Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kirjoittaa hyvä työhakemus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.25 15:37:41

Unelmien työpaikka tulossa hakuun ensi viikolla. Olen alustavassa haastattelussa kyllä jo suhteiden kautta käynyt, mutta ko. henkilö ei yksin tee päätöstä siitä kuka töihin palkataan. Miinuksena omana kohdalla on se, että kokemusta tältä alalta on vasta parin vuoden ajan, mutta sen ei pitäisi olla mikään iso ongelma.

Miten kiinnostuksen ja innostuksen saa näkymään hakemusesta ilman, että se vaikuttaa teennäiseltä?

Re: Miten kirjoittaa hyvä työhakemus?

Lähettäjä: Siksi 
Päivämäärä:   8.3.25 15:41:52

"Olen hyvin kiinnostunut työstä" ja sitten kerrot miksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.3.25 15:44:16

Kerrot, mitä uutta sinä voisit tuoda yritykselle. Ei todellakaan se, että miten sinä hyötyisit työstä.

Päivämäärä:   8.3.25 15:44:32

Jo lapsuudessani haaveilin työskenteleväni uskomattoman upeassa firmassanne.

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   8.3.25 15:47:32

Työhakemuksella herätät kiinnostuksen niin, että kutsuvat sinut haastatteluun. Sitten haastattelussa vakuutat, miksi ehdottomasti olisit paras vaihtoehto ko. työhön. Tarvittaessa myyt itsesi halvalla. Sain ensimmäisen oman alan työpaikan sillä, että lupasin olla koeajan (6kk) töissä hyvin edullisella (työharjoittelijan) palkalla ja että koeajan jälkeen sitten katsotaan palkka oikealle tasolle. Sain työn. Työnantaja sai (halvalla) varmistua osaamisestani ja samalla opin lisää. Koeajan jälkeen palkka nousi tuntuvasti.

Lähettäjä: Siksi 
Päivämäärä:   8.3.25 15:47:41

Mun mielestä hyvä tehdä selväksi että työ kiinnostaa itseä paljon, koska kyllä sellanen halutaan palkata joka työn haluaa. Voi olla että joku toinen hakija ei ees halua sitä työtä palavasti. Jos päteviä hakijoita monta eikä osata päättää otetaan varmaan mielummin se joka työn ilmaisee todella haluavansa. Ja kans kertoa mitä annettavaa itsellä on yritykselle.

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   8.3.25 15:48:21

Tutki hyvän työhakemuksen pohjia. Kerro lyhyesti ja ytimekkäästi itsestäsi ja mitä paikkaa olet hakemassa. Ole kiinnostunut kyseisestä työpaikasta ja ilmaise että olet tutustunut siihen ja vaikka sen arvoihin. Kerro miksi olisit paras työntekijä hommaan. Kerro myös tulevaisuuden suunnitelmistasi ja että olet valmis sitoutumaan työhön myös tulevaisuudessa. Tietysti haluat myös kehittää toimintaa tulevaisuudessa. Olen itse saanut useita työpaikkoja vanhalla word pohjalla tehdyllä työhakemuksella. Toisaalta minulla on jo melko kattava CV kun töitä on tullut tehtyä noin 15-vuotiaasta asti eri aloilta.

Lähettäjä: Lapa 
Päivämäärä:   8.3.25 16:41:30

Anna tekoälyn hoitaa siihen suuntaan tuntuu maailma olevan menossa.

Päivämäärä:   8.3.25 21:17:34

No siis itseasiassa lähetin tällä viikolla tekoälyn tekemän työhakemuksen ja sain heti kutsun haastatteluun :D Toki vähän muokkasin sitä, mutta käytin pohjana. Mutta tällä kertaa haluaisin tehdä hakemuksen itse että välittyisi se oma persoona siitä paremmin.

Lähettäjä: AIanswers 
Päivämäärä:   8.3.25 22:54:18

Hyvä työhakemus on selkeä, konkreettinen ja innostunut ilman ylitseampuvaa mahtipontisuutta. Koska olet jo ollut alustavassa haastattelussa, voit hyödyntää hakemuksessa niitä asioita, joista keskustelitte ja jotka tekivät sinusta kiinnostavan kandidaatin.

Muutama vinkki innostuksen tuomiseen hakemukseen luonnollisesti:

1. Rakenna yhteys yritykseen – Kerro, miksi juuri tämä työpaikka ja yritys kiinnostavat sinua. Vältä yleistyksiä, kuten "haluan kehittyä alalla", ja tuo esiin konkreettisia syitä: esim. yrityksen toimintatapa, arvot tai projektit, joihin haluaisit osallistua.

2. Kerro omasta panoksestasi – Miten aiempi kokemuksesi, vaikkei se ole pitkä, hyödyttää juuri tätä työnantajaa? Voit tuoda esiin oppimiskykyäsi ja saavutuksiasi lyhyessäkin ajassa. Käytä esimerkkejä: "Kahden vuoden aikana olen päässyt kehittämään X-taitoa ja saavuttanut Y-tuloksia."

3. Näytä asenne – Innostus näkyy parhaiten konkreettisten esimerkkien kautta, ei pelkillä ilmauksilla kuten "olen motivoitunut". Kerro esimerkiksi, miten olet aktiivisesti kehittänyt osaamistasi tai millä tavoin olet ylittänyt odotukset aiemmissa tehtävissäsi.

4. Vältä liiallista korulauseilua – Esimerkiksi "olen äärimmäisen intohimoinen alaani kohtaan ja rakastan oppimista" voi kuulostaa liioitellulta. Sen sijaan voit sanoa: "Olen nauttinut mahdollisuudesta kehittää X-osaamistani käytännössä ja odotan innolla mahdollisuutta syventää sitä tässä tehtävässä."

5. Lopetus, joka kutsuu jatkokeskusteluun – Voit mainita lyhyesti alustavasta haastattelusta ja osoittaa kiinnostuksesi seuraaviin askeliin: "Olen jo päässyt keskustelemaan roolista alustavasti ja keskustelu vahvisti entisestään kiinnostustani. Odotan innolla mahdollisuutta esitellä osaamistani tarkemmin."

Pääpaino siis siinä, mitä tuot mukanasi, ei vain siinä, miten innokas olet. Jos haluat, voin myös vilkaista hakemustasi ja antaa palautetta! 😊

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.