Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ravintola/hotelli, mitä uskaltaa syödä raskaana?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.3.25 15:55:44

Olemme lähdössä viikonloppuna yhdeksi yöksi reissuun ja raskausajan ruokavalio aiheuttaa hirveän stressin.

Mitä ravintolassa uskaltaa syödä? Majoneeseissa voi olla raakaa kananmunaa, eikä ole tehty pastöroituun maitoon. Kasvikset, onko kunnolla kypsennetty ja pesty. Kaikissa salaateissa on jotain siemeniä, maissia tai salaattijuustoa. Kastikkeissa voi olla jotain yrttejä.

Entäpä hotellin aamupala. Tuorejuustoa ei voi laittaa leivän päälle ja onko voi varmasti tehty pastöroituun maitoon. Jogurttien pastöroidusta maidosta en mene takuuseen. Juustoja ei saa syödä. Kananmunissa voi vaania listeria. Tuoreet kavikset voi olla huonosti pestyjä. Leikkeleet kiellettyjä. Mehuissa on liikaa sokeria. Kahvi ja tee kielletty. Syön siis pelkkää leipää ehkä tuoreita hedelmiä ja juomaksi vettä.

Re: Ravintola/hotelli, mitä uskaltaa syödä raskaana?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.3.25 15:56:45

Älä lähde.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.3.25 15:59:00

Kannattanee miettiä, miten ihmiskunta on selvinnyt - ja 96% selviää edelleen - ilman mitään neuvoloitten hömppäohjeita. Itseä ihmetyttää lähinnä, miksei mt-ongelmaisille tehdä automaattisesti abortteja; ei ole lapsen hyvä kasvaa noin epävakaan äidin hoivissa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   5.3.25 15:59:23

Majoneesiin ei tule maitoa, ja kaikki muukin kirjoituksessasi on yhtä hysteeristä hölynpölyä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.25 16:00:33

Provohan tämä, hotellit eivät tee itse voita tai jogurtteja vaan ostavat ne valmiina.

Päivämäärä:   5.3.25 16:06:26

Kannattaa varmaan lukea ne raskausajan suositukset uudestaan, esim kahvi/tee ja juustot eivät ole kiellettyjä. On toki rajoituksia niiden suhteen, mutta kokonaisuudessaan eivät kiellettyjä.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   5.3.25 16:08:03

Uskalsitko syödä sen laskiaispullan...?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.3.25 16:08:25

Olen raskaana, enkä ole lainkaan kokenut tällaisia ongelmia. Oletko aloittaja hieman turhaan stressaantunut.

Suomessa maitotuotteet on pääosin pastoröitu, siis jugurtit, maidot yms. Näitä söisin ihan huoletta. Juustoista tavalliset edam yms. arkijuustot ja tuorejuustot on käsittääkseni lähes poikkeuksetta tehty pastoröidusta maidosta. Itse olen syönyt näitäkin huoletta. Vuohenjuusto, feta, halloumi yms. voi jättää välistä. Kuumennettunahan menee kaikki juustot, eli ruuassa niistä ei tarvitse murehtia.

Kananmunissa salmonella on se, mitä yleensä pelätään. Se on suomessa harvinaista (vaikka nyt olikin joltain tilalta löytynyt sitä). Salmonella kuolee kuumentaessa, eli keitetyt ja paistetut munat on täysin ok.

Itse luotan siihen että hotelleissa ja kunnollisissa ravintoloissa tuoreet kasvikset osataan pestä riittävän hyvin. Se on ihan perushygieniaa.

Yrttejä ei tietääkseni pidä vältellä raskaana. Ainoastaan yrttiteet on kielletty, kun näistä ei aina tiedä mistä tulevat ja mitä kaikkea niissä on. Mutta tavalliset salaateissa ja ruuissa käytetyt yrtit on täysin ok.
Siemissä on isoina määrinä jotain rajoitteita mutta salaateissa/leivissä yms. täysin ok.

Sokeria ei ole mitenkään kielletty raskaana. Mehua saa juoda. Kofeiinia hyvä välttää, mutta teetäkin saa juoda rajallisia määriä.

