Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häpeän omaa ammattiani

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   7.3.25 20:21:19

Häpeän omaa ammattiani ja työpaikkaani. Olen siis ammatiltani siivooja ja joskus hävettää myöntää asia uusille tuttavuuksille. Sinänsä työ on ihan ok. Palkka on toki huono ja työ välillä raskasta, mutta ei tarvitse ainakaan viedä töitä kotiin, eikä työ ole stressaavaa. Olen myös löytänyt mukavan työpaikan, jossa työtahti ei ole kauhean kuormittava. Työajat ovat myös hyvät ja olen vakituisessa, kokopäiväisessä työsuhteessa. Työnantaja on myös mukava ja joustava.

En oikein tiedä mitä lähtisin opiskelemaan tai tekemään. Mitään intohimoa minulla ei ole mihinkään ammattiin tai työhön. En pidä asiakaspalvelusta, enkä halua tehdä vuorotyötä (ainakaan yövuoroa)

Onko paikalla muita siivousalan työntekijöitä?

Re: Häpeän omaa ammattiani

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.3.25 20:22:19

Eihän siivoojana työskentelemässä ole mitään hävettävää.

Päivämäärä:   7.3.25 20:25:45

A, minusta vaan tuntuu, että osa sukulaisistani tai tuttavistani jotenkin tuntevat sääliä minua kohtaan ja ehdottavat eri ammatteja tai työpaikkoja mitä voisin hakea tai alkaa opiskella. Se on jopa hieman ahdistavaa, kun itsellä kuitenkin on talolaina maksettavan ja perhe elätettävänä, jolloin ei ihan noin vain heittäydytä ja lähdetä opiskelemaan useaksi vuodeksi.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   7.3.25 20:29:14

Siivoojat on alansa ammattilaisia siinä missä muutkin. Ole onnellinen hyvästä työpaikasta, ei tosiaankaan ole itsestäänselvää tänä päivänä että on työ jossa viihtyy ja jossa ei tarvitse stressata itseään puolikuoliaaksi.

Luulen että tänä päivänä tämä ymmärretään huomattavasti paremmin kuin joskus menneinä vuosikymmeninä. Sitä paitsi Auri ja muut siivoamisesta nauttivat nostavat alan arvostusta huomattavasti.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.3.25 20:30:25

Jos olet tyytyväinen palkkaan, työoloihin ja itse työnkuvaan, niin tosi hieno juttu! Jos työt ei tule kotiin ja muutakin jaksaa, niin voi vapaa-ajalla sitten tehdä mitä tykkää :) ajattele niin, että työ mahdollistaa vapaa-ajan jutut.

Jos taas koet, että työ ei tuo sinulle "täyttymystä" tai harmittaa, ettet ole opiskellut enempää, niin opiskele sitten. Esimerkiksi avoin amk tai yliopisto, tai polkuopinnot, tai ihan kansalaisopisto voivat olla kivoja juttuja.

Läheisten kohdalta - puhu asiasi ääneen. Voi olla, että läheiset kokevat, että potentiaaliasi jää hyödyntämättä tai että sinä itse et olisi tyytyväinen työhösi.

Päivämäärä:   7.3.25 20:32:12

m, tosiaan nämä uuden ammatin suosittelijat ovat vanhempaa ikäluokkaa, ja heidän suosittelemat ammatit ovat tyyliä lääkäri tai asianajaja.

Palkka työssä ei ole hyvä, mutta kahden työssäkäyvän taloudessa pienillä menoilla pärjäämme.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   7.3.25 20:32:36

Ei kanata hävetä. On ammatti josta huomaa heti jos olet pois töistä. Nykyaikaiset monet rakennusmateriaalit ovat sellaisia, että tarvitaan tietoa ja taitoa niiden siivoamiseen. Hyvin pian rupeaa huomamaan työnjäljen epäpätevän jäliltä. Raskas pienipalkkainen työ.

