Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka paljon on normaalia olla saikulla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.3.25 19:03:48

Kuinka monta päivää on mielestäsi normaalia sairastaa vuodessa? Siis niin, ettei määrästä voi sanoa, että henkilö sairastaisi usein tai olisi paljon poissa?

Entä onko sinusta ok olla pois jaksamisen vuoksi? Olettaen että saikkua saa helposti tai omalla ilmoituksella. Täytyykö odottaa burnouttiin ja muihin vakaviin oireisiin vai onko ok joskus pitää jaksamisen takia saikkupäivä?

Re: Kuinka paljon on normaalia olla saikulla?

Päivämäärä:   5.3.25 19:08:40

"Entä onko sinusta ok olla pois jaksamisen vuoksi? Olettaen että saikkua saa helposti tai omalla ilmoituksella. Täytyykö odottaa burnouttiin ja muihin vakaviin oireisiin vai onko ok joskus pitää jaksamisen takia saikkupäivä?"

Jos joutuu säännöllisesti tai säännöllisen epäsäännöllisesti olemaan jaksamisen vuoksi poissa, niin saikku ei ole mielestäni pidemmän päälle oikea ratkaisu. Akuutissa tilanteessa ja yksittäisenä tapauksena ymmärrän, mutta pitemmällä aikavälillä on pyydettävä työterveysneuvottelua tai tehtävä muita järjestelyjä jaksamisen tueksi.

Lähettäjä: :; 
Päivämäärä:   5.3.25 19:15:41

En tiedä onko tähän mitään tiettyä määrää. Muutama päivä pari-kolme kertaa vuodessa tuntuu ns. perusterveen henkilön normaalilta ihan mututuntumalla, enemmän jos on vaikka perussairauksia tai joku pahempi virus iskee. Jaksamisen vuoksi voi mielestäni pitää saikkupäivän, mutta ei jatkuvasti. Satunnaisesta päivästä on muutenkin aika rajallisesti hyötyä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   5.3.25 19:17:11

Vähän vöörä taktiikka mielestäni hyötykäyttää oma-ilmotusta jaksamista tukenaan. Se ei auta kuin sen hetken.

Lähettäjä: Sii 
Päivämäärä:   5.3.25 19:20:54

Tarkoitetaanko tällä nyt omaa, henkilökohtaista saikkua ( = on itse kipeä) vai myös pienen lapsen sairauden vuoksi pidettyä saikkua?

50v+ joka asuu yksin tai puolison kanssa, lapset muuttaneet pois kotoaan todennäköisesti on vähemmän saikulla kuin 25v-30v, jolla lapset päiväkodissa ja koulussa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.3.25 19:25:57

Jaksamisen takia pitää tehdä muita toimenpiteitä, kuin pitää yksittäisiä saikkupäiviä. Ne eivät ongelmaa korjaa.

Sitten muuten, niin kerran pari vuodessa muutamia päiviä.

Lähettäjä: mutu 
Päivämäärä:   5.3.25 19:26:08

Joku 1-2 viikkoa yhteensä vuoden aikana, 1-muutaman päivän pätkissä on mielestäni aika normaalia.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.3.25 19:31:49

Pienten lasten takia on normaalia että poissaoloja tulee kun päiväkoti alkaa. Koulukkaiden kanssa ei enää montaa päivää tule. Eikä normaali, perusterve aikuinen montaa päivää pois ole flunssien tai mahatautien takia. Toki joskus voi mennä selkä, jalka tai sattua kuolemantapaus mutta ei näitä vuosittain ole.

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   5.3.25 19:51:49

Jonkun 10-15 pv yhteensä vuodessa...?
Itse sairastan ehkä 2-3 vuodessa flunssan tmv, poissa 1-3pv kerrallaan riippuen miten vapaita sattuu samaan saumaan. Viime vuonna koronan jälkitautina tosin tuli keuhkokuume, niin olin sitten saikulla vielä 7pv...
Fyysisten vaivojen, paitsi kulkutautien ja raskaus vaivojen takia, olen tainnut elämässäni olla pisimmillään kokonaan saikulla 2vkoa muutaman murtuneen kylkiluun ansiosta. Ja jos ei lasketa fyysisiä vaivoja, niin kertaalleen olin 2pv pois työkyvyttömänä "äkillisen stressireaktion" vuoksi, kun äitini kuoli yllättäin...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.3.25 19:52:41

10-15 työpäivää on mielestäni aika normaali ja minusta tähän määrään voi hyvin sisältyä muutama jaksamisen takia pidetty saikku.

Ymmärrän jaksamissaikun tilanteissa, joissa esim. töissä ollut erityisen kiireinen ja stressaava kausi ja jaksaminen on ihan rajoilla. Silloin voi tosiaan auttaa se päivä tai parikin tasaamaan tilanteen ja palautumaan. Mutta jos kokee jaksamisen takia tarvitsevansa saikkua usein, pitää miettiä muita ratkuisuja. Esim. kaksi päivää vuodessa on ihan ok ja ei välttämättä vaadi sen ihmeempiä toimenpiteitä työjärjestelyissä.