Ravintolassa voi myös kertoa olevansa raskaana ja kysyä, jos joku epäilyttää ja pyytää esim. kypsentämään lihat ja kalat läpikypsäksi.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   5.3.25 16:53:50

Tää oli hyvä avaus :D

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   5.3.25 16:58:13

”Itseä ihmetyttää lähinnä, miksei mt-ongelmaisille tehdä automaattisesti abortteja; ei ole lapsen hyvä kasvaa noin epävakaan äidin hoivissa.”

Ei tehdä, koska se on laitonta (raskaudenkeskeytys vaatii lähes aina raskaana olevan luvan). Siksi aborttia ei voi tehdä ”automaattisesti”.

Lähettäjä: #*# 
Päivämäärä:   5.3.25 17:08:49

Olet sit kuitenkin uskaltanut harrastaa suojaamatonta seksiä?

Päivämäärä:   5.3.25 17:11:29

Huh, mä olen raskaana ja ei ole ollut tuollaisia ongelmia hotelleissa ja reissatessa.

Olen myös raskauden aikana matkustanut onnistuneesti Aasiassa ja vielä olen hengissä :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.3.25 17:12:02

Lähettäjä%

Päivämäärä5.3.25 16:08:03

Uskalsitko syödä sen laskiaispullan...?

Muakin kiinnostaa tämä!

Lähettäjä: Yhym 
Päivämäärä:   5.3.25 17:15:41

Miten uskalsit raskautua?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.3.25 17:16:59

Aloittaja lopeta ylireagointi. Kahvia ja teetä voi kohtuullisesti juoda.
Taitaa äiti asua Porvoossa ..

Päivämäärä:   5.3.25 17:21:38

Kannattaa kuitenkin lähteä nyt, koska sitten kun lapsi on syntynyt tulee uusi stressi sen syömisten vahtimisesta.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   5.3.25 17:27:39

Kuka nuo kieltää? Sinä itse vissiin. Huh, mitä hysteriaa. Leikkeleitä, kovia juustoja, jugurttia, kananmunia, vihanneksia, voita ja majoneesia voi Suomessa syödä ihan huoletta. Ja miksi et joisi kahvia tai teetä?

Päivämäärä:   5.3.25 17:29:03

Niin ja siis olen ollut tuon Aasian reissun lisäksi kolme yötä Virossa hotellissa ja työmatkoilla asun hotellissa Suomessa. Lisäksi ravintoloissa tulee syötyä melkein viikoittain. Ja kyllä, olen raskaana. Ei ole tullut mieleenkään, että ei voisi.

Jos nyt jo alkaa hysterioida, niin elämästä tulee ihan kamalaa ja se pahenee, kun pitää lapsen ruokailuja alkaa myös kytätä.

Maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Huomioi, että iso osa noista sun peloista ei ole edes kiellettyjen aineiden listalla. Lisäksi iso osa on suosituksia vaan.

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   5.3.25 17:39:05

Kyllä ne suositukset on hyvä ottaa tosissaan, listeria tai toksoplasmoosi ei ole mikään vitsi. Mutta aika paljon voi kuitenkin syödä huoletta. Itse välttäisin hotellin aamupalalla seuraavia:

-meetvurstit, ilmakuivatut kinkut ym. "raa'at" lihat
-graavikalat, mäti ja niistä tehdyt tahnat
-homejuustot ja levitettävät juustot
-yrttiteet ja muut "infusion"-nimiset juomat
-ne murojen ja myslien vieressä olevat siemenet

Ravintolassa annoksen ainekset on yleensä tarkasti lueteltu, joten siitä vaan suosituksiin vertaamaan. Jos ei ole jostain varma, voi kysyä tarjoilijalta. Ja pyytää tosiaan sen lihan kypsänä.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   5.3.25 17:43:28

Kukaan ei väittänyt, ettei listeria- ja toksoplasmoosisuosituksia kannattaisi ottaa tosissaan. Aloittajan listan asioilla ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä näiden kanssa, vaan hän oli keksinyt päästään, että Suomessa ei pastöroitaisi voita, jugurtteja tai normijuustoja tai että vihanneksia ei pestäisi hotelleissa. Tai että kahvia, teetä tai mehua ei saisi juoda.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   5.3.25 17:54:57

Tilaa veteen keitettyä kaurapuuroa. Tietenkin ilman suolaa ja sokeria.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.3.25 17:58:29

Hommaa abortti, ja sen jälkeen hyvä pällilääkitys.

