Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko mies pettänyt (OM)

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   6.3.25 20:12:34

Kysymys otsikossa. Taustaa: olemme seurustelleet reilu parikymppisestä, nyt jo noin 13 vuotta. Olemme naimisissa ja on kaksi lasta, iältään 5- 7v. Itselläni oli ennen puolisoani pari pidempää ja pari lyhyttä suhdetta (sis seksiä) , miehellä ei ollut aiempaa kokemusta.

Olen käynyt säännöllisissä papa-kontrolleissa ja ne on ollut aina ok (siis vuosien varrella), kunnes sitten 10.5 v suhteen jälkeen hpv-testi on muuttunut positiiviseksi ja minulta on löydetty se hpv-muoto, joka aiheuttaa syöpää. Jatkohoito on ok ja olen rauhallinen sen suhteen, mutta muuten tämä on ollut raskasta. Löydöksestä on siis jo yli vuosi.

Itsellä ei varmuudella ole 11 vuoteen ollut muita seksikumppaneita tai mitään muutakaan kun mieheni. Olen pohtinut paljon, miten hpv voi muuttua positiiviseksi yhtäkkiä, kun se ei ole sitä kymmeneen vuoteen ollut. Tiedän että se voi elää oireettomana elimistössä vuosia, mutta että yli 10 vuotta. En usko mihinkään tartuntaan tyyliin uimahallin saunasta. Olen luonnollisesti kysynyt minua hoitaneilta gyneiltä (priva ja sitten erikoissairaanhoito) asiasta, ja he varmaan papereista huomaavat että olen aviossa oleva n 35v kahden lapsen äiti eivätkä halua tilannettani hämmentää vaan toteavat että älä sitä mieti, tilanteesi on nyt hyvä. Olen kysynyt suoraan että onko tutkimusnäyttöä siitä että hpv voi elää positiivisena elimistössä yli 10 vuotta yhtäkkiä aktivoituen ja vastaus on luokkaa onhan se kaiketi mahdollista. Olen myös miettinyt onko edelliset papat otettu huonosti tms.

Miehen kanssa on luonnollisesti puhuttu useasti ja hän pysyy rauhallisesti kannassaan että ei ole pettänyt. Hän ei varmaan päällepäin ole pettäjätyyppiä, on rauhallinen, käy vähän ulkona, ei ole flirtti tms mutta en halua olla naiivi tässä asiassa.

Ymmärrän ettei täällä kukaan voi faktaksi mitään sanoa mutta kiinnostaisi mielipiteet tai onko muilla kokemuksia että hpv aktivoituu oikeasti todella todella pitkän ajan jälkeen? Itsellä on tästä ajatukset sekaisin.

Re: Onko mies pettänyt (OM)

Päivämäärä:   6.3.25 20:15:29

Ja lisään että mitään muuta pettämiseen viittaavaa en ole koskaan havainnut, mutta meillä on (ainakin ollut) hyvä luotto puolin ja toisin ja vapaus mennä. Kumpikaan emme ole bileihmisiä, mutta on omia harrastuksia tms, mies ennen jonkin verran reissasi työkseen. En ole ikinä hänen puhelinta stalkannut tai muutakaan. Eli mahdollisuuksia hänellä varmasti on, jos sellaiselle on tarvetta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.3.25 20:18:24

Mulla aina ollut myös papa-koe puhdas, nyt viimeisimmästä löytyi solumuutoksia, edessä kolposkopia. Ei tullut edes mieleen että mies olis pettänyt

Päivämäärä:   6.3.25 20:21:26

Joo, kysymys onkin varmasti että kuinka pitkän ajanjakson jälkeen papa ei olekaan puhdas. Voiko se virus elää elimistössä selkeästi yli 10 vuotta, ja yhtäkkiä aktivoitua? Tähän ei toki ole faktaa.. Varmasti voi elää elimistössä jokusia vuosia eli suht tuoreessa suhteessa ei välttämättä ole kyse tartunnasta. Miehelläni ei siis ole ollut muita kumppaneita minua ennen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.25 20:27:50

Jos herpes voi elää vaikka kuinka kauan tulematta aktiiviseksi niin miksipä HPV ei voisi yhtä lailla..