Lähettäjä: Turhaan 
Päivämäärä:   7.3.25 20:33:11

Älä turhaan häpeä. Siivoojia tarvitaan ja hyvin työnsä tekeviä arvostetaan. Lisäksi se, että työnantaja on mukava sekä joustava, työt ei stressaa ja työajat hyvät ovat sellaisia asioita joita moni kadehtii. Jos saat elannon ja pidät työstä niin millään muulla ei ihan oikeasti ole väliä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   7.3.25 20:35:48

Helppo heittää vain jonkun, että tekisi sekin muuta tai olisipa se tai tää tai yleensä ei edes sanota, mikä.pitäisi olla, vaan että tekisi sekin oikeita töitä tms.
Ensinäkin niihin hommiin ei vain synnytä, tyhjästä ei polkaista jotain tuomarin pestiä. Se on pitkä prosessi edetä ihan mihin tahansa työhön. Ja sitten joidenkin valopäiden mielestä pitäisi yks kaks vaan lukaista itsensä vaikka lääkäriksi tai lentokapteeniksi. Yleensä nämä ehdottelijat eivät osaa edes nimetä mikä olisi se työ, missä sinun pitäisi olla. Heiltä voisi kysyä, että no mitäs koulutusta ja urapolkua suosittelet, voitkos suosittaa minua johonkin paikkaan ja aloitetaan heti toimarin palkasta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.3.25 20:40:52

älä höpsi. ei siivojan työ hävettävä ole. joskus aikoinaan sitä katsottiin alaspäin, ei enää. ei ainakaan täälläpäin.
meidän siivoja on alihankkijan kautta, mukava likka ja autetaan toinen toisiame (tehdas)
ollaan aina kuspis kun siivooja saikulla ja jippii nyt tuli takasin.
ihan on samanarvoinen duunari meidän rinnalla.
kyllä siivoojia nykyisin osataan arvostaa. pashapalkalla iso työ.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.3.25 20:51:51

Siivoojat ovat täysin aliarvostettu ammattiryhmä, vaikka usko pois, jokainen huomaisi, jos teitä ei olisi! Meillä käy töissä aivan huippusiivooja ja jätän hänelle toisinaan yllätyksenä suklaata tai muuta pientä ilahduttamaan päivää. :)

Kukaan muu ei sinua arvosta, ellet sinä itse - häntä pystyyn siis ja ole ylpeä siitä, että teet oman työsi hyvin!

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   7.3.25 20:52:33

Minullakaan ei ollut oikein intohimoa mitään alaa tai työtä kohtaan.Siivoustyöhön lähdin aluksi ajatuksella, että teen tätä niin kauan kunnes keksin mitä haluan tehdä..ja ehkä vähän häpesin työtäni.

Kävikin niin, että innostuin puhtausalasta niin paljon, että kouluttauduin oppisopimuksella toimitilahuoltajaksi.

Nykyisin en häpeä ammattiani, eikä kiinnosta muiden mielipiteet siitä. Työnsä hyvin tekevällä siivoojalla ei ole mitään hävettävää:)

Päivämäärä:   7.3.25 20:54:00

"mukava likka."

Ymmärrätkö, miten alentava tuo "likka"-termi on?

Päivämäärä:   7.3.25 21:03:40

kyllä minä likka tiedän eikä ole alentava. se alennus on sun korvienvälissä ja kertoo vain sinusta jotain.
ps. sukupuolia on vain kaksi.

Päivämäärä:   7.3.25 21:07:00

Täällä yksi akateeminen siivooja. Olen tehnyt nyt viisi vuotta osa-aikaisesti laitoshuoltajan töitä aivan eri alan osa-aikatyön ohella. Surkea palkka on työn huonoin puoli, muuten viihdyn hyvin. Minusta tuntuu, että siivoojien arvostus on viime vuosina noussut, ainakaan hoitolaitoksessa, jossa olen töissä, en koe olevani mitenkään väheksytty.

Kannattaa olla iloinen, että sinulla on työ jossa viihdyt. Korkeakoulutettujen työt vähenevät kovaa vauhtia, ja epävarmuus työn jatkumisesta ja ylikuormittuminen on tavallista.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   7.3.25 21:07:33

Siivoojan työ on tärkeää, heti huomaa jos siivooja on poissa yhdenkin päivän.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.3.25 21:07:39

Eihän siivoajana olemisessa ole mitään hävettävää.

