Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ero tuli,jään yksin omakotitaloon.vertaistukea?

Lähettäjä: katra 
Päivämäärä:   7.3.25 13:20:53

Tiedän, että lopulta asiat vaan helpottuu, tähänkin asti saanut yksin hoitaa kaiken paitsi raakaa fyysistä voimaa tai spesifiä remontointiataitoa vaativat hommat. Ajattelen, että jos mieskin siihen pystyy niin miksen minäkin. Kattoremppaa vaan en saa yksin tehtyä loppuun ja arjen pyöritys kokoaikatyön ohessa tuntuu yksin ajatuksena todella raskaalta. Vaan kai se tästä.

Kertokaa kuinka selvisitte ja elämä helpottui eron jälkeen?

Re: Ero tuli,jään yksin omakotitaloon.vertaistukea?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.3.25 13:31:54

Mitä se sun arki sisältää? Arjenbpyöritys kuulostaa monelta lapselta harrastuksineen.
Reippaan pyydät apua.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.3.25 13:33:42

Mielenkiinnosta: miksi halusit jäädä omakotitaloon?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.3.25 13:34:13

Jos se mies ei ole muutenkaan tehnyt mitään niin eihän se arki siitä muutu paitsi että siivottavaa ja pyykättävää on vähemmän.

Lähettäjä: Piikle 
Päivämäärä:   7.3.25 13:34:34

Itse muutin edellisen eron jälkeen ok-taloon maalle. Oli vasta remontoitu talo tosin. Polttopuut ostin ja traktori tuli talon mukana.

Mitä tarkoitat ettet saa kattoremonttia tehtyä? Onko se kesken? Itse tehden vai rahalla?

Päivämäärä:   7.3.25 13:35:35

Taas uusi miesten dissaus-topikki? Miksi?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   7.3.25 13:41:42

Harvalla miehelläkään on spesifiä remppataitoa. Itse en ainakaan päästäisi muusikkomiestäni tekemään kattoremppaa. Mutta sitä varten on ammattilaiset.

Päivämäärä:   7.3.25 13:42:37

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.3.25 13:35:35

Taas uusi miesten dissaus-topikki? Miksi?

Kysy niiltä miehiltä.

Kattoremppa on kesken. Puolet tehty, itse tehden, ei tosin asuintaloon vaan ulkorakennukseen. Ei ole rahaa ostaa mistään firmalta, mutta ehkä saan siihen jostain apua.

Arkeen ei kuulu lapsia, mutta katras aktivointia vaativia eläimiä ja tunnin työmatka/suunta. Pihan olen aina hoitanut yksin, joten siihen ei tule muutosta. Kesä helpottaa onneksi, mutta ensi talvea pelkään. Vanha talo, puulämmitys. En halua asua kerrostalossa eikä sinne eläimiäkään saisi joten tottakai omakotitaloon jään.

Lähettäjä: wuhuu 
Päivämäärä:   7.3.25 13:53:12

Tämähän vastaa ihan minun tilannettani. Mies häipyi viime vuonna. Olihan se suorastaan koomista, kun ihmiset huolissaan kyseli että miten mä nyt pärjään. Itsehän minä täällä olin kaikki asiat hoitanut aiemminkin, lukuunottamatta just näitä kaikkein isoimpia rakennushommia. Niihin voi palkata sitten ammattilaisen tekemään.

Oma elämä on helpottunut huomattavasti kun ei ole enää kitisevää marisijaa arjessa taakkana. Apua on tullut naapureilta, sukulaisilta ja ystäviltä. Talvi jännitti, mutta ilokseni huomasin että sähkölasku puolittui heti kun mies häipyi muualle.

Joten nyt olisi varmaan sullakin se hetki, että kannattaa hyödyntää paikallisia verkostoja. Suurella todennäköisyydellä naapurustossa on ihmisiä, jotka myös toivoisivat apua heidän tonttinsa hommissa. Auttakaa toinen toisianne! Alkuun minua nolotti ihan kauheasti kertoa mun tilanteesta, että mies häipyi ja tarvitsen apua. Mutta sitten tulikin tukea ja ymmärrystä paljon ennemmän kuin olin uskaltanut toivoa!