Herpeshän esim aktivoituu usein vaikkapa rankassa elämän vaiheessa / stressin yhteydessä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.3.25 20:28:01

Milloin sinulta siis otettiin viimeisin papa-koe ennen tuota 10v. missä hpv löytyi? Onko ihan vuoden välein otettu vai useita vuosia välissä?

Päivämäärä:   6.3.25 20:28:54

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-200000

Valitettavasti pääsen lukemaan vain otsikon, mutta sen mukaan miehesi ei välttämättä ole pettänyt.

Päivämäärä:   6.3.25 20:29:27

On otettu papa säännöllisesti koko suhteemme ajan, keskimäärin 1-2 v välein eli arvioisin että n 5 kertaa tämä suhteen aikana (sis molemmat synnytykset). Ne kaikki edelliset olleet ok, negatiivisia.

Päivämäärä:   6.3.25 20:32:04

Joo, tuon artikkelin perusteella "Papillooma­virus voi oleilla kehossa oireettomana jopa kymmeniä vuosia, kunnes se iskee – Asian­tuntijat kertovat, mitä viruksesta on syytä tietää" virus on voinut olla sinulla jo ennen miestäsi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.25 21:18:29

No itselle ainakin gyne sanoi, että papa-koetta ei edes tarvitse ottaa, jos ei ole kumppani vaihtunut..

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   6.3.25 21:22:59

^no ompa oudosti sanottu. Tuolla perusteella kenenkään pitkässä suhteessacelävön ei tarvitsisi käydä joukkoseulonnoissa, silti niihin kutsutaan aina kaikki....

Päivämäärä:   6.3.25 21:25:39

Mulla on ollut papakoe positiivinen neitsyenä et revi siitä

Päivämäärä:   6.3.25 21:27:01

"No itselle ainakin gyne sanoi, että papa-koetta ei edes tarvitse ottaa, jos ei ole kumppani vaihtunut.."

Wtf. Onkohan nyt ollut ihan oikea gynekologi kyseessä...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.25 21:43:26

Voi aktivoitua kymmenien vuosienkin päästä. Eli ei tarkoita, että miehesi olisi pettänyt.

Päivämäärä:   6.3.25 21:45:36

HS:n jutussa mainitaan mm.:

”Koska papilloomaviruksen immuunivaste on vaatimaton, se saattaa lymyillä kehossa puolustusjärjestelmän huomaamattomissa ja oireita aiheuttamatta kymmeniä vuosia.”

Tämän perusteella aloittajan mies ei ole pettänyt.

Päivämäärä:   6.3.25 21:49:56

Olet voinut saada sen HPVn esim synnytyksen yhteydessä omalta äidiltäsi tai niiltä aiemmilta seksi kumppaneilta. HPVtä ei voi mitenkään jäljittää mihinkään ajankohtaan joten jos sinulla ei ole mitään muuta syytä epäillä miestäsi niin unohda pettämis epäilyt. Ps. Olet itse voinut nyt tartuttaa HPVn mieheen joka voi huonolla tuurilla saada p#llun nuolemisesta sen saman syövän kurkkuun.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.3.25 22:11:30

Tässä nyt sekoitetaan iloisesti kaksi asiaa, papakoe ja hpv-testi. Papakokeessa tutkitaan solumuutoksia (joita se hpv aiheuttaa) ja hpv-testissä itse virusta. Papa sinulla on siis voinut olla puhdas koko sen 10 vuotta ja silti hpv on voinut olla positiivinen. Et kerro, onko hpv-testiä tehty koskaan aiemmin, vai onko aina ennen tehty pelkkä papakoe?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.3.25 22:15:10

Itse olen aivan satavarma, ettei ukkoni ole pettänyt, eikä itsellänikään ole enää vuosiin ollut muita kumppaneita. Ehkäpä aloittaja aavistelee nyt pettämistä ihan muista asioista?

