Lähettäjä: @
Päivämäärä: 22.3.25 08:40:51
Osasairauspäivärahajaksolla saat kelalta aina 50% suuruisen sairauspäivärahan (joka on siis nimeltään tuo osasairauspäiväraha).
Palkkaa saa sen mukaan, mitä tekee töitä. Vaihtoehdon voi itse valita 40-60% väliltä. Se, miten työt käytännössä jakautuu työviikolle, ei vaikuta mihinkään. Eli voi tehdä monta lyhyempää päivää tai sitten vain muutaman normipituisen työpäivän.
Itse tein tuota 60% työaikaa ja pääosin kolmea päivää, mutta työaika vaihteli päivän mukaan, sillä työssä ei ole kiinteää työaikaa muutenkaan.
Mulla oli sinänsä onnellinen tilanne, että kun jäin osasairauspäivärahajaksolle, niin sain käytännössä enemmän rahaa, kuin mitä olisin saanut normityöstä palkkana. Miksikö? Koska tarkastelujakson aikana olin tehnyt paljon keikkatyötä oman työn lisäksi ja koska maksan myel'liä (vaikkakin vain minimin mukaan), niin se nostaa aina mun päivärahoja.
Eli toisin sanoen, oma palkka on vuodessa n.40000e, myel on minimi n.10000e. Tarkastelujakson (12kk) aikana mun kokonaistulot oli n.71000e, jolloin laskennallisesti sain kuukaudessa n.130e enemmän rahaa tekemällä osasairauspäivärahajaksolla töitä sen 60%, kuin mikä olisi normipalkka 100% työajalla. Kätevää.
Nykyään osasairauspäivärahaa voi myös saada 150 arkipäivää (kalenterin mustat päivät), eli aika muutos tämäkin siihen, kun aiemmin tuo aikaraja oli 120 arkipäivää.
|