Päivämäärä:   7.3.25 21:10:37

. , likka, tyttö, kimuli yms ovat alentavia termejä, joilla halutaan pönkittää omaa asemaa. En minäkään kutsu ketään pojaksi, pojuksi tai jäbäksi, aivan yhtä alentavia termejä.

Ja aloittaja, ymmärrän kyllä sinua - tällä palstallakin osa tuntuu huvittuvan siitä, että joku on ylpeä ja tyytyväinen heidän maailmassaan "huonommassa" ammatissa. Kaikki työ on arvokasta!

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   7.3.25 21:11:31

Siivous on myös tärkeää työtä ja siitä kuuluisi maksaa sen mukainen palkka. Jos sinä olet tyytyväinen niin jatka samaa rataa. Ei se muille kuulu tai edes heitä kiinnosta mitä sinä teet työksesi. Sanon kuitenkin että vaikka et tällä hetkellä tiedä mikä sinua kiinnostaisi tulevaisuudessa niin joskus pitää vaan lähteä rohkeasti kokeilemaan. Minä mietin reilusti yli parikymppiseksi asti mitä lähtisin opiskelemaan kun tuntui ettei mihinkään ole erityistä intohimoa tai kiinnostusta. Sitten vain lähdin "panosti" opiskelemaan yhden ja toisenkin ammatin ja hupsista heijaa nyt olen ihan koukussa opiskeluun ja en Malta odottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Opiskelu tekee tietysti hyvää pääkopalle ja parasta on kun löytää työn joka on samalla myös intohimo.

Päivämäärä:   7.3.25 21:17:20

Sivukommentti ketjuun: kuinka monessa toimistotyössä, vaikkapa pankissa tai it-alalla olisi ok, että asiakas tai työkaveri huikkaa toista työkaveria kutsumalla tätä likaksi, tytöksi tai pojaksi tai pojuksi? :D Vuonna 2025...

Päivämäärä:   7.3.25 21:23:07

täälläpäin monessakin paikassa. kas kun on tajuttu että tyttä on tyttä, poika on poika ja rakkaalla on monta nimeä.
jos ne sanotaan likaisesti, halventavasti, en kyllä erottaa tyhmempikin.
täällä nyt vain ollaan hakoteillä ryhmädynamiikasta ja siitä milloin se on sopivaa ja milloin ei eli lopettakaas se kotkotus kanat.

Päivämäärä:   7.3.25 21:26:03

. , menepä roskiin, ei ole normaalia kommunikaatiota missään työyhteisössä, ellei sisäpiirivitsinä. Asiakkaiden kommenttina tuollainen on aina alentavaa.

Lähettäjä: tk 
Päivämäärä:   7.3.25 21:29:17

Itse olen aiemmin ollut siivoojana ja nyt jonkin aikaa taas pohtinut paluuta niihin hommiin.
Tunnistan tuon, mitä aloittaja tarkoittaa, vaikka todellakin olen sitä mieltä, että siivoojan työtä ei tarvitse, eikä pidä hävetä. Tärkeä työ.
Itsellekin aikoinaan edesmennyt mummoni sanoi "vieläkö siivoat niitä ves... vieläkö olet siivoojana" korjasikin sitten.
Eräs "kaverini" kyseli joskus kuulumisia ja mitä teen nykyään työkseni. Kun kerroin olevani siivoojana, hän totesi "kuinka p*rseestä!"

Tykkäsin siivoustyössä siitä itsenäisyydestä. Esim. iltaisin yksin tyhjällä katsastusasemalla. Vaikka musiikkia kuunnellen. Ihan parasta.
Joissain paikoissa sitten taas joutui kohtaamaan asiakkaita ja heidän suhtautuminen siivoojiin oli usein ilkeä, halveksiva.
Lisäksi firmassa, jossa olin, hoidettiin asioita huonosti. Esim. tehtäväni oli kohteessa täyttää käsipaperitelineet. Olin pyytänyt paperia pomoltani jo viikkojen ajan. Lopulta sitten paperi kohteessa loppui ja minulle huudettiin, kuinka olen idiootti enkä täytä papereita.
Lisäksi jatkuvasti vapaapäiviltä soiteltiin töihin. Ym ym. Näiden asioiden johdosta lopetin. Nyt toisessa "hanttihommassa", opiskeluihin ei motivaatiota tai jaksamista (eikä kyllä oikein päätäkään).

