Lähettäjä: Aloittaja
Päivämäärä: 6.3.25 20:12:34
Kysymys otsikossa. Taustaa: olemme seurustelleet reilu parikymppisestä, nyt jo noin 13 vuotta. Olemme naimisissa ja on kaksi lasta, iältään 5- 7v. Itselläni oli ennen puolisoani pari pidempää ja pari lyhyttä suhdetta (sis seksiä) , miehellä ei ollut aiempaa kokemusta.
Olen käynyt säännöllisissä papa-kontrolleissa ja ne on ollut aina ok (siis vuosien varrella), kunnes sitten 10.5 v suhteen jälkeen hpv-testi on muuttunut positiiviseksi ja minulta on löydetty se hpv-muoto, joka aiheuttaa syöpää. Jatkohoito on ok ja olen rauhallinen sen suhteen, mutta muuten tämä on ollut raskasta. Löydöksestä on siis jo yli vuosi.
Itsellä ei varmuudella ole 11 vuoteen ollut muita seksikumppaneita tai mitään muutakaan kun mieheni. Olen pohtinut paljon, miten hpv voi muuttua positiiviseksi yhtäkkiä, kun se ei ole sitä kymmeneen vuoteen ollut. Tiedän että se voi elää oireettomana elimistössä vuosia, mutta että yli 10 vuotta. En usko mihinkään tartuntaan tyyliin uimahallin saunasta. Olen luonnollisesti kysynyt minua hoitaneilta gyneiltä (priva ja sitten erikoissairaanhoito) asiasta, ja he varmaan papereista huomaavat että olen aviossa oleva n 35v kahden lapsen äiti eivätkä halua tilannettani hämmentää vaan toteavat että älä sitä mieti, tilanteesi on nyt hyvä. Olen kysynyt suoraan että onko tutkimusnäyttöä siitä että hpv voi elää positiivisena elimistössä yli 10 vuotta yhtäkkiä aktivoituen ja vastaus on luokkaa onhan se kaiketi mahdollista. Olen myös miettinyt onko edelliset papat otettu huonosti tms.
Miehen kanssa on luonnollisesti puhuttu useasti ja hän pysyy rauhallisesti kannassaan että ei ole pettänyt. Hän ei varmaan päällepäin ole pettäjätyyppiä, on rauhallinen, käy vähän ulkona, ei ole flirtti tms mutta en halua olla naiivi tässä asiassa.
Ymmärrän ettei täällä kukaan voi faktaksi mitään sanoa mutta kiinnostaisi mielipiteet tai onko muilla kokemuksia että hpv aktivoituu oikeasti todella todella pitkän ajan jälkeen? Itsellä on tästä ajatukset sekaisin.
|