Päivämäärä:   7.3.25 13:53:47

Osta se omakotitalo sieltä tunnin työmatkan päästä ja myy tuo. Niillä kymmenellä tunnilla viikossa mitä työmatkoista säästyy, ehdit tehdä talossa vaikka mitä.

Lähettäjä: emppu 
Päivämäärä:   7.3.25 13:59:09

Mä olen asunut nyt muutaman vuoden yksin eläinten kanssa, kun mies nosti kytkintä. Ex kyllä neuvoi mulle kaikki jutut ja toki voin häneltä edelleenkin kysyä. Mutta pikkuhiljaa ne asiat siitä vaan selvisi ja ovat järjestyneet, vaikka aluksi olin ihan paniikissa että miten selviän. Traktoria en ole hankkinut, vaan sain lumityöt ja lantalan tyhjäyksen järjestettyä ostopalveluina. Hevosten heinät ja polttopuut myös ostan. Tiukkaa taloudenpitoa vaatii että rahat riittää. Remontteja en tee, vaikka paikat rempallaan onkin, talo kuitenkin ihan asumiskelpoinen.
Heti alkuun tein listan kaikesta mitä tarvitsen ja pikkuhiljaa olen tehnyt hankintoja. Esim. peräkärryn hankin aika pian, koska sitä tarvitsen usein heinien hakemiseen. Paljon olen opetellut ihan vaan netistä lukemalla ja ihmisiltä kyselemällä. Erilaisiin työkaluihin tutustuin aluksi ihan vaan rautakaupan valikoimaa ja nettisivuja tutkimalla. Auton huoltoon löysin hyvän huoltamon.
Päätin heti alkuun, että kun eläimet ja työni hoidan, niin muuten saa asiat olla, jos en ehdi ja jaksa. Just esim. pihatyöt ei ole prioriteettilistan kärjessä. Eläinmäärää vähensin niin että ne yksin jaksan hoitaa ja rahat riittää.

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   7.3.25 14:11:37

Mä asuin exän kanssa hänen omistamassaan talossa. Ex kuoli jonka jälkeen ostin talon hänen porukoiltaan. Vanha talo joka lattiasta kattoon remppakunnossa. Ex ei ehtinyt tehdä muuta kuin hajottaa paikkoja, mitään ei oltu vielä uusittu.

Remppaa tähän tehty hissukseen. Itse olen tehnyt jotain, isä teki jotain kun jäi eläkkeelle eikä ollut muuta tekemistä, ja isommat olen teettänyt ammattilaisilla.

Mitään ongelmaa ei ole ollut. Melko leppoisaa eloa ollut. Ympäristö muuttunut huonompaan suuntaan ja se harmittaa.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   7.3.25 14:26:50

Tee asioista helppoja itselle. Robotti-imuri ylläpitosiivouksen pitämiseen, lumityöt koneella jne. Pystyt kyllä

Päivämäärä:   7.3.25 14:38:23

Ostat talon lähempää töitä, älytöntä istua kaks tuntia päivässä autossa

Päivämäärä:   7.3.25 14:52:16

En istu autossa vaan bussissa. Autolla menisi noin 25 min / suunta, mutta tässä tilanteessa en ala autoa hankkimaan, ehkä myöhemmin. Miehellä oli tai on kaksi autoa, mutta en saanut niitä lainata työmatkaan. Lähempää ei ole varaa tai halua ostaa taloa joten työmatka on nyt mitä on.

Lähettäjä: Wuhuu 
Päivämäärä:   8.3.25 07:29:27

Mäkin jäin yksin omakotitaloon 5v sitten. Ulkopuolelta tuli erikoisimmat kommentit pärjäämisestäni, itse en epäillyt hetkeäkään.