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   7.3.25 21:29:22

Likka on Pohjanmaan murteessa sana joka tarkoittaa tyttöä/ nuorehkoa naishenkilöä.

Päivämäärä:   7.3.25 21:31:25

Me ollaan töissä työparin kanssa niin pomolle kuin kaikille muillekin "tytöt". Jos joku homma on meille osoitettu, niin aina puhe tai viesti alkaa että "tytöt voisivat tänään..." Ihan normaali sana täälläpäin. Miesystäväkin kutsuu minua yleensä tytöksi. Ja isäni meitä tyttäriään likoiksi.

Asiakkaat ei tytöttele, mutta ei minua tippaakaan haittaisi jos niin tekisivät. Ei tyttö tai likka ole sen kummallisempi sana kuin nainenkaan. Rouvittelusta en kyllä tykkää, en ole niin vanha vielä :D

Päivämäärä:   7.3.25 21:39:03

Minäkin olen siivooja enkä jaksa hävetä. Tärkeä ammatti. Kyllä maailma olisi pskassa ilman meitä.

Päivämäärä:   7.3.25 21:46:27

., isäsi kutsuu tai työparisi kutsuu. Asiakkaalta/pomolta tms likka/poju/tyttö tms on silkka alentava loukkaus.

Päivämäärä:   7.3.25 21:50:20

https://www.tehylehti.fi/fi/hyvinvointi/vahattely-henkista-vakivaltaa

Päivämäärä:   7.3.25 22:14:30

Ei työkaverini kutsu, vaan hänen kanssaan me olemme mm. sille pomolle(/pomoille) ne tytöt. Ei ole tippaakaan alentavaa, ja pomot kyllä arvostavat meidän osaamistamme ja tietävät, että olemme monessa asiassa jopa heitä parempia :D

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   7.3.25 22:37:31

Se on surullista, jos omaa ammattiaan häpeää. Minä olen kaupan täti, ja pidän työstäni kovasti. Vähättelijöille viittaan kintaalla. Ja siivoojia arvostan todella paljon! Äidilläni ja minulla käy siivooja. (Eri henkilö). Ja arvostan heidän työtään suunnattomasti! Omasta puolestani tunnustan suoraan, että ilman siivoojaani kotini muistuttaisi varmasti niitä Auri Kanasen siivoamia luolia.

Aloittajalle sanoisin neuvoksi, että kannattaa miettiä mitä itse haluaa. Jos olet tyytyväinen työpaikkaasi ja työhösi, niin häpeily sikseen. Tilannetajuttomien sukulaisten kommentit kannattaa päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos taas itse tunnet, että kaipaat työltäsi jotakin muuta, niin opiskelua kannattaa ainakin harkita. Mutta kyse on vain ja ainoastaan siitä, mitä itse haluat.

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   7.3.25 22:48:57

Siiv

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   7.3.25 22:49:59

Minua hävettää niiden puolesta jotka eivät arvosta siivoojia tai muita duunareita.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   7.3.25 22:50:40

Älä nyt hyvänen aika ajattele että pitäisi alkaa opiskella jos et halua! Ja viihdyt sekä tuut sillä toimeen mitä teet. Täällä on varmasti uskomattoman moni vähän pakosta työpaikassa jossa ei viihdy ja se on raskasta jos mikä.

Huono palkkakaan ei ole ongelma jos sen kanssa pärjää, oma mielenterveys on tärkeämpi. Ja niistä muista, se on kuule sun elämäs, ei niiden. Sanot että viihdyt ammatissasi hyvin nyt, ja opiskelet ehkä sitten joskus jos kyllästyt nykyiseen.

Ole ylpeä, sinä teet sitä työtä jossa poissaolosi huomataan heti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.3.25 22:51:22

Mä arvostan meidän työpaikan siistijöitä ihan tosi kovasti! Mä olen itse koulunkäynninohjaaja, ja no, ei meitä arvosteta pätkän vertaa. Siis opettajat arvostaa mun työpanosta kyllä, mut ei se koteihin näy. Ehkä se näkyisi jos en olisi siellä..

