Lähettäjä: Veeras
Päivämäärä: 5.3.25 20:04:06
No kyllä oli pari vuotta sitten tosi lähellä jo se raja. Oon ollut kipukroonikko kohta 18 vuotta ilman yhtään kivutonta päivää. 2020 vuoden alusta tilanne helpottui, kun mun kipulääkitystä muutettiin enkä ollut enää itsetuhoinen kipujen takia. Ei ne poistunut ole, mutta pysyvät siedettävämpänä. Selkäni takia oon vuosia joutunut käyttään kyynärsauvaa, koska jalka puutuilee ja tippuu alta jos kävelen vähänkin enempi. Sisällä pyrin oleen ilman, kun sisällä nyt vähempi tulee käveltyä, mutta ulos ei oo asiaa ilman.
Sit menikin vain 1,5 vuotta tuosta kipulääkemuutoksesta, kun sairastuin lisää ja vaikeasti. Lopulta makasin sängyssä 2,5 vuotta me/cfs ja POTSin takia. Vasta alle vuosi sitten alkoi lääkitys tehoaan ja olen sit viime touko/kesäkuun vaihteesta alkanut kuntoani nostaa hyvin varovasti. Nyt oon pystynyt käymään reilun 5km lenkillä ja käyn tallilla 2-4krt/vko ja saan jo itse tehtyä ruuat, tiskattua jne, mulla ehti 2 vuotta olla avustajia kun en mihinkään ite kyennyt. Vieläkin joudun pitään lepopäiviä ja miettiin, mitä kannattaa tehdä samana päivänä.
Mua piti toisen kuskata aina jos asunnosta poistui, isolla kallistettavalla pyörätuolilla (jota ei saa kasaan tietenkään, joten ei mahdu autoon noin vain). Eli en juuri päässyt ulos ja kaikki pakolliset lääkärijutut yms piti jonkun tulla auttaan, sellasen joka pystyi nostaan autoon sen pyörätuolin. Pahoinvoinnin takia en voinut mennä invataksillakaan, vaan oltava etupenkillä ja selkänoja piti saada kallistettua myös autossa.
Kyllä tuo makaaminen oli siinä määrin vaikea paikka, että jos mun kunto uudestaan romahtaisi tuohon, olisi se kyllä jo loppu. Vaikka olin jo tätä ennen ollut vuosia pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä eli rajoitteita elämässä ollut kauan, niin kyllä tuo vuodepotilaana olo on oikeasti todella paha paikka. Ei pääse ulos, ei tallille, ei sieneen, ei pysty ite tekeen mitään. En voinut edes nauraa kunnolla, koska kroppa ei kestänyt sitäkään. Eikä puhumista. Eikä ole mitään tiettyä hoitomuotoa, noi kokeelliset lääkitykset auttaa toisilla, toisilla ei ollenkaan. Ja ihan tuuria, kuka ne lääkitykset onnistuu edes saamaan.
|