Tiukkaa on taloudellisesti mutta muuten ei mitään ongelmaa, en stressaa mistään mitään "pitäisi" tehdä.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   8.3.25 08:25:20

Minä hankkiuduin yksin omakotitaloon alun perinkin. Moneenkaan hommaan ei munia tarvita, ja remppahommat kannattaa joka tapauksessa teettää ammattilaisilla, vaikka miehet erinomaisella itsetunnollaan uskovat mitä tahansa osaavansa. Tee se itse -miehet ovat monta hometaloa ja muuta katastrofia aikaan saaneet.

Surullista, kun monet naiset päästävät itsensä niin miehestä riippuvaiseen asemaan, etteivät itse osaa edes autoa tankata tai lamppua vaihtaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.3.25 08:31:42

Itse ajattelisin saan jäädä omakotitaloon ja mikä parasta, yksin. Tosin ostin yksin ison omakotitalon jossa lasten kanssa asutaan että sillä tavalla minulla ei ole tuota miehestä riippuvaista ajattelua taustalla.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   8.3.25 09:33:20

Täällä myös nyt 5 v asunut eron jälkeen okt:saa maalla.
Pidä se talo kunnossa mikäli se sen arvoinen on. Joka kesä on jotain rempattavaa ja talvellakin täytyy jotain huoltaa. Virhe on vain asua ja antaa paikkojen ränsistyä.

Ja kuten edellä tullutkin neuvoja joidenkin palvelujen ulkoistamisesta, ei kannata väsyttää itseään asioissa mitkä hoituu rahalla, riittää sitä tekemistä muutenkin.
Hyvin se menee!
Itse tsempannut ajattelemalla että jos se( kädetön ja tyhmänouoleinen) mies niihin hommiin pystyi niin äkkiä paremmin pystyn minäkin. Joo ihan kiva mies se oli mutta aika avuton.. itse sai melkein kaikki asiat hoitaa..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.3.25 09:42:21

Onko sun eläimet 10 tuntia keskenään?

Päivämäärä:   8.3.25 09:44:56

Minäkin asun nyt neljättä vuotta yksin omakotitalossa maalla, kahden koiran ja kissan kanssa. Saan tosi paljon apuja mun aikuiselta lapselta puolisoineen ja miesystävä tulee aina viikonlopuksi (ja lomat) kaupungista tänne maalle mun luo. Tämä talvi oli ensimmäinen ettei tarvinnut ostaa puita ulkopuoliselta vaan kaikki on tehty itse, pihalta on karsittu muutama puu ja mökillä on paljon karsittavaa ja paljon myrskyn kaatamia puita joten niiden suhteen olen nyt omavarainen.
Kyllä asioilla on tapana järjestyä, tsemppiä aloittajalle.

Lähettäjä: äaklfnaä 
Päivämäärä:   8.3.25 10:39:04

Aika pitkään sun eläimet on hoidotta...

Päivämäärä:   8.3.25 12:47:18

Eläimet eivät ole 10h keskenään, siihen saan apua naapurista. Liikutus, lenkitys ja aktivointi on mun vastuulla mutta pääsevät ulos kesken päivän ja saavat seuraa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.3.25 16:15:44

Hei aloittaja, minäkin olen asustellut nyt omakotitalossa yksin koirieni kanssa kolmisen vuotta, exästä erottuani. Taajamassa tosin.
Tein ennenkin kaiken yksin, ja nyt pääsenkin helpommalla ja halvemmalla :D Exä oli niin kova syömään, jotta ruokakulutkin ovat nyt pienemmät ja syön samaa satsia 3-4 päivää, minkä exä olisi mättänyt päivässä :D
Miesystävä vierailee luonani, mikä on tietysti mukavaa, mutta viihdyn hyvin yksinkin.
Voisitko kuitenkin harkita oman auton hankkimista, jokin käytetty, pieni ja edullinen, se varmasti helpottaisi arkea? Minä kävin autokoulun vasta silloin eron jälkeen, ja auto ja kortti on olleet huippujuttu esim. koirien kuskaamisessa eläinlääkäriin.
Tsemppiä sinulle, asiat lutviutuvat varmasti!

