Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muistatteko lapsuusajan vaatteitanne?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.3.25 11:12:10

Minulle on jostain syystä jäänyt mieleen monikin vaate lapsuudesta. Tietysti valokuvistakin niitä näkee, mutta jotenkin itsellä erityinen tunneside vaatteisiin. Joskus 3-4 vuotiaana minulla oli ihan tietty asu, johon olisin halunnut pukeutua. Siihen siis kuului yhdet tietyt lenkkarit, tietyt shortsit, tietty t-paita ja tietty lippis. Nämä oli serkkujen vanhoja, ja oikeastaan poikien vaatteet mutta minulle tärkeitä. Äiti aina muista kuinka vaatimalla vaadin nuo vaatteet ja mikään muu ei kelvannut. Muistan myös yhden hameen ja kuinka suruissani olin kun siskoni teki siihen reiän. Muistan myös toiset lenkkarit, joissa oli vihreä roger rabbit-kuva ja kuinka surkuttelin kun ne jäivät pieneksi. Moneen muuhunkin tilanteeseen liitän vaatemuistoja. Kuinka tärkeitä teille on ollut vaatteet pienenä?

Re: Muistatteko lapsuusajan vaatteitanne?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   8.3.25 11:20:53

Muistan aika paljonkin!

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   8.3.25 12:07:52

Muistan paljonkin. Siihen aikaan ei juuri valmisvaatteita osteltu, naapurissa asuvalla ompelijalla teetettiin kaikenlaista.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   8.3.25 12:35:09

Muistan kaikenlaista. Ehkä mieleenpainuvimmat mitkä harmitti kaikista eniten kun niistä kasvoi ulos oli: Neonkeltaiset toppahousut ja tupsupipo. Kerrostettu valkoinen hame jossa fasaanin kuvia. Löysät farkut joissa vaaleanpunaiset koristetikkaukset. Punainen college pusero jossa mustangin logo.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   8.3.25 12:55:39

Mulla on jopa pari lapsuusajan vaatetta käytössä. :D Käytän edelleen 5. luokalle ostettuja verkkareita ja yläasteelle hankittua fleece-liiviä (alun perin takin vuori).

Lähettäjä: Hapsu 
Päivämäärä:   8.3.25 13:40:12

Kukkakuosit ja hapsupaidat siis sellaiset paidat joiden helmoissa ja hihoissa oli sellaisia rimpsuloita, trumpettihousut ja hiihtarit 

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   8.3.25 13:50:12

Ikävä kyllä muistan liiankin hyvin sodanjälkeisen lasten "vaatemuodin". En kaipaa siitä yhtään mitään.

:))

Lähettäjä: Varhaisteini 
Päivämäärä:   8.3.25 14:00:12

Löysin mustan paidan jossa oli sellanen kolmiulotteinen, vähän kineettinen kuvio ja alla mustan aukon kaava. Vaikka olin ( ja olen ) hevoshullu niin jostain syystä pidin tuo paidan aivan loppuun asti, hyvä ettei vielä riekaleisena päällä ollut.

Lähettäjä: Varhaisteini 
Päivämäärä:   8.3.25 14:00:33

Tämä siis kasarin lopulla.

Lähettäjä: Mekkomuoti 
Päivämäärä:   8.3.25 14:48:39

Muistan niitä hameita ja sukkahousuja ainakin. Käytin pelkästään hametta ennen kuin menin kouluun 70- luvun alussa. Sen ekan kouluasun muistan tietenkin ja kaikenlaista muutakin. Muistan erityisesti yksien nyörisaappaiden tuoksunkin vielä. Ihana mokkanahka. Usein pidin siskojen vanhoja vaatteita ja kenkiä joten ne uudet oli aina tapaus.

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   8.3.25 16:04:07

Muistan, että äiti teki useammankin takin ja anorakin minulle. Minusta ne oli hienoja. Sitten vähän myöhemmin farkkujen lahkeita leikattiin ja niihin ommeltiin kangasta. Nappiverkkarit tuli muotiin, neppareita oli koko housun mitanverran alhaalta-ylös.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.25 18:11:07

Muutamia muistan.

Esimerkiksi sisareni ompeli minulle sarjakuvakankaasta pitkän hameen. Rakastin hameita joita äitini ei minulle ikinä ostanut joten oli se rakas hame. Suhtauduin kankaan printtiin myös erittäin uteliaana. Muistan ajatelleeni että se oli karmea mutta silti se kiehtoi.