Lähettäjä: Salla 
Päivämäärä:   6.3.25 22:19:45

"Itse olen aivan satavarma, ettei ukkoni ole pettänyt"

:¨D Niinhän me yleensä ollaan.

Voiko joku oikeesti olla noin tyhmä, että luulee olevansa varma puolisonsa pettämisestä tai pettämättömyydestä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.3.25 22:23:41

Yritähän jo päästä yli ;).

Lähettäjä: Salla 
Päivämäärä:   6.3.25 22:36:39

Kyllä se vaikeaa on se ylipääseminen tuollaisesta höpöhöpöhommasta.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   6.3.25 22:38:53

Asun ulkomailla. Seulontakutsussa sanotaan että kaikkien tulisi osallistua jotka ovat elämänsä aikana olleet seksuaalisessa kanssakäymisessä, tälle ei ole mitään aikarajoja. Vain heidän ei tarvitse käydä jotka eivät ole koskaan, ikinä olleet seksuaalisesti aktiivisia. Tästä päättelen että voisi ilmaantua 10+ vuoden jälkeenkin. Itse en vain tämän tuloksen perusteella epäilisi pettämistä.

Lähettäjä: Cnote 
Päivämäärä:   6.3.25 23:14:47

Kyllähän sitä faktaa on netti pullollaan, ei kun googlaamaan.

Jos kuitenkin jätät sen tekemättä, voin kertoa sulle: HPV voi aktivoitua uudelleen vaikka 20 vuoden päästä tartunnasta. Sen myös noin 80 % ihmisistä saa jossain vaiheessa elämäänsä, joten siksi sinne seuroihin kutsutaan KAIKKI, vaikka papa ja hpv olisivat olleet aina puhtaat/negatiivinen tai vaikkei kumppani ole vaihtunut.

Päivämäärä:   6.3.25 23:15:26

Seuloihin*

Päivämäärä:   6.3.25 23:27:30

"Ps. Olet itse voinut nyt tartuttaa HPVn mieheen joka voi huonolla tuurilla saada p#llun nuolemisesta sen saman syövän kurkkuun."

Riippuu, mikä tyyppi aloittajalla on. Suusyöpää aiheuttaa lähinnä tyyppi 16 (ja erittäin harvinaisissa tapauksissa HPV 18, 31 ja 33). Tämä kerrotaan nykyään hpv testituloksen yhteydessä (siis onko joku näistä tyypeistä kyseessä).

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   6.3.25 23:51:03

En jaksanut lukea ketjua, mutta oletko aloittaja varma ettei sulla ole sekaisin papa ja HPV-testi. Papa ei totea onko hpv vai ei, se toteaa vain muutokset kohdunkaulassa, joiden perusteella sitten selvitellään enemmän. HPV-testit ovat tulleet julkiselle puolelle käyttöön vasta ihan viime vuosina, eivätkä ole vielä kaikilla hyvinvointialueilla korvanneet perinteisiä papakokeita. HPV-testiin on siirrytty sen takia että se aistii savua kun papa huomaa vasta tulen. Oletko käynyt yksityisellä kymmenen vuotta otattamassa HPV-testejä maksaen siitä triplasti sen mitä papakokeesta maksaisit yksityisellä?

Päivämäärä:   6.3.25 23:59:06

Apua miten pihalla osa naisista on ihan perusasioista. Aloittaja keuhkoaa papasta ja hpv-testistä kuin ne olisi sama asia. Papa voi olla puhdas vaikka olisi hpv, papa ei totea virusta vaan vain sen mahdolliset seuraukset eli papa on puhdas vaikka sulla olisi 16 hpv-virusta jos ne ei ole tehneet solumuutoksia sun kohdunkaulaan. Laita jäitä hattuun ja hoidata nuppis kuntoon, oot varmasti tosi raskas kumppani miehelles kun tuollaisesta tivaat vaikket ymmärrä asiasta edes alkeellisella tasolla mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.