Päivämäärä:   5.3.25 19:55:13

Joka vuosi ei yhtään mutta satunnaisesti jotain 1-3 päivää. Toki jos joku isompi vaikka syöpä tai kolari yms. niin enemmän.

Lähettäjä: Amisope 
Päivämäärä:   5.3.25 20:01:56

10-15 päivää/vuosi?
Okei, mulla on sitten aika paljon pitämättömiä sairauslomia käyttämättä.
Toki tässä duunissa ihmisten kanssa tulee aika karaistuneeksi nuhakuumeille yms.
Eikä ole tullut mieleenkään saikuttaa "koska ei jaksa". Mut ymmärrän kyllä jos burnis lähenee. Siihen vaan pitäisi osata reagoida jo hyvissä ajoin.
Toiset kestää paineita paremmin kuin toiset.
Opetusalalla(kin) sairastellaan tavallisesti lomilla tai kun ylipäätään mahdollisuus. Ei kai hyvä sekään.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.3.25 20:14:50

joo, ottaisin nollan pois tuosta 10-15 jos "normaalia" pohditaan.. Pikkulasten äidit (joskus vanhemmat ylipäänsä) oma lukunsa ja niin paljon kuin se joskus ottaakin pattiin niin mieluummin ovat tuomatta niitä tauteja työpaikalle.

Päivämäärä:   5.3.25 20:36:06

Tämähän on kyllä tosi paljon alastakin kiinni... Meidän hommissa kun hoidetaan ja ollaan läheisessä kontaktissa niitten pahimmin sairastuneitten (korona, influenssa, RS, noro...) kanssa, niin toki varotoimista huolimatta sairastumisen riskikin on suurempi.
Ja toisaalta taas, jos olet yhtään kipeän oloinen tai nenä vuotaa, ei töihin ole asiaa. Kun taas esim. etätöinä tai ei-asiakaspalvaluhommissa pystyisit työsi tekemään ihan hyvin...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.3.25 20:41:24

Mulle olisi epänormaalia yli 5 päivää vuodessa, mutta jollekin toiselle se taas olisi vähän. Ihan mahdotonta antaa mitään normaalin määrää, kun riippuu niin monesta asiasta.

Toistuvat päivät jaksamisen takia ei ole normaalia, silloin pitää jo selvittää muita ratkaisuja. Joku yksittäinen päivä joskus on eri asia.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.3.25 20:44:13

Minusta on ihan normaalia että aikuisella on joku 2-4 flunssaa vuodessa ja näistä tulee muutama päivä saikkua. Ei kaikilla tietenkään ole, toiset sairastaa vähemmän ja hyvä heille, mutta ei sekään ole mitenkään outoa jos on pari flunssaa vuodessa.

Pikkulapsien kanssa tauteja voi olla tietysti paljon enemmänkin.

Sitten voi olla kroonisempia vaivoja, jotka aiheuttaa enemmän saikkupäiviä, esim migreeni, selkäkivut yms.

Jos jaksamisessa on ongelmaa, ei muutama saikkupäivä silloin tällöin ole oikea ratkaisu vaan pitäisi selvittää ongelman syy.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   5.3.25 20:48:01

” Jos joutuu säännöllisesti tai säännöllisen epäsäännöllisesti olemaan jaksamisen vuoksi poissa, niin saikku ei ole mielestäni pidemmän päälle oikea ratkaisu. Akuutissa tilanteessa ja yksittäisenä tapauksena ymmärrän, mutta pitemmällä aikavälillä on pyydettävä työterveysneuvottelua tai tehtävä muita järjestelyjä jaksamisen tueksi.”

Tämä! Vahvasti.

Ite oon ollut saikulla max 3pv/vuosi työurani aikana. Pöpöt ei vaan tartu. Kerran olen ollut selän takia viikon pois ja kerran teloin jalan ratsastaessa ja olin 4pv pois.

Moni muu on useamman kerran vuodessa 1-3pv ollut pois flunssien tai lastensairastelujen takia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.3.25 20:48:25

Miten helkutassa joku saa 10-15 päivää VUODESSA? Mä olen ollu pois kolmen vuosikymmenen aikana kaksi viikkoa ja nekin korona-eristyksessä. On mulla sormia ja polvia murtunu ja nilkkoja nyrjähdelly ja jatkuvasti joka paikkaa särkee ja sydän hakkaa miten sattuu, muttei niistä mitään lomaa saa. Kipulääketeseptin ja, jos enemmän vinkuu, mielialalääketeseptin...

Päivämäärä:   5.3.25 20:51:32

Toisissa työpaikoissa arvostetaan työntekijää eikä sairaana tarvitse tehdä töitä. Meillä, kuten monessa muussakin paikassa, saa olla 3 päivää pois omalla ilmoituksella ilman saikkutodistuksia. Yleensä se riittääkin jos kyse perusflunssasta tms.

