Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaikuttajien suhtautuminen viesteihin

Lähettäjä: Hope 
Päivämäärä:   8.3.25 14:38:19

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota vaikuttajien tapaan käsitellä saamiansa viestejä/palautetta? Hyvin usein näkee vaikuttajien postaavan saamiansa viestejä/palautteita somekanaviinsa, niin että ne on tulkittu negatiivisiksi. Enkä nyt tarkoita mitään haukkumisia, vaan esim. sellaisia palautteita, jotka itse tulkitsen ihan asiallisisiksi ja rakentaviksi.
Olen aina ajatellut, että useimmat vaikuttajat ovat somessa myös vuorovaikutuksen vuoksi eivätkä vaan esittelemässä itseään, mutta ehkä olenkin väärässä. Onko mulla vaan itsellä outo maailmankatsomus vai onko muut huomanneet samaa?

Re: Vaikuttajien suhtautuminen viesteihin

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   8.3.25 14:42:53

Noh laitan kuvan lapsestani syömässä aamulla sohvalla muroja suoraan paketista -> saan n. 35 viestiä joissa ohjeita lasten kasvatukseen ja oikeaan aamupalaan.

Laitan kuvan tuulikaapista johon lapset kavereineen kasanneet keoksi ulkovaatteet, reput, kengät ja luistelukassit. -> saan 55 viestiä jossa ohjeita paloturvallisuudesta äitiyteni kyseenalaistamiseen ja joku tekee myös lasun sotkuisesta kodista.

Postaan kuvan jossa makaan sängyssä klo 12 viikonloppu aamuna. Tekstiä siitä miten ihanaa on kun saa maata pitkään. Saan 42 viestiä siitä miten lapset kuolee nälkään, niitä laiminlyödään ja olen itsekäs. Taas lasu.

.... Että se siitä rakentavasta palautteesta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.3.25 14:44:01

Ison FB ryhmän ylläpitäjänä sanon, että se "rakentava palaute" harvemmin on rakentavaa.

Päivämäärä:   8.3.25 14:56:20

Dee: Olisi ehkä pitänyt vielä tarkentaa, etten tarkoita myöskään näitä "hyväntahtoisia neuvoja", koska olen itsekin sitä mieltä että pyytämättä annettu neuvo on moite. Haukkumiset rajasinkin jo pois.

Täytyy miettiä, miten mä osaisin selittää tän paremmin.

Päivämäärä:   8.3.25 15:23:48

Tuli yksi esimerkki mieleen. Joku aika sitten eräs somettaja oli postannut stooriinsa hyvin ilkeään sävyyn maassa maanneesta "juoposta", niin että ainakin tilanteen nähneet ovat voineet henkilön tunnistaa. Tämän jälkeen somettaja postasi seuraajansa viestin, jossa seuraaja oli kysynyt, että onko somettaja tullut ajatelleeksi, että kyseinen ihminen on voinut saada esimerkiksi sairaskohtauksen ja että tämä henkilö on kuitenkin jonkun läheinen. Mitään haukkumasanoja seuraaja ei käyttänyt. Ja somettaja nosti seuraajan viestin stooriinsa saatesanoilla "Estoon meni, en kaipaa moraalisaarnoja."

Mielestäni ko. palaute oli asiallinen, mutta sen sijaan että somettaja olisi pyytänyt omaa käytöstään anteeksi, hän "hyökkäsi" myös seuraajaansa vastaan. Tätäkö se vaikuttajuus on?

Lähettäjä: Guu 
Päivämäärä:   8.3.25 16:02:00

En ole huomannut aloittajan mainitsemaa ilmiötä. Jos vaikuttaja on jonkun viestin julkaissut, niin on viesti ollut oikeasti törkeä (jos on tullut ventovieraalta). Esinerkiksi olivat olleet hiihtolomalla, 7 h ajomatka kotiin ja olivat pysähtyneet pitämään ruokataukoa ABc:llä ja lapset olivat saaneet Heseruokaa. Siitä oli tullut useampi kiukkuinen viesti, miksi lapsille syötetään hampurilaiset ja vanhemmat syö ABC:n ”kunnon” aterian. Seliys, että mieluusti lapsille nopeasti saatava (ja syötävä) ruoka ja sitten lapset voivat purkaa energiaansa leikkipaikalla sen aikaa, kun vanhemmat syövät tilattuja annoksiaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.3.25 16:05:22

Mä oon huomannut saman, mutta liittynee kyynistymiseen ja siihen päivittäiseen viestimäärään, mitä vaikuttajat saa.