Sun työ on tärkeää, ja jos et sitä tekisi, se huomattaisiin heti samana päivänä! Me oltais aika hukassa kyllä ilman hyvää siistijätiimiä. (jossa yksi puhuu suomea, se on aikamoinen etu!)
Tsemppiä aloittajalle! En mäkään aatellut päätyväni minimipalkattuun työhön, mut tällä pärjää, ja se on mukavaa nyt. En tiedä, mitä tahtoisin tehdä "sitten isona" olen jo nyt kohta 50vee.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   7.3.25 22:56:09

Minä niin arvostan meidän työpaikan siivoojia <3 tekevät hyvää jälkeä ja ovat aina kohteliaita (toisin kuin suurin osa muista työpaikan ihmisistä). Yritän aina helpottaa heidän tekemistä ja autan jos vain voin. Pitävät työpisteeni ja koko työpaikan viihtyisänä!

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   7.3.25 23:01:48

Kyllä siivoojan ammatti on tärkeä ja arvostettava. Olen asunut Saksassa, jossa on esimerkiksi kauppakeskuksissa ja konserteissa vielä erikseen vessatilojen siivoojat, jotka siis siivoavat vaan vessoja ja vessojen käytöstä maksetaan tippi tai minimimaksu. Mutta ai että miten mä ainakin arvostan siistejä vessoja ja mieluusti jätän tipit ja maksut siivoojille. Hattua nostan että sitäkin työtä viitsii joku tehdä.

Ja kyllä todellakin pidän siivoojia ihan alansa ammattilaisina. Meillä vaihtui töissä siivousfirma ja on sitten niin ammattitaitoista porukkaa tämä uuden firman porukka, että oksat pois.

Samoin mummolle tilataan välillä siivooja, meistä ei aina joku ehdi ja mummo ei itse pysty, niin onhan se hienoa, että voit soittaa ammattilaisen paikalle rahaa vastaan ja homma hoituu.

Toki jos et itse pidä ammatistasi, niin ikinä ei ole mylhäistä kouluttautua ja vaihtaa alaa. Mutta kyllä uskon että valtaosa täysjärkisistä ihmisistä ymmärtää arvostaa myös siivoojia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.3.25 23:06:45

Meidän vakisiivooja piti viime viikolla talvilomansa. Lähetin hänen pomolleen jälkikäteen terveisiä että jatkossa lähettävät osaavan henkilön tuuraamaan tai vaihtoehtoisesti eivät myönnä enää lomaa "meidän" siistijälle. Meidän vakiosiivooja on ihan super, kaikki työt on hoidettu ihan viimeisen päälle. Nähdään hänet lähes päivittäin ja hän myös ilmoittaa aina jos on jotain poikkeuksellista (esim. Lattianpesukone hajonnut ja tällä kertaa valitettavasti vähän likaisemmat lattiat koska ne vain mopattiin/Vessan käsipyyheautomaatti rikki, käytössä paperipyyhkeet ja korjaus tulee 2 päivän päästä yms.) Tajusin viime viikolla että ei muisteta kiittää häntä hyvästä työstä lähellekään tarpeeksi usein. Aivan liian aliarvostettu ammatti.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   7.3.25 23:18:13

Ymmärrän aloittajaa. Minuakin hävettäisi, vaikkakin tärkeää työtähän he tekevät...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.3.25 00:48:23

Siivoojahan on erittäin rehellinen ja tärkeä ammatti, täysin kunnioitettava. Se että tästä tärkeästä työstä maksetaan huonosti ei ole suinkaan siivoojien vika, vaan epäterve vinoutuma koko yhteiskunnassa.

Sen sijaan esim. telemarkkinointia häpeäisin silmät päästäni, enkä varmaan uskaltaisi tunnustaa kellekään mitä oikeasti teen vaan valehtelisin tekeväni markkinatutkimusta tai muuta puhelintyötä. Samoin jotain keksimällä keksittyjä nykyajan kupla-ammatteja kuten tubettaja tai influensseri, vaikka niissä olisi kyllä vaikea pitää matalaa profiilia :D

Lähettäjä: Il 
Päivämäärä:   8.3.25 01:25:46

...: errä

Lähettäjä: Il 
Päivämäärä:   8.3.25 01:26:50

Että eivät myöntäisi loma? Mitä hittoa?