Itse sairastan yleensä sen pari kertaa vuodessa, joskus kolmekin ja olen pois normaalisti sen 1-3 päivää kerralla.

Päivämäärä:   5.3.25 20:54:58

Meilläkin saa kyllä flunssassa ja mahataudissa olla 1-3 päivää omalla ilmoituksella, mutta kumpaakaan en ole koskaan sairastanut. Tenniskyynärpäät, hermopinteet, murtumat, nyrjähdykset, välilevynpullistumat, jne, joita mulla olis, ei oikeuta sairauslomaan.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   5.3.25 21:07:15

Hesarin mukaan vuonna 2022 sairauslomapäiviä oli keskimäärin 13 vuodessa. Lähihoitajilla ja kodinhoitajilla taisi saikkupäiviä olla peräti 22, johtajilla ja erityisasiantuntijoilla noin 6.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   5.3.25 21:09:21

Minä olen sanonut, että flunssa tai muu, niin olet viikon pois, ettet tartuta muita.
Palkka maksetaan kyllä.

Viime vuonna sairauspoissaolot tämän jälkeen väheni ja dramaattisesti

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   5.3.25 21:09:45

Mulle on lääkäri sanonut että perusterveellä aikuisella 5 flunssatautia vuodessa on ihan normaalia. Kysyin siksi, kun olin jatkuvasti kipeänä, aina ennen kuin parantui kunnolla ehti uusi tauti iskeä. Lapseton olin tuohon aikaan, itse epäilen että ko.työpaikassa oli sisäilmaongelma...

Päivämäärä:   5.3.25 21:11:20

" Tenniskyynärpäät, hermopinteet, murtumat, nyrjähdykset, välilevynpullistumat, jne, joita mulla olis, ei oikeuta sairauslomaan."

Teet toimistotyötä varmaan, vai mitä noilla spekseillä? Silloin vois joissain tilanteissa ollakin ihan ok.
Kevennetyllä, mutta en saikulla olin ite tenniskyynärpään takia, ei toivoakaan toisia ihmisiä auttaa fyysisesti liikkumaan ja pysymään pystyssä tai mummoja käännellä, kun ei edes maitopurkki tai paistinpannu kädessä pysynyt :D Saatikka niillä murtuneilla kylkiluilla...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.25 21:14:53

Tässähän ei kysytty miten paljon itse on sairastunut vaan sitä mikä on normaalia. En taatusti itse laittaisi merkille, jos työkaveri olisi 4kk välein 1vk pois (=15pv). Minusta se on siis vielä normaalia.

"Okei, mulla on sitten aika paljon pitämättömiä sairauslomia käyttämättä."

Sairauslomat ovat sairastamista varten. Jos et sairasta niin usein kuin muut niin hyvä sulle. Se on aika ikävää kun hengittäminen kirvelee tai ripuli ja oksennus lentää. Mutta kaikesta sitä ihmiset onkin kateellisia.

"joo, ottaisin nollan pois tuosta 10-15 jos "normaalia" pohditaan."

Eli sinä ottaisit pomona sairastelut puheeksi työntekijän kanssa, jolla esim. ollut kaksi nuhaa vuoden aikana? Tai päivittelet miten työkaverisi taas kerran on saikulla, kun viimeksi sairaana oli syyskuussa ja valitat kotona miehelle miten jatkuvasti saikuttelijat kuormittavat muita.

Päivämäärä:   5.3.25 21:18:28

" Tenniskyynärpäät, hermopinteet, murtumat, nyrjähdykset, välilevynpullistumat, jne, joita mulla olis, ei oikeuta sairauslomaan."

Kuten hoitsu sanoi, niin tuskin teet fyysistä työtä.
Raksalla tenniskyynärpää pistää saikkua 3 - 12 kk.
Itse pääsin eläkkeelle kyynärpään murtumisen takia.

Päivämäärä:   5.3.25 21:22:24

Koronan aikaan sairauslomat itseasiassa vähenivät.

Oma ala on sellainen, että näkee joka paikasta maapalloa tulevia, niin siinä ne taudit leviää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.3.25 21:27:19

0 päivää on normaali. T. Yrittäjä

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.3.25 21:32:26

Aloittaja; Viisi flunssaa vuodessa perusterveellä normaalia? Kuulostaa kyllä paljolta, sitähän on joka toinen kk sairas. Toki jos jonkin pahemman taudin nakkaa ja siitä ei kunnolla parane niin ehkä silloin. Tuntuisi että tuossa on joku taustalla kuten epäilit, joku joka vie vastustuskyvyn.

