikymppistä tyttönä. On niitä paljon pahempiakin nimityksiä. Menee tämä mielensä pahoittaminen kyllä liian pitkälle."

Tytöttely on tarkoituksella alentavaa, kuten itsekin toteat. Taidat useinkin pahoittaa mielesi kun aspa ei käyttäydy kuin aspan kuuluu? Ja tytöt ja pojat oikein hyppii silmille, kun vähän annat palautetta. :D Onnistut luomaan itsestäsi epämiellyttävän vaikutelman.

Näin viisikymppisenä naisena olen oppinut, että neutraali asiallisuus toimii varsin hyvin, jos asiakaspalvelija tunnu olevan ihan tilanteen tasalla. Toista pienentävään käytökseen ei ole koskaan mitään syytä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.3.25 19:52:45

Yli-ikäinen-täti kuulostaa rasittavalta. Ihan näin toisen viisikymppisen korvaan, kun ei ole tullut ikinä vastaan tilannetta, jossa aspat hyppisi nenille tai käyttäytyisi ikävästi. Aina on hommat toimineet asiallisella käytöksellä ja ystävällisyydellä.

Päivämäärä:   9.3.25 20:54:10

Kyllä olin hyvinkin ystävällinen ja asiallinen siihen asti kunnes tuo hyvin nuori alkoi neuvomaan asiasta josta ei selkeästi tiennyt mitään. Tuo on valitettavasti joidenkin nuorten ongelma. Toinen aspa hoiti sitten asian hyvin asiallisesti vaikka ei juurikaan tuota ensimmäistä vanhempi ollut.

Onpa joskus käynyt niinkin, että asiakaspalvelu on pyytänyt oma-aloitteisesti anteeksi nuoren aspan käytöstä (tuo "tyttö" vaati minulta anteeksipyyntöä kun olin muka pyytänyt häntä myymään tuotteen x ja kauppa oli auki, mutta hänpä oli sitä mieltä, että ovat sulkemassa eivätkä myy enää mitään. Kun ihmettelin hänelle asiaa, että eiköhän hänen kuulu nyt vaan myydä kun aukioloaikaa on vielä riittävästi jäljellä niin kilahti kerralla. Toinen aspa tuli paikalle, pyysi anteeksi ja antoi vielä kunnon alennuksen. Tuo oli kunnon palvelua. En siis pyytänyt mitään. Ja maksaessa sanoin, että tulikohan nyt hinta väärin kun minun laskujen mukaan on enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.