Päivämäärä:   5.3.25 18:12:52

Muakin kiinnostaa onko tää se laskiaispulla tyyppi. :D :D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.3.25 19:04:05

Majoneesissa ei ole maitotuotteita.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.3.25 19:39:08

Mitä juutasta on tapahtunut 15 vuodessa!? Onko odottavat äidit vai ohjeiden tekijät menettäneet järkensä?

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   5.3.25 20:06:29

Kannattaa vilkaista niitä virallisia ohjeita, ei siellä kielletä puoliakaan noista ruuista. Ilmaisesti tämä äiti on selannut hysteerisesti netistä kauhukertomuksia.
Toksoplasmoosinkin voi muuten testata, jos sen on jo sairastanut niin mitään vaaraa ei ole.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   5.3.25 20:29:02

Mitä mä just luin.. Raa'at kalat ja ehkä leikkeleet jättäisin väliin, muuten söisin normaalisti.

Homejuustojen kanssa kamppailisin, kun niissä on kuitenkin se listeriariski, mutta..

Mäkin suosittelisin virallisten ohjeiden kertaamista.

Päivämäärä:   5.3.25 21:01:29

"Olen myös raskauden aikana matkustanut onnistuneesti Aasiassa ja vielä olen hengissä"

Raskausajan suositukset eivät liity äidin terveyteen, vaan sikiön.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.3.25 21:11:40

Olimme juuri viikonloppuna hotellissa ja nämä ruuat jättäisin syömättä aamupalalla jos olisin raskaana: Raaka kala/liha/mäti, veteläksi keitetyt munat, yrttitee, levitettävät juustot, siemenet/siemennäkkärit, kuohuviini.
Hotellissa oli todella laaja kattaus aamiaisella mutta yksittäisistä ruoka-aineista en keksi mitään muuta "kiellettyä".

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.3.25 21:33:25

Hullu, hullu maailma!!
Miten helvet..ssä olet uskaltanut hypätä miesoletetun kanssa samaan sänkyyn?
Kun saattaapi tulla vaikka raskaaksi..eiku..

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.3.25 21:45:19

Joo älä lähde. Itse söin esim siemeniä hyvin pienissä määrin yms yms. Perus raa'at kalat, sinihomejuustot yms jätin pois mutta maalaisjärjellä pääsee pitkälle.

Päivämäärä:   6.3.25 06:18:57

Olen myös raskauden aikana matkustanut onnistuneesti Aasiassa ja vielä olen hengissä"

Raskausajan suositukset eivät liity äidin terveyteen, vaan sikiön.

Olet oikeassa, myös sikiö voi hyvin ja syntyy ihan lähipäivinä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.3.25 07:34:26

. En todellakaan sano, että Thaimaassantai muuallakaan ei voisi syödä sikiön vaarantumatta. Todellakin voi. Mutta sitä et kuitenkaan voi vielä tietää, onko sikiö vaurioitunut. Tämä esimerkkinä Terveyskirjastosta toksoplasmoosista "Synnynnäinen toksoplasmoosi ilmenee useimmiten silmän verkkokalvon tulehduksena, joka voi aiheuttaa vakavan näköhaitan tai jopa sokeuden. Muita häiriöitä ovat muun muassa epilepsia, liikunnallisen kehityksen ongelmat ja älyllisen kehityksen häiriöt. Osa haitoista kehittyy tai todetaan niin myöhään, että lopputulos on arvioitavissa luotettavasti vasta kouluiässä. "

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.