Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koirankakasta, normaalin raja?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.3.25 10:03:32

Koirani on aina ollut mielestäni teräsvatsa, voi syödä mitä tahansa ilman että menee vatsa sekaisin. Ei ole ikinä ripulilla/oksentele tms. Mutta koko ikänsä siltä on tullut ns. juoksukakka, eli jos se on pidemmän aikaa juossut oikein villisti vaikka kaverin kanssa, siltä tulee juoksemisen jälkeen 1-2 löysää kakkaa. Siis saman lenkin aikana, sellainen pieni tiristys. Tätä olen pitänyt ihan normaalina, että johtuu kiihtymisesti ja aineenvaihdunnan vilkastumisesta.

Nyt olen kuitenkin monelta taholta kuullut että löysä kakka reippaan liikunnan jälkeen EI ole normaalia. Siis näin sanoo esim. suolistosairauksiin perehtyneet ell:t. Eli onko minun koirani ollut salaa suolistosairas kaikki nämä vuodet? Pitääkö sille tehdä jotain? Vaihtaa ruoka, käyttää lääkärissä? Tuleeko teidän koirilta juoksukakkaa ja pidättekö sitä normaalina vai merkkinä sairaudesta?

Re: Koirankakasta, normaalin raja?

Päivämäärä:   6.3.25 10:05:34

No kyllä se minustakin on täysin normaalia

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   6.3.25 10:12:24

No ihan on normaalia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.25 10:14:10

Kyllä munkin mielestä on normaalia, mutta en ole lukenut eläinlääketiedettä päivääkään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.3.25 10:34:37

Minulla on ollut useampia koiria ja vain yhdellä menee innostuessa vatsa löysäksi. Eiköhän tuo juoksukakka-asia ole samaa, eli tunnetilat vaikuttavat vatsaan.

Päivämäärä:   6.3.25 10:41:29

On normaalia

Päivämäärä:   6.3.25 10:47:14

Mutta miksi sitten eläinlääkärit ovat eri mieltä? Siis ihan Suomen huiput suolistoasioissa. Ymmärrän että kyseessä on tosi yleinen asia ja siinä mielessä normaalia, mutta onko normaali aina sama asia kuin terve?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.3.25 11:12:59

Eikö se ole ihan normaalia, että suoli haluaa tyhjentyä reippaan liikunnan takia? Vai mitä varten hölkkääjätkin käy ainakin näillä seuduilla puskapaskalla lenkkinsä ohessa?

Päivämäärä:   6.3.25 12:56:51

” Mutta miksi sitten eläinlääkärit ovat eri mieltä? Siis ihan Suomen huiput suolistoasioissa. Ymmärrän että kyseessä on tosi yleinen asia ja siinä mielessä normaalia, mutta onko normaali aina sama asia kuin terve?”

Kannattaa varmaan niiltä elleiltä kysyä?
Jos nyt ajatellaan, että juoksupaskat eivät ole tervettä, niin mitä niille lähtisit tekemään? Vaihtamaan ruokavaliota, tähystämään? Jos tähystyksestä löytyy jotain, niin aloitetaanko lääkitys vai mitä? Jos koiran elämänlaatu on hyvä, niin mun mielestä on vähän typerää lähteä etsimällä etsimään jotain vikaa. Jos ainoa oire on juoksupaskat kiihtyessä, niin mun puolesta ainakin oma koira saa sitten siltä osalta olla sairas. Toki jos on ylimääräistä rahaa ja haluaa kantaa ylimääräistä huolta, niin mikäs siinä. Vaikea ajatella, että kiihtyneestä mielentilasta nopeutuva suolentoiminta ihan kovin montaa elinvuotta koiralta lyhentäisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.25 13:11:36

Sano sille eläinlääkärille että kokeilee itse käydä juoksemassa 10 km lenkin ja seurailee vaikutuksia suoleensa.

Päivämäärä:   6.3.25 13:13:43

Ihan normaalia. Käydään koiran kanssa canicrossailemassa ja sen jälkeen on aina vikkelä kakka meillä molemmilla vaikka ollaankin teräsvatsoja ja voidaan syödä mitä vain.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.3.25 16:17:22

Se juoksukakka liittyy myös stressiin. Vaikka kyse olisi kaverin kanssa leikkimisestä, kyse on kuitenkin kehon kiihtymystilasta ja luultavasti koiralla käy aivotkin aika kierroksilla. Samalla tavalla se mukavan asian jännittäminen ja hurjasti kiihtyneenä riehuminen aiheuttaa kehossa muutoksia, kuin pelottavan asian stressaaminen.

Jos maha menee löysälle selvästi juuri tiettyihin tilanteisiin liittyen, ei se mielestäni kerro mitään huolestuttavaa suolen toimintaan liittyen. Eri asia, jos maha menisi todella herkästi vesiripulille asti tai jos ripulia tulisi yllättäen myös rauhallisina päivinä.

Siitä on hankala sanoa, miksi ell kokee asian huolestuttavana. Ehkä ell vilpittömästi kokee, että olisi tärkeäksi tutkia varmuuden varalta, jos vaikka löytyykin jotain tulehdustilaa tms. Tai sitten haluaa vain rahastaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.25 16:22:16

Juu, olin kerran huskyajelulla Lapissa ja pari huskya paskansi kesken hölkkäämisen. Eiköhän se liity vain siihen, että ovat kiihtyneitä/innoissaan. Ei se välttämättä mikään huono asia ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.