Lähettäjä: Lok 
Päivämäärä:   5.3.25 21:55:52

En haluu omaa sädekehää kiillottaa, mutta @!#$ se että olen ollut nykyisellä työnantajalla kolme vuotta töissä ja sairaana yhteensä kolme päivää, sitten on niitä työntekijöitä joiden kanssa saa aina jännittää onko taas saikulla eikä kaikilla ole yhtäkään kolmen viikon työvuorolistaa jossa ei olisi saikkua.

Lähettäjä: Kuiske 
Päivämäärä:   5.3.25 22:14:11

En kehtaa hakea saikkua vaikka päässä se tuntuu ainoalle ratkaisulle kun kotona jo on opetettu että töitä pitää tehdä. Olin viimeksi loppuvuonna kipeänä ja työkohteesta lähetettiin kotiin koska olin niin kipeän oloinen (työskentelin yksin). Kun sitten työnantajalle ilmoitin kuumeisesta flunssasta, sairastin ihan rauhassa ja vuodepotilaana muutaman päivän. Kun seuraavan kerran menin samaan kohteeseen töihin, huomasin kyllä selkeän eron jo työn suorittamisessa että totesin ettei sairaana oikeasti edes kannata olla töissä. Tuotteliaampi on terveenä ja nopeammin paraneekin kun osaa riittävän ajoissa olla sen pari päivää levossa.
Vuodessa varmaan joku 10pv ihan ok saikutella jos ei ole mitään vakavampaa.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   5.3.25 22:32:17

Perusterve ihminen ei sairasta edes joka vuosi.

Päivämäärä:   5.3.25 22:35:51

"Perusterve ihminen ei sairasta edes joka vuosi."

Perusterve ihminen sairastaa normaalit kausiflunssat pari kolme kertaa vuodessa.
Jos ei, niin asuu korvessa erakkona tai ei vaan huomaa sitä.

Päivämäärä:   5.3.25 22:38:23

” Perusterve ihminen ei sairasta edes joka vuosi.”

Perusterve sairastaa sen mitä sairastaa. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Ei sitä kannata omaa sädekehäänsä kiillottaa sillä ettei sairasta, se ei tee kenestäkään parempaa ihmistä eikä yksikään firma kaadu siihen onko työntekijä pois 0 vai 3 kertaa vuodessa flunssan takia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.3.25 23:03:36

Riippuu. Esimerkiks itse oon ollut lähes kuukauden tässä vuodenvaihteessa pois töistä keskenmenon vuoksi. Sekä fyysisistä että henkisistä syistä. Sit siihen päälle perusflunssat ja muut niin kyllähän noita poissaoloja tulee.

Usein kun on lapsi niin käy vielä niin että sairastetaan eri aikaan...

Päivämäärä:   6.3.25 06:33:05

Hoitsu ja Riku, fyysisessä seisomatyössä tehdaslinjalla.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   6.3.25 06:50:59

0-5pv vuosi. En sairasta flunssaa edes joka vuosi. Teen 100% asiakaspalvelutyötä, näin kymmeniä ihmisiä päivässä. Altistusta ainakin tulee.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.3.25 06:56:41

Työterveyslääkärille valittelin tuossa joku vuosi ihan karmeaa tautikierrettä, että miten voin olla jatkuvasti kipeänä, niin oli kuulemma ihan normaalia, vaikka itselleni poikkeuksellista.

Elämäntilannekin varmasti vaikuttaa sairastelun yleisyyteen: lapsettoman altistus viruksille on selvästi vähäisempi kuin päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien.

Yksittäisiä omailmoituspäiviä jaksamisen takia en oikein ymmärrä, ne ei ratkaise mitään. Tärkeämpää olisi miettiä miten ratkaista jaksamattomuuden syyt. Uupumiseen ja univaikeuksiin tiedän jaetun joskus saikkua viikko kerrallaan, joka sekin kuulostaa ihan kammottavalta, koska stressi lähestyvästä työhön paluusta on jatkuvasti läsnä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   6.3.25 07:32:59

Olin viime vuonna yhteen putkeen 6 viikkoa masennuksen vuoksi pois. Muita sairauslomapäiviä ei tullut yhtään. Ennen sairastumistani kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön minulla oli pari päivää vuodessa kuumeisen flunssan vuoksi saikkuja. Nyt pällisaikut kestää viikkoja, vaikka palaankin mahdollisimman pian töihin.

Se mikä on normaalia riippuu sairaudesta.

Päivämäärä:   6.3.25 07:44:23

Työnantajat ovat kyllä usein liian kilttejä pienten lasten vanhemmille. Minun vanhempani olivat kotona korkeintaan päivän jonka aikana etsivät hoitajan kotiin. Niinhän se lakikin sanoo että maks 4 päivää saa olla kipeän lapsen kanssa kotona.