Lähettäjä: Hyi 
Päivämäärä:   8.3.25 16:07:29

Just tänää oli tään tyyppinen juttu yhellä women empowering women somettajalla. Oli ite mollannu jotai potkulaudalla koiraa lenkittänyttä ja joku oli huomauttanut et ei tää täti voi tietää syytä sille. Täti tästä riehaantu vaik ihan pointti oli viestin lähettäneellä. Vissii sit vaa nää tähet saa mollata muita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.25 17:16:13

Noi ruokien kommentoijat eivät varmaan tajua, että vaikka lapselle iskisi eteen pippuripihvin kasviksilla, lapsi ei siitä syö kuin murusen. Paremmin menevät alas helpot ruuat nakit,nuggetit, ranskikset.
Ja eihän niitäkään tarvitse joka päivä tarjota, mutta jossain matkalla maksaa mieluummin sen minkä tietää, että syö, kuin alkaa jotain erikoisuuksia tarjoamaan.

Lähettäjä: Su 
Päivämäärä:   8.3.25 18:05:55

Ihmiset laukovat niin törkeitä juttuja koko ajan, eikä edes tunnusta itselleen että se vaikuttajille (ja kaikille muillekin) ilkeä kommentointi on ihan oikeasti kiusaamista ja satuttavaa. Siihen päälle vielä ne hyväntahtoiset neuvot, joita jaetaan joka välissä, niin ei ihme että ihmiset ei vaan pysty ottamaan enää kohteliastakaan palautetta vastaan. Ei siihen vaan inhimillisesti pysty jossain kohtaa. Mutta aika harvassa oman kokemukseni mukaan on ne tapaukset, joissa joku pahastuu täysin harmittomasta viestistä.

Päivämäärä:   8.3.25 18:17:59

"Olen aina ajatellut, että useimmat vaikuttajat ovat somessa myös vuorovaikutuksen vuoksi eivätkä vaan esittelemässä itseään, mutta ehkä olenkin väärässä."

Olet tainnut kirjoittaa saman asian ennenkin. Ehkä vuosi sitten?

Some on joko työ tai harrastus, en usko että ainakaan ensimmäistä toteuttavat henkilöt olisivat kiinnostuneita kenties kymmenien tuhansien seuraajiensa yksilöajatuksista niin että haluaisivat tai pystyisivät vastaamaan heille.

Ylipäätään ihmiset eivät halua neuvoja eikä niitä ole kohteliasta antaa ellei niitä pyydetä.

Mitä tulee esimerkkiisi, vaikuttaja teki väärin, nolostui ja oli niin epäkypsä ettei kyennyt reflektoimaan käytöstään vaan heijasti nolostumisensa kommentoijaan. Tämän tietenkin myös seuraajansa näkivat ja tekivät siitä johtopäätökset.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.3.25 18:25:45

Vaikuttajat? En seuraa ketään narsistista minäminä-ihmistä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.3.25 18:32:03

Some ei ole työ vaikka joku pelle kuvittelee

Päivämäärä:   8.3.25 18:33:19

.: En ole aiheesta koskaan ennen kirjoittanut, eli ilmeisesti en ehkä olekaan täysin yksin ajatusteni kanssa.

Hyi: Kuulostaa äkkiseltään juuri sen kaltaiselta tapaukselta, mihin itsekin olen viime aikoina törmännyt. Itse alennetaan muita, ja suututaan kun joku uskaltaa huomauttaa niinkin tavallisesta asiasta kuin käytöstavat ja empatia.

Monta hyvää ajatusta nostettu esiin, kiitos siitä! Ei sitä tälleen tavallisena pulliaisena osaa näköjään ajatella asiaa näin monelta kannalta.

Päivämäärä:   8.3.25 18:37:02

Ajattelit siis oikeasti, että juopoista ilkeyksiä someen kirjoittava kokee valaistuksen ja tajuaa katua tekojaan yhden viestin perusteella (ja vieläpä sinulle ääneen) sen sijaan, että ensin iskee päälle ihan perinteinen puolustusreaktio? Aika kovat odotukset ihmisluonnolle sinulla.

Päivämäärä:   8.3.25 19:51:32

.: En sentään ihan noin ajatellut. Lähinnä niin, että vaikuttaja joko vastaisi (asiallisesti) yksityisesti tai vaan jättäisi huomiotta. Mietin ihan tosissani, että miten vaikuttajat ajattelevat tuollaisen palautteen postaamisen nostavan heidän arvoaan? Koska ihan rehellisesti toivon, että sekä itse esille tuomassani että mahdollisesti nimimerkin "Hyi" tapauksessa, seuraajissa on joku muukin, joka pitää tuollaista alkuperäistä käytöstä ja palautteen antajaan kohdistuvaa maalittamista huonona käytöksenä. Vai onko se tosiaan niin, että vain pelkka hyvähyvä-palaute on OK?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.