Päivämäärä:   8.3.25 04:21:12

Hauskaa nähdä, miten siivoojia arvostetaan (arvostan itksekin), mutta monesti täällä haukutaan muita asiakaspalvelijoita. :D

Päivämäärä:   8.3.25 09:00:51

Kaikki eivät edes tervehdi siivoojia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.3.25 09:03:41

Eivät kai siivoojat olekaan lähtökohtaisesti asiakaspalvelijoita? Kotisiivoojia ym. lukuunottamatta he ovat kai aika harvoin suoraan tekemisissä asiakkaiden kanssa, päinvastoin kun katsoo monien siivoojien työn aikataulutusta niin vaikuttaa siltä että sitä yritetään ihan tietoisesti välttää.

Päivämäärä:   8.3.25 10:01:34

Mua hävettää olla poliisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.3.25 10:13:25

..., ilmeisesti pidät siis jotenkin positiivisena sitä, että olet toisen esimieheen yhteydessä ja vaadit ettei häntä jatkossa saa kohdella lain mukaan ja ihmisenä? Kaikkea sitä.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   8.3.25 10:32:27

Siivooja on ns. kunniallinen ammatti toisten joukossa, miksi sitä pitäisi hävetä? Mä teen vähän vastaavaa hommaa mutta ulkona (eli kiinteistönhoitajana), enkä häpeä tippaakaan. Kiroan vain alimpaan h*lvettiin kaikki, jotka eivät vaivaudu taittelemaan pahveja keräysastiaan tai jotka heittelevät tupakantumpit paikkoihin, joista niiden siivoaminen on mahdollisimman vaikeaa...

Ja mitä tulee tuohon naurettavaan "tytöttelyongelmaan", niin sävy ratkaisee kaiken. Olen ollut työpaikassa, jossa kaikki olivat tyttöjä ja poikia, vaikka henkilöstön keski-ikä oli lähempänä viittäkymmentä. Se oli kaikella rakkaudella alkanut ja vuosien mittaan jatkunut tapa, joka yhdessä muiden pienten tapojen kanssa hitsasi porukkaa yhteen.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   8.3.25 10:36:28

Arvostan tosi paljon siistijöitä (jos tekevät työnsä hyvin, niitä hosuleita on nähty, jotka miten kuten hoitavat hommansa).
Myös kiitän heitä kun tapaan.
Itsehän en osaa kunnolla/oikein edes himaa siivota, joten jos tästä asiantuntijatehtävästä lähtö joskus tulee, voisin opiskella siistijäksi.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   8.3.25 10:40:22

Paljon viestejä miten siivoojan ammattia arvostetaan, moniko teistä arvostajista suosittelisi lapselleen tätä arvostettua ammattia tai olisi ylpeä jos lapsesta tulisi siivooja?

Lähettäjä: brm 
Päivämäärä:   8.3.25 10:55:23

"Arvostan tosi paljon siistijöitä (jos tekevät työnsä hyvin, niitä hosuleita on nähty, jotka miten kuten hoitavat hommansa)."

Sitten kun vielä muistaa, että esim. kohtuuttomat mitoitukset, jotka alkavat olla normi missä tahansa firmassa, harvemmin ovat yksittäisen siivoojan itsensä päätettävissä. Jos aikaa on annettu puolet siitä mitä oikeasti hyvin tekeminen vaatisi, on pakko tehdä "miten kuten" koska seuraava kohde odottaa jo. Siivousala on kilpailutettu niin ahtaalle, että se tunnollinen tekijä uupuu vaatimusten alla kun ei pysty tekemään hyvää jälkeä vaikka haluaisi. Harvoin rivityöntekijä myöskään tietää esim. millainen on työpaikan siivouksesta tehty sopimus, jos siihen kuuluu perusteellisempi siivous kerran viikossa ja muuten esim. aula siistiksi/wc:t/roskiskierros, aina siellä joku nyrpistelee ettei tänäänkään minun pöytää pyyhitty vaan huithapeli siivooja vain haki roskat.