Päivämäärä:   6.3.25 08:06:07

Toinwn pisterivi. Aika monen palkka ei ole niin hyvä, että sillä olisi varaa maksaa palkallinen hoitaja kotiin ja mennä itse töihin. Sen vuoksi vanhemmat hoitavat itse. Ja toisaalta, en itsekään haluaisi kotiini ketään ventovierasta, kun itse olen sairaana. Ei se lapsille ole yhtään sen mukavampaa. Ja kyllä kipeän lapsen kanssa saa olla pidempäänkin, siitä vaan ei makseta palkkaa.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   6.3.25 08:17:35

Mä olen tässä viime vuosina sairastanut pari sitkeää flunssaa ja sitten mulla oli korona siihen aikaan kun karanteeni oli 10 päivää. Yleensä se kolme päivää omalla ilmoituksella on riittänyt mutta vuosi sitten olin ensin omalla ilmoituksella kolme päivää, sitten kaksi päivää sairaslomaa, siihen päälle viikonloppu sairastaessa, seuraavalla viikolla kolme päivää sairaslomaa ja vasta sitten selvisin. Eli 1-2 flunssaa per vuosi on normaalia ja kaikki muu on poikkeuksellista sillä eihän kenelläkään mene vuosittain polvi/ selkä/ käsi tms.

Ja jos tulee jaksamisen kanssa haasteita niin oikea osoite on työterveys ja työtehtävien muuttaminen työnantajan kanssa yhdessä niin, että se jaksaminen ei ole koetuksella. Joku saikku silloin ja toinen tällöin vaan pahentaa tilannetta, kokemusta meinaan tällaisestakin. Tosin mun jaksaminen muuttui heti kun vaihdoin työpaikkaa vaikka samoja hommia teenkin kuin aikaisemmin, toksinen johtamistyyli aiheutti omalta osaltani ne jaksamisen haasteet.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   6.3.25 08:36:46

Normaali sairauspoissaolo per vuosi on 0. Käsihygieniasta huolehtiminen estää tehokkaasti tartuntoja. Flunssainen voi pitää maskia töissä. Normi flunssa ei perustervettä ihmistä täysin työkyvyttömäksi kaada, vaikka epämukava olo voi toki olla. Influenssa on tietysti asia erikseen.

Väsymyksen vuoksi saikuttaminen? Oikeasti? Se nyt vaan kuuluu elämään että välillä nukkuu huonommin ja väsyttää, itse lähestulkoon aina aamuvuoroviikkoina nukun liian vähän ja olen kuoleman väsynyt. Mutta menen töihin, ja siellä on joukko muitakin liian vähän nukkuneita, mitä siitä tulisi jos kaikki jäisivät väsymyksen vuoksi kotiin!

Lähdetään siis siitä että normi on 0, muu on poikkeavaa. Ei ole mitään ”minulle kuuluu niin ja niin monta saikkupäivää”, sairausloma on oikeasti sairaille, ei mihinkään perusväsymykseen tai pikku flunssaan.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   6.3.25 08:40:25

Tää on niin huvittavaa kun jotkut kommentoijat täällä päättävät mikä on kenelläkin riittävä syy olla pois töistä. :D Taattua heppanettiä!!!

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.3.25 08:51:22

Minulla on myös ilokseni ilmeisen hyvä vastustuskyky, sillä olen todella harvoin sairaana. On mennyt välillä vuosiakin, ettei ole tullut yhtään sairauslomapäivää. Viimeiseen kolmeen vuoteen olen sairastanut koronan kahdesti ja molemmilla kerroilla taisin olla kolme päivää saikulla. Viime vuosien aikana on ollut myös selkäongelmia (kaksi välilevyn pullistumaa), murtunut nilkka ja murtunut kylkiluu, mutta näiden takia en ole ollut sairauslomalla päivääkään, koska teen toimistotyötä ja sitä on mahdollista tehdä etänä.

Omasta näkökulmasta (ja omaa tiimiä töissä ajatellen) pidän kymmentäkin sairauslomapäivää aika isona määränä, jos ei ole mitään erityistä isompaa syytä. Aika vähän ainakin omassa työpaikassa sairastetaan ja ollaan poissa. Etätyö on mielestäni vähentänyt sairauspoissaoloja huomattavasti, taudit eivät leviä ollenkaan niin helposti, kun ollaan enemmän kotona.

On selvää, että sellaisissa töissä, joissa ollaan paljon tekemisissä ihmisten kanssa ja vielä erityisesti sairaiden ihmisten kanssa, sairauslomia tulee herkemmin ja enemmän.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.3.25 09:36:52

"Normaali sairauspoissaolo per vuosi on 0. Käsihygieniasta huolehtiminen estää tehokkaasti tartuntoja. Flunssainen voi pitää maskia töissä. Normi flunssa ei perustervettä ihmistä täysin työkyvyttömäksi kaada, vaikka epämukava olo voi toki olla."