Kuvituksena oli siis sarjakuva jossa hyvin kuihtuneen näköinen mies vaeltaa janoissaan autiomaassa ja törmää lähteeseen josta juo ja se paljastuukin kangastukseksi, mies juo hiekkaa. Muistaakseni sai myös ripulin kuvituksessa ja muuta kummallista! Ehkä siksi äiti on sen hävittänyt mutta toisaalta äiti hävitti käytännössä kaikki vaatteeni lapsuudesta.

Toinen ihana oli äidin tekemä hame jollaisen samanlaisen äiti teki myös serkulleni. Hame oli musta, siinä oli pientä kukkaprinttia ja siihen oli ommeltu raidoiksi pinkkiä silkkinauhaa! No senkin äiti on jo hävittänyt.

Lähettäjä: Ikivanha 
Päivämäärä:   8.3.25 18:24:24

Hame ja valkoiset sukkahousut ala-asteella 70-luvulla. Ja mustat melkein polviin ulottuvat nahkaiset nyörikengät (sirommat kuin nykyiset maiharit).
Ja poolopaidan, jota inhosin, koska joka kerta niksahti niska kun äiti tunki sen pään yli :D.
Pitkät housut tuli mukaan vasta myöhemmin ja vielä myöhemmin farkut, ettei ollut vasta yläasteella....

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   8.3.25 18:31:35

Muistan yhdet vaaleansiniset toppahousut, joita vihasin sydämeni pohjasta. En muista enää miksi, mutta vihasin niitä ja oli aina hirveä tappelu, kun äiti laittoi ne minulle päälle.

Lähettäjä: Minttumeloni 
Päivämäärä:   8.3.25 18:33:32

On sekä hyviä että huonoja muistoja. Kaikkein ikävin ehkä se kun naapurin kakarat pilkkasivat kukkakuvioista farkkupukuani yöpuvuksi.

Sitten on katkeransuloinen muisto kun kevätjuhlaan oli teetetty vihreäruutuinen mekko oikeasta silkistä, ja kesälomamatkalla junan rappusissa takanani tullut mies tallasi mekon helman päälle niin että se repesi.

Muistan myös tätini minulle ompelemia jakkupukuja jotka olivat oikeastaan liian hienoja ja aikuismaisia alle 10-vuotiaalle. Pidin niitä kuitenkin koulussa. Ja muistan koko perheelle jostain halpakaupasta ostetut samanlaiset tuulitakit joissa oli lepakkohihat.

Yläasteikäisenä lempparivaatteni oli kiiltävänpunainen tekonahkaliivi jossa oli hapsut helmassa.

Lähettäjä: oiihoihi 
Päivämäärä:   8.3.25 18:46:20

Muistan! Mummini oli hieno ateljeeompelija ja hän teki mulle (ja äidille) ihania vaatteita. Mekkoja, takkeja, lakkeja. Erityisen hyvin muistan ns. tyylipuvun - eräänlainen dirndl versio - ruusukankaasta ja siihen alla tyllihihainen pusero. Ja punainen samettimekko jossa pääsin oopperaan katsomaan balettia 4-vuotiaana (äidillä oli mekko kullanvärisestä silkistä jossa päällä mustaa pitsiä) Ja koulun joulujuhlan tumm sininen samettimekko jossa valkoiset pitsikaulukset. valkoiset sukkikset ja lakerikengät...
Mummilla jäi paljon pieniä kangaspaloja, silkkiä, samettia, brokadia asiakkaiden puvuista. Niistä hän teki mun Barbielle niin hienoja vaatteita.

Vieläkin on tallessa muutama mummin äidille tekemä iltapuku. Valitettavasti mun vyötärö ei ole 54cm;) Kuten äidillä oli.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   8.3.25 20:40:21

Muistan lapsuusajankin vaatteita, muttei niihin ole niin suuria tunnesiteitä. Enemmänkin muistan ja muistelen yläasteen aikaisia, koska silloin teininä oli vaatteilla suuri merkitys. Niitä kun muistelee, tulee mieleen kaikki suuret, kutkuttavat ja kiihkeät tunteet, joita siihen ikävaiheeseen liittyi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.