Toki myös vaihtuvuus on suurta, perehdytys on huonoa, siivoustyötä tekee moni esim. opiskelija pakon edessä kun ei muuta saada, eli osaaminen ja motivaatio ovat monella matalat. Eli kaikki eivät todellakaan osaa eivätkä edes halua tehdä sitä hyvää jälkeä, ja tuo kiireen kulttuuri jo opettaakin siihen että tehdään vain se mikä on ihan pakko. Paljon on maahanmuuttajataustaisia ja vaikka olisivat kuinka ahkeria työntekijöitä, esim. hygienia- ja työturvallisuuskäsitys on monesti pohjimmiltaan hyvin erilainen ja kielimuuri välissä hidastaa lisää. Suomalaisia taas ei meinaa enää saada niihin raskaimpiin ja likaisimpiin hommiin esim. elintarviketehtaiden siivoukseen.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   8.3.25 11:30:20

Hmm: miksen suosittelisi? Jos lapseni niin toivoo?
Itse sain vanhemmiltani ensimmäiseen ammattiini opiskellessani vahvaa negatiivista palautetta, koska oli heidän mittapuunsa mukaan "duunarityötä". Korkeakouluun ois pitänyt pyrkiä sen sijaan. Vaan niinpä ajatukset muuttuivat, kun tajusivat, kuinka onnellinen ammatissani olin. Siitä oli sitten hyvä jatkaa niihin korkeakouluopintoihin myöhemmin - ja on ollut paljon hyötyä asiantuntijatehtävissä nykyään.

BRM: kommenttiin: joo, on tiedossa mitä soppareihin kuuluu ja millä ajalla niitä olisi tehtävä. Pitkällä aikavälillä ja muutaman eri sopimusyrityksen työtä seuranneena eroja on paljon, miten se työ tehdään.

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   8.3.25 11:56:39

Häpeä pois!! Mitä väliä sillä on mitä joku muu ajattelee. Itsekin hyppäsin henkisesti kuormittavasta vaativasta tietotyöstä siivoustyöhön, koska muuten olisin hajonnut burnouttiin. Oikeasti elämäni parhaita päätöksiä, vaikka palkka matalampi. Nyt pystyn elämään ja hengittämään, olen oikeasti elossa enkä vain loppuun palanut ihmismytty. Ja mikä parasta, minulla on selkeät työajat, työ ei seuraa kotiin ja vaivaa 24/7 saan nukuttua, palauduttua ja jää aikaa sekä jaksamista elää muutakin elämää. Ehkä joku voi ajatella, että siinä meni yliopistovuodet hukkaan tms tms, mutta ennemmin olen elossa kuin riittänyt henkeni masennuksen ja ylikuormituksen takia. Ehkä joskus palaan johonkin ns korkeamman luokan työhön, mutta toistaiseksi elän tyytyväisenä näin ja olen onnellinen :)

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   8.3.25 11:58:38

”Paljon viestejä miten siivoojan ammattia arvostetaan, moniko teistä arvostajista suosittelisi lapselleen tätä arvostettua ammattia tai olisi ylpeä jos lapsesta tulisi siivooja?”

Olen ylpeä lapsestani teki mitä tahansa työtä. Sitten jos vaan työt ei kiinnosta ja lorvii kotona, niin en olisi kovin ylpeä. Hyi hävetköön se vanhempi joka ei ole ylpeä työssä käyvästä lapsestaan, oli ammatti mikä tahansa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.3.25 13:09:46

Joku juuri vähätteli minulle siivoojan työtä. Sain "raivarit" ja pidin kunnon palopuheen siitä, miten tärkeää työtä he tekevät.

Laitan usein positiivista palautetta julkisista tiloista, joissa käyn ja joissa on esim. kura-ajasta huolimatta todella siistiä. Pyydän muistamaan siivoajia kiitoksella/ bonarilla tms.

Kai se arvostus sieltä pikkuhiljaa nousee kun jaksaa taistella.

Omaa akateemista työtäni en pidä yhtä tärkeänä.