Tällainen on todella typerä ajatusmaailma ja nimenomaan sillä, että on sairaana töissä, vaan levittää itse tartuntoja. Maski ei estä levittämästä flunssaa. Käsihygieniakaan ei suojaa kuin jonkin verran, ei niitä käsiä voi kuitenkaan tauotta olla pesemässä.
Lisäksi tällainen asenne on hyvin epäterve, koska on hyvin henkilökohtaista, koska ihminen on työkunnossa ja koska ei. Pieni flunssa ei ehkä haittaa, mutta jos on vähän lämpöä, pää täynnä räkää ja väsyttää tuhottomasti, ei ihminen ole siinä kunnollisessa työkunnossa. Vaikka sitä pystyisi tekemään töitä, pahimmillaan tuossa kunnossa työskentelevä on enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

Mitä enemmän töissä levitetään asennetta, että "ei pikkuflunssa haittaa, töihin vaan", sitä enemmän ihmiset sitten on puolikuntoisina töissä: eli tekevät töitä puolella teholla ja kenties aiheuttavat virheitä ja riskitilanteita enemmän ja levittävät tauteja muihin.

Tällainen oman sädekehän kiillotus tulemalal sairaana töihin on yhtä haitallista kuin se, että on "joustava työntekijä", joka tekee aina vähän niitä ylitöitä tai hyppää työajan ulkopuolella lähettämään vielä ne pari mailia ilman erillistä korvausta. Pidemmän päälle tällainenkin käytös on vain haitallista kaikille, ihan kuten sairaana töissä oleminen.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   6.3.25 09:47:17

"Tää on niin huvittavaa kun jotkut kommentoijat täällä päättävät mikä on kenelläkin riittävä syy olla pois töistä. :D Taattua heppanettiä!!!"

Kyse oli normaalista, ei siitä, mikä on riittävä syy olla poissa töistä!

Edelleen, normaalit kausiflunssat ovat normaalia mutta sitten jos alkaa olemaan jaksamisen kanssa ongelmia niin se ei ole normaalia vaan siihen on puututtava eri tavoin, pelkkä sairausloma ei ole ratkaisu jos se on viikko silloin ja toinen tällöin.

Ja harvalla menee vuosittain selkä/ polvi/ käsi ja jos esim. selän kanssa on pitkään ongelmia niin ei sekään ole normaalia. Minä tiedän koska mulla oli pullistuma välilevyssä ja työterveys mielellään kirjoitti vaan saikkua lisää ja lisää. Jossain kohtaa mä en enää jaksanut sitä alituista sairaslomaa ja kipeää selkää, joten menin omalla kustannuksella yksityiselle puolelle leikkaukseen ja kivut jäi sinne leikkauspöydälle.

Päivämäärä:   6.3.25 10:15:42

Minä kommentoinkin lähinnä tuota että "ei väsymyksen takia olla pois töistä" (riippuu vähän tilanteesta!!), ja myös näitä "itse en ole koskaan pois, menen töihin myös vähän kipeänä" - niin hei, mitä järkeä?? Ei me asuta missään kehitysmaassa. Meillä on palkallinen sairausloma, JOTA SAA KÄYTTÄÄ silloin kun ei ole työkuntoinen.

Itse tietää parhaiten milloin ei ole työkuntoinen, toki myös lääkärillä on sanansa sanottavana, mutta kuitenkin.

Päivämäärä:   6.3.25 10:17:23

Osalla tuo kynnys vaan tuntuu olevan todella alhaalla. Joku toteaa "en saanut yöllä kunnolla unta, en ole työkykyinen", "minulla on vähän nuhaa, pitää olla saikulla". Eli heti, kun vähänkin on jotain, jäädään kotiin.

Päivämäärä:   6.3.25 10:18:44

Ok, no sinähän et tiedä mitä kaikkea muuta taustalla voi olla. Tyäkavereille voi olla helpompi sanoa olevansa nuhassa, kuin olevansa masentunut tai jotain muuta, joka yleensä leimataan heikkojen sairaudeksi.

Päivämäärä:   6.3.25 10:31:41

No sitten kannattaa mennä ihan työterveyteen hakemaan apua ongelmiin, eikä soittaa pomolle päivän ja parin saikkuja. Ne ei takuulla ketään paranna, jos kyse on jostain mahatautia tai flunssaa pahemmasta.

Lähettäjä: Nevör 
Päivämäärä:   6.3.25 13:52:58

Vakituisessa työssä olen ollut vuodesta 2009 alkaen.

3 tai 4 kertaa olen ollut päivän poissa endometrioosista johtuvien menkkakipujen vuoksi (oksensin useamman kerran enkä juurikaan päässyt sängystä ylös). Tämä oli ennen kuin sain lääkkeet.

Murtuneen ranteen takia olin 5 viikkoa saikulla.

Muuten en ole ollut saikulla. Ennen koronaa menin nuhassa töihin (kuten kaikki muutkin). Nyt jos on nuhaa, teen etätöitä.

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   6.3.25 13:59:16

"Tää on niin huvittavaa kun jotkut kommentoijat täällä päättävät mikä on kenelläkin riittävä syy olla pois töistä. :D Taattua heppanettiä!!!"