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   8.3.25 17:25:24

"Vanha talo, puulämmitys. En halua asua kerrostalossa eikä sinne eläimiäkään saisi joten tottakai omakotitaloon jään."

Mitä jos hankit ilmalämpöpumpun? Se on ihana sekä kesällä että talvella. Voit silti lämmittää lisäksi puulla niin paljon kuin haluat.

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   8.3.25 17:30:05

"Tein ennenkin kaiken yksin, ja nyt pääsenkin helpommalla ja halvemmalla"

Hitsi miten tavallista tämä näyttää olevan, että nainen hoitaa kaiken. (Tunnistan omastakin elämästä ja lähipiiristä.)

Tämä on tosi kiva topikki. Ihanasti muut kannustavat aloittajaa. <3

Lähettäjä: 707 
Päivämäärä:   8.3.25 17:43:57

"Onko sun eläimet 10 tuntia keskenään?"
"Aika pitkään sun eläimet on hoidotta..."

Aika monella on. Töissä pitää käydä ja kaikilla ei ole mahdollisuutta viiden minuutin työmatkaan jos eläimiä haluaa pitää.

Itselläni on työmatka 45min/suunta. Yhtään lähempää työpaikkaa ei maatilaa saa järkevällä hinnalla. Mä heitän aamulla hevoset ulos, niillä on siellä paali ja vettä, mitä muuta ne kaipaisi? Koirat on sellaista rotua että pärjää ulkotarhassa jossa oma mökki.

Lähettäjä: wuhuu 
Päivämäärä:   9.3.25 08:08:22

Joo ei nyt takerruta tuohon eläinten yksinoloon. Aloittajalla muutenkin ihan tarpeeksi miettimistä asioiden kanssa.

Ilmalämpöpumppu hankintaan välittömästi jos ei ole jo. Sähkölasku putosi kolmanneksella. Tosin eniten säästöä on tuonut se, että täälllä voi nyt pitää järjelliset lämpötilat kun eksä ei koko ajan valita että kylmä, kylmä, kylmä (eikä osaa laittaa vaatetta päälle). Voi olla että sulla on nyt vaan niin stressi päällä ettet vielä huomaa kaikkia ratkaisuja ja keinoja millä saat lämmitystä helpotettua. Ota iisisti ja perehdy vaihtoehtoihin, kyllä se siitä lutviutuu!

Tämmöisiähän kaikkien ongelmatilannekeskusteluiden pitäisi olla. Aloittajalla tiukka paikka joten autetaan eikä kettuilla.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   9.3.25 09:59:32

Eihän työssäkäyvillä voisi olla mitään lemmikkejä jos työpäivä+matkat on liikaa... Tuskin kukaan silti iloinen asiasta on.

Meillä kumpikin tekee 7-15.30 päivää, työmaat vaihtelee joten työmatkat on suuntaansa kaikkea väliltä 20min-1,5h. Lapsikin pitää kuskata päiväkotiin. Toki yritetään niin että jompi kumpi posottaa aina suoraan himaan koiria päästämään mutta kyllä arkipäivät pitkiä on joktap.

Aloittaja, asia kerrallaan pureksit tilanteesi ja kaikki lutviutuu kyllä! Tee vaikka lista vuositasolla ehdottomasti hoidettavista remonteista sun muista, pystytkö hoitamaan itse vai pitääkö palkata, mikä budjetti jne. Ja muuten keskityt vain pitämään perusarjen pyörimässä.

Me ostettiin nykyinen tila rouvalta jonka mies oli kuollut äkillisesti. Hän opetteli vielä yli kuusikymppisenä laskujen maksamisesta lähtien kaiken eli ajettavan ruohonleikkurin käytön, ilpin käyttöjärjestelmän ja varaajan paineen lisäämisen, kilpailutti ja tilasi kattorempan jne. Hän asui tässä yksinään lähes 10 vuotta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.