Päivämäärä:   8.3.25 14:13:28

Lähettäjä: H
Päivämäärä: 7.3.25 21:29:22

Likka on Pohjanmaan murteessa sana joka tarkoittaa tyttöä/ nuorehkoa naishenkilöä.

no se meiän likka on kohta eläke iässä. toinen likka löytyy toimistosta, rouva 56v.
paljon käytetään myös sanontaa menes nuorimmakses...samalla tavalla ne likat käskyttää kuules poika haes.. no se poika on jo 63. olipa loukkaavaa, hui.

ei se mitä sanotaan vaan miten sanotaan sen oman porukan kesken. ei vieraille tai ulkopuolisille puhuta tuttavallisella tavalla.

ja nii. se likka o likka täälä vaikka mite koitatta kieltää.

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   8.3.25 15:23:46

Ole ylpeä työstäsi, silloin myös muut arvostaa.
Itse olen alalla ollut yli 20v ja muuta enää osaakaan tehdä. Vahingossa ajauduin ja sian alkuun sukulaisilta varsinkin vähättelyä.
Yksi lähisukulainen (ikityötön) jopa yhä vähättelee, kuuntelen vaan huvittuneena.
Työn arvostus osittain alhainen palkkojen takia, mikä erittäin harmillista, kaikki hinnat kilpailutetaan mahd alas, joten palkkaamaan ei pystytä maksamaan.
Lähde opiskelemaan monimuotona alaa, tutkintoja löytyy jokaiselle ja se myös antaa uutta näkökulmaa alalle. Sitä voi opiskella ihan töiden ohessa, vaikka esimieheksi asti.
Tsemppiä uurastuksen! Hyviä siivoaajia ei ole tässä maassa liikaa! Ja arvosta työtäsi. Niin muutkin arvostaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.3.25 15:27:01

Oot kuitenkin saanut asunnon ostettua. Kuulutko näihin jotka häpeis myös vuokralla asumista?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.3.25 15:31:05

Eiköhän nämä työn vähättelijät keksi mistä tahansa työstä paskaa on. Esimerkiksi minun valtion hommia ei pidetä minään myöskään. Jos olisin vaikka lomittaja, mikä kiinnostaisi, ihan varmasti sekin ajettaisiin alas. Tai jos olisin lentokapteeni, saisin syytökset etten ole ikinä kotona. Näille vähättelijöille ei yleensä kelpaa mikään. Lääkärit ei osaa mitään, kansandustajat hanurista, kun eivät vie mitään eteenpäin.
Heille se ammatti näyttäytyy jonain ihme ryhmänä eikä heitä kiinnosta, miten joku yksilö sitä työtä tekee. Kaikki on heille samaa massaa.

Päivämäärä:   8.3.25 15:33:17

On epäeettistä olla töissä valtiolla. Turhaan istuskeluun annetaan palkka verorahoista, joille olis parempaakin käyttöä.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   8.3.25 16:33:12

Eli siis kaikki ammattiupseerit, värvätyt, spesialistit ja muut ammattisotilaat pois sieltä epäeettisestä työpaikasta veronmaksajien rahoja tuhlaamasta ja kortistoon, teitä ei enää tarvita. Rahoille on parempaakin käyttöä, esimerkiksi idänkauppa, K:n mielestä.

Päivämäärä:   8.3.25 16:35:30

No onhan sotiminen murhaamista. Mut en sanonu että kaikki valtion virat on välttämättä epäeettisiä, vaikka suuri osa olisikin.

Päivämäärä:   9.3.25 10:44:23

Joko se K:n hiihtoloma loppuu että pääsee takaisin koulunpenkille sivistämään itseään.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   9.3.25 11:20:56

”Lähettäjähmm
Päivämäärä8.3.25 10:40:22

Paljon viestejä miten siivoojan ammattia arvostetaan, moniko teistä arvostajista suosittelisi lapselleen tätä arvostettua ammattia tai olisi ylpeä jos lapsesta tulisi siivooja?”

Minä en ole suositellut lapsilleni ammatteja, vaan antanut heidän päättää itse. Ja totta mooses olisin ylpeä, jos joku heistä olisi siivoojaksi päätynyt. Tärkeää työtä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.