Tämä, keskiverto heppanettiläinen on kuin luotu vakuutusyhtiön lääkäriksi :D:D:D

Lähettäjä: ajatuksia? 
Päivämäärä:   6.3.25 14:20:54

"Ymmärrän jaksamissaikun tilanteissa, joissa esim. töissä ollut erityisen kiireinen ja stressaava kausi ja jaksaminen on ihan rajoilla. Silloin voi tosiaan auttaa se päivä tai parikin tasaamaan tilanteen ja palautumaan."

Sitten kiireisellä työpaikalla ja sesonkiaikana muut ovat jaksamisensa rajoilla. Ja kohta seuraava jää sairastamaan.

Päivämäärä:   6.3.25 14:21:41

Riippuu paljon myös työstä miten niitä päiviä kertyy.

Teen fyysisesti raskasta työtä. ( koko pv jaloilla seisomista/ kävelyä)
Perus flunssa ei estä töihin menoa. Kontaktit työkavereihin minimissä.
Koronossa olin 2 vko.(siitä 1,5 vko kuumeessa)
1-2 x vuosi olen koronan jälkeen saanut jonkun 3-4 päivän kuumetaudin.
Olen ollut kerran 1kk sairaslomalla kun nilkasta meni nivelsiteet
Ja toisen kerran 2kk nilkan murtuman takia.

Päivämäärä:   6.3.25 14:28:18

Onneksi itse en ole niin korvaamaton, ettenkö voisi sairastaa kotona. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin takia on tärkeää, että edes sairaana voi levätä. Jaksaa sitten töissä eikä ole koko ajan naama sitruunana kyttäämässä muiden poissaoloja.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   6.3.25 14:31:29

Olen jo eläkkeellä, mutta vielä ollessani työelämässä laskeskelin, että olin ollut sairaana yhteensä noin 4 viikkoa koko 50-vuotisen urani aikana. Ja äitini, nyt yli 100 vuotias, vielä vähemmän.
Ihanko oikeasti ihmiset sairastavat nykyisin tuo saman parissa vuodessa?

Päivämäärä:   6.3.25 15:39:56

Meillä avokonttorissa ollaan tasaisesti 4 kertaa vuodessa pari päivää pois flunssan takia, sitten yleensä käydään ilta-aikaan toimiston ollessa tyhjä hakemassa läppäri kotiin jos se ei sattunut jo olemaan.

Jaksamisen takia saikuttaminen omalla ilmoituksella ei minusta ole oikein tai järkevää, vaan aina lääkäriin ja kunnon sairasloma! Tai irtisanoutuminen. Ihan oman terveytesi takia.

Päivämäärä:   6.3.25 15:44:07

"Ihanko oikeasti ihmiset sairastavat nykyisin tuo saman parissa vuodessa?"

On yksilöllistä miten sairastaa ja millaisia sairauksia on vaivoinaan. Jollain on esim. tosi helpot ja kivuttomat menkat, toinen ei voi tehdä mitään. Toisella selkä ajaa vuodelepoon, toisella ei. Joku kärsii pahasta migreenistä, joku ei.

Myös työtehtävät ovat tosi erilaisia: joissain on stressiä valtavasti, joissain pakko olla täysin skarppina, joissain on paljon vastuuta, joissain paljon ihmisten kanssa tekemisissä, joku on fyysistä, joku edustamista, joku päivystämistä....

Nuhainen palkanlaskija tuskin haittaa, mutta nuhainen tarjoilija olisi asia, joka saisi välttämään kyseistä raflaa.

Päivämäärä:   6.3.25 15:50:15

3-4 krt vuodessa menee vielä normaalin piikkiin eli ehkä sellainen 8-10 pvä.

Toki välillä voi tulla pidempiä esim. leikkauksen jälkeisiä poissaoloja ja sekin on normaalia elämää.

Aika usein aikuinen ihminen on kipeä jos tuon yli menee.

Toki itselläkin tulee useammin poissaoloja kun on pienet lapset, jotka päiväkodista tuo taudin, sairastaa ensin itse ja sitten vanhemmat sairastuu.

Onneksi asiantuntijatyössä pystyy paikkailemaan hommia ja kertaakaan en ole tuuraajaa tarvinnut viimeisen 2 vuoden aikana vaikka poissaoloja onkin ollut. Läppäri kotiin ja kiireisimmät hommat siinä sivussa ja osa päiväuniaikaan ja tarvittaessa illa.

