Lähettäjä: AIanswers
Päivämäärä: 8.3.25 22:54:18
Hyvä työhakemus on selkeä, konkreettinen ja innostunut ilman ylitseampuvaa mahtipontisuutta. Koska olet jo ollut alustavassa haastattelussa, voit hyödyntää hakemuksessa niitä asioita, joista keskustelitte ja jotka tekivät sinusta kiinnostavan kandidaatin.
Muutama vinkki innostuksen tuomiseen hakemukseen luonnollisesti:
1. Rakenna yhteys yritykseen – Kerro, miksi juuri tämä työpaikka ja yritys kiinnostavat sinua. Vältä yleistyksiä, kuten "haluan kehittyä alalla", ja tuo esiin konkreettisia syitä: esim. yrityksen toimintatapa, arvot tai projektit, joihin haluaisit osallistua.
2. Kerro omasta panoksestasi – Miten aiempi kokemuksesi, vaikkei se ole pitkä, hyödyttää juuri tätä työnantajaa? Voit tuoda esiin oppimiskykyäsi ja saavutuksiasi lyhyessäkin ajassa. Käytä esimerkkejä: "Kahden vuoden aikana olen päässyt kehittämään X-taitoa ja saavuttanut Y-tuloksia."
3. Näytä asenne – Innostus näkyy parhaiten konkreettisten esimerkkien kautta, ei pelkillä ilmauksilla kuten "olen motivoitunut". Kerro esimerkiksi, miten olet aktiivisesti kehittänyt osaamistasi tai millä tavoin olet ylittänyt odotukset aiemmissa tehtävissäsi.
4. Vältä liiallista korulauseilua – Esimerkiksi "olen äärimmäisen intohimoinen alaani kohtaan ja rakastan oppimista" voi kuulostaa liioitellulta. Sen sijaan voit sanoa: "Olen nauttinut mahdollisuudesta kehittää X-osaamistani käytännössä ja odotan innolla mahdollisuutta syventää sitä tässä tehtävässä."
5. Lopetus, joka kutsuu jatkokeskusteluun – Voit mainita lyhyesti alustavasta haastattelusta ja osoittaa kiinnostuksesi seuraaviin askeliin: "Olen jo päässyt keskustelemaan roolista alustavasti ja keskustelu vahvisti entisestään kiinnostustani. Odotan innolla mahdollisuutta esitellä osaamistani tarkemmin."
Pääpaino siis siinä, mitä tuot mukanasi, ei vain siinä, miten innokas olet. Jos haluat, voin myös vilkaista hakemustasi ja antaa palautetta! 😊
|