Päivämäärä:   6.3.25 15:56:40

Voi olla vuosi etten ole yhtään pois ja sitten pari kertaa vuodessa toisena vuotena. Yli 2 viikkoa jos on vuodessa sairaslomia pääsee esimiehen juttusille. Ja en todellakaan mene flunssassa töihin, eihän työnteosta tule mitään kun pitää koko ajan niistää. Kerran yks sankari oli influenssassa töissä. No kun sairastuin ja soitin pomolle, sanoi että olen seitsemäs soittaja sinä aamuna... Eli kivasti tartutti muutkin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.3.25 16:22:17

"Olen jo eläkkeellä, mutta vielä ollessani työelämässä laskeskelin, että olin ollut sairaana yhteensä noin 4 viikkoa koko 50-vuotisen urani aikana. Ja äitini, nyt yli 100 vuotias, vielä vähemmän.
Ihanko oikeasti ihmiset sairastavat nykyisin tuo saman parissa vuodessa?"

-Sitä se on globalisaatio ja säästäminen. Ihmiset matkustaa enemmän kuin 50v sitten, siivouksen laadusta ja määrästä on samalla tingitty kaikkialla ja ihmisiä pusketaan avokonttoreihin, julkisiin kulkuneuvoihin ja aina vaan suurempiin kaupunkeihin. Altistusten määrä on valtavan paljon suurempi kuin 100v äitisi ollessa työiässä.

" Kerran yks sankari oli influenssassa töissä. No kun sairastuin ja soitin pomolle, sanoi että olen seitsemäs soittaja sinä aamuna... "

-Puolison työpaikalla kävi vähän aikaa sitten samalla tavalla. Ei ihan hirveästi työnantajakaan arvosta koko porukan sairastuttavia "uhrautujia", jotka tunnollisesti työskentelee sairaanakin.

"Normi flunssa ei perustervettä ihmistä täysin työkyvyttömäksi kaada, vaikka epämukava olo voi toki olla. "

-Ei kaada täysin työkyvyttömäksi, mutta voi heikentää hyvin herkästi työkykyä juuri sen verran, että lähteekin sähköposti väärälle ihmiselle tai tuleekin joku olennainen virhe asiakirjaan, tällainen voi maksaa työnantajalle miljoonia ja kokonaisten asiakkuuksien menetyksiä.

"Se nyt vaan kuuluu elämään että välillä nukkuu huonommin ja väsyttää, itse lähestulkoon aina aamuvuoroviikkoina nukun liian vähän ja olen kuoleman väsynyt. Mutta menen töihin, ja siellä on joukko muitakin liian vähän nukkuneita, mitä siitä tulisi jos kaikki jäisivät väsymyksen vuoksi kotiin!"

-Et siis toisin sanoen ymmärrä lainkaan mistä puhutaan. Väsymyksen takia sairaslomalle jäädään yleensä esim. pitkään jatkuneen totaalisen unettomuuden seurauksena tai burnoutin partaalla työn ja/tai muun elämän kuormittaessa kohtuuttomasti. Kyse ei ole satunnaisesta huonosti nukutusta yöstä vaan pitkään kehittyneestä toimitakyvyttömyydestä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.3.25 16:30:34

Viime vuonna olin 20 päivää. Sisältyi 4 flunssaa ja yksi tapaturma.

Lähettäjä: Hannele 
Päivämäärä:   6.3.25 19:14:41

Olen ollut 4 vuotta samalla työnantajalla ja sairauspoissaoloja on yhteensä 4-5 päivää, kaikki flunssan takia. Tiedän olevani verrattain harvoin poissa, mutta oikeasti; 20 päivää on kuukauden työt. Tulee työnantajalle tosi kalliiksi, joten enpä ihmettele, etteivät pienyrittäjät halua palkata pienten lasten vanhempia töihin.

Lähettäjä: Ero 
Päivämäärä:   6.3.25 20:31:47

Minä sitkeästi menin töihin vaikka olin ihan loppu. Kun viimein menin työterveyteen ja sain sairausloman en kyennyt viemään saikkulappua työmaalle. Parkkikselle ajoin ja olin oksentaa. Vein sen lopulta postilaatikkoon. 3 kk olin saikulla ja palasin töihin uutena ihmisenä. Ei ole ok saikuttaa työuupumuksen takia. Kannattaa mennä lääkäriin ja hoitaa asia kunnolla.

Päivämäärä:   6.3.25 20:57:58

Ero, miten sait saikkulapun työterveydestä? Mä olen taistellut jo kymmenen vuotta lamaannuttavan uupumuksen kanssa, mutta lomaa ei työterveydestä tipu, kun se ei kuulemma tutkimusten mukaan auta. Pitäisi hakea muita töitä, mutta miten niitä hakee, saati ajaa pidemmälle, opettelee uutta työtä, tai edes suoriutuu joten kuten työhaastattelusta, kun on pitänyt lopettaa jo kaikki muu elämä, että pystyy joten kuten nuokkumaan töissä vaaditut tunnit.

Päivämäärä:   6.3.25 21:03:33

Juu itsekin olen pienen päiväkotilaisen vanhempi enkä ole ollut vielä kertaakaan pois. Työvuosia 34. Ei ole todellakaan normaalia olla joka vuosi pois eikä mitään 